[TI] Past dit zadel op deze tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Past dit zadel op deze tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 00:07

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik ben op zoek naar een zadel voor mijn tinkertje en ik heb dit zadel van een vriendin geleent om te passen en nu wil ik graag weten of dit zadel goed ligt en niet te ver naar voren en of te ver naar achteren ligt, kortom: Past dit zadel hem?

Graag jullie reactie

Zijaanzicht
Afbeelding

Vooraanzicht
Afbeelding

(zadel is een wintec 500 17,5 inchmet witte boom)

Carolina

Jester_

Re: Past dit zadel op deze tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:08

Dat kan je niet beoordelen vanaf een foto.

Bel een zadelmaker. Die kan voelen of de druk goed is verdeeld etc.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 00:10

Hoi,

Ik wil alleen weten of dit zadel niet te groot is en daarom of hij goed ligt en niet te ver naar voren of naar achteren ligt.

Als ik een zadel voor hem gevonden heb, zal ik hem laten passen door een zadelmaker, maar voordat ik hem laat komen wil ik eerst graag weten hoe groot en wat voor zadel ik erop kan hebben

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:18

je kan het beter zien wanneer je een echte zij aanzicht maakt. deze is nog te scheef. zonder dekje is prima :j nu alleen precies recht de foto maken en laat je beugels ook maar naar beneden hangen voor de foto.
het ligt zowiezo te ver naar voren. het zweetblad ligt op zijn schouder en de singel zit vlak achter het been. de singel hoort onder over het platte stukje van de buik te lopen, voel maar eens met je hand waar dat zit. zweetbladen minstens 2 vingers achter het schouder.

maar dat vind ik zelf het lastige met vzh zadels. dressuurzadels liggen een stuk beter qua plek op de rug versus schouders. goed dat je er zo naar vraagt hoor, daar wordt je al een stuk wijzer van :j ik snap nog steeds niet waarom we het op o.a. maneges (vaak) nog steeds verkeerd leren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:20

ik kan zien dat dit een wintec zadel is.
in principe vind ik ze niet goed liggen op tinkers.
wij hebben ook tinkers op stal en zlefs met de breedste boom er in zijn de zadels nog te smal.

je moet dus in elk geval weten hoe breed de tinker is,en welke boommaat er in dit zadel zit.

zou toch even iemand laten kijken want je moet namelijk aan de onderkant van het zadel voelen of de kussens mooi aansluiten aan de rug en nergens drukke

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:31

Vanaf foto's valt er weinig over te zeggen idd, wel valt mij op dat de kussens wat op de lendenen liggen en dat is iig niet goed.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:08

Pellie schreef:
... maar dat vind ik zelf het lastige met vzh zadels. dressuurzadels liggen een stuk beter qua plek op de rug versus schouders

Idd heb ook altijd het idee dat vz zadels gewoon niet goed passen op een tinker :n op 1 of andere manier drukken die altijd op de schouder :(:) Sommige dressuurzadels ook wel, maar daar vind je toch wel veel sneller een passende :j

Hier juist erg goede ervaring met Wintec zadel die kun je juist door zadelmaker NOG breder laten maken, zo paste juist alleen een wintec op een zeer rondgeribt tinkertje wat ik ken :j , maar dan dus idd wel door zadelmaker aangepast en niet de breedste boom van wintec zelf ;)

Er zijn trouwens ook al andere zadel topics die misschien voor jou ook wel interessant om te lezen ;)
[TI] Welk zadel voor brede tinker?
[TI] Welk zadel ligt er op jullie Tinker/Irish Cob?

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:55

grid schreef:
Pellie schreef:
... maar dat vind ik zelf het lastige met vzh zadels. dressuurzadels liggen een stuk beter qua plek op de rug versus schouders

Idd heb ook altijd het idee dat vz zadels gewoon niet goed passen op een tinker :n op 1 of andere manier drukken die altijd op de schouder :(:) Sommige dressuurzadels ook wel, maar daar vind je toch wel veel sneller een passende :j

Volgens mij is dit een wintec cair 500 zadel voor zover ik kan zien (heb hem zelf ook gehad). En dat is gewoon een dresuurzadel met leren look ;)

Verder is vanaf de foto moeilijk te zien of t zadel goed of niet goed ligt.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:59

op eerste blik lijkt hij te ver naar voren te liggen, maargoed, zoals al meer wordt gezegd is dat een beetje moeilijk te beoordelen vanaf een foto

