[TI] z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:39

z
Laatst bijgewerkt door Aight op 13-04-23 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:40

Ik zou mij dat door een zadelmaker laten adviseren.
;)

8nnemiek

Re: welke maat zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:43

Een tinker van 3 jaar kan nog een paar cm groeien, maar kan ook nog 10 cm groeien, daar is weinig van te zeggen. En daarnaast groeien ze nog een flink stuk in de breedte. Ik kreeg mijn tinker toen ie 4 was, en is in 2 jaar tijd nog zeker 3 boommaten gegroeid. Er is dus niets over te zeggen, welke maat je tinker nu zou hebben, daarvoor heb je een zadelmaker nodig.
Ik zelf ben fan van boomloze zadels, zeker voor jonge paarden. Die zadels groeien fijn mee met het paard, liggen meestal prima op ronde tinkers, en zitten heerlijk. Ideaal voor recreatief rijden.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:43

inderdaad hetzelfde zou eerst boomloos nemen tot hij volgroeid is mijn tink was
4 toen ik hem kkreeg en is nu 6 is ruim 10 cm gegroeid en veel breder geworden in het laatste jaar
tot een jaar of 8 zou ik wachten en dan een op maat laten maken doe ik ok

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:17

Inderdaad, goed in overleg met een zadelmaker doen.
Of, boomloos! Ik heb een jaar of 2 gereden met een Pagony Haflinger vzh zadel.
Die heeft een boommaat van 34 = breed. Nu rijd ik alweer meer dan een jaar boomloos!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:36

Hoi,

Ik zal van de week even een folder en kaartje bij jullie door de bus doen van een ruitersportzaak die samenwerkt met een goede zadelmaker. Die komt gewoon aan huis en kan je dan het beste adviseren over een zadel.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:19

Ik zou hem eerst eens uit laten groeien!
3 jaar is gewoon veel te jong om hem al te berijden.
Je kan wel rustig aan af en toe longeren.
5 jaar is vroeg genoeg om hem te rijden onder het zadel.

Gr.Tinkerbrock

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:14

Dat klopt een tinker moet je niet te jond doorrijden
als je ham langzaamaan beleerd is genoeg
veel doen het wel maar vergeet niet dat een tinker doorgroeit tot c.a 8 jaar
je kunt dus heel veel kwaads doen als je te vroeg veel gaat rijden
tinkerbrock schreef:
Ik zou hem eerst eens uit laten groeien!
3 jaar is gewoon veel te jong om hem al te berijden.
Je kan wel rustig aan af en toe longeren.
5 jaar is vroeg genoeg om hem te rijden onder het zadel.

Gr.Tinkerbrock

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 12:39

z
Laatst bijgewerkt door Aight op 13-04-23 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:00

Elk paard groeit door tot zijn 7de 8ste hoor, dat is geen verschil, en met elk jong paard moet je rustig aan beginnen.

wel vind ik een boomlooszadel absoluut niet geschikt voor jonge paarden, tevens past een boomloos zadel ook echt niet op elk paard.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:43

Ik heb ook een boomloos zadel gehad en dat was een ramp voor mijn Tinkie van 14 jaar oud.
Zij kreeg drukplekken etc.ondanks de speciale chabrak.
Het rijdt wel erg lekker moet ik zeggen.

Gr.Tinkerbrock

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:28

Onze tinker is met een leen medium boom zadel van ongeveer 26 of 28 cm dacht ik begonnen om vervolgens via wijd, extra wijd onmogelijkwijd naar boomloos of een boomzadel van 46 cm uit te groeien. Is dus weinig van te zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:44

dobbel schreef:
wel vind ik een boomlooszadel absoluut niet geschikt voor jonge paarden

