[TI] jeukende wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DarkAngelke

jeukende wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:11

Hey iedereen

Sinds een tijdje begin ik te merken dat mijn tinkertje echt last krijgt van haar dikke wintervacht...
Ze is wel haar vacht aan het verliezen, maar doordat zij bij de vorige eigenaar 24/24 buiten stond heeft zij echt een immense vacht.

Ze krijgt nu ook echt jeuk er van en begint te schuren (niet bij manen en staart -> dan zou ik eerder denken aan zomerexceem), ik zie ook regelmatig plekken waar het haar volledig kapotgewreven is...

Wat zouden jullie hiermee doen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze minder last heeft?

Alvast bedankt he...

Groetjes
(ps: sorry voor de mss onduidelijke beschrijving ;) )

ZusJacobs

Re: jeukende wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:12

heel veel borstelen, en als je warm water hebt en een droge stal miss wassen? Dat alle haartjes goed los komen.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:14

ZusJacobs schreef:
heel veel borstelen, en als je warm water hebt en een droge stal miss wassen? Dat alle haartjes goed los komen.

Borstelen doe ik zoiezo bijna alle dagen...
Warm water hebben we spijtig genoeg niet... Is alleen grondwater... :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:21

Kan het jeuken ook een andere oorzaak hebben, zoals bijvoorbeeld luis? Dan zie je kleine potloodstreepjes in de vacht zitten.
Er zijn ook kammen en borstels speciaal voor van die pluizenbollen, waarmee je de losse haren erg goed kunt verwijderen. Misschien even bij de ruitershop langs gaan? :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:26

Ik vind de osters borstels erg fijn om mijn tink te ontharen.

Ik ga hem dit weekend ook gewoon wassen (met koud water). het is in ieder geval warm genoeg.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:27

Ik dacht ook eerst dat het misschien een andere oorzaak had...
Maar het enige dat ik nog opmerk zijn schilfers tussen haar vacht... Ik had dan nagevraagd bij mij op stal en zij zeiden dat dat door het verharen kwam...

"Potloodstreepjes" in de vacht vindt ik niet terug...

Ik dacht dat het nog te koud was om hen te wassen... Vooral omdat de temperaturen hier nogal verschillen van dag op dag... Indien niet, denk ik dat ik haar deze namiddag toch maar eens zal wassen...
Laatst bijgewerkt door DarkAngelke op 10-04-09 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:29

ik gebruik de gekartelde kant van het zweetmes om losse haren eruit te krijgen, als je dat bij elke poetsbeurt doet zijn ze er vrij snel uit.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:32

veel borstelen. :Y)
ik haal bij mijn ijslander de haren op de vlezige delen eraf met een koeienrosborstel van de welkoop, dat werkt uitstekend!
Zorg dat je paard verder ook in goed conditie is en voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt, dan gaat het verharen ook makkelijker en sneller.
Een scheutje olie door het voer wil ook nog wel eens helpen.
Verharen kost veel energie.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:35

Haar conditie is allesinds heel goed... Ook vitaminen en mineralen krijgt ze voldoende (krijgt liga van pavo en heeft een himalayaliksteen... Ook krijgt ze look bij)

Ik had er ook al aan gedacht om olie bij het eten te doen, maar het probleem is dat ik zef niet voeder, maar dat de manege dit doet...
Is er een verschil tussen koeienrosborstel en een gewone? :o

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:37

zo doe ik het ook, ideaal en je borstel zit niet meteen vol haren

Evelyne79 schreef:
ik gebruik de gekartelde kant van het zweetmes om losse haren eruit te krijgen, als je dat bij elke poetsbeurt doet zijn ze er vrij snel uit.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:48

probeer eens 1 van die schilvertjes te vangen (wel heel). Leg hem op een wit blad en trek er een cirkeltje omheen. Zorg dat er niets aankomt. Als naa een tijdje het schilvertje verplaatst is gaat het om een zogenaamde lopende roos. Hierdoor krijgen de paarden erge jeuk.
Een van de shetlanders van mijn schoonouders had dit namelijk vorig jaar. En het was eigenlijk best makkelijk op te lossen.
Ze moesten de pony behandelen met een spul voor honden en katten (tegen vlooien en teken). Wel met een bepaald merk(weet even niet meer welke). Dat zou je aan de dierenarts na moeten vragen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:50

Mijn merrie heeft wel eens van schilfers in haar staart, zal eens kijken of het een lopende roos is. Het jeukt in ieder geval soms heel erg. Ik wrijf het dan in met 'klitwortel lotion' van de kruidvat tegen roos en dat helpt erg goed. Had het idee dat de huid eronder erg droog was, maar ga eens kijken of het ook wandeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:02

Zo veel mogelijk buiten zetten, liefst 24/7.
Die van mij heeft ook veel jeuk nu, maar die rolt zich gewoon heel vaak in de wei. Ik vind elke dag een aantal haar-dekentjes in de wei, waar hij zich heeft gerold :) Vind ie heerlijk.

