[TI] Welke hengst voor mijn merrie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Welke hengst voor mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:14

Hebben jullie enig idee welk hengst leuk bij Black past?? Ik ben aan het twijfelen of ik haar nog een keer laat dekken of ooit een ander paard/veulen koop. Het veulen dat er dan uitkomt is voor mezelf als opvolger van Black, is er geen klik met het veulen dan verkoop ik het uiteraard.

4 jaar geleden heeft ze een veulen gehad van Kent en 2 jaar geleden heeft ze een veulen gehad van Thunder.

Ik zoek een niet al te grote hengst omdat Black van zichzelf al grote veulens geeft. Het 1e veulen meet nu 1.58 en het 2e veulen meet nu al 1.49.

Gegevens van Black.
Waarschijnlijk geboren in '95
Ouders onbekend
In Nederland 2 veulens gehad
In Engeland heb ik totaal geen idee wat er met haar is gedaan/gebeurd
Anderhalf jaar geleden is er artrose geconstateerd.
Beide veulens van Black zijn zwart
Black is ingeschreven bij het ICS en 2 keer naar de keuring geweest. 1e keer thuis gekomen met 142 punten en 2e keer met 141 punten. Riding class: stap een 9, draf een 9 en galop ook een 9.
Rug en achterhand waren een 8 en de rest een 9.

Als jullie nog meer willen weten roep maar. Oja afstand is geen probleem en Belgie mag ook eventueel.

Afgelopen winter
Afbeelding

Ook afgelopen winter
Afbeelding

2/3 weekjes geleden
http://i42.tinypic.com/2vdlawo.jpg
Laatst bijgewerkt door Berdien op 22-05-09 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:07

Ik zou met een paard waarbij op 12/13 jarige leeftijd al artrose is geconstateerd geen veulen fokken.
Naast dat dat belastend kan zijn voor haar eigen gewrichten is er een risico dat ze dit aan haar veulen doorgeeft.

_janet_

Re: Welke hengst voor mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:13

atrose heeft niets met erfelijkheid te maken.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:16

Voor zover ik weet en altijd gehoord heb kan de aanleg voor artrose wel degelijk erfelijk zijn.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:19

Atrose kan ook ontstaan door oude bessures, ongeukjes ed.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:33

Dat kan misschien.
Waardoor de verandering van de structuur van het kraakbeen in het gewricht onstaat is vaak onduidelijk, wel is voorzover ik weet erfelijkheid een factor die mee kan spelen. Wil niet zeggen dat je zeker een veulen fokt die later artrose krijgt, maar het risico is weldegelijk hoger doordat de aanleg voor de aandoening erfelijk kan zijn.
Persoonlijk zou ik niet het risico nemen door een veulen te fokken bij een paard waarbij op relatief jonge leeftijd artrose is geconstateerd.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:37

Maar er staat geen verdere informatie bij.
Als het komt door een blessure dan zou ik wel een veulen fokken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:39

bij mij (fok)merrie is eind vorig jaar (jaargang 1995, net zoals deze merrie) ook artrose geconstateerd.
Ik heb me laten beraden door verschillende onafhankelijke dierenartsen en ze hebben mij allemaal groen licht gegeven voor de fok, want dat was voor mij idd een shock op het moment van de diagnose aangezien ze al verschillende veulens heeft gehad!
Zeker bij tinkers die destijds geïmporteerd zijn, wordt relatief vaak artrose of een andere kwaal vastgesteld die voortkomt vanuit een eerdere blessures en omstandigheden.

Verder is reeds bij véél merries met artrose vastgesteld dat de dracht juist (door hormonen ed) een pijnverminderend effect kan hebben op de artrose.

Dus om artrose nu per definitie te laten uitsluiten voor de fok, vind ik behoorlijk gewaagd!

Ik zou iig wél eerst even advies van de dierenarts vragen.
Als die geen bedenkingen heeft bij het fokken...

Verder weet ik niet goed wat ik van je merrie moet vinden.
Ze spreekt me wel aan, is een leuke merrie, maar er klopt een en ander niet aan.
Laat ons zeggen dat ze heel goed is tot achter haar schouder en dan gaat het mis, achterbeen vind ik wel weer goed.
Ik zou dus in ieder geval opteren voor een hengst die goed correct is door heel zn lijf, korte rug, zeer goede toplijn en mooie croupe heeft en dat ook doorfokt.

Wil je bont of effen?
Silas lijkt me wel wat voor deze merrie.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 21:55

Het gaat mij op dit moment niet of het wel of niet slim is om te dekken ivm artrose. Ik vraag alleen of jullie mee willen kijken om eventueel een geschikte hengst uit te zoeken.
En als ik haar laat dekken, dan heb ik het er uiteraard uitvoerig over met mijn veearts.
Maar op dit moment weet ik nog niet of ik haar uberhaupt wil laten dekken. Maar de gedachten spelen in mijn hoofd, vandaar dat ik vraag aan welke hengst jullie denken.

Trouwens is mijn merrie 1.50 en wil er zeker geen hengst erop zetten die groter is dan 1.55 (Black vererft al groot en wil zeker geen reus fokken) en hij moet een 1e premie hebben.
Ik weet dat ze vrij lang is in haar rug, dus dat wil ik verbeteren.
Kleur maakt me niet uit. Waarschijnlijk zal er toch wel weer een zwarte uitkomen (tenzij ik er natuurlijk een homozygote hengst erop zet.).

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:08

Mijn eerste gedachte was O'Bryan van de Kendelhoeve. Verder Rufus (Parno Paub) en Sandokan. Alledrie leuke, niet zulke grote hengsten die leuke en, naar mijn idee, correcte nakomelingen geven. Hoe ze vererven qua lengte van de rug weet ik niet.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:43

Redje :P hahaha