[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:54

Een kuur tegen zand zou ik toch proberen, dit moet je een week geven als je dan al verandering in de mest ziet weet je het probleem... kan zijn dat je het ook langer moet geven maar dan moet je de mest blijven controleren.
Liefst meerdere dagen en meerdere ballen van verschillende hoopjes.
Ze scheiden niet altijd zand uit namelijk.

Jij kent haar het beste, dus jij kan zelf wel oordelen of de da moet komen of niet.
En snap dat je niet van de portomonee bent, maar ik vermoed dat misschien een andere da al andere dingen had gedaan of aangeraden.
Maar ik ken jou da niet dus misschien zit ik er naast

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:00

Bij Dublin heb ik vandaag ook best wat zand gevonden dus nu doe ik weer even een zandweg kuurtje, inderdaad het is ook wel eens het geval dat er niks in de mest zit maar wel degelijk in de darmen. Zelf doe ik altijd een keer in de week ongeveer als ik een keer wat langer de tijd heb en dus ook andere dingen ga doen dan normaal, dan hang ik altijd 2/3 doorzichtige plastic handschoenen op met mest en dan kijk ik even wat ik vind.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 21:29

Kijk, dit bedoel ik dus. Ik kan mijn ouders alles zeggen wat jullie nu zeggen, maar zij volgen enkel volledig het advies van de DA.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:31

En als je aan de DA vraagt wat hij van opname in een kliniek vind? Lijkt mij dat hij/zij dat een goed idee zou vinden in dit geval, lastig inderdaad maar ik snap het wel. Het is duur en als de DA het niet nodig vind doe je het ook minder snel natuurlijk..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 21:34

Achja.. We kijken het wel nog gewoon even aan zeker? Eerst maar zien dat ze dat poeder overigens eet. Kvind het al erg dat we haar haast moeten dwingen. We zien wel hoe het gaat met dat poeder.. Het duurt wel even, want ze moet de hele pot hebben. Ik mag haar ook geen kruiden meer geven. Enkel hooi en dat spul. (Is al behoorlijk lastig met de andere paarden etc die het niet mogen hebben)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:37

Ja inderdaad, kijkt maar hopelijk werkt de poeder en gaat ze het inderdaad eten! ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 21:38

Het is duur spul, dus als het niet werkt.. := Dan ligt het aan iets anders, en dàn zou ik wel verder op onderzoek gaan.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:46

Poeder in appelmoes en in een spuit in de mond.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:50

Opluchtend nieuws van Whis :)

Sterkte Kaat met het vinden van het juiste.

@Andrea; ja best wel eigenlijk. Mijn vriend gaat een woning kopen in Rotterdam. Dit is nieuwbouw (herenhuis met tuin aan de kade). Tegen de tijd dat het af is en we zijn nog steeds bij elkaar (over ruim een jaar dus) ga ik wss mee verhuizen. Het gaat dus allemaal super vooralsnog.
Trouwens in Servië ook heerlijk paardgereden. Weliswaar onverwachts (Uggs rijden niet fijn :brr: )
Afbeelding

Afbeelding

Dit was boven in de bergen, zo heerlijk ontspannen tussen af en toe een wolk op ooghoogte <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:00

Ohh das een leuk vooruitzicht! En heerlijk zeg! Mooi uitzicht!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 10:03

Prachtig zeg, Jessica! Wil ik ook wel eens doen :D
Marja, dat waren we idd al van plan, maar helaas geen spuit in huis, dus moeten we maar eerst eens aanschaffen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:28

Jessica: prachtig uit en vooruitzicht !! Is je gegund :)

Kaat: idd beter te voorzichtig dan achteraf spijt hebben dat je te laat gehandeld hebt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:40

Zo, wij zijn weer thuis :) Mooie stad, Rome. We hebben heel veel gezien en veeel gelopen. Lekker gegeten, en heel veel ijsjes op :)
Ook weer fijn om weer lekker thuis bij alle dieren te zijn.

Arme Whis... Hopelijk is ze snel weer de oude.
Als de paarden hier verharen kook ik ook lijnzaadjes. En eens in de zoveel tijd krijgen ze een pshyliumzaad kuurtje (zelfde als sandclear, alleen daar zit dan nog een smaakje aan en is 10 keer zo duur)

Lijnzaad olie geef je alleen ivm de omega's die erin zitten, die zijn goed voor een mooie vacht. Lijnzaad koken is goed voor de darmen. Je kunt het ook zonder te koken geven, maar dan moet je opletten voor blauwzuur (dus niet te veel, en voerbakken echt goed schoonmaken), en ze kauwen niet op elk zaadje omdat de zaadjes zo klein zijn, de meeste zaadjes poepen ze dan gewoon weer uit.
Een paar minuten laten koken tot het echt snot wordt zorgt ervoor dat alle zaadjes open gaan en je die glibberige brij krijgt.
Dan heