[TI] Welke zadel voor mijn tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Welke zadel voor mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:34

Hallo ik ben sinds februari in bezit van een 4 jarige tinkermerrie. Toen ik haar kocht was ze erg mager en zat onder de luis, maar nu is ze lekker opgeknapt en sinds een maand onder het zadel. Ze is redelijk breed, niet zo groot en overbouwd met een iets holle rug en heeft bijna geen schoft. Kortom lastig een goed zadel te vinden. Ik heb haar in laten rijden met een boomloos zadel, barefoot cherokee. Past op zich wel goed. Alleen is ze nog niet zo stabiel en wil nogal eens snel door de bochten gaan. Dan schuift het zadel dus een beetje. Bovendien vind ik het moeilijk om netjes te zitten op het boomloze zadel.
Gisteren heb ik mijn prestige zadel van mijn brede kwpn merrie geprobeerd, dat lag ook wel goed, maar wederom dat schuiven.
Wat voor zadel hebben jullie op je tinker liggen?

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn 2 foto's van Sara toen ik haar nog niet zo lang had, meer recente foto's heb ik niet. Ze is inmiddels dus veel breder, ook een stuk gegroeid en wat minder overbouwd.

meeikk

Re: Welke zadel voor mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:35

Zo'n wintec extra breed? weet niet of je dat lekker vindt zitten??

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:36

Ik heb toch ook boomloos (Barefoot London) op m'n tinker liggen maar inderdaad bij een krappe bocht schuift ie wel eens wat... ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:39

Ik neem aan dat je waarde hecht aan een eerlijk antwoord.

Ik zou je prachtige merrie lekker nog een zomer in de weide doen ;) Ik weet dat dat geen antwoord is op je vraag maar ik geloof echt dat je paard zo ontzettend aan het groeien is nu, dat belasting helemaal niet slim is momenteel.
Bovendien kan je nu wel een zadel kopen wat dan misschien over een half jaar helemaal niet meer past omdat ze echt nog gaat veranderen. (Uitzwaren)

Andere optie, als je perse van haar gebruik wilt maken is een tweedehands goedkoop oud (maar nog functioneel) zadel met brede boom.
Je kan dan denken aan Kieffer, Kentaur, Phryso.
Maar ik zou gaan voor de 1e optie ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:45

Die foto's zijn al oud dus geven eigenlijk absoluut geen goed beeld van hoe ze er nu uitziet. Ik heb ook niet het idee dat nu nog veel groeit, ze is schat ik nu bijna 4 1/2. Ik rij maar iets van 3 keer per week een half uurtje. Gewoon een beetje sturen en betere controle krijgen.
Een wintec vind ik eigenlijk niets. Ik heb ook een kieffer vz zadel, maar die lag helemaal niet goed. Ik ben nu ook niet echt van plan een zadel te kopen, want daar heb ik even geen geld voor, heb al 5 zadels liggen hier, en wil er niet nog 1 bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:29

Dat het zadel in de bocht wel eens schuift wil zeggen dat je zelf niet helemaal recht zit, óf dat je paard een beetje scheef is. Eigenlijk hélpt het zadel je dus juist om een goed evenwicht te krijgen :D
:Y)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:13

Dat kan ook ja, het is alleen als ze hard de bocht door gaat. Ze is nog erg onstabiel en sturen gaat ook nog niet goed, ze gaat dus als een slingeraap de bak door. Dan is het soms moeilijk om recht te blijven zitten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:15

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:24

een zadel wat schuift past niet, simpel.

een goed passend zadel is heel belangrijk, ik zou gewoon een zadelmaker erbij halen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:56

Ik heb een WOW op mijn tinker liggen. Wil nooit meer wat anders.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:02

Zelf heb ik hele brede Haflingers. Als voorbeeld heb je de kamerbreedtes 31 (smal) 32 (medium) en 33 (breed) en 34 (extra breed). Mijn Haflingers (mams, zoon en dochter) hebben boommaat 38,5 en 39 heeeeel breed dus.

