[TI] Tinker kopen- help !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Tinker kopen- help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:21

Beste bokkers,

Ik ben helemaal nieuw hier en heb een brandendende vraag waarvan ik hoop dat jullie een beetje input willen geven (als Tinker liefhebbers en waarschijnlijk kenners)

Na 8 jaar niks met paarden te maken hebben gehad (vanwege rugproblemen ed) wil ik nu heel graag in februari weer een paard kopen en dan het liefst een Tinker.
Waarom Tinker?
Ik heb hiervoor een arabiertje gehad en die was erg onstuimig.
Ik vind de Tinker een super mooi paard met die volle manen en sokken en ik vindt barokke paarden gewoon heel mooi om te zien. En Tinkers hebben naar mijn idee echt een hele mooie uitstraling.
Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat qua karakter de Tinker ook is wat ik zoek.
Ik zoek dus een paard waar ik eindeloze buitenritten mee kan maken, lekker mee kan klooien (lees.. knuffelen en poetsen) en een paard waar ik bv in de trailer kan zetten en mee naar strand en bos ed kan.
Maar ook bv een weekend weg trektocht of zo.
Ik zoek een maatje voor het leven die cool is in zijn hoofd, betrouwbaar en waar ik als recreatief ruiter echt veel plezier aan kan beleven.
Een rustig paard is vanwege mijn rug dus ook wel een must.

Nou is dus eigenlijk mijn vraag.. wat ik jullie ervaring over het algemeen met de Tinker. Klopt bovenstaande of schets ik het nu te rooskleurig?
Wat zijn nou echt punten waar ik op moet letten bij de aanschaf, wat kost de gemiddelde Tinker en welke stal raden jullie mij aan om te kijken?

Ik zoek echt een vriendje, dus ik wil er rustig de tijd voor nemen want hij (wel het liefst een ruin) moet tot z'n dood bij me kunnen blijven.

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties

Groetjes,
Ing

Inujojo

Re: Tinker kopen- help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:34

Ik heb altijd plezier van mijn Tinker gehad. Ik heb mijn Tinker gekocht als 3-jarige bij een handelaar. Ik was erg bang geworden van het paard dat ik daarvoor had ( was toen 9 ) en ik wilde maar 1 ding: een paard dat mij er niet af zou bokken. Onze Spot voldeed perfect aan dat beeld, zelfs als 3-jarige bomproof, hij is nooit een echte knuffel geweest, maar wel een echte schat. Hoewel hij onder het zadel niet altijd even lief was ( zoals stilstaan in iedere hoek, uitbreken op de volte in galop ), heb ik nooit grote problemen met hem gehad en waren die rijtechnische probleempjes makkelijk op te lossen met een goede instructie.
Ik ben vroeger vrij vaak met hem naar buiten geweest ( als 10-jarige zonder zadel een kilometer terugrijden naar het land, in volle galop met een "hoofdstel" dat bestond uit een halster met 2 halstertouwen eraan... Risico heb ik genomen, maar hij pikte het allemaal en er is nooit iets gebeurd ) en hij is altijd 100 procent verkeersmak geweest. Nu mijn moeder op hem rijdt door omstandigheden, rijdt zij tegenwoordig ieder jaar met hem een grote slipjacht in Duitsland. En hij vind het prachtig, zet geen stap verkeerd. Hij is af en toe een echte draak (= omdraaien als hij alleen op stap moet, liever lui dan moe ) maar hij is wel eerlijk. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik een Tinker aan heb geschaft. Dus in mijn ervaring is het beeld dat jij van een tinker schetst absoluut niet rooskleurig, bij mijn tinker was dit gewoon de waarheid, kipmak, wel met een kleine gebruiksaanwijzing, bomproof met karakter.

