[TI] Welke hengst voor jouw merrie in 2009 ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Welke hengst voor jouw merrie in 2009 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 10:56

Ik heb even gezocht, maar volgens mij bestaat het topic nog niet Knipoog . Bij deze dus : weet je al door welke hengst je jouw merrie in 2009 wilt laten dekken, of wacht je de hengstenshow(s) nog af ?

Ik ben er zelf in ieder geval nog niet uit Knipoog. Het is de bedoeling dat Keeva dit jaar gedekt wordt. Vorig jaar hebben we het met Drum geprobeerd, maar dat is helaas niet gelukt. Omdat Keeva niet echt makkelijk op de trailer gaat Clown en omdat ze in het verleden problemen met haar longen gehad heeft, wil ik haar het liefste in de buurt houden, of ergens neerzetten waar ik echt een 1000 % goed gevoel bij heb. Ik heb besloten om dit jaar ook buiten het stamboek te kijken Clown

Ideeen tot nu toe zijn : Drum (opnieuw, omdat het toch mijn grote wens blijft om ooit nog 'ns een Drum-veulen (ten behoud) te fokken), Woody (staat dichtbij en is een mooie aanvulling op Keeva, denk ik), een van de hengsten van John van Vlimmeren (vanwege het 1000 % goede gevoel Knipoog ) of een van de KI-hengsten van de ITS, met een voorkeur voor Spike vanwege zijn uitstraling en zijn homozygoot-voordeel Haha!

Gelukkig heb ik nog even de tijd om na te denken, al wil ik wel vroeg in het seizoen beginnen met dekken.

En jullie ? Knipoog

KootMiraDrum

Re: Welke hengst voor jouw merrie in 2009 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:18

Ik denk niet dat het veel zin heeft om Mira weer met een veulen aan de voet te laten dekken. Haar lichaam zal haar wel weer beschermen tegen te veel energieverbruik Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:22

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:28

ik vind het moeilijk keeva, naja ik denk nu als je grote wens drum is, dan moet je daar voor gaan.

verder ben ik zelf erg fan van woody, die staat hier ook hoog op het lijstje, en naar de verhalen zou ik mijn merrie daar met een gerust hardt achter laten. ik denk dat hij ook mooi bij keeva zou passen, voordeel is ook dat hij geen effen veulens geeft Haha!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:33

Mariska_28 schreef:
We hebben een centraal fokkerijtopic hier op Ti: [TI] Centraal Tinker/Cob Fokkerij Topic

Misschien kan het het beste daarbij?

Spelbreker Tong uitsteken Knipoog

Ik vind het gewoon handig, een topic met alle keuzes voor 2009 bij elkaar, en niet 32 pagina's met informatie van voorgaande jaren, hoop dat de moddies het laten staan Clown

Inderdaad Dobbel, Woody ook homozygoot, had ik nog niet eens (bewust) bij nagedacht Knipoog. Hij is wat kleiner (rond de 1.45 - 1.47 zo uit m'n hoofd), maar heb besloten om dit jaar ook maar 'ns van mijn groot-groter-grootst-voorwaarde af te stappen Knipoog

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:39

Ginger word weer door Maestro gedekt.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:41

ik ben er nog niet uit maar als wilgje weer gedekt wordt dan door Bandit weer

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:08

Taryn wordt door Araghon van Stal Schuurman gedekt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:13

nessa word door makje gedekt

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:45

zou voor Drum gaan als dat je droomwens is keeva Knipoog vind het ook een leuke combi!

Woody vind ik een hele leuke hengst, alleen vererft hij niet zoals ik graag zou willen zien Bloos
ken een aantal prachtige nakomelingen met veel sok, maar eveneens een heleboel waar het plaatje niet zo klopt. Toch blijft hij nog tussen haakjes verder op mn lijstje staan voor Tinkerbell, als ik ooit geen optie meer weet...

Tinkerbell wordt met grote zekerheid (99,99%) gedekt door Angels zoon Meadows Selwyn Pling *hoopt bij deze alvast op een prachtig bruinbont merrieveulen Schijnheilig *

Voor Angel ben ikzelf eruit, alleen willen de hengstenhouders niet zo meewerken als ik zou willen Tong uitsteken
Otis - Lexx van Tinkerstal Foubert en als alternatief opnieuw Cillbarra Curran...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:46

maar bij die nakomelingen, heb je dan wel naar de merrie gekeken frenia, want dat speelt ook nog aardig mee, heb toch wel veel mooie nakomelingen zien voorbij komen van woody,

