Hier ook geen dekens, ze maken zelf een mooi dekentje aan, kunnen ze door hem uit te zetten mooi zelf bepalen hoeveel "grams" ze nodig hebben. Vind ze altijd zo mooi in hun wintervacht, en heb een enorme hekel aan dekens, lijkt me echt niet fijn zitten, bij nat weer worden ze nog zwaarder en klam, je weet nooit 100% of ze niet te warm of te koud zijn. En als je lekker een paar uur het bos in wil moet je weer gaan denken aan uitrijdekens enz. Ondervind ook totaal geen hinder van hun wintervacht, zelfs afgelopen weken toen het voor de tijd van het jaar zo warm was niet.
Ik hou totaal niet van de wintervacht. Als Feike dik in de vacht zit, kan ik niets met hem doen want hij wordt gewoon niet meer droog. En wil wel graag de winter door met hem aan de slag zijn.
Ik vind wintervacht heel mooi en fluffy om te zien, maar dan moet ik idd gaan stoppen met rijden. Hij is na 10 minuten stappen al nat en na 10 rondjes draven heeft ie grote neusgaten en kletsnat. Das niet zo eerlijk Heb hem half geschoren, maar de laatste weken was ie met rijden nog steeds elke keer doorweekt en werd haast niet meer droog. Maar goed, hij is niet meer zo snel buiten adem, dus het is wel functioneel genoeg. Wie verwacht dan ook nog 17 graden in november
Had ik ook kreeg xaf de laatste weken echt niet meer droog. En met wedstrijden is het niet echt praktisch als de dikke vacht er nog op zit. Vind ze ook mooie wollies in hun wintervacht. Maar hier dus helemaal niet praktisch.
Mijn broer heeft in maart ook nog zijn proefje. Dus met dikke vacht kan hij en niet oefenen en niet naar de wedstrijd want in maart heeft Feike dan nog een dikke vacht. Dus dat is ook geen handige optie.
Ik ben blij dat hij er af is. Want na 20min rijden is meneer doorweekt, oververhit en kan hij het niet kwijt. Daarna mag je nog een uur gaan droogstappen.
Nu hij geschoren is, voelt ie zich een stuk frisser en fitter. Kun je rijden zolang je wilt, je stapt in 10 min droog. Deken op en klaar.
Ik heb heel lang gewacht. Gewoon om te proberen of het te doen was zonder dekens. Maar ik heb het antwoord. Geschoren werkt voor ons beter.
Komt dat dan omdat jullie rijden in een binnenbak?
Hier is Izzy ook wel bezweet na een bosrit van 4 uur, zeker als we flink gegaloppeerd hebben, maar na even uitstappen is ze niet meer warm, bij thuiskomst rolt ze lekker een keer door het zand, daarna staat ze uit de wind te eten en is ze zo weer droog. Maar buitenadem ofzo raakt ze niet, en al helemaal niet eerder moe (nu heeft ze ook wel een hele goede conditie) Toen het laatst zo warm was en het schuim tussen haar billen had gestaan na een flinke rit heb ik met een spons met warm water even het vuil eraf gehaald, maar ook toen was ze al lang niet warm meer en droog op de huid. Die lange haren zorgen en juist voor dat het vocht naar buiten getrokken wordt en dat de huid al heel snel weer droog is.
Hier ook binnenbak, maar ik vind de buitenbak meestal fijner rijden. De binnenbak is losser voor de westernruiters en dat stoft zoooo erg met die sokken.
Woody is ook wat mok gevoelig en heeft in het verleden rotstraal gehad. Ik heb gewoon zijn sokken wat korter geknipt zodat die niet in de modder hangen. Is even minder mooi, maar groeit gelukkig weer aan. Kreeg wel commentaar dat het zo niet mooi was en wat ik in hemelsnaam gedaan had hahaaa. Nou, alles beter dan mok krijgen hahaaa
Ik rij alleen buiten door bos en over strand. Ook al zou ik niet rijden hebben beide het al snel warm. Met rijden is voor beide hier ongeschoren niet te doen. Kunnen hun warmte niet kwijt worden dan futloos. Ted loopt 4 tot 6 dagen in de week minimaal 1.5 uur per keer. Aan conditie ligt het niet. Maar is ook echt per paard verschillend, zo ook met diktes van dekens. Schrik wat sommige nu al ophebben, hebben ze hier met strenge vorst misschien net op.
Of het nu komt dat ze buiten lopen in bos geen idee...
Jane ik heb dus gister de sokken eraf geschoren. Schrok er van hoe veel mok er onder zit. Krijg vast nog commentaar. Maar liever hem helpen dan mooi zijn.