Ik heb mijn Tinker destijds bij een handelstal gehaald, ik weet niet meer hoe het daar heet. Wij kochten Spot destijds ( dat is nu zo'n 7 jaar gelede ) voor 2000 euro en ik geloof dat de prijs voor een Tinker zonder papier nog steeds rond dat bedrag ligt.
Laatst bijgewerkt door Inujojo op 24-11-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

meis1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:45

Hier een hernia patient.
Tinkers zijn leuke maatjes maar moeten wel een band met je krijgen.
Let wel op dat als je hem wil los rijden dat je er dan een zware kluif aan kan hebben wat je zeker je rug kost.
Voor recreatie zal het zeker fijn zijn maar als je meer wilt zoals in de bak rijden en loswerken dan denk ik dat ze te zwaar zijn.
En als stal zou ik iets kiezen waar ze voor je mesten en dat je zo min mogelijk moet vegen.
Dit voor de tijden dat het wat minder met je rug gaat.
Veel succes met het vinden van je maatje en vraag een paar keer te rijden om de gangen aan te voellen.
En let de tinker geen fijne galop heeft of nog vaak overkruist galoppeerd zal je dit op een duur gaan voelen.
En ga niet in een dresuur zadel zitten is voor 1 of 2 keer niet zo erg maar ook dit ga je naar een paar keer ook voelen.
Als het kan kan je beter in een veelzijdigheids zadel of westernzadel zitten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:10

Bedankt voor jullie reacties,

Ja net als bij mensen en andere paardenrassen zit er natuurlijk ook verschil in het karakter.
Ik heb inderdaad al eerder gelezen dat als je het vertrouwen van je Tinker wint, je ook echt een maatje voor het leven hebt.
Qua zadel zat ik zelf te denken aan een Australian Stock zadel. Voor mijn rug is dit denk ik het beste (meeste steun aan de achterkant) maar ik heb wel begrepen dat het lastig is om een passend stock zadel voor een Tinker te vinden.

Ik heb idd nog nooit op een Tinker gereden en heb geen idee hoe het rijd.
Kunnen anderen mij misschien ook vertellen hoe een zwaar (of niet) het is om met een tinker in de bak te werken en hoe de galop bij hun paard is?

(mocht er iemand in de buurt van Westzaan (iets boven Amsterdam) een tinker hebben en mij wil laten proefrijden -tegen betaling is geen probleem- dan zou dat wel heel top zijn)

Goh,, zo krijg je steeds meer ideetjes.. TOP !

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:18

mijn moeder heeft een hernia gehad, en ze zou eigenlijk nooit meer paard mogen rijden, uit het niets zei ze ga er is af, ik wil een rondje rijden, zo is ze stiekem weer begonnen met paard rijden, en bij de fysio stonden ze met een mond vol tanden hoe har rug voor uit is gegaan, nu rijd ze weer elke week lekker rond en 1 dagje gebruikt ze om te tutten, zoals wassen wandelen of knuffelen

nu is mijn tinker echt een knuffel kont, zet geen stap verkeerd, goed en makkelijk in galop te krijgen enzz, ik stap nooit meer van een tinker af,

helaas woon ik wat verder van je vandaan, maar dat is wel een mooie manier om te kijken of het wat is,

mijn moeder heeft nu ook helemaal geen last meer van haar rug, (na een harde dag werken af en toe) maar na een dagje rijden is het weer over Tong uitsteken

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:38

mijn moeder heeft nu ook helemaal geen last meer van haar rug, (na een harde dag werken af en toe) maar na een dagje rijden is het weer over

( ik weet niet precies hoe ik dit in het gebruikelijke kader krijg dus maar even zo)

Het lijkt me heerlijk als paardrijden de oplossing voor mijn rug zou zijn. Go jij! Go jij!
De laatste jaren gaat het redelijk goed met mijn rug en verleden week heb ik voor het eerst sinds 8 jaar op een paard gezeten (een fries).
Morgen heb ik mijn eerste prive les op een andalusier waarbij ze helemaal gaat kijken naar mijn houding en zit en zo, spannend dus.