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:04

dit is geen dressuur, die loopt meer naar beneden :j
ik heb de gewone pro en cair gehad.

klopt grid, ik heb mijn zadelmaker toen ook naar aanpassingsmogelijkheden van de pro gevraagd en dat kon prima. toen ik mijn leren zadel kreeg voelde ik toch wel een verschil aan mijn billen qua hardheid. wintecjes zijn toch wel erg had om op te zitten.

wat ik ook een groot verschil vond is dat mijn tenen met mijn huidige leren dressuur gewoon recht vooruit steken, zonder dat ik dat hoef te forceren ofzo. dat lukte me bij de wintec niet. op dat zadel staken ze altijd naar buiten en moest ik moeite doen om ze naar binnen te draaien. dat zegt imo iets over het niet passen van een zadel of dat beugelophanging ten opzichte van de rest van je zit in het zadel niet klopt.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:08

Hallo,

Om jullie allemaal it de droom te halen... (stond ook al in de eerste tekst :))

Het is een wintec 500 vzh zonder cair met een wite boom

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:08

ik moet mijn woorden ook heel hard terugnemen over tinker en wintec!!! :o
vanmiddag een wintec op mardjer gehad en dat pastte dus perfect!

was er wel een met rode boom, en mardjer is maar 1m39 en niet zo heel breed gebouwd.
( rest van de tinkers bij ons kunnen alleen boomloos hebben zo breed zijn ze haha)

maar toch .....goed beoordelen vanaf foto is niet mogelijk.
ga onder het zadel door met je vingers langs de kussens en voel of het zadel overal evenveel druk geeft.
voel je een plek waar meer druk zit dan past het zadel niet.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:09

het zadel lijkt te lang, had net gisteren de zadelmaker bij mijn tinker gehad en zag er pcz zo uit maar was niet goed. ik zal een zadelmaker vragen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:15

De foto is inderdaad wat scheef genomen, maar ik heb zijn schouderblad gevoeld en deze lag wel vrij (wat moeilijk te zien op de foto en meneer wilde ook niet echt stil staan voor de foto :o )

Ook heb ik gevoeld of het zadel goed aansloot op zijn lichaam en (natuurlijk is dit zadel gevormd naar de pony van mijn vriendin en moet zijn eigen zadel dit nog gaan doen) hij lag eigenlijk heel netjes, sloot goed aan bij de kussens en ook de keilkussens (schrijf je dat zo?) lagen netjes en kwamen niet omhoog en er zat voldoende ruimte tussen de kussens voor de ruggengraat. Ook de boommaat was goed en knelde nergens......

Maar eigenlijk wilde ik weten of dit zadel niet te ver naar achteren ligt ivm de 18e rib

Ik heb namelijk altijd geleerd dat je ongeveer een handbreedte (5-6 cm) vanaf het begin van de kruin op zijn flank moet rekenen tot waar een zadel mag liggen op de rug en volgens mij moet dit bij hem nog wel kunnen, aangezien ik het idee heb dat hij nog wel 5-10cm voor die plek ligt.

Carolina

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:18

volgens mij, als ik het zo zie dan kan het net.
maar eigenlijk zou je een betere foto moeten hebben.

lijkt wel een beetje alsof het zadel wat voorover valt,dus dan zou die witte boom net wat te breed zijn.
misschien nog een keer wat duidelijkere foto's maken?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:22

Ik zal van de week nog eens proberen of hij wil stilstaan voor de foto om hem recht op de foto te zetten (is wel heeeeeeeel moeilijk hoor stilstaan.... :+ )

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:23

Maar alvast bedankt voor jullie reacties, ik leer steeds meer hoe hij moet liggen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:25

kan er niet iemand met je mee om vast te houden?
hoe groot is deze tinker eigenlijk?

je kunt zelf ook opmeten welke boom je hebben moet he.
neem een flexibele draad van 42cm
moet echt 42cm zijn anders klopt het niet.
een stuk ijzerdraad ofzo die je makkelijk kunt buigen.

die leg je over de schoft net ter hoogte van de schouders en dan buig je het om.
als je het er dan af neemt en de afstand meet tussen de uiteinden van het stuk draad weet je welke boombreedte je moet hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:29

laat alsjeblieft een zadelmaker komen...
achter het schouderblad... zodat daar de druk verdeeld wordt en de boom er niet op druk.. ruggengraad vrij... kussens netjes aangesloten..
en dan moet er echt een zadelmaker komen om de druk onder het zadel te meten en te bekijken....