Waarom vind je het niks voor jonge paarden?
Ik vind het zelf ideaal, en heb mijn jonge tink ook altijd boomloos gereden. Ik merkte duidelijk dat hij dat fijner vond. Jonge paarden groeien zo snel, het is bijna onmogelijk voor de meeste mensen om dat bij te houden met zadels, dan moet je al elk half jaar een nieuw zadel kopen, of zelfs vaker. En een boomloos zadel ligt nou eenmaal beter dan een boomzadel dat slecht past. (en ik vind t ook beter liggen dan een passend boomzadel trouwens :) )
Met boomloze zadels voel je de bewegingen ontzettend goed, de spanning in de rug, en je kan daardoor veel makkelijker ontspanning vinden, beter leren op je zit te rijden, en als het paard iets engs ziet dan voel je dat al voordat ie zijn hoofd omhoog gooit, ideaal!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:41

Tja daar verschillen de meningen over,
Ik vind een boomlooszadel erg rampzalig zitten, en ja kan er prima op rijden, maar rij toch liever op mijn passier zadel.

En ja inderdaad je moet je zadel vaker aan laten passen in het begin,

Iedereen denk dat een boomlooszadel altijd past, helaas is dat erg vaak toch niet het geval, drukplekken tot gevolg.
Ik zou zeggen wil je persee met een boomlooszadel rijden, laat ook dan je zadelmaker het zadel bekijken of het wel bij je tinker past. want ook met een boomlooszadel kan bv de pommel te groot of te klein zijn,

Tevens een goed boomzadel verdeelt de druk veel beter naar mijn mening, maar dan wel aangemeten door een goede zadelmaker, een slechtpassend boomzadel is inderdaad ook funest,
maar ik zie dan nog liever een Wintec waar je de boom kan verwisselen, dan een boomlooszadel,
Ik heb mijn boomlooszadel in iedergeval nooit gebruikt voor jonge paarden. en het boomlooszadel paste ook niet op Viane,

Het is voor mij puur een gevoel wat bevestigd is door mijn zadelmaker, Ik zelf ben dan ook niet de ligste toen rond de 79 kilo,

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:01

Gam begon met zijn 4e al met een wintec witte boom (34) en heeft nu (10 jr.) rond de 38 omdat hij van boven bij de schoft zo rondgeribt (en dik) is. het beste is toch eentje op maat te laten maken maar wees er van bewust dat je dit elk jaar na moet laten kijken en aan moet passen wellicht.

ik heb Gam uit onwetendheid een tijd doorgereden met een te klein zadel, en da's achteraf niet een leuk gevoel!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:04

Ook ik ben met mijn tinkermerrie, die ik nu 2 jaar heb, aan mijn 3e (western)zadel bezig... Deze laatste moet ze wel een tijd mee door kunnen maar de eerste 2 was ze snel uitgegeroeid...

Ondanks dat ik geen fan ben van boomloze zadels was ik nu wel genoodzaakt er een aan te schaffen voor mijn oudere paardje van 26... Zijn rug gaat wel iets zakken en met een boomloos kan ie wel weer even vooruit... Het was wel even wennen!! ;-)
En fan wordt ik nooit... alleen voor hem is dit de enige oplossing!!

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:33

Het beste is om gewoon je paard uit te laten groeien en niet zo vroeg te belasten onder het zadel en voor de kar.
Je belast een kind (vergeef mij de vergelijking) toch ook niet met (zware) lasten?
Als ik lees dat een paard onder het zadel wordt gereden, met 3 of 4 jaar dan denk ik persoonlijk waar zijn jullie mee bezig?
Om je paard vroeg naar z'n grootje te helpen?