En ik voer elke dag, en deze maand zelfs 2x per dag, een scheutje lijnzaadolie.

Verder ken ik ook meerdere tinkers die veel jeuk krijgen door verkeerd voer. Die van mij heeft dat ook een tijdje gehad, jeuk aan zijn benen en flanken en borst. Dat kwam door te suikerrijk voer. Eigenlijk hoort een tinker op alleen grof, oud hooi te leven, met hooguit een kwart schepje melasse-arm krachtvoer erbij.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:22

Een hele simpele oplossing: lijnzaadolie.
Als je zelf niet voert geen probleem ---> dan neem je gewoon een handje muesli en meng je het daardoorheen ;)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:13

snowdon heeft er ook last van, al is hij dit jaar eerder met verharen van vorig jaar..
ik gebruik inderdaad ook het zweetmes....
lijnzaadolie helpt dat goed?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:17

Echt een super middel! Ik heb een vriendin met een paard die hier ook last van had. Door de lijnzaadolie vielen alle winterharen er met een paar dagen vanaf en paard was helemaal gelukkig :D
Ik vindt persoonlijk het zweetmes te weinig haren wegnemen, anderen zweren erbij. Ik gebruik voor Royen gewoon een plasic rosborstel en dat werkt voor haar ook goed. Ze komt goed door haar wintervachtje heen en daarom hoeft ze geen lijnzaadolie.

Als je aan boeren met paarden vraagt wat het beste helpt om haren kwijt te raken, zeggen ze allemaal hetzelfde: Lijnzaadolie :D

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:22

dan ga ik zo toch maar naar de ruitersport zaak een fles halen ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:26

Ze gaan er ook heel hard van glimmen, dus dat ziet er super uit in het zomerzonnetje :P Ik denk dat je ongeveer 6 á 8 euro kwijt bent aan een fles, maar daar doe je lang mee hoor ;)

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:39

Zal misschien dan toch eens kijken voor lijnzaadolie... Kan het misschien ook mengen met haar lookpellets? die krijgt ze apart van haar voer...
Ik heb haar nu ook effe gewassen om misschien toch wat te helpen tegen de schilfers en stof...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:06

Ik heb net ook mijn pony gewassen, heerlijk weer is het er nu voor. Ook met koud water! En idd lijnzaadolie is ook erg goed voor de vacht!

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:08

Ik ga kijken om morgen lijnzaadolie te kunnen halen... Hopelijk helpt het voldoende, zou niet graag hebben dat ze wondes krijgt ofzo van te schuren...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:40

DarkAngelke schreef:
Zal misschien dan toch eens kijken voor lijnzaadolie... Kan het misschien ook mengen met haar lookpellets? die krijgt ze apart van haar voer...
Ik heb haar nu ook effe gewassen om misschien toch wat te helpen tegen de schilfers en stof...

Ik denk dat je het ook wel in haar lookpallets kan doen ;)
Heerlijk weertje inderdaad, helaas moet ik nog tot 5 uur werken :( Maar daarna lekker naar huis, omkleden en naar Royen! :D)

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:42

Inderdaad zalig weer...
Ik nu weer aan het werk tot 19u... (Gelukkig met een pc :D *\o/* )

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:49

Ik zit ook vaak achter bokt en tegelijkertijd ben ik aan het werk :P
Maar af en toe moet ik van mezelf op de toolknop drukken (zie mijn onderschrift) hahaha _O-

Ben benieuwd hoe snel jouw paardje een zomervachtje krijgt met lijnzaadolie, die vriendin haar paard was met 5 á 6 dagen van zijn vacht af :)

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:54

Nu ja, ik doe een onthaal, dus zolang er niet te veel klanten komen, heb ik wel wat tijd te veel... :+

Ik hoop mijne ook hoor... Wel vervelend dat ik het pas morgen kan gaan halen, anders gaf ik haar vanavond al...

Is 1x per dag wat lijnzaadolie genoeg?