[TI] Hoe lang zijn de manen van jouw Tinker en waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Hoe lang zijn de manen van jouw Tinker en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:16

Dat staat er een beetje raar maar ik bedoel eigenlijk, op welk punt zijn ze op zijn langst?
Net achter de oren, in het midden of bij de schoft?

Ik heb de manen van Tommie net gemeten, ongeborsteld, en ik kwam uit op 72 cm, die lengte hangt dus halverwege zijn manenkam.
In oktober 2005 heb ik Toms manen afgeknipt, ze waren door schuren erg ongelijk geworden en dat vond ik echt niet mooi.
Eigenlijk zijn Toms manen dus best wel redelijk snel gegroeid, in 37 maanden 72 cm, dat is bijna 2 cm per maand, eigenlijk nog wel ietsje meer want ik knip de manen regelmatig 'bij' zodat ze mooi vol worden.
Goh over 2 jaar zijn ze dus waarschijnlijk 1 meter lang Haha!

Overigens hangt een gedeelte van Toms manen tegenwoordig aan de rechterkant van zijn hals, als ik het terug naar de andere kant 'gooi', vliegt het net zo hard weer terug, staat wel grappig eigenlijk.
Heeft een van jullie Tinks dat ook?
Dat zijn/haar manen eerst altijd links of rechts hingen en nu anders?
Laatst bijgewerkt door desillies op 01-12-08 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mieke81

Re: Hoe lang zijn de manen van jouw Tinker en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:19

ik weet niet hoelang ze waren,kan niet meer meten want rijd er niet meer op helaas, maar ze waren heel dik en kwamen onder zijn hals uit.
ze hingen ook altijd aan 1 kant en kreeg ze ook niet naar de andere kant geslingerd.
In de zomer vond hij het altijd wel erg warm en wilde daar graag gekriebeld *lees ruw krabben* worden

foto staat in mijn profiel

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:34

Ik zal ze later wel eens precies meten. Corals manen waren een poos geleden in één keer ingekort, die zijn langer geweest, ik geloof 80 centimeter. Haar voorpluk eindigt op haar neus, het langste punt hangt nu halverwege de hals (van hoofd tot schoft), tot een hand onder de hals. Muds' manen zijn niet heel lang: haar voorpluk hangt ook op haar neus en haar langste pluk komt tot de boeg (dat zijn wel erg dunne sprietjes, maar ik hou ze graag in ere Haha! ). Toen ik haar net had had ze een mohawk, dus ik ben er best zuinig op. Babets manen zijn 'mooi' lang: ze hangen over haar schouder heen en haar voorpluk hangt over haar mond. Ik denk dat het op z'n langst bijna een meter is, maar dat kan ook zo lijken omdat ze de kleinste is van het stel Haha! . Ze wordt ook steeds ingevlochten, anders eet ze haar manen op Knipoog .

migo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:56

van amigo zijn ze langer dan 1 meter....miranda van Tom heeft ze gemeten.....zijn voorpluk nog net boven zijn neusgat....maar zijn manen zijn wel dun..het is niet een dikke haardos

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:06

Die van Mystic zijn 80cm voor aan de manenkam. Maar wel vrij dun. Bij de schoft zijn ze veel korter en ook veel dunner. Hij heeft daar ook een tijdje een grote kale plek gehad, waarschijnlijk omdat er niet genoeg lucht bij kon..
Zijn voorpluk is ook niet zo lang.

Vroeger had hij ze echt mooi lang:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 08copy.jpg
Maar toen heb ik hem erg vaak met losse manen buiten gezet en waren ze vrij ver afgesleten, en toen heb ik er de schaar in gezet omdat ze alleen vooraan nog lang waren Bloos
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 47copy.jpg
En nu, twee jaar later, zijn ze weer redelijk netjes Lachen
Maar ik laat ze nu wel altijd in een vlecht, hopelijk worden ze dan weer langer en dikker..
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 48copy.jpg

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:31

Anouk maart 2006 met korte afgesneden manen (ze waren toendertijd erg dun aan de onderkant..)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VYRIFHO8.jpg

En september 2008
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OMNTK8RN.jpg

Op het moment zijn de manen volgens mij weer een stukkie gegroeid. Ik zal haar manen eens meten.
Los komen ze in ieder geval tot over de bovenkant van haar voorbeen, en dat is daar ook gelijk het langste stuk.
Het is alleen niet echt een hele volle dikke bos, maar met dit ben ik al dik tevreden Haha! Ik knip dan wel zo nu en dan de puntjes even bij zodat ze voller blijven aan de onderkant. Achter de oren is het redelijk kort nog, maar of dat komt omdat dat zwart van kleur is? Ik heb het idee dat witte manen sneller groeien en ook nog langer worden. Over de voorpluk van Anouk heb ik het maar niet Tong uitsteken Haha!