De kans is aanwezig dat ik na het kopen van een paard erachter kom dat het rijden niet goed is voor mijn rug (ik heb versleten tussenwervelschijven) .
Als dat zo is is het jammer maar dan ga ik gewoon mennen of alleen grondwerk doen. Het zal me in ieder geval niet belemmeren om een paard te kopen en het is ook niet de voornaamste reden dat ik een tinker wil, anders had ik ook een rustig 15 jarige kwpn ner kunnen kopen.

Wel heel leuk om te lezen dat je moeder weer helemaal terug op het paard is.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:43

ze heeft het helemaal naar dr zin,

ze is nu ook sinds kort met grond werk bezig, en dat bevalt haar ook goed, en bailey leert het ook heel erg snel

zo kan ze ook dressuur, springen en western, maar buitenrijden staat op nr 1 bij ons bijde,

zo zie je maar, keuze mogelijkheden zat Tong uitsteken

veel succes met je lessen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:13

Haha! Klinkt al als een echte Tinkergek Cool

Gebruik de zoekfunctie eens op [TI] Tinkers er zijn namelijk al diverse vergelijkbare topics geweest Knipoog

Er zijn ook topics waarin men bv verteld wat er zo leuk/ speciaal is aan hun tinker enzo Dromen

en dat ze helemaal niet zwaar en moeilijk in de bak hoeven te zijn bewijst het topic Tinkers in de sport denk ik wel Cool

ps ik vraag me af of een australian stock wel het juiste zadel is voor mensen met rugproblemen, ik persoonlijk krijg er juist rugpijn van Bloos

Verder denk ik dat een té gedwongen zit juist kan zorgen voor rugpijn, omdat je rug dan in een houding 'geduwd" wordt en dit niet altijd de prettigste (natuurlijke) houding voor je rug is Knipoog

Ennuh als de fries die je gereden ook echt een "friezen" draf heeft en je daar niet (meer) rugpijn van hebt, dan zit je als gegoten op een tinker Haha! die hebben over het algemeen namelijk best vlakke gangen wat ook heel lekker zit zonder zadel Dromen

Woon helaas een beetje ver weg Bloos , maar er zijn vast tinkerbokkers bij jou in de buurt waar je een keer een tinker mag uitproberen Ja

En als je op zoek gaat zou ik zeggen:
Heb geen haast (en laat je ook niet opjagen door verkopende partij)
Kijk op veel plaatsen
en Probeer ze goed uit, dus maak er bv ook een buitenritje op!

en dan vind je vast je droomtinker *LOL* Dromen

en prijsklasse tja is helaas in sommige gevallen voornamelijk "wat de gek ervoor geeft" ...
Er is hier op [TI] ook een tinkertaxatietopic, maar of dat "marktgetrouw" is weet ik ook niet ? Misschien gewoon in de gaten houden wat beetje de gemiddelden zijn op marktplaats ?! en dan bedenken wat je er omgeveer voor over zou hebben ...
Laatst bijgewerkt door grid op 24-11-08 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:20

Ik denk zeker dat een tinker een geschikt paard voor je kan zijn.
Mijn ervaring is dat ze over het algemeen allemaal goudeerlijk, trouw en geduldig zijn.
Wel verschillen ze ontzettend in karakter.

Bomproof vind ik altijd een lastig verhaal. Mijn tinkerruin is in principe ook bomproof. Schrikt normaal nergens van. Maar als hij tijdens een buitenrit een keer de kolder in zijn kop heeft (enthousiast is), dan kan hij ook verschieten van een snuivende gans of een meerennend kalfje. Maar hij blijft altijd onder controle te houden. Dan staat hij gewoon wat te stampen en te snuiven. Laat ik het zo zeggen: tijdens al mijn wilde avonturen met hem, ben ik tot op heden altijd zonder problemen op zijn rug blijven zitten. Ook als ik zonder zadel op pad was.

Ik ken echter ook tinkers die ik echt nog nooit ergens van heb zien verschieten. Die echt voor de volle 100% te vertrouwen zijn op dat gebied. Zo'n tinker zou zeker wat voor jou kunnen zijn.

