[TI] toiletteren voor de keuring/ keuring zelf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamejozie

toiletteren voor de keuring/ keuring zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:13

even een vraagje,

hoe toilleteer je een tinker voor de keuring, ik ben namelijk wel meegeweest naar nrps keuring maar ik neem aan dat deze anders getoileteerd zijn ( een tinker met opgeschoren benen lijkt me geen goed idee :D :D
even een aantal voorbeelden hoe ik me dit voorstel, als er fouten tussen staan graag verbeteren
(anders sla ik straks een blunder met de keuring....) :o ;)

de staart en manen, los uitgekamt
oren, alleen uitstekende plukken bijknippen (dus oren NIET UITSCHEREN???)
sokken alleen uitkammen??
oogharen en snorharen ???? bijknippen/niks aan doen
uiteraard het hele paard goed wassen/borstelen
wat doen jullie aan het toilleteren van het veulen buiten borstelen en een week van te voren bekappen?

dan de keuring zelf,
zweep en rammelbakje zijn beide toegestaan?? ( afgelopen welshkeuring waar ik bij was alleen rammelbakje was toegestaan. nrps beide dus bij de tinkers ???)
ronde van voorbrengen:
eerst opstellen, 1 ronde stap aan de hand, 2 ronde draf aan de hand, dan weer opstellen???

voorbrengen van de merrie, mag het veulen dan los meelopen, of moet deze worden vastgehouden?
voorbrengen veulen halster af/halster om??

genoeg vragen maar alvast bedankt voor de info
groetjes jamejozie

snowdon

Re: toiletteren voor de keuring/ keuring zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:33

Welk stamboek?

Oren hoef je niets aan te doen.
Sokken ook niets, eventueel wat op'fluffen'.

Meestal is het opstellen, een ronde in stap en 1 ronde in draf, soms dan weer opstellen. De jury/ringmeester verteld je vaak wel wat te doen.

Veulen los in stap en draf.
De rondes zijn overigens meer een driehoek.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:47

ohja is ook wel handig te vermelden nsvt stamboek,

ik bedoel de merrie wordt gekeurd, dan mag het veulen ook los lopen, bij het nrps wordt het veulen dan in het middel vast gehouden, wat leidt tot steigerende en gierende veulens, en moeders die zich niet mooi tonen, omdat ze zijn afgeleid door hun veulen...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:12

dan heeft men liever dat het veulen rustig in het midden van de bak staat, thuis wat oefenen doet wonderen.

Halster hou ik gewoon om kan je ze wat makkelijker pakken na hun rondje.

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:02

Tips van mij :D :o

Wij wassen altijd het hele paard met normale paardenshampoo van de grand national.
We wassen staart en manen, het lijf doen we met shampoo rossen.
(allemaal daags van te voren)
Dan maken we in staart en manen losse vlechten.
En de staart eventueel bij knippen als die te lang is, maar verder moet je nergens aan knippen!!
Hoe meer haar hoe beter :P
Op de dag van de keuring poetsen we de paarden met schone borstels en wassen we het hoofd met een spons.
Sokken beetje kammen en pluizen, manen en straart beetje manengel in en dan goed kammen (niet te veel).
Veulens poetsen we op stal je kunt beter een paar weken van te voren beginnen met eraan laten wennen.

Op de keuring iig wel een zweep gebruiken. (rammelbakje weet ik niet)
Voorbrengen meestal zoals je het zelf aangaf, alleen meestal hoef je op het laatst niet meer op te stellen.
(zorg trouwens dat ze goed doorlopen zodat hun gangen mooi uitkomen en oefen dit eens)

Bij het voorbrengen mag het veulen los, en ik zou het halster omlaten. Als hij/zoij er tussen uitgaat kun je hem teminste makkelijk vangen.

(PS. wij zitten bij het ICS dus bij nederlands stamboek weet ik het niet. En kijk eens http://tinkerstoeterij.hyves.nl daar staan fotos van keuringen en dan zie je hoe onze paarden eruit zien)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:44

voor het gemak zijn er bij het NSvT ook altijd voorbrengers aanwezig die je tegen betaling je paard kunt laten voorbrengen, erg handig!

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 15:52

nee een voorbrengen hebben nemen we zelf mee, hij is onze hoefsmid en brengt zelf altijd de paarden bij het nrps voor, dus dat is het probleem niet alleen zitten er bij de verschillende rassen en verschillende stamboeken nog wel eens onderling verschillen in...

iemand nog meer tips???

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:15

Ja je merrie moet aan een bit gepresenteerd worden

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:36

Ik heb juist wel de baard weggeschoren en de oren leeggeknipt. Zelf vind ik dat gewoon mooier en dan toont zijn hoofd veel sierlijker. Het mag ook wel, stond namelijk in het keuringsboekje. Ik heb hem voor laten brengen en dat ging super, met zweep en rammelbakje, al was dat eigenlijk helemaal niet nodig ;)
En hij werd nog ster ook!

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:26

Hier knippen we de plukken uit de oren en gaat de baard eraf. Dit doen we niet alleen voor de keuringen, maar ook omdat ze worden uitgebracht in de dressuur.
Ook knippen we de (lange) haren bij de ogen, maar dat doen we eigenlijk omdat ze anders onder het hoofdstel komen en we knippen de snorharen.
Maar zoals ik al zei, doen wij dat meer voor de wedstrijden en dus hebben ze het op de keuringen ook zo.

En natuurlijk worden ze gewassen, gewoon met de goedkoopste shampoo die je maar kunt vinden. Manen en staart worden bij ons uitgepluisd met de handen.

(ik zie dat je vlakbij ons woont, wij wonen net over de grens bij Sellingen)

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:39

wij doen niks!!

Ja wassen wassen wassen,..
Eerste keer met badedas, dan zilver shampoo en weer na wassen met badedas en kan je zeggen dan zijn ze wit echt wit!
Beide shampoo's van het kruidvat eigen merk werkt super.
Drie van onze tinkers zijn grotendeels wit zelfs de staart,..en werkt echt super!

Die schaar,..weg gooien dat ding of alleen gebruiken voor de staart. Tinkers hoe meer haar hoe beter!!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:06

Het is niet een vraag die geheel in het topic thuis hoort maar wel over toiletteren van tinker.
Mijn tinker heeft onwijs lange wimpers, is het voor hem fijn om deze af te knippen? Als ik het hoofdstel om doe moet ik net zoals je altijd de kuif eroverheen haalt ook zijn wimpers onder de bakstukken vandaan halen. Wie heeft hier ervaring mee??

Overigens hebben ik destijds voor de keuring van het ICS mijn veulen aan het halster gehad omdat ik het geen goed idee vond als hij zijn eigen rondjes zou gaan maken! Vond het ook wel goed om te laten zien dat hij daar geen enkele moeite mee had!!! Maar er waren er ook genoeg die het veulen achter de moeder aan lieten racen.