[TI] Medisch inlegvel paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Medisch inlegvel paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 13:43

Ehum even een vraagje op het nippertje van de 'deadline'.

Heb ik voor mijn tinker wel of geen inlegvel nodig?
Er zit in zijn paspoort helemaal achterin een vel Bijlage Medische behandeling.
Moet ik dan wel of geen inlegvel?
Nee toch?

Sita_

Re: Medisch inlegvel paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:53

Als je paspoort na 2004 is uitgegeven dan zitten deze bladzijdes er al in vanaf blz. 27 in je paspoort..
Zo niet dan moet je wel een inlegvel aanvragen.. :)

Enne.. Ik ben ook op t laatste nippertje bezig hoor.. Heb ze ook pas afgelopen Donderdag aangevraagd.. :+

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:56

Het gaat er om dat je aan kunt geven of het paard wel of niet bestemd is voor consumptiedier. Je kunt een kopietje maken van het paspoort en opsturen naar de instantie die het paspoort heeft uitgegeven (KNHS of stamboek). Zij kunnen zeker weten uitslag geven.
Bovendien zou het voor 1 juni ondertekend moeten zijn door zowel de eigenaar als de dierenarts en als die erachter komt dat er geen plek is voor de handtekeningen heb je dus een inlegvel nodig. ;)

Edit: en zie hierboven bij Sita's berichtje :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:02

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 14:22

Ondertekenen door dierenarts? oh boy, moet je ook echt beslissen nu of ze voor de slacht zijn of niet?
Zit er weer lekker in... veel te druk gehad en dan krijg dit hapsnap op het laatste moment.
Afgegeven in 2002 maar het enigste paspoort van alles hier wat er een afwijkend vel in heeft zitten.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:29

invullen en laten ondertekenen hoeft toch nog niet? Dat hoeft toch pas als het nodig is. Ik ben eigenlijk nog niet van plan om die beslissing nu al te nemen.

Medische behandeling
Op de pagina’s “medische behandeling” moet de eigenaar aangeven of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als een eigenaar niets heeft aangegeven in het paspoort is het paard automatisch bestemd voor de slacht. De dierenarts moet bij het behandelen van zo’n voor de slacht bestemd paard met bepaalde medicijnen, deze in het paspoort. Het betreft de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:38

ik heb in een paspoort gekeken en ik dacht dat dit het was, toch?

Afbeelding

Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 15:12

Exact Babsie, dat heb ik er in staan, precies hetzelfde.
Ik bel anders wel even naar het stamboek.
Dank voor jullie meedenken!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:51

die pagina's kloppen...

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:56

Sita_ schreef:
Als je paspoort na 2004 is uitgegeven dan zitten deze bladzijdes er al in vanaf blz. 27 in je paspoort..
Zo niet dan moet je wel een inlegvel aanvragen.. :)

Enne.. Ik ben ook op t laatste nippertje bezig hoor.. Heb ze ook pas afgelopen Donderdag aangevraagd.. :+

Mijn paspoort is van 2001 en daar zit gewoon de bladzijde "medische behandeling" al in

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:52

Maar moet dat nou verplicht ingevuld worden of niet?
Ik heb zoiets gehoord dat dat ingevuld moet zijn als je wedstrijden wilt rijden, lijkt mij wat raar... dus ik snap het niet helemaal.....

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:17

Even een quote:

'Vanaf 1 juli 2009 moeten paarden in alle lidstaten van de EU voorzien zijn van een paardenpaspoort en een geïmplanteerde transponder. De meeste regels mbt I&R van paarden hebben te maken met voedselveiligheid. Het is nu eenmaal zo dat paarden worden beschouwd als voedselproducerend dier. Als een paard voor humane consumptie bestemd is, mogen daar geen residuen van geneesmiddelen in zitten. Een goede registratie van diergeneesmiddelen is dus van belang vanwege voedselveiligheid. Daarom moet er onderscheidt gemaakt worden tussen voedselproducerende dieren en niet-voedselproducerende dieren.
Bij niet voedselproducerende dieren kan de dierenarts putten uit een groter arsenaal aan diergeneesmiddelen dan bij voedselproducerende paarden. Bij de laatste groep mogen bepaalde medicijnen nooit gebruikt worden en het gebruik van sommige andere medicijnen moet door de dierenarts in het paspoort geregistreerd worden. Op de pagina's 'medische behandeling' van het paardenpaspoort moet de eigenaar aangeven of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als de eigenaar niet heeft aangegeven of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht, is het paard automatisch bestemd voor de slacht. De keuze voor niet-voedselproducerende dieren is onomkeerbaar en dient bij eventuele verkoop van het paard door de nieuwe eigenaar te worden bevestigd in het paspoort.
De nieuwe europese verordening bepaalt dat per 1 januari 2010 alle paspoorten de pagina's 'medische behandeling' moeten hebben. De meeste paspoorten die vanaf 2004 zijn uitgegeven bevatten deze pagina's al. Oudere paspoorten kunnen tot 1 juli 2009 worden aangevuld met een speciaal inlegvel. Dit inlegvel kan worden aangevraagd bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. Na 1 juli 2009 mogen geen inlegvellen meer worden afgegeven: er moet dan tegen hogere kosten een vervangend paardenpaspoort worden aangevraagd'.