Het beeld dat jij hebt, hoeft absoluut geen fantasiebeeld te zijn. Maar verwacht niet dat elke tinker eraan voldoet. Als je gewoon rustig zoekt, dan weet ik zeker dat je een geweldig maatje voor het leven kan vinden.
Verwacht echter geen dressuur te rijden met je bomproof tinker. Ze zijn moeilijk te rijden als je er dressuur mee wil rijden. Ik stap na onze dressuurles vaak genoeg met rug- en spierpijn af. Ze zijn vaak wat moeilijker los te rijden, hebben vaak een instelling 'liever lui dan moe' en hebben daardoor vaak wat meer aanmoediging nodig. Dit lijkt mij wat teveel gevraagd voor iemand met rugproblemen. Er zijn natuurlijk wel altijd tinkers te vinden die wel gemakkelijk dressuurmatig zijn te rijden, maar het grote gros heeft toch wat meer aanmoediging nodig.

Als recreatiepaard zul je vast een geschikte tinker kunnen vinden! Succes met je zoektocht.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:31

Wat leuk dat ik al zo snel zoveel reacties krijg. Daar heb ik ook echt wat aan.

Dressuurrijden doe ik niet, nooit gedaan en zal ik nu ook niet doen. Het ziet er heel mooi uit maar het is niet echt mijn ding.
Springen vindt ik wel leuk maar ik heb begrepen dat sommige tinkers dat heel leuk vinden en anderen daar juist weer te lui voor zijn dus daan moet ik gewoon mazzel mee hebben denk ik.

Ik zal waarschijnlijk alleen lekker buitenritten maken en misschien af en toe in de bak.
Verder lijkt het me echt ook heel leuk om met hem te spelen. Met de bal bv en van die leuke circus truckjes Haha!
En hopelijk kan ik bitloos rijden maar dat zou een leuke bijkomstigheid zijn.
Het gaat me nu erg om het karakter en om te kijken of een tinker idd echt het soort paard is wat ik zoek (zelf denk ik van wel maar misschien brengt jullie info me wel op andere gedachten.... of wordt het juist versterkt)
Ik heb in ieder geval geen haast dus kan gelukkig echt op zoek gaan naar het juiste paard waar ik echt een "klik"mee heb.

Ik zal idd eens de andere topics doorspitten (wat is er veel zeg ) en kijken wat ik daar allemaal nog uit kan halen.

Ha, echt leuk dit trouwens Hyper!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:14

meid ik woon in Schoorl NH en heb er 2, waaronder mijn merrie die ik al 10 jaar heb. Kom gewoon eens kijken en rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:54

De meeste tinkers zijn inderdaad heel geduldig en cool, maar ook vaak stronteigenwijs! Als jij naar rechts wil, en hij naar links, dan zit je met een probleem Clown Als die van mij vroeger geen zin had om te werken in de les dan liep ie gewoon weg Huilen van het lachen Nu ben ik em altijd voor, ik werk niet te lang door, geen lessen van een uur, dan gaat t prima!
En bomproof? Een grote, brommende tractor mag 20cm achter hem rijden, of met 50km/u inhalen.. Maar een boomstronk Die eten paarden! Grote, blauwe zeilen zijn eetbaar, maar een wit plastic zakje is dodelijk Ja
Zo'n geintjes kun je verwachten van een tinker.
Maar verder zijn ze echt lief en betrouwbaar, en ook meestal erg slim.
Er zijn wel redelijk wat tinkers met een trauma, vooral de tinkers die uit Ierland zijn geïmporteerd, die zijn vaak wat bang voor mannen, en bang voor nieuwe dingen. Geïmporteerde tinkers worden vaak erg ruw behandeld op transport.