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:48

dobbel: zeg ik toch ook Knipoog
hij vererft alleen niet sterk op nét die punten die Tinkerbell ook niet sterk vererft, dus hoe leuk ik hem ook vind, ergens blijf ik toch met zoiets zitten van, mhhm misschien toch niet zo'n beste match Knipoog
Uiteraard speelt de merrie een rol, maar ik vind dat de hengst toch moet kunnen verbeteren. Als je uiteindelijk "maar" de kwaliteit van je merrie fokt, heb je imo geen hengst nodig Clown

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:57

nee dat snap ik, maar sommige merries zijn zo "weinig" tinker dat in mijn ogen geen enkele hengst er een geweldig "tinker"veulen uit kan fokken. snap ie.

wat vereft bv woody niet sterk volgens jou? wie weet heb ik er wat aan. ben nog niet heeeel diep in zijn nakomelingen gedoken, maar hij staat voor kailey wel heeel hoog op het lijstje,

En Irene wat zijn bv de punten die je echt wil behouden, en wat kan sterker? ben ik altijd wel benieuwd naar.

maar blijf bij mijn mening, als drum je droom is moet je die doen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:23

Ik vind het voor volgend jaar enorm moeilijk...

Ik heb dankzij afgelopen jaar eigenlijk heel weinig trek om mijn merries nog ver weg te brengen om te laten dekken.
Ook heb ik last van een KI kater, voornamelijk omdat Nuala het vreselijk vond/vind die veearts.

Maddox zou haar 4e veulen op rij krijgen als ik haar volgend jaar laat dekken (ja echt, tel maar na) en dat is best veel.
Aan de andere kant gaat het goed met haar, ook toen ze vorig jaar haar veulen verloor. Heb het niet voor niks niet meteen doorgehad.

Maar ik wil ook graag een hengst gebruiken die nog niet zoveel gebruikt is eigenlijk... Buitenlands bloed...

Ook budget speelt mee, 2x dekgeld ophoesten inclusief vervoer, veearts e.d. is best veel geld.

Maar vooralsnog is dit mijn lijstje en zoals je zult zien is er totaal geen lijn in te vinden... allerlei types door elkaar heen. Mijn fokdoel is dus net zo wazig momenteel Clown

Nuala:
* Ryon O Malley (ze delen de arrogante uitstraling, hij is homozygoot, de rug vererft niet dan durf ik het aan)
* ITS Benson (vind hem prachtig en gewoon op alle punten bij Nuala passen, is alleen KI en ben bang voor effen veulen)
* Forrest (Prachtige bovenlijn, enorm ver weg en ook bang voor effen)
* Tolkien van Weremere (hele jonge hengst van Zippo, is homozygoot en vind de ouders prachtig)
* Hugo Boss (buitenlands bloed, mooie hengst, wel ver weg en geloof ik niet homozygoot?)
* Silas (lijkt me een coole combi, geweldige bovenlijn)

Maddox
* ITS Spike (vind hem erg veel van Maddox weghebben en hij kan haar hoofd verbeteren. Bruin bont veulen lijkt me een droom! Hij is alleen KI en wat lichter qua type)
* Silas (vond de eerste combi toch vrij goed gelukt)
* Tolkien van Weremere (zelfde reden als hierboven)
* Thunder (lekker zwaar, kan Maddox wel hebben. Pablo X Thunder vind ik ook leuk. Wel grote kans op effen)

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:27

Ragna gaat volgen jaar naar Roméo
Dit zijn allebei twee vanners alleen heeft Roméo veel meer sok als ragna en is nog typischere

voor Treacy heb ik hector. Dit zijn twee cobjes en hector heeft meer behang en manen als treacy.
Maar voor mijn andere drie merrie's ben ik er nog niet uit. Ik heb daarvoor de keuze uit manolito, en nog cob hengsten.
En ik zoek nog een mooi grai of luxe cob voor een van die drie. Maar de hengsten moeten wel ongeveer 1.55m zijn. Anders klopt het plaatje niet met mijn merrie's. die zijn 1.54m en 1.56m.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:30

Heb je echt zoveel "schrik" voor een effen veulen? Clown
Ik probeer wel geen effen hengst te kiezen voor Tinkerbell (heterozygoot bont) omdat je dan 50% kans hebt op effen natuurlijk en anders maar 25%, maar zou daarvoor een heterozygote hengst niet laten staan!

Ryon: heb je nagedacht over het feit dat zijn rug mogelijk doorgegeven wordt naar een volgende generatie?