Ik maak hieruit op dat het dus nog niet ingevuld hóeft te worden.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:03

Invullen moet geloof ik pas op het moment dat een paard medicijnen krijgt waar een (lange) wachttijd op zit voor slacht of medicijnen die niet mogen als paard later naar slacht zou gaan ;)

Bij ICSpaspoorten van voor 2004 zitten de vellen er ook al in ;) zoals babsie laat zien :j

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 00:31

Dan hoef ik NIKS te regelen, toppie!!!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:50

in België noemt dit het mutaite document en daarvoor mag je lekker nog eens 45 euro betalen per paard. EN voor paarden zonder paspoorten 58 euro.

En heel het systeem komt van europa maar de verschillende instantie's in belgië, nederland, frankrijk en duitseland spreken niet met elkaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:16

Ik heb net even gekeken, paspoort van Vic is gelijk aan dat van Kit, de hare voldoet aan de eisen, normaal paspoort t/m, pag 26 en dan volgt die bijlage.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:48

ik heb ook in al mijn paspoorten zo'n vel zitten, zelfs in de oude groene van Bonita, maar dan is dat vel in het Engels. Haar paspoort is uit 2003, toen ze naar Nederland werd geïmporteerd (en overwegend engelstalig).

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:51

Mijn paspoort is van maart 2004 dus volgens mij zit het er bij mij in.
Ga wel in mij paspoort aangeven dat mijn pony niet voor de slacht bestemd is.
Waar kan ik dat laten doen trouwens?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:59

Dat gebeurt vanzelf (helaas) op het moment dat je paard ernstig ziek is en medicijnen moet waarop een wachttijd zit. Dan vult de dierenarts het in.

In principe zijn al mijn paarden voor de slacht (omdat ik dat de meest humane dood vind voor een paard), tenzij het inhumaan is om ze te onthouden van medicatie waarop een wachttijd zit, zoals vorig jaar bij Kato. Die had zo verschrikkelijk veel pijn, dat ik haar plat heb laten spuiten met pijnstiller, antibiotica en spierverslappers. Uiteraard was ze daardoor niet meer geschikt voor consumptie en ze kon ook niet meer lopen en is door de dierenarts ingeslapen in haar schuilstal achterop het land. Bij haar is toen op dezelfde dag dat medische inlegvel ingevuld door de dierenarts, in de ochtend voor de avond dat ze doodgespoten werd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:08

Ik heb de vellen ook in mijn paspoorten zitten uit 2001.
Maar ik heb jaaaaaren geleden al ingevuld in mijn paspoort dat deze paarden niet naar de slacht gaan.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:40

Zelf vind ik het lastig om te beslissen of mijn paarden naar de slacht gaan of niet... Je hoort van beide opties voor en nadelen.

Ik laat het gewoon voor wat het is :)

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:20

Babsie_Flash schreef:
Zelf vind ik het lastig om te beslissen of mijn paarden naar de slacht gaan of niet... Je hoort van beide opties voor en nadelen.

Ik laat het gewoon voor wat het is :)

Ik denk het ook :D
Je hoeft dus ook nu nog niet te beslissen toch? Zodra je voor een situatie komt te staan waarbij dergelijke medicijnen nodig zijn, dan kan het alsnog ingevuld worden....
Iemand een idee hoe dat zit met wedstrijden? Daar had ik namelijk wat over gehoord dat het dan wel ingevuld moet zijn ofzo?? Maar dat lijkt me wat wazig....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:25

Is er geen verschil tussen slacht voor consumptie en slacht als manier van ombrengen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:30

Volgens mij niet.
Als je ervoor kiest je paard te laten schieten, wat op zich een hele snelle manier is, in het slachthuis, maar je wilt niet dat ie voor consumptie wordt gebruikt, is het vast wel te overleggen dat de Rendac je paard bij het slachthuis op haalt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:15

ragna: het mutatiedocument is nog iets hélemaal anders ;)
vellen voor registratie van medicijnen zitten in het paspoort en horen daarbij
mutatiedocument is een document wat aangeeft dat je paard is geregistreerd in de belgische databank, daarvoor moet je idd nog eens extra betalen en dat is iets typisch belgisch :+

edit: onze paarden zijn ook standaard aangegeven voor menselijke consumptie.
als je ze uitsluit hiervoor kan je je paard ook nooit meer laten slachten!
en ik vind het wel belangrijk dat dat kan indien nodig!
je kan een paard wat oorspronkelijk voor slacht is aangegeven, wel laten wijzigen en laten uitsluiten voor slacht als (nieuwe) eigenaar
maar omgekeerd (dus eerst uitgesloten) kan niet.