[TI] witte tinker, niet wit te krijgen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emz

witte tinker, niet wit te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:53

Hallo iedereen,
Ik heb een heel leuk verzorgpaard, Gilliam, een tinker, maar 1 probleempje ..
Afbeelding
COMPLEET WIT! Alleen een grijze plek op zijn achterbeen en grijze oortjes.
Op deze foto is hij wel wit maar vraag me niet hoelang er aan gewerkt is. Hoe krijg je 'm wit? Ik heb m laatst gewassen met Shine in, Yellow out. Niet echt een succes.. bovendien redelijk duur spul.
Help help. :D

ikenindi

Re: witte tinker, niet wit te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:55

wassen met gewone shampoo? of poetsen met zo`n poetsblok.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:56

Wachten tot de zomer er is, en dan lekker wassen met zilvershampoo of biotex :)

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:01

@ ikenindi : Poetsblok werkt niet echt, en dat is vooral lastig met de benen.

@ Pradaatje : Ik wil ook op koudere dagen een beetje voor de dag kunnen komen :P

geennaam__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:02

groene zeep en goed goed schrobben!
moet lukken!...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:03

chloor! haha nee geintje absoluut nooit doen.
inde zomermaanden helpt het om te wassenmet betadinel. Dit maakt bijna alles wel wit.

En in de wintermaanden een deken op. meer kun je er niet aan doen. je kan hem niet ophokken om hem schoon te houden.
Laatst bijgewerkt door sax89 op 09-04-09 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:04

Je kunt ook wel wat doen aan het voorkomen dat 'ie erg vies wordt :) (Met name poep in de staart enzo) De staart en manen kun je gedeeltijk invlechten en dan met name inderdaad de staart.
De stal uiteraard goed schoon houden: het spreekwoord 'Witte paarden eisen veel stro' hebben ze schijnbaar niet voor niets verzonnen ;)

Voor het lijf wassen gebruiken we hier, áls ze al gewassen worden, gewoon pH-neutrale goedkope shampoo. Sokken worden gewassen met betadineshampoo (is meteen ontsmettend voor de huid) en de staart en manen met zilvershampoo.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:06

Hee

Mijn tinker heeft ook veel wit en zilver shampoo werkt !!:D

groetjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:17

Hoe heb je de cowboy magic yellow-out gebruikt? Heb je het lang genoeg laten intrekken? Normaal worden ze daar super wit van :)
Je moet het goed inmasseren, totdat er een wit laagje schuim op de vacht ligt. Dat laat je MINIMAAL 10 MINUTEN intrekken. En dan uitspoelen en eventueel nog een keer herhalen :)

Zilvershampoo werkt ongeveer net zo goed als cowboy magic, en qua prijs zal het niet veel schelen. Een fles CM kost iets meer dan 10 euro voor een liter.. zilvershampoo iets van 3 euro voor een klein flesje van?? 200 of 300 ml ofzo?? Dus het zal niet veel schelen.

Verder.. urine en mest zorgt voor die vieze, gele kleur. Modder en zand houdt de vacht juist wit. Dus liefst zo veel mogelijk naar buiten, zo vaak mogelijk mest ruimen en plasplekken verschonen..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:21

Groene zeep werkt bij die van mij ook altijd erg goed. Nadeel is dat je het niet te vaak moet gebruiken omdat je dan ook de beschermende vetlaag mee weg wast.
Verder betadine shampoo en zilvershampoo (beiden wel weer goed uitspoelen).

Zilvershampoo gebruik ik trouwens altijd de mensen-versie van in plaats van de paardenversie. Scheelt nogal in :$
Maar groene zeep en zilvershampoo gebruik ik alleen in 'noodgevallen' d.w.z. als ze naar een keuring moet. Voor de gewoon 'behelp' ik met met gewone paardenshampoo. Wordt ze minder wit van maar is wel beter voor de paardenvacht en -huid.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:47

Emz schreef:
@ ikenindi : Poetsblok werkt niet echt, en dat is vooral lastig met de benen.

@ Pradaatje : Ik wil ook op koudere dagen een beetje voor de dag kunnen komen :P

hellaas soms moet je vermomd op je tink gaan zitten want ze houdenzich niet schoon. ik denk dat je er aan moet wennen.