Benson: mooie hengst, mij zegt hij weinig, vind hem wat smal in de borst, maar denk dat Nuala dat wel kan hebben Clown

Tolkien vind ik ook leuk Kwijl

Silas: sja als je geen effen wilt... Tong uitsteken

ITS Spike vind ik overigens gewéldig, ondanks het feit dat hij wat fijner is Kwijl

Thunder x Maddox zou ik ook een leuke combi vinden Ja

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:34

Hi Frenia,

Nou schrik is het niet hoor hahaha maar vind bonte veulens toch leuker om te fokken en ze verkopen een stuk beter Knipoog

Bij Ryon heb ik heel lang nagedacht over wat jij zegt, sterker nog...dat doe ik nog steeds. Die rug blijft een punt van zorg voor me, ook omdat ik nadacht over nafok. Maar er is mij gezegd dat het niet komt doordat hij geboren is met die rug, maar te vroeg is ingereden (wegens liegende verkoper, niks tegen Lot dus!!)
En als dat zo is.... tja..

Benson spreekt in het echt wel meer tot de verbeelding. Weet zeker dat jij hem ook mooi vind Haha! Ben helaas de foto's kwijt die ik van hem gemaakt heb...

Had echt niet verwacht dat je ITS Spike leuk zou vinden! Vorig jaar plaatste ik nog foto's en toen was iedereen not impressed, en nu opeens wel Haha! Vind ik grappig.
Ik ga maar snel Henk bellen om te reserveren voordat iedereen me voor is Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:38

dobbel: ik vind persoonlijk dat Woody een van de weinige hengsten is die bovengemiddeld goed bedeeld is geweest doorheen de jaren wat kwaliteit van de merries betreft Bloos
de combi met Brune vind ik telkens opnieuw goed geslaagd, vind Meadows Brunno een mooie jonge hengst en zijn volle broer Meadows ... (naam even kwijt Bloos ) ook een veelbelovend veulen.

Over het algemeen vind ik Woody wat langere types fokken, bedoel dan niet noodzakelijk heel lang in de rug, maar lang gerekt in het hele lijf/type. Het achterbeen vaak te recht en de croupe is vaak ook een minpuntje. De halsen vind ik vaak ook niet mooi, maar dat volgt in het plaatje van dat lang gerekte.
Ben ook nog geen enkele Woody-nakomeling tegengekomen die echt een beklijvende, blijvende indruk nalaat.
Zippo is overigens helaas ook zo'n hengst: tientallen op zich leuke veulens, maar slechts een enkeling die eruit springt. In het duits noemen we dat "null-acht-fufzehn", zo gewoontjes...
Woody geeft met merries met gemiddeld veel sok ook veulens met goed wat sokken, bij iets minder bedeelde merries, benadrukt de merrie het geheel helaas weer erg.
Tinkerbell is geen sterke sok-vererver, dus dat is eigenlijk een aandachtspunt voor haar wat betreft hengstkeuze. Verder maak ik me over type, achterbeen, toplijn, hals,... niet druk in een combi met Woody, dat zijn punten waar Tinkerbell zeer goed in is. Alleen... wat voegt hij als hengst aan haar dan nog toe?
Maar zoals al eerder gezegd... wie weet toch ooit nog eens Haha! na Selwyn en na een 2de keer Bro Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:40

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:46

Ja ik zie mijn Maddox X Spike veulen al helemaal voor me als prachtig sierlijk bruin bont merrieveulen Haha! *droomt weg*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:13

Ik zit heel stiekem ook te denken om toch ook een veulentje te fokken met mijn paard. Ik ben nog aan het rondkijken.

Woody vond ik opzich wel heel mooi. Heeft ook een leuk veulentje gegeven icm goed karakter, lief en meer behang dan moeders.
Wel viel ons op dat Gwennie wel erg veel aan het schuren was. Het was (volgens de da) geen exceem maar toch vonden wij dat raar aangezien onze andere paarden het niet doen.
Misschien met mijn merrie net een slechte combi aangezien exceem erfelijk kan zijn.

Thunder vond ik erg mooi, maar niet bij mijn merrie. Heeft te veel behang voor mijn merrie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:14

nielsd schreef:
Heeft te veel behang voor mijn merrie.

Die heb ik nog nooit gehoord Clown Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:16

Ja, staat een beetje dom. Vind hem erg mooi, maar past niet bij mijn merrie, te verschillen. Geen passende bouw etc.

Ik vind Chakotay ook erg mooi. Weet iemand hoe hij zijn behang vererft en kwa bouw?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:40

Chakotay dekt niet meer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:50

Keeva schreef:
Chakotay dekt niet meer Knipoog

Niet?
Oh jammer. Vond het een prachtige hengst.