Geen idee hoe breed jouw paard is, maar ik heb een Kieffer waar de boom heel breed is en verder heb ik een Kentaur extra breed (maat 34 dus) laten verbreden naar 38,5.

Kieffer en Kentaur vind ik alle 2 erg fijne zadels :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:05

ik denk dat een WOW idd een goede oplossing is, maar persoonlijk zou ik nog wat afwachten en maar uithouden met die cherokee
denk dat je over een jaar al meer kan gaan zeggen over haar definitieve bouw en dat je beter dan naar een duur zadel kan uitkijken ;)

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:54

Een tinker groeit nog lang door, tot wel 7 jaar! Als je nu een zadel koopt moet je er wel rekening mee houden dat het niet een zadel is wat jaren blijft passen (tenminste een boomzadel). Als je een wintec niets vindt kun je ook kijken naar een bates, of een kent & masters, dat is de leren variant van thorowgood. De sevilla van barefoot is ook fijn en ook aan te passen met een verwisselbaar kopstuk...
De tip van Mika is ook niet verkeerd! succes!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:12

Ik heb het gisteren weer geprobeerd met mijn dressuur zadel en het schoof al een stuk minder, misschien had ik niet goed aangesingeld.
Foto's van hoe ze er nu uit ziet staan in dit topic [RIJ-ITP] Tinker Sara @ work, 5 weken OHZ

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:34

Sinds wanneer groeien Tinkers door tot 7 jaar ??

Ik denk dat ze alleen maar dikker worden van het goede voer wat wij ze geven.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:44

zal ik een foto plaatsen van toen ze net hier stond Odette?
Ik reed best goed met dat boomloze, maar ik had em wel heell goed aangesingeld. Met een boomzadel durf ik de singel nog wel es losser te laten.
Zo ook op mn eigen paard, het boomloze doe ik eigenlijk altijd goed strak, mn boomzadel durf ik wat losser te laten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:29

Is goed Marielle. Dat boomloze zadel ligt prima hoor. Ik vind het zelf alleen niet zo lekker zitten, en omdat Sara nog zo onstabiel is, is dat geen goede combinatie.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:33

Ja dat is harstikke logisch hoor :j
Afbeelding
en jij staat er lekker ook op
Afbeelding

Jackie_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:54

Toen ik met mijn merrie ging rijden (4 jaar) heb ik een goedkoop passend zadel gekocht en ter ondersteuning een dikke schuimrubber pad eronder gelegd.
Doordat ze steeds veranderde wat bouw betrof ving de pad dit redelijk goed op.

Ik weet niet wat je doelstelling is, maar wij rijden het liefste buiten en na een dik jaar heb ik een Stubben scout zadel laten aanmeten.
Dit wordt en kan indien nodig worden aangepast als ze nog veel veranderd.
Ik heb nu niets meer eronder liggen als een dekje en het blijft perfect zitten.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:25

Ik rij momenteel met een Barfoot London. Heb eigenlijk helemaal geen last van schuiven.
Tenzij hij in de galop een hele onverwachte bocht heeft gemaakt ofzo, dan wil het soms heel iets verschuiven.
Maar ligt verder erg stabiel.

Ik heb ook een tijd met een wintec gereden. Vond het in het begin een erg fijn zadel. Maar meneer werd breder en breder. Dus dat paste niet meer.

Als je het nog even vol kan houden met je boomloze zadel, dan zou ik dat doen. En even wachten tot ze wat meer uitgezet is ed. Anders blijf je aan het zadel kopen. Haha.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:30

frenia schreef:
ik denk dat een WOW idd een goede oplossing is, maar persoonlijk zou ik nog wat afwachten en maar uithouden met die cherokee
denk dat je over een jaar al meer kan gaan zeggen over haar definitieve bouw en dat je beter dan naar een duur zadel kan uitkijken ;)

Met een Wow maakt dat niet echt uit. Kwestie van laten aanpassen van de voorboom indien nodig en de kussens juist te laten afvullen. Belangrijk is wel, en dat geldt voor elk zadel, de passing regelmatig te laten controleren. Dit afhankelijk van training, seizoen, enz.