[TI] Tot welk gewicht kan een tinker dargen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissKrull18

Tot welk gewicht kan een tinker dargen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:20

hoi ,
ik had een vraag:
tot hoe zwaar kan een tinker dragen ?:D

saarie

Re: Tot welk gewicht kan een tinker dargen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:24

Dat ligt er maar net aan hoe je tinker gebouwd is en hoe lang degene is die erop zit. Het gaat om het totaalplaatje! Lengte is net zo belangrijk ivm balans. Nou ben je voor een tinker niet snel te lang (wegens bolliebuik Haha! ) en het zijn nogal krachtpatsers dus je bent ook niet snel te zwaar. Toch is het heel erg afhankelijk van de bouw, bespiering en wat er mee gedaan wordt. Dus beetje moeilijk om een eenduidig maximum te geven! Ik denk dat een tinker echt nog wel wegkomt met een normale volwassen man, dus zeg 90-100 kg? Maar pin me er niet op vast, ik rij een welshXarabier Vork

MissKrull18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:49

o, dankje voor je reactie !:D en nee pin je er niet op vast hoor haha Haha!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:53

Misschien is het handig om óf even in het subforum van de Tinkers deze vraag te stellen óf de vraag daar te zoeken; ik denk dat er wel een topic over zal zijn Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:36

Verplaatst: TAO --> TI

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:39

Ik denk dat je een normale tinker 15 tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen.

MissKrull18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:52

oke ik weet het al !:P:D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:49

Is wel een verschil of je een smalle tinker van 1,35 hebt of een brede tinker van 1,70!
20% van het lichaamsgewicht vind ik ook voor een brede tinker wel erg veel. Leuk voor een rondje in stap, maar verder.. Dan zou een normale maat tinker van 600 kilo maar liefst 120 kilo mogen dragen. Dat vind ik toch wel wat veel om intensief te rijden.
En daarnaast is het nog eens per paard verschillend. De ene tinker heeft niet veel moeite met veel gewicht, de andere tinker verzet gewoon geen stap als ie het te zwaar vindt..

Waarom wil je het weten MissKrull? Hoe groot/breed is de tinker waar je het over hebt? Of bedoel je het meer in het algemeen?

MissKrull18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:51

MysticTinker Pling o, gewoon in het algemeen ! Tong uitsteken wou gewoon even weten wat ze hielden Haha! want van de rest weet ik het wel ongeveer maar dacht van tinker ongeveer het zelfde als haflin ger en fjord maar denk vraag het nog even !:P Cool

gaelic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:59

op gehuurde tinkers waar je een bosrit op kunt maken stellen ze de grens zo rond de 80 kilo.
zelf denk ik dat de tinker wel meer aan kan dan dat!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:01

Het gewicht wat een paard kan dragen is heel erg afhankelijk van de rijkunst van de ruiter.

Een hobbezak van 60kg of een ruiter van 120 kg die kan zitten.

Dat is het verschil en draagkracht van een paard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:41

Daarnaast zijn Tinkers dan wel breed en ogen ze sterk, maar ik vind de kwaliteit van de rug van de gemiddelde Tinker nou niet zo denderend dat ik er iemand van 100+ kilo op zou zetten.
Wil een paard zo'n gewicht kunnen dragen dan dient hij in goede conditie te zijn, met goede rugspieren, sterke rug dus.

Vind persoonlijk 20% van het lichaamsgewicht erg veel. Dan zou Jessie 120 kunnen dragen, maar dat komt er écht niet op

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:40

Voor een malig zou dat niet zon probleem zijn, maar ook ik vind zo`n 15 procent van het gewicht al wel genoeg over het algemeen, maar ik heb liever een ruiter wat wat zwaarder is en goed meegaat, als een lichte ruiter die constant op de rug van het paard bonkt, dus ook is afhankelijk wat je kan.

maar een tinker is nou niet een ras wat speciaal zwaardere ruiters aan zou kunnen omdat ie steviger is van bouw. voor het oog is het wat mooier,

ga dus redelijk met berdien mee.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:17

Waarom zou een tinker meer gewicht moeten kunnen dragen dan een gewoon paard? Alleen omdat ie breder is en vaak iets zwaarder gebouwd is dan een standaard paard?
Ik denk dat je naar de ruiter zijn ervaring moet kijken en dat mensen die boven het 'normale' gewicht voor hun leeftijd en lengte zitten goed moeten na denken of ze uberhaupt moeten rijden. Op welk paard dan ook.
Die percentages zijn wel handig als maatstaaf.

SarahJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:18

Nou zoals ik hier lees vind ik het allemaal een beetje vaag..
Mijn tinker Duves is 1.49m..en ik ben vrij zwaar Haha!
Ik had 4 jaren niet meer gereden voordat ik Duves kocht.. toen ik weer ging rijden ben ik in 3 maanden tijd ook 12 kilo afgevallen..
Ik ben ook vrij lang..1.81m als ik foto's ziet waar ik op Duves zit dan zie je wel dat ik vrij lang bent op hem..
Maarja hij ken me gewoon houden en loopt gewoon goed en heeft geen last van zen rug..

Maar ik denk ook dat het meer aan de ervaring ligt van de ruiter..zoals ik al eerder zag staan in de berichten.. een paard zal het niet prettig vinden als iemand op zen rug klapt ongeacht het gewicht..okee 120 kilo is wel een beetje veel Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:04

ik denk dat je gewoon tot 15% van het gewicht van het paard aan moet houden als max. bij welk ras maakt dan niet uit.