[TI] Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:33

Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om mijn mogelijk mijn merrie Baileys dit jaar te laten dekken, maar heb geen idee door welke hengst. Ik hoop dat jullie met kunnen helpen wat een geschikte hengst zou kunnen wezen.

Wat info over Baileys:
Stokmaat: 1.52m
Afstamming onbekend, komt uit engeland vandaan.
Is geregistreerd bij het NSvT, en ingedeeld als type Cob.
Heeft op keuring een 2e premie behaald, weet niet met hoeveel punten.
Heeft 3 veulens gehad, allen van Pitalo v.d. Bonte Parels.
Ik heb die veulens niet gezien maar volgens fokker waren het 3 totaal verschillende veulens qua bouw en die uiteindelijk wat wel groter dan beide ouders werden.
Haar gangen zijn goed maar kan natuurlijk altijd beter.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou graag een veulen willen met een stokmaat tussen de 1.50m en 1.55m.
Een hengst goedgekeurd bij het NsVt.
Kleur maakt me niet veel uit, alleen geen schimmel.
Verbeterpunten van de merrie die ik in ieder geval zou willen: een wat kortere rug en wat mooiere ronde billen. Een lekkere ronde tinkerkont. :P Ze is ook ietwat overbouwd dus dat is ook een verbeterpunt.
Baileys heeft geen makkelijk karakter en heeft veel pit, ik zou dus graag een hengst willen die een werkwillig en rustig karakter vererft.

Qua type hengst weet ik nou niet wat het beste is voor deze merrie. Ik zelf vind haar voor een cob wat luxe en vind ze dat meer neigt naar een grai. Twijfel dus tussen een grai hengst of een cob hengst.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:57

Waar ligt jou persoonlijke voorkeur? Houd je meer van het cob of van het grai type?

Aan haar bovenlijn valt zoals je zelf al noemt wel wat te verbeteren. Ik zou dus zeker geen hengst nemen met zwakkere punten in zijn bovenlijn.

Wil je zwaarder dan zou ik denken aan: Kent, Silas, Sjakie, Taffy, Douglash, Sandokan, Djenges, Robert 'O Neill, Tyco of Woody
meer richting grai: Collin, Gulliver, Zarko, Venco, Subliem, Baggio, Robin, Glen King Hill, Celtic Mist of Bram

Heel verschillende types dus.

Misschien kun je je keuze verder verkleinen door rekening te houden met stokmaat, kleur en afstand tot waar je woont.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 00:10

Ik vind beide types mooi, daarom kan ik zo slecht kiezen. :o

Qua kleur vind ik bruinbont het mooiste, of in ieder geval bont. Maar ja, kans op die kleur heb ik toch al gezien ze zelf al deze kleur is. Daarom maakte de kleur me weinig uit.

Ik heb het liefste ook geen blauwe ogen, Baileys heeft zelf een vrij brede bles die misschien ook liever een hengst met minder wit op het hoofd om de kans op blauwe ogen te verkleinen.

Ik hou wel een tinker met mooie sokken. De hoeveelheid die Baileys heeft vind ik mooi en wil ik behouden. Dus een grai met weinig sok valt voor mij af.

Qua afstand, ze staat in regio Rotterdam dus dan ook het liefst geen hengst die ergens in Groningen, Friesland, Limburg, of dus erg ver weg staat. Liefst hooguit 1,5 uur afstand.
Ik ga eens kijken welke hengsten uit jouw lijstje beetje goed bereikbaar voor mij zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:32

O en wacht even ik lees nu pas dat je tussen de 1.50 en 1.55 wilt fokken. Dan vallen de grote hengsten zoals Subliem, Silas, Djenges, Baggio, Bram en Glen dus al af.

Taffy, Douglash, Sandokan en Woody staan in Limburg. De hengsten die overblijven moet je dan even nakijken. Van Kent en Gulliver weet ik niet waar ze staan, Sjakie en Tyco staan in de achterhoek, Robert in Noord Holland, Collin, Venco, Robin en Celtic in Brabant en van Zarko weet ik dat hij te koop staat/stond bij een handelaar.

Poosje81

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:35

Kent staat tegenwoordig toch in Uithuizen? Gulliver staat in Ellertshaar. Vraag me niet waar dat ligt, klinkt al ver weg voor mij :+

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:43

Uithuizen is volgens mij in Groningen. Ellertshaar, kan wel Drenthe zijn.......maar goed dat mag shetlandfan opzoeken :D

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 00:54

Uithuizen is helemala bovenin in Groningen, en Ellertshaar is inderdaad Drenthe.
Beide te ver weg dus ze vallen allebei af.