Maar ik gebruik groene zeep maar die van mij is bang voor het water uit de slang maar lekker een ker zwemmen met ze helt ook aardig om ze wit te houden

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:18

Ik stem voor zilvershampoo! Werkt echt prima.
In de zomer word je er vanzelf handig in om hem schoon te krijgen zonder dat je er eerst een uur mee bezig bent.
Ik heb met voornamelijk witte arabieren gewerkt en heb nu een witte drumhorse.
Mocht je nou wedstrijden gaan doen heb je ook van dat poeder ben even de naam kwijt dan geeft het bijna licht zo wit. Wil wel navragen wat dat was, mocht je er interesse in hebben.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:19

Oja!
Als het nou alleen zand is en geen poep en plas vlekken.
Gewoon heel goed poetsen, rossen, en als laatste met een zachte borstel met hele lange haren er over heen.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:22

Zilvershampoo schijnt een wonder te zijn..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:23

Ik heb ook een grote witte tinker en ik gebruik:

Groene zeep en biotex voor de staart
Biotex voor de sokken
lijf eerst met gewone paardenshampoo daarna met CM shine in yellow out.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:16

Zonder met water gewassen te hebben (alleen sokken en staart) ;) :
Afbeelding

Ik was mijn meerendeel witte Anouk alleen in de zomer een enkele keer, en deze foto is in oktober
tijdens de tinkerdagen gemaakt. Voor Anouk gebruik ik geen dekens, en wassen doe ik dus ook niet
meer in oktober. Ik moest dus een oplossing vinden om Anouk schoon op de tinkerdagen te krijgen....

Die heb ik dus gevonden in dit:
http://www.homeovet.nl/verzorgingsprodu ... lreiniger/
Is even een werk, maar uiteindelijk heb je een erg schone tinker :))

Nathalie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:18

zilvershampoo werkt goed bij mij!

@ Hagar Helga: ik ben wel geinteresserd in de poeder. wil jij voor mij navragen wat voor poeder dat is?

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:39

ik zelf heb een zwarte tinker maar wel met witte sokken
en die krijg ik heel mooi wit met biotex

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:52

Wij hebben 3 witte op stal staan!

Wassen doen wij met zilvershampo en gewoon shampo voor mensen. Geen dure paardenshampootjes en dingetjes want die helpen voor geen meter.
Toen ze nog iedere week op concours gingen, werden ze iedere week gewassen en volgens mij zijn ze nooit helemaal wit geworden.

Je vult een emmer met warm water en daar doe je wat shampoo bij. Staart er helemaal in hangen, even goed in laten trekken. Dan haal je de staart uit de emmer en ga je lekker soppen :9 Het lichaam doe wij met een (geschoren paard) zachte borstel of (ongeschoren paard) een harde borstel. Wat shampo erop en boenen maar!

Als het sop uit de staart is doen wij een beetje wasverzachter in de staart voor het uitpluizen.

Het is véél werk die witte paarden, maar als ze wit zijn, zijn ze wel érg mooi *D

Afbeelding

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:21

In de winter is een deken een goede oplossing... zeker als je ook veel rijd is dat handig vind ik... en om te wassen gebruik ik ook zilvershampoo gewoon Kruitvat merk... Kun je lekker soppen!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:33

wij gebruikten vroeger voor de sokken van onze pony's wit te krijgen sunlight zeep. een vrouw beweerde zelfs dat ze daar de tanden van haar hond mee poetste en dat die daarom zo'n mooi witte tanden had. Ik moet zeggen ze waren wit, of die hond dat zo leuk vond is iets anders.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:14

Ik was haar gewoon een keer met driehoekzeep en dan krijg je dit.
Afbeelding

Sokken die was ik met biotex
Ik doe dan haar voet in een emmer gezetten.

Maar ik denk dat het gewoon aan de huid van het paard ligt of die makelijk schoon te maken is

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:58

Liever een gezonde paard dan een schoon paard!

Teveel wassen tast de natuurlijke weerstand aan.

Als je voor een gelegenheid je paard echt wit wilt hebben enhij is erg geel is het handig om ene week van te voren al de eerste keer te wassen. De tweede keer gaat het een stuk makkelijker. De staart en sokken en manen kun je met een mengsel schoonmaakzaijn en lauwwarm water spierwit krijgen ( kost 49 cent per liter dus lekker goedkoop en niet milieu belastend!)
biotex, betadine, zilvershampoo kan allemaal. Ik gebruik zelf babyshampo als ik vaak was, weer ivm die natuurlijke weerstand en waterdichtheid van de vacht en huid.

Tijdens het wassen is vaak geel nog te zien, maar bij opdrogen wortd het witter. Ik laat ALTIJD mijn paardje lekker rollen na het wassen, wel in shcoon zand ( niet in de wie ofoz hihi) en dan schiirt het laatste vuil er wel af.

quincy_paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:49

mijn tinker die is ook niet helemaal wit hoor. alleen hij is behoorlijk wit. ik krijg dat er ook nooit vanaf.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:53

head and shoulders gebruiken ze bij ons op stal
tegen de schilfers in de dikke manen zodat ze geen jeuk krijgen en ze worden superwit!!!!