In de bak zijn de meeste tinkers wel braaf, omdat het moet, maar vinden er meestal niet zo veel aan. Die van mij ook, hij loopt wel zijn rondje, maar vindt er eigenlijk niks aan. Buitenritten vinden ze veel leuker Lachen Maar toch kunnen ze ook in de bak heel aardig lopen. Er zijn tinkers die een heel goede galop hebben, maar de meeste tinkers hebben toch wel wat moeite met een mooie, verzamelde galop. Daar zijn ze gewoon niet echt op gebouwd. Met veel training kun je er wel iets leuks van maken Lachen

Over de pijn in de rug, daar heb ik zelf ook last van gehad, maar sinds ik een barefoot zadel heb is het eigenlijk helemaal over. Dat zijn echt heerlijke zadels. Niet iedereen kan ermee overweg, maar voor veel mensen is het juist een uitkomst. Die zadels kun je gratis een week op proef krijgen.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:17

Caira schreef:
meid ik woon in Schoorl NH en heb er 2, waaronder mijn merrie die ik al 10 jaar heb. Kom gewoon eens kijken en rijden.

Ja lijkt me super en Scoorl is goed te doen vanaf Zaanstad.
Ik stuur je even een pm
(gelijk de koe bij de hoorns vatten *LOL*

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:40

MysticTinker schreef:
Over de pijn in de rug, daar heb ik zelf ook last van gehad, maar sinds ik een barefoot zadel heb is het eigenlijk helemaal over. Dat zijn echt heerlijke zadels. Niet iedereen kan ermee overweg, maar voor veel mensen is het juist een uitkomst. Die zadels kun je gratis een week op proef krijgen.

Ja misschien is het wel een idee om dat tegen die tijd uit te proberen. Ik heb er wel veel goede berichten over gelezen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:42

Christah schreef:
Verwacht echter geen dressuur te rijden met je bomproof tinker. Ze zijn moeilijk te rijden als je er dressuur mee wil rijden. Ik stap na onze dressuurles vaak genoeg met rug- en spierpijn af. Ze zijn vaak wat moeilijker los te rijden, hebben vaak een instelling 'liever lui dan moe' en hebben daardoor vaak wat meer aanmoediging nodig. Dit lijkt mij wat teveel gevraagd voor iemand met rugproblemen. Er zijn natuurlijk wel altijd tinkers te vinden die wel gemakkelijk dressuurmatig zijn te rijden, maar het grote gros heeft toch wat meer aanmoediging nodig.

Als recreatiepaard zul je vast een geschikte tinker kunnen vinden! Succes met je zoektocht.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik start met mijn merrie nu M1 en ik heb nooit moeite gehad met dat ze zwaar te rijden was. Ze is absoluut niet lui (eerder wat te werklustig) en geniet van het werk wat we haar aanbieden, mits het afwisselend is. Lisje loopt voor de wagen, we maken regelmatig een sprongetje (en dat doet ze super en met goede techniek), op buitenritjes is ze voorwaarts maar betrouwbaar (hoewel het een paard blijft en zeker geen dooie is, wegspringen doet ze ook echt wel regelmatig) en in de dressuur is het een meewerkend en meedenkend paard.

Ik denk wel dat er genoeg paarden zijn die wat luier aangelegd zijn, die minder plezier in de dressuur hebben, maar om nu te zeggen dat een tinker niet handig is voor de dressuur... Kan ik me niet in vinden...

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:52

Ik heb sinds februari een Tinker-kruising (zie onderaan profiel). Ook met het idee gekocht om hem voor buitenritjes en wat basisdressuur te gaan gebruiken.
Het heeft even geduurd voordat we aan elkaar gewend waren (en we zijn nog bezig hihi), maar ik heb echt een super paardje voor buitenritten, dressuur vindt hij wat minder, hij is daarnaast veel te slim waardoor hij vanalles uittest om maar niet te hoeven dressuren. En geloof me, als ze iets in hun kop halen, krijg je het er moeilijk weer uit.
Erg consequent zijn helpt goed, maar ik moet toegeven dat ik regelmatig met een pijnlijke rug van hem afstap omdat hij weer zijn trucjes heeft gebruikt.
Nu gaat het weer wat beter en door het buitenrijden als afwisseling te gebruiken gaat het prima.
Succes met je zoektocht!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:58

3 tinkers hier met 3 verschillende karakters maar ze hebben allemaal wel een soort oer-rust in zich... ze zijn nuchter, staan goed met hun voetjes op de vloer, zijn een beetje eigenwijs maar wel eerlijk Ja

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 00:00

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik heb echt leuke mailtjes gehad en maandag ga ik voor het eerst rijden op een tinker.
Helemaal spannend en super lief dat dit is aangeboden..