Anouk eet haar manen ook op als ze los zijn Haha! Ik heb ze dus altijd wel in een vlecht, óf helemaal ingevlochten óf voor de helft zoals op de laatste foto. Soms gooi ik de manen naar de andere kant toe en ga daar dan vlechten. Anders hangt de manenkam maar continue naar 1 kant Haha! Soms ziet het er niet uit omdat de manen inderdaad naar de andere kant willen vliegen Haha! , maar ik houd stug vol Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:01

mhhhmmm ik heb 2 extremen...

bij Tinkerbell, jawel, zo'n 5tal centimeter Clown
in de nek iets langer (daar mag ik niet goed knippen Clown )
foto dateert van eind september, inmiddels zijn ze alweer wat langer Knipoog zou ze eens moeten meten, maar tis geen wereldschokkend verschil Tong uitsteken
http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... border.jpg

En voor Angel gok ik inmiddels op zo'n 1m10 ?
foto dateert van deze zomer, en ingevlochten natuurlijk in hengstenvlecht, zal ze bij gelegenheid eens meten en het hier melden, ze waren iig vorig jaar langer dan 1m maar herinner me niet meer precies hoe lang Clown
http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... border.jpg
hier hangen ze open
http://i270.photobucket.com/albums/jj11 ... border.jpg
manentop hangt ook al een eind over dr neus heen Haha!
http://i270.photobucket.com/albums/jj11 ... border.jpg
en zo waren ze nog in 2005 Bloos!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=H8I8SXQ6

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:04

bij Tinkerbell waren de manen trouwens echte doorzetters, hangen allemaal naar rechts, geen sprietje verkeerd en dat willen ze ook absoluut niet, lukt echt voor geen meter om ze naar links te hangen!

bij Angel wissel ik regelmatig af Clown
in de winter hangen ze links en van zodra het keurseizoen begint hangen ze rechts (na de eerste keer wassen) wat haar natuurlijke kant is.
de manen zijn zo zwaar dat dat prima lukt.
ze zijn trouwens inmiddels zo lang dat ik ze dubbel moet opplooien na het vlechten, anders vreet ze ze nog op Ach gut

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:07

Bij Mystic hangen ze ook vanzelf altijd rechts, maar als ik de vlecht links maak dan blijven ze daar meestal ook wel hangen. Als ik de vlecht dan eruit haal hangen ze na een galopje weer rechts Tong uitsteken

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:11

De manen van Jazz waren eerst heel mooi lang, maar door die stomme zomerexeem ( Boos!) waren ze helemaal ongelijk dus hebben we ze een beetje gelijk geknipt. Ze zijn nu iets minder als een hand breedte.
Die van Bo zijn best wel lang en dik! Haha!
(zie profiel)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:27

Die van Irish zijn zo'n 1,45 schat ik. Rohan heeft ze ongeveer 1 meter lang. Ze zijn in het midden het langst

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:23

Nou ik vrees dat mijn paardjes het moeten doen met een cm of 50 Haha! Toch ook netjes want heb vorig jaar de schaar en enorm ingezet Clown Als ik ze laat groeien zijn ze wel enorm lang, en altijd het langste in de punt die over de schouder hangt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:09

Die van Lisje komen tot net onder de voorknie, het langste punt zit net voor de schoft. Ze heeft mooie volle manen. Ze vallen vanzelf naar links, maar als ik ze naar rechts gooi blijven ze wel hangen. Merk alleen dat als ik ze langdurig naar de andere kant doe dat ze dan haarpijn krijgt...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:16

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:22

Ik heb nog nooit de manen opgemeten als ik heel eerlijk ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:29

Boehoe, hier heb ik een fjordenkam (korter nog). Het begint al wel weer ietsie te groeien.

JoyceGina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:16

Wauw, dat is idd lang! Gaaf hoor.
1 die bij de buren staat heeft geen manen... Exceem Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:43

bij de schoft is het nu bij indi het langst. komt net iets onder de hals uit. de rest is misschien 15 cm, en sommige plaatsen maar 5 cm ofzo... leuk he, eczeem...

Vegilin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:01

De manen van Rain zijn bijna altijd ingevlochten maar los komen ze tot onder haar voorknie. Ze zijn ook in het midden het langst...

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:23

De manen van Melby zijn op het langste punt ongeveer 1.90 m. Haar manen zijn altijd ingevlochten, dus die blijven uit zichzelf aan één kant hangen. Verder heeft ze mooie volle manen.
Gryffindor heeft ontzettende dikke manen van 1.60 m. Ook haar manen zijn altijd ingevlochten.
We merken niet dat ze last van hun manen hebben, want als ze er last van hadden dan hadden we ze nooit zo lang laten groeien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:29

Heb je daar een foto van shar_ianne, irish haar manen hangen met 1,45 al praktisch op de grond. Irish is 1,52. Dan moeten ze bij jouw paard wel enorm over de grond slepen als ze los hangen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:32

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:33

Ze komen tot de grond. De vlechten worden ook altijd opgeknopen omdat ze er anders op staan als ze grazen. Op wedstrijden lopen nogal opgericht, dus dan komen ze ruim boven de grond uit. Ik zal even op zoek gaan naar foto's.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:35

Op de foto staat irish ook behoorlijk opgericht, maar ook dan komen ze bijna aan de grond.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:37

Caira schreef:
Op de foto staat irish ook behoorlijk opgericht, maar ook dan komen ze bijna aan de grond.

Als je me niet gelooft dan nodig ik je uit om bij ons te komen kijken en meten. Knipoog