Gr.Tinkerbrock

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:41

Het is geloof ik niet de discussie over de leeftijd van het paard en het doorrijden daarvan. Dit paard komt bij een bekende tinkerstoeterij vandaan en die zal heus wel weten waar ze mee bezig zijn. Daarbij komt ook nog eens dat het meisje van dit paard echt niet veel weegt en puur recreatief ermee zal gaan rijden en geen zware inspanning etc. Hij zal echt geen zware trainingen krijgen maar gewoon een beetje grondwerk, stukje rijden en that's it.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:50

een paardenrug is met 7 jaar uitgegroeid. dus je zou zeggen dat dat de geschikste leeftijd is denk ik :j je noemde zelf eerder dat je met 5 jaar een paard inrijdt.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:58

Juist een stoeterij heeft er belang bij om een paard zo vroeg mogelijk te beleren.Die weten het inderdaad heel goed!
Dat brengt immers meer geld op.
Zoek maar eens op google wanneer een paard volgroeid is.
Maar als het meisje heel licht van gewicht is en speels ermee omgaat, dan kan het misschien wel, ook al zou ik het nooit doen.
Maar dat is ieders eigen keuze.
Het zal ook van het paard zelf afhangen.

Mvrgr.Tinkerbrock

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:57

Ik ben zelf bij 3 jaar al op gaan zitten en hij vond het super!!

Tot zijn 4e heb ik alleen een beetje rond gestapt af en toe een drafje gemaakt en verder geen buiging of iets gevraagd, slechts juiste stelling en verder beetje ritjes door het bos.
Niks doen vond het verschrikkelijk!! Daarom begonnen we lekker met longeren, zadeltje erop, beetje hangen, hij werd duidelijk rustiger in de omgang!!
Verder heb ik na een tijdje een wintec wide gekocht, de gewone wintec was al te smal voor hem en bij wintec kun je de bomen verwisselen, al ben ik zelf nu ook aan het orienteren op boomloos!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:41

Dat ben ik niet met je eens de meeste normale paarden groeien niet zo lang door als een tinker
en daarbij is het raadzaam om en jonge tinket niet te veel en te lang te rijden stoeterijen en verkopers doen dat wel want dan krijgen ze meer geld ervoor maar het is absoluut niet goed.
ook op maneges rijden ze helaas in de lessen veel te jong mee arme dingen nu zit er wel maar een vlieggewicht op maar toch
het is niet aleen vanwege de rug maar ook voor de benen niet goed
met name bij tinkers
rustigaan rijden tot een jaartje of 7 a 8

boomloos is zeker geschikt voor jonge paarden
ze passen zich goed en en zeker in geval van tinker groeit het zadel met je mee
en past wel op elk paard ( met uitzonderin van een enkele met rarre rug)
zelfs op boeren trekpaarden passen ze
aleen moet je wel de goede van barefoot hebben en geen randols
die zijn sleht
barefoot kun je de fork verwisselen naar breed of smal

dobbel schreef:
Elk paard groeit door tot zijn 7de 8ste hoor, dat is geen verschil, en met elk jong paard moet je rustig aan beginnen.

wel vind ik een boomlooszadel absoluut niet geschikt voor jonge paarden, tevens past een boomloos zadel ook echt niet op elk paard.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:01

Ook bij boomloze zadels is het heel erg belangrijk om o.a. de bouw en de gangen van het paard te bekijken ! ;-) Gooi aub niet zomaar een zadel op de rug van je paard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:29

sorry indrajacks, ik spreek je wel tegen hoor :) ik heb op gammon's rug ( gemakkelijk recht en breed) wel 6 verschillende merken/types (waaronder 2 van barefoot, heather moffett, startrekk, soft balance, ghost) boomloze zadels geprobeerd. daar bleef 1 van over die perfect lag, en dat was de Ghost.

en alle soorten paarden groeien door t/m hun 7e. :j

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:40

dobbel schreef:
Tja daar verschillen de meningen over,
Ik vind een boomlooszadel erg rampzalig zitten, en ja kan er prima op rijden, maar rij toch liever op mijn passier zadel.

