[TI] Dikke tinkers vooraan op keuringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Dikke tinkers vooraan op keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:01

Ik zat zo eens wat foto`s van keuringen enzo te bekijken en vroeg me dit zo af. Ik weet dat het bij de welshpony`s ook gespeeld heeft (of nog speelt). Nou zou een lelijke dikke nooit vooraan komen, maar als je 2 gelijke dieren hebt, en de ene is zwaarder (= ronder) zou die het dan winnen van een afgetrainde (= slanke)? En nou kun je wel zeggen dat het niet zo is, of hoort te zijn, dat kan ik zelf ook nog wel bedenken.. Want vooral bij de hengsten zie je er toch een boel met 'overconditie'..
Dikker = ronder = grover?

Nou moet ik zeggen dat ik die van mezelf ook mooier vind als ze wat te dik zijn hoor.. :D

Nuage

Re: Dikke tinkers vooraan op keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:56

Ik denk dat je die kans wel hebt hoor Mariska.
Ligt wel een beetje aan welk stamboek je bij zit en in welk type je paard valt.

Als je lichte type tinker te dik is, dan krijg je juist minder punten want dan komt lichaam en beenwerk niet overeen.
Maar bij goed grof beenwerk zal een flinkere tink denk ik wel hoger scoren... Behalve als ze écht baggervet zijn he.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:05

Bij de welshpony`s schijnt het echt heel erg te zijn (geweest). Dus echt dikke pony`s op de keuringen zodat ze ronder en compacter leken, en een mooie dikke nek hadden.. Katinka toen ze nog afgetraint was, was ook een hele andere pony om te zien dan nu nu ze dikker is..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:22

Bij Nuala is dat ook zo. Als ik foto's zie van toen ik haar net had was het echt zo'n dunne darm.

Eigenlijk moeten ze het verschil zien tussen vet en spieren natuurlijk op de keuring. Maar ik durf mijn hand daar ook niet voor in het vuur te steken hoor.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:38

Niemand hier verder een mening over?
Zijn dikke tinkers mooier?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:42

Ben geneigd het eens te zijn met nuage, dat ze het verschil zouden moeten zien op de keuring. Vind die van mij op z'n mooist als hij goed afgetraind is, maar dan issie nog steeds rond... :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:52

Eigenlijk zouden keurmeesters het verschil wel moeten zien tussen een van nature zware, ronde Tinker en een Tinker in over conditie. Een (te) dikke Tinker is natuurlijk niet per definitie een zwaar type Tinker.

Ik heb ze zelf ook het liefst wat ronder hoor, dat staat zo gezellig :o := Maar er is wel een verschil tussen wat ronder en gewoon vet. Een vet paard vind ik niet in keuringsconditie, en hoort dus ook niet vooraan geplaatst te worden.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:19

Er is een verschil tussen een ronde grove tinker en een te dikke tinker!! Als Ragna vorig jaar naar de keurign is gegaan stond ze goed in het vlees maar ragna is een merrie die veel loopt en orde bewaart ( wie niet luistert moet maar voelen ) zo traint ze zelf haar conditie.

Maar vette paarden moeten gewoon minder gequoteerd worden dan goed bespierde paarden.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:09

Ik vind het op de HK steeds erger worden. Ik vind het geen gezicht die vette paarden :n Heb wel het idee dat sommige paarden inderdaad met opzet zo vet gevoerd zijn. Ik zie nog steeds liever een goed getraind paard met een strak lijntje, goed in zijn bespiering. Ze moeten wel rond zijn, maar er zijn grenzen. En rond kunnen ze ook zijn als ze getraind zijn.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:57

Ik vond ook dat ze aardig overgeconditioneerd waren op de hk.Jammer want zo gaat toch ook de schoonheid verloren denk ik.Er is een duidelijk verschil in te dik en grof.Bij de haflingers is het juist andersom,de slankere rijtypische dieren staan vooraan op een keuring,terwijl de haf toch ook een robuust paardje hoort te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

Ik zou bij hengsten op een keuring toch liever meer bespiering zien, dan vet lijkt me. Dat is juist het mooie aan de hengsten. Ik zie liever een meer bespierde slanke hengst, dan een dikke (is toch vaak wel te zien) hengst. Dat zou je van de keurbrigade toch ook verwachten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:14

Een premie keuring is altijd gebaseerd op de goede conditie van het paard.
In deze kleine moment opname van de premie keuring wordt er niet gekeken naar wat het paard in het dagelijkse leven moet doen.
Een droog, afgetraind paard zal het nooit winnen van een wat spekkerige paard die als weide stoffering gebruikt wordt.

Grofheid van de botten, vooral benen is wel altijd duidelijk te zien.

Het is heel belangrijk voor een premie keuring dat de verhoudingen van het paard kloppen.
Een zwaar gebouwd paard in de topsport zal op de ribben wat strakker zijn.
Enz, enz, enz

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:37

Tequila ben het wel met je eens moet ik zeggen.
Heb zelf een niet vette hengst (wel vet om te zien ;) al zeg ik t zelf)
Ook ik ben van mening dat hengsten vet gevoerd worden voor n keuring.
Om ze wat ronder te doen lijken misschien??
Deze opmerkingen heb ik ook horen vallen tijdens de keuringen
Verder blijft het afhankelijk van wat een jury vind

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:33

*Tequila* schreef:
Ik vind het op de HK steeds erger worden. Ik vind het geen gezicht die vette paarden :n Heb wel het idee dat sommige paarden inderdaad met opzet zo vet gevoerd zijn. Ik zie nog steeds liever een goed getraind paard met een strak lijntje, goed in zijn bespiering. Ze moeten wel rond zijn, maar er zijn grenzen. En rond kunnen ze ook zijn als ze getraind zijn.

Ik moet eerlijk zeggen Tommie voor de keuring ook meer gevoerd te hebben dan ik normaal gezien doe, omdat veel mensen (en dan doel ik vooral op het publiek) een dikkere Tink mooier vinden dan een die zijn sportpak aan heeft.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:42

Ja het klopt wat je zegt aangezien ze ook een aantal keer met Thora aan keuringen hebben meegedaan.

Toen de eerste keer scheen ze echt hardstikke dik te zijn en toen kreeg ze 1e premie.

De 2e keer zag ze er gewoon normaal uit (veel minder vet) en toen kreeg ze geloof ik 2e of 3e premie.

(Maar de 3e keer samen met der veulen kreeg ze wel weer 1e premie en toen zag ze er ook uit hoe een tinker eruit moet zien (wel iets groffer maar niet dik))

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:42

Wil niet altijd wat zeggen hoor een dikke tinker. Ik probeer met man/macht om ze wat af te laten vallen. Ze krijgen hier weidegang en hooi en verders niets en toch zijn beide mannen aan de dikke kant. Ze hebben voldoende beweging, maar 't zit em ook in de bouw. Het blijven gewoon twee zware jongens en de ribben.....die zal ik nooit voelen. Op de HK kreeg ik van de VA een compliment dat het duidelijk was, das ze 't hele jaar door goed gevoerd werden en niet alleen 'vetgemest' voor keuringen. Dus vetmesten voor de keuring is ook geen optie, daar prikt de VA zo doorheen.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:16

Idd een VA prikt daar doorheen,
publiek ziet vaak alleen rondingen waarvan ze denken dat het bij het ras hoort.
Er is echter verschil tussen vet en mooie bespiering
Helaas zie je steeds meer blub op de paarden