Ik wil je echt op het hart drukken : Ga er nou niet zelf mee aanwapperen.. je kán er je paard zo mee verpesten...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:37

Waarom tegen die tijd? :)
Waarom niet lekker nu een zadelmaker met een aantal zadels laten komen? lekker uitproberen,verschillende zadels, eigen prijsklassie :) straks koop je er een, en blijkt deze neit aanpasbaar te zijn?

En die laatste zin klinkt een beetje : ik doe het wel, jij niet?

*en dan haal je opeens je bericht weg? :)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:38

carolina1278 schreef:
De foto is inderdaad wat scheef genomen, maar ik heb zijn schouderblad gevoeld en deze lag wel vrij (wat moeilijk te zien op de foto en meneer wilde ook niet echt stil staan voor de foto :o )

Ook heb ik gevoeld of het zadel goed aansloot op zijn lichaam en (natuurlijk is dit zadel gevormd naar de pony van mijn vriendin en moet zijn eigen zadel dit nog gaan doen) hij lag eigenlijk heel netjes, sloot goed aan bij de kussens en ook de keilkussens (schrijf je dat zo?) lagen netjes en kwamen niet omhoog en er zat voldoende ruimte tussen de kussens voor de ruggengraat. Ook de boommaat was goed en knelde nergens......

Maar eigenlijk wilde ik weten of dit zadel niet te ver naar achteren ligt ivm de 18e rib

Ik heb namelijk altijd geleerd dat je ongeveer een handbreedte (5-6 cm) vanaf het begin van de kruin op zijn flank moet rekenen tot waar een zadel mag liggen op de rug en volgens mij moet dit bij hem nog wel kunnen, aangezien ik het idee heb dat hij nog wel 5-10cm voor die plek ligt.

Carolina

het lijkt inderdaad wel goed aan te sluiten maar een rechte foto geeft meer zekerheid. ook vwb schoudervrijheid want zo ziet het er nu totaal niet uit. ik zou nu ook zeggen een boomwijdte te groot omdat het iets achterover kiept, het ligt niet waterpas en dat hoort wel zo.
het is dus niet alleen de ligging qua lenden, maar het totaal plaatje klopt gewoon niet. als je het zadel op de juiste plek legt, 2 á 3 vingers voor het schouder, dan kom je op de lenden uit.
Afbeelding

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:45

Ik heb toch al aangegeven dat ik, tegen die tijd een zadelmaker laat komen om alles te laten controleren en aanpassen...

Maar ik kan toch me wel orienteren op de zadelmarkt! Ik ben hier bewust mee bezig om juist mijn paard NIET te verpesten.

Ik denk namelijk WEL na voordat ik iets aanschaf en het op mijn paard gooi.

Sorry ik wil gewoon zelf kunnen zien of iets goed ligt of niet en ook zonder zadelmaker. Er zijn al genoeg mensen die zomaar iets op hun paard gooien, zonder erbij na te denken

Ik had het bericht weg gehaald om er iets aan te wijzigen en aan toe te voegen en had het weer geplaatst en ineens was het helemaal weg.... dus het was niet zo bedoeld.

En de reden dat ik tegen die tijd wil kijken is dat het een jong paard is wat nog moet groeien en ik niet elk jaar een nieuw zadel wil en kan aanschaffen en daarvoor graag voor een kunststof wil gaan waarbij ik de boom kan aanpassen.

Kijk ik wil gewoon advies van mensen met ervaring met ronde paarden en daarom heb ik dit topic hier neergezet.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:46

Ik ga van de week nog eens passen en hem goed neerleggen en een rechte foto maken :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:03

oke ik snap je.
maar voor het rijden gewoon ff iemand laten komen
stel dat je nu denkt, hee dit zadel wil ik, laat dan even iemand kijken :j

Hij lijkt me vana chter alleen iets te groot, te lang op de rug..
Hoeveel inch is het?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:06

een zadel maker of zadel expert (bijv. een saddle master consultant) kunnen je vertellen of een zadel past. op het oog kun je het namelijk niet zien!
dit zadel is zowieso te lang en drukt voor denk ik ook op de schouders. voel waar de laatste rib is tot aan de ruggewervel. je zadel mag nooit verder komen dan die rib/wervel.