Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tinkerbrock schreef:Ik zou hem eerst eens uit laten groeien!
3 jaar is gewoon veel te jong om hem al te berijden.
Je kan wel rustig aan af en toe longeren.
5 jaar is vroeg genoeg om hem te rijden onder het zadel.
Gr.Tinkerbrock
dobbel schreef:wel vind ik een boomlooszadel absoluut niet geschikt voor jonge paarden
)

dobbel schreef:Elk paard groeit door tot zijn 7de 8ste hoor, dat is geen verschil, en met elk jong paard moet je rustig aan beginnen.
wel vind ik een boomlooszadel absoluut niet geschikt voor jonge paarden, tevens past een boomloos zadel ook echt niet op elk paard.
Gooi aub niet zomaar een zadel op de rug van je paard.
ik heb op gammon's rug ( gemakkelijk recht en breed) wel 6 verschillende merken/types (waaronder 2 van barefoot, heather moffett, startrekk, soft balance, ghost) boomloze zadels geprobeerd. daar bleef 1 van over die perfect lag, en dat was de Ghost.
dobbel schreef:Tja daar verschillen de meningen over,
Ik vind een boomlooszadel erg rampzalig zitten, en ja kan er prima op rijden, maar rij toch liever op mijn passier zadel.
En ja inderdaad je moet je zadel vaker aan laten passen in het begin,
Iedereen denk dat een boomlooszadel altijd past, helaas is dat erg vaak toch niet het geval, drukplekken tot gevolg.
Ik zou zeggen wil je persee met een boomlooszadel rijden, laat ook dan je zadelmaker het zadel bekijken of het wel bij je tinker past. want ook met een boomlooszadel kan bv de pommel te groot of te klein zijn,
Tevens een goed boomzadel verdeelt de druk veel beter naar mijn mening, maar dan wel aangemeten door een goede zadelmaker, een slechtpassend boomzadel is inderdaad ook funest,
maar ik zie dan nog liever een Wintec waar je de boom kan verwisselen, dan een boomlooszadel,
Ik heb mijn boomlooszadel in iedergeval nooit gebruikt voor jonge paarden. en het boomlooszadel paste ook niet op Viane,
Het is voor mij puur een gevoel wat bevestigd is door mijn zadelmaker, Ik zelf ben dan ook niet de ligste toen rond de 79 kilo,
Citaat:aleen moet je wel de goede van barefoot hebben en geen randols
die zijn sleht
waarom is randols slecht