Hoi! Ik heb een probleempje met Isa. Ze heeft hele lange manen, meer dan een meter lang, maar ze krijgt steeds meer jeuk. Volgens mij is het niet van die mugjes. Ik denk dat het te maken heeft met de warmte van die lange manen. Ik had haar manen altijd in 5 vlechten aan 1 kant. Tot ze van het voorjaar steeds meer ging schuren aan die kant. Hele stukken manen kapot en een dikke manenkam. Toen heb ik de manen eens naar de ander kant gedaan. En toen ging ze dus aan die kant schuren. Ik heb ook al hengstenvlecht geprobeerd, beide kanten of aan 2 kanten tegelijk. Niets helpt eigenlijk. En de manen worden steeds minder. Ze heeft nu allemaal korte stukken op haar manenkam, echt kort van 10 cm ofzo. Vandaag was er weer een stuk af. Erg zonde voor de manen maar ik vind het nog meer zonde voor Isa zelf. Ik sta steeds op het punt om de manen af te knippen ofzo, maar heb het nog niet gedaan. Vandaag heb ik de manen voor het eerst los laten hangen, wellicht dat dat wel helpt. Misschien heeft ze jeuk door die vlechten? Wie herkent dit en heeft tips?
eline_di
Geplaatst: 14-06-09 23:51
Ik volg dit toppic even. Mijn jonge Friese hengst heeft dit ook. Zodra hij (langer) op stal staat gaat hij schuren aan zijn manen en soms ook zijn staart. Maar ik vlecht zijn manen nooit en hij staat nu full-time buiten. Maar ik denk dat het geen zomerexceem is, al heb ik geen ervaring met zomerexceem dus zeker weten doe ik het niet.
Mijn merrie, 13 jaar en hoogdrachtig, heeft dit ook.. Ik heb op 2 maanden tijd een dikke manenbos verloren zien gaan.. Nu hangen er van de schoft tot halverwege de hals wat dunne sluike plukken.. De rest is nog gewoon dik en lang. Wel heb ik de punten bijgetrokken, het was net of de ratten dr aan gevreten hadden..
Ik was de manen met Ivanhoe shampoo en dan houd ze zich nog redelijk.. Maar verder helpt er niet veel tegen.. DA heb ik erbij gehad en hij zei dat hij er op het moment (mede omdat ze drachtig was) niet veel aan kon doen..
Ik hoor meer mensen klagen er over, ongeacht welk ras ze heben..
Angeliekje
Geplaatst: 15-06-09 11:51
Mijn merrie heeft ook altijd erge jeuk onder de manen (99cm), en het enige wat ik eraan kan doen is als ik aan het poetsen ben even flink met de borstel eronder om te helpen met "krabben", en dat vind ze echt heerlijk. Ze staat 24/7 in de wei en ze heeft geen plek om te schuren verder. Er zijn diverse middeltjes die moeten helpen tegen de jeuk, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Ook spray ik haar helemaal in met veerust s'avonds (ook onder de manen), want dan zijn de mugjes het actiefst. Ik denk zelf dat dit probleem niet echt te verhelpen is...
In mijn stalapotheek staat altijd een ex manenspray spuit gevuld met verdunde azijn. Een op een azijn met water. Dit werkt vrij goed tegen het manen en staart schuren
klinkt toch als zomerexceem hoor en heb er ervaring mee...dus als t mogelijk is niet 24/7 op t land dat scheelt al enorm
kuzznathalie
Geplaatst: 15-06-09 12:25
Als ik het zo lees lijkt het me geen zomereczeem. Ik zou eerst eens proberen wat Sita_ zei, wassen met Ivanhoe shampoo. Kijken of het dan minder wordt. Wat Ariebren zegt, werkt ook goed volgens mij.
desillies
Geplaatst: 15-06-09 12:58
girlyggirl schreef:
klinkt toch als zomerexceem hoor en heb er ervaring mee...dus als t mogelijk is niet 24/7 op t land dat scheelt al enorm
24/7 op het land helpt tegen zomereczeem dus volgens jou? Juist opstallen in de periodes dat de mugjes actief zijn helpt dan juist, of je moet het fijn vinden dat je paard wel jeuk heeft maar zich nergens aan kan schuren op het land.....
Of ze vinden wel wat anders hoe ze kunnen schuren.. die van mij gaat wel eens gewoon op haar kont zitten, en dan draaien! en volgens mij zei girlyggirl niet 24/7 op het land
desillies
Geplaatst: 15-06-09 13:09
Ja inderdaad ze zegt niet 24/7 las het verkeerd, wilde te snel lezen ofzo denk ik
Zelf zou ik inderdaad proberen wat er gebeurd met de manen los en als dat niet helpt kijken of een eczeemdeken een oplossing is. Mijn Tom schuurt zich ook als ie niet binnen kan gaan staan, bij windstil warm weer word hij wel gek van de vliegjes/mugjes en op dat soort momenten krijgt hij van een deken op dat helpt bij hem prima
hihi kan gebeuren..... TS als je echt wil weten of het eczeem is zou ik de DA even laten komen... En als dat het niet is... lekker wassen, helpen met kriebelen...weet eigenlijk ook niet wat je er verder aan kan doen...
Isa staat alleen overdag buiten. Maar in haar wei staat een hele fijne boom.....en daar kan je heerlijk aan schuren. Ze heeft ook schuurplekken op haar kont en rug. Daarom heb ik eigenlijk niet het idee dat het van mugjes komt. Bovendien zitten wij net achter de duinen en ik had het idee dat het aan de kust bijna niet voor kwam. Op stal schuurt ze aan de metalen deurposten, dus haar manenkam is op de plek van het schuren grijs. Poetsen met een massageborstel vindt ze idd heel fijn, ze gaat er echt voor staan, dus dat doen we ook vaak. Ik had eigenlijk een beetje het idee dat de manen gingen "broeien"door die vlechten. Maar deed juist de vlechten in omdat het anders zo warm is voor haar. Tja.....waar doe je goed aan??? Ik ga straks kijken of ze al kaal is want ze heeft dus vannacht met los haar gestaan.....
Als ze ook schuurplekjes op haar rug en kont heeft, lijkt het me niet dat het door de manen komt.. Ik zou een draadje om de boom zetten zodat ze daar niet meer aan kan schuren, want als ze eenmaal begint met jeuken, blijven ze krabben (net als bij een muggenbult bijv). Zo min mogelijk schuurmogelijheden dus, en desnoods ondersteunen met een anti-vliegenmiddel o.i.d. Succes!
Maddox doet het ook. Als ik in de manenkam voel dan is het ook gewoon warm en broeierig. Het maakte hier niet uit of ik vlechten maakte of de manen los hing. Uiteindelijk dus toch maar weer voor vlechte gekozen want anders is het op haar hals zo warm.
Ik heb vorig jaar de manen gekortwiekt. Hielp niet echt helaas, want op de manenkam bleef het net zo dik. Misschien dat echt uitdunnen helpt, maar dit durfde ik niet aan.