En ja inderdaad je moet je zadel vaker aan laten passen in het begin,

Iedereen denk dat een boomlooszadel altijd past, helaas is dat erg vaak toch niet het geval, drukplekken tot gevolg.
Ik zou zeggen wil je persee met een boomlooszadel rijden, laat ook dan je zadelmaker het zadel bekijken of het wel bij je tinker past. want ook met een boomlooszadel kan bv de pommel te groot of te klein zijn,

Tevens een goed boomzadel verdeelt de druk veel beter naar mijn mening, maar dan wel aangemeten door een goede zadelmaker, een slechtpassend boomzadel is inderdaad ook funest,
maar ik zie dan nog liever een Wintec waar je de boom kan verwisselen, dan een boomlooszadel,
Ik heb mijn boomlooszadel in iedergeval nooit gebruikt voor jonge paarden. en het boomlooszadel paste ook niet op Viane,

Het is voor mij puur een gevoel wat bevestigd is door mijn zadelmaker, Ik zelf ben dan ook niet de ligste toen rond de 79 kilo,

kweet niet welk zadel je had en waar gekocht
maar idd een boomloos past niet altijd
er zijn tig verschillende merken en types
niet alle beschikken de mogelijkheid om de pommel/vork wijdte aan te passen

denk dat je helaas niet goed geinformeerd bent naar de mogelijkheden
en de maten etc etc etc

jammer ..

wel is het zo dat boomloos niet per definitie geschikt is voor ieder paard
omdat sommige paarden bv gewent zijn aan een blok op hun rug en
niet kunne wennen aan de bewegelijkheid
al verschilt dat per boomloos merk ook enorm !
maar nog meer waarheid is dat boomloos niet geschikt is voor iedere ruiter
en het gewicht is dan slechts een stukje van dat onderdeel

weeg zelf zwaarder dan jou en heb door enorme groei van mijn pony
die maandelijks van vorm veranderde ook ruim een jaar op een boomloos gereden
daar ik het zat was iedere maand / week een ander zadel op te moeten leggen
omdat die weer veranderd was ..
zonder enige drukking of ander probleem ..

ondanks goede ervaringen met bv barefoot lag geen een barefoot goed op mijn pown
ivm zijn bewegelijkheid had hij toch iets meer zadel nodiog (weet het even niet anders te omschrijven)
en heb voor hem een tex zadel gebruikt

bij meerdere jonge paarden hele goede ervaringen met een boomloos zadels
maar houd tijdens de groei wel goed de pommel/vork in de gaten of die nog goed past

Citaat:
aleen moet je wel de goede van barefoot hebben en geen randols
die zijn sleht

okee .. vertel :D waarom is randols slecht :D
(verkoop zowel barefoot als randols dus ben gewoon benieuwd zeg maar )

de huidige randols is zoals de barefoot van paar jaar terug
muv de gebruikte materialen en aanpas mogelijkheden ;)
was barefoot paar jaar terug ook slecht :o

ook randols heeft niet stilgestaan in de ontwikkeling

als die past voor paard en ruiter met de juiste pad met inlages er onder
is die zo slecht nog niet , gaat alleen niet even lag mee als een barefoot
omdat deze qualitatief idd stuk beter is
doch , mocht die beide passen dan is ook een randols een leuk zadeltje voor een paar jaar

mooiste ervaringen met klanten die ik hier heb is een pfiff icelandic naast een london leder
en dat men al roepend binnen komt ik wil alleen een echt lederen zadel
want kunststof is slecht .. en dan vraag ik ze uit die 2 de echt lederen aan te wijzen
van de tig keer heeft slechts 1 klant het goed "geraden"

mooiste van het verhaal dat de meeste van de hierboven omschreven mensen
met een dry tex naar huis gingen ;)

weet je zoveel verschillende paard/ruiter combi's zoveel wensen
en er zijn zoooooveeel verschillende merken en types
dat voor het leeuwendeel wel iets passends te vinden is

alleen paarden die heel smal met uitstekende ruggegraat
(geen bespiering en weinig / geen vet) en hoge smalle schoft
wil het nog wel eens erg moeilijk / af te raden zijn