Mochten er nog mensen zijn die willen reageren............ heel graag

Alle info is welkom !

Thanx alvast !

zoelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:14

p_extensions schreef:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik heb echt leuke mailtjes gehad en maandag ga ik voor het eerst rijden op een tinker.
Helemaal spannend en super lief dat dit is aangeboden..

Mochten er nog mensen zijn die willen reageren............ heel graag

Alle info is welkom !

Thanx alvast !

heel veel rijplezier maandag

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:02

Onze tinker is voor rugpatienten in stap en galop een werelduitvinding maar zijn draf is een drama. Hij gooit hoog op en je stuitert een eind in de rondte dan. Dressuur ligt hem goed, hij is heel licht te rijden je moet alleen sommige oefeningen wat langer volhouden voordat ze erin zitten maar echt hard werken is het niet. Hij is eerder te werklustig dan lui.

Buitenritten gaan goed met hem alleen van elke brandnetel of tak kan hij een drama maken. Alles wat niet natuurlijk is zoals grote tractoren, de vuilnisauto, ambulance met sirene geen probleem maar een brandnetel die over het pad uitsteekt is soms doodeng. Hij gaat niet rennen maar vol in zijn achteruit.

Eigenwijs ja zeker hij doet alles als je hem respecteerd. Heeft hij geen band met je of eis je teveel van hem heb je 650 kilo erg dwars vlees dat zover gaat tot het net niet gevaarlijk wordt. Dar kunnen stalhouders over meepraten. Bloos

Maar het is een wereldknol die aaien en knuffelen heerlijk vindt maar lang poetsen en manenfriemelen nou juist weer niet. Vindt hij zich veel te stoer voordenk ik.

Rij ze maandag.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:24

Hai, ik heb al jaren reuma en wilde ook een paard na 20 jaar niet meer in de paarden gezeten te hebben.
Mijn keuze was ook een Tinker, voor het BomProof wezen en hun koele karaktertje, vroeger had ik een arabiertje en dat nerveuze gedoe had ik geen zin meer in.

Een jaar geleden heb ik Ravy gekocht (toen 4 jaar)een groene onbeleerde Tinker omdat ik hem (met hulp) helemaal naar mijn hand kon zetten ivm mijn reuma.
Helaas kwam ik er later achter dat Ravy uit de kudde geimporteerd was en behoorlijk getraumatiseerd was door het vervoer en zeer bang voor mensen met name mannen.

Ik heb nu een jaar veel tijd in hem gestoken, gesocialiseert en aan mensen laten wennen en de nodige dingen die een paard moet leren, halster, voetje geven etc.
en ik grondwerk veel met hem.
Ravy is mijn vriend voor het leven, maar een mega-klus, hij is bomproof bussen, tractors, niets boeit hem, maar ziet soms best ook wel kabouters ( die ik niet zie!!) en krijgt dan de kolder in zijn kop, vluchten, steigeren etc.maar dat heb ik met beleid,geduld en rust nu redelijk onder controle.
Ik rij nog niet op hem, ben wel aan wennen door te hangen op zijn rug, en hij staat inmiddels voor de wagen na een lange training van 6 maanden.