Ik ben bezig lijstje te maken welke qua reistijd goed te doen zijn. En welke nu dus overblijven.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 01:29

Het lijstje tot nu toe. De wat grotere hoe ik ook op het lijstje als ze mooi bij Baileys passen.

Ik heb nu staan: Baggio, Celtic Mist, Robin, Collin, Djenges, Robert O'Neill en Silas.
En mogelijk Ryon O'Malley ondanks dat ik nooit zo van blauwe ogen houd is die wel erg leuk.

Suggesties uit deze groep welkom. Vooral als er eentje dus de bovenlijn van Baileys zou verbeteren.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:23

Ryon staat tegenwoordig in Noord-Brabant dus ook niet zo heel erg ver weg van je, is bruin bont en vererft ook ALTIJD bont. De ronde kont geeft ook ook zeker door! De karakters die hij vererft zijn vriendelijk en het zijn echte werkers, willen graag dingen leren. En hij heeft een stokmaat van 1.52m dus voldoet al aan een hoop van je eisen :D
En blauwe ogen blijft natuurljk gokken, Qannick van tinkermuts op bokt is ook een dochter van hem en heeft een helemaal wit hoofd, maar ze heeft eyeliner rond haar ogen waardoor haar ogen bruin zijn, dus dat hoeft niets te zeggen.

En tsja, de bovenlijn van Ryon, daar zijn de meningen over verdeeld. Vind de bovenlijn van de merrie niet storend, vooral op de 2de foto niet!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:18

Ik zou voor Silas gaan! Die gaat haar bovenlijn enorm verbeteren.
Die zou ik niet afschrijven op zijn hoogte iig, het veulen dat wij van hem hebben gefokt had een moeder van 1,50m en die wordt ook ongeveer zo groot.

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:22

Hallo, hier een berichtje uit t Noorden van t land voor Shetlandfan;
Ik denk dat een bezoekje aan Ryon van Annelot de moeite waard is.
Zelf heb ik uit mijn merrie Tinka een veulen gekregen van Ryon.
In eerste instantie zou ik hem niet gekozen hebben maar.... Er kwam een prachtig merrieveulen Melodies Dymphna uit voort.
1 premie dagkampioen bij het NSvT.
Zelf dacht ik niet dat hij 123 voor verbetering kon zorgen bij haar o.a. ivm met de bovenlijn.
Maar zo zie je maar; Fokken blijft gokken.
Ryon gaf bij de 3 nakomelingen bij 3 van mijn verschillende merries een mooie bovenlijn, een zeer fijn karakter en mooie gangen door. Ja en dat behang natuurlijk !
Suc6 met het maken van een keuze voor je merrie !

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:17

Mij lijkt Ryon ook een hele goede keus bij jouw merrie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:50

Ik dacht ook gelijk aan Ryon. Nu ben ik bevooroordeeld maar denk dat het een mooie combi is met jouw merrie. Geeft voldoende behang door en zeer mooie gangen. Nakomelingen zijn erg leergierig en aanhankelijk.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:50

hier eigenaresse van Qannick
:D

ik hoor vaak wat over de rug van Ryon, maar als je de nakomelingen bekijkt hebben ze allemaal erg mooie ruggen of bovenlijn of hoe je het wilt noemen, volgens mij is het bij Ryon meer de houding die hij zelf aanneemt, onder het zadel of voor de wagen zie je dat dus niet, hij vererft iig een mooie bouw bij zn kids.

Qua karakter ben ik erg te spreken over mn ryon nakomeling, erg vriendelijk, werkwillig en voorwaarts maar wel betrouwbaar en goed in de hand te houden.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:11

mijn eerste ingeving is ook ryon,

heerlijk beesie om te zien
en heeft ook erg mooie en goede nakomelingen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:12

Subliem is niet zo groot als je denkt hoor Vasthi!
Maar voor deze merrie waarschijnlijk te ver weg (Roggel, Limburg). Maar dan zou Taffy ook te ver weg staan en die is ook weer wat kleiner.

Ik vind Collin, Zarko, Tyco en Sjakie wel passende hengsten. Geen blauwe ogen, middenmaat en voldoende sok.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:58

Dan blijft Ryon ook zeker weten op mijn lijstje. :D