Ik vind de Tinker een superras, eerlijk, cool en nuchter, ik zou niet anders meer willen, maar kijk uit wat je koopt, ik zou je idd geen geimporteerde Tinker willen adviseren mits je heel veel tijd en geduld hebt, en je een paard wil die je helemaal naar je hand kan zetten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:30

ik heb de tinker vroeger altijd zwaar onderschat,herstel ondergewaardeerd. Bloos
inmiddels heb ik sinds een paar jaar zelf een tinker [wel een zware jongen hoor]
karakter van goud maar onderschat ze niet,er kan echt een kop op zitten. Haha!
vaak worden ze aangeprezen als beginners paardjes,nou daar ben ik het echt niet mee eens!
eenmaal een band met ze en je hebt idd een maatje voor het leven.
de mijne is wel een echte knuffel,hij wil het liefst de hele dag achter je kont aan lopen,knuffelen,poetsen en snoegoed schooien Haha! [eten kunnen ze hoor]
de mijne is bomproof,echt bomproof,maar krijgt hij het in zijn kop [jolig] dan kan je inpakken. geen houden aan. [nooit gemeen]
ik heb wat dressuur met hem gedaan maar dat vind hij en ik met hem niet leuk.
het liefst tuft hij buiten en is dan ook echt een dieseltje,even opstarten en blijven gaan,uren als jij dat wilt.
ik heb ook trektochten met hem gedaan,ideaal!
toen ik hem kocht word hij bestempeld als lui,nou echt niet. dan doe je zelf toch echt iets niet goed.
de tinkers die ik kenblijven gaan voor je,mits de band goed is. Knipoog
hou er wel rekening mee dat als je voor de tinker kiest,er veel last hebben van mok/mijt. je hebt daar wel je werk aan. Knipoog
de gangen hangt ook veel af van de bouw,er zijn zoveel vrschillende.
de mijne is wat log in de galop,maar hij is ook formaat mini belg Tong uitsteken

leuke paarden. Knipoog

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:49

WenK schreef:
Christah schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik start met mijn merrie nu M1 en ik heb nooit moeite gehad met dat ze zwaar te rijden was. Ze is absoluut niet lui (eerder wat te werklustig) en geniet van het werk wat we haar aanbieden, mits het afwisselend is. Lisje loopt voor de wagen, we maken regelmatig een sprongetje (en dat doet ze super en met goede techniek), op buitenritjes is ze voorwaarts maar betrouwbaar (hoewel het een paard blijft en zeker geen dooie is, wegspringen doet ze ook echt wel regelmatig) en in de dressuur is het een meewerkend en meedenkend paard.

Ik denk wel dat er genoeg paarden zijn die wat luier aangelegd zijn, die minder plezier in de dressuur hebben, maar om nu te zeggen dat een tinker niet handig is voor de dressuur... Kan ik me niet in vinden...

Ik begrijp eigenlijk wel wat je zegt hoor. Ik heb een soortgelijke tinker. Over-ijverig, vind alles prachtig en doet alles met volle overgave (behalve springen dan, dat probeert hij wel, maar daar heeft hij gewoon geen kaas van gegeten). Betrouwbaar en ontzettend eerlijk op buitenrit, zelfs een combine die ons met weinig afstand en flinke snelheid inhaalt, geeft hij geen kik om. Maar hij heeft ook zijn enthousiaste buien. Dan geeft hij een vreugdebok omdat hij op een lang zandpad mag gaan galloperen (vind hij prachtig!) of hij ziet andere paarden in de naastliggende weiland rennen, en wil meedoen. Of hij heeft vanaf het begin al zin in een buitenrit en wordt helemaal wild van de kalfjes die met hem meerennen, de gans die staat te blazen of het plastic zakje dat daar wappert. Of ziet door zijn enthousiasme alleen de wandelaar met die blauwe jas verderop, en schrikt dan als hij ingehaald wordt door een fietser. Het is niet meer dan een kleine schrikreactie. Maar al die dingen samen lijken me niet prettig als je rugproblemen hebt. In de bak daarentegen zou hij prima geschikt zijn voor iemand met rugproblemen, voorwaarts, ijverig en verre van stijf en stug.

Ik doelde met mijn uitspraak meer op de bomproof tinkers die ik ken. De makke lammetjes, die echt geen enkele pas op zij zetten voor wat dan ook. Dat zijn naar mijn idee toch vaak de wat luiere, kalmere tinkers. Niet echt het soort dat met volle overgave in de bak aan het dressuren is. Ik bedoel overigens niet te zeggen dat een dergelijk paard sloom is. Dat lijkt me een paard dat op buitenrit echt helemaal geschikt is voor iemand met een rugprobleem, maar waarvan ik verwacht dat het in de bak toch een te zware klus gaat worden. Mijn ervaring is namelijk dat een dergelijke tinker toch minder lol heeft in het dressuren, en dan toch meer aanmoediging nodig heeft. Betekent niet dat ze het niet kunnen, maar dat het gewoon iets meer moeite kost.

Dit is natuurlijk alleen mijn ervaring. Ik baseer dit ook alleen maar op de tinkers die ik ken. En er zullen ongetijfeld tinkers zijn die weer totaal anders zijn.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:57

Sinds enkele maanden is mijn moeder in het bezit van een tinker, eingelijk een echte Ierse Cob uit Ierland. Een goedgekeurde dekhengst genaamd Killarney van de Heesbeenhoeve.
Super dier. Dressuurmatig rond de M1 op het ogenblik, maar hij is gewoon super braaf. Rustig, vriendelijk, soms iets lomp (hengst ^_^ ), en wanneer je met hem bezig bent kijkt hij niet op of om naar de merries.
Op het begin was hij even ietsje afstandelijk, maar hij begint nu heel erg naar zowel mij als m'n moeder te trekken en doet zo langzamer hand alles voor ons twee. Op buitenrit is ie ook super. Rustig, relax, maar toch op een fijne manier voorwaarts.
Nu ben ik zelf zwaar rugpatient. Al sinds ik aan jaar of 3-4 ben. Zelf heb ik drie dressuurpaarden waarvan ik zelf twee rij. Beide heel heet, de ene wel altijd heet op werk niveau en zit makkelijk, de andere is groot!, loopt ook groot en is loei sterk omdat de vorige amazone veel op stang reed. Daar heb ik dus echt m'n handen aan vol. Toch trek ik het, puur doordat ik jaren lang, meerdere uren op een dag getraind heb op meerdere paarden en ponies.
Killian (zoals we Killarney noemen) zit in verhouding tot m'n eigen paarden echt als een stoel. Hij heeft ook nog eens een makkelijke mond waar vele jaloers op kunnen zijn en is heel fijn voor het been.
Wij hebben gewoon een 18" dressuurzadel van Ideal op hem liggen. Maar volgend jaar willen we graag een Hulsebos aanmeten. Wel de Ultimate D, omdat deze goeie steun en grip bied en meebeweegt met het paard. Heb er zelf ook 1 op de grootste van mezelf. Zweer er bij, alleen het tweede keer opvullen wanneer de kussens zijn gesetteld niet door Hulsebos zelf laten doen. Bij het opvullen van het zadel moet de paneel losgemaakt worden om te voorkomen dat de vullen van die harde bollen word en je dus oneffenheden in je kussens krijgt. Echter Hulsebos snijdt in de kussen een paar sneetjes en duwen dan met een staaf de wol er in. Zeer grote kans op harde bollen en een scheef liggend zadel. Maar van de rest. Zijn het super zadels.

Voor verdere vragen zou ik adviseren om contact op te nemen met dhr. Van Vlimmeren van Stoeterij de Ierse Tinker. Daar hebben wij Killarney ook van. Super, eerlijk, duidelijk, en weet waar hij het over heeft.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:24

ff offtopic Bloos

Hé Ik dacht dat Killarney naar het buitenland was gegaan Bloos , maar nu komt ie gewoon op bokt voorbij Haha!

Vond het zo'n goedzak toen ik hem bij de Heesbeensehoeve zag Lovers --> ook hele aardige vent trouwens Ja

Leuk om te horen hoe het met hem gaat OK dan!

en dat in het begin afstandelijk zijn op nieuw adres komt best vaak voor bij tinkers, hebben denk ik gewoon ff (wat meer) tijd nodig om zich weer aan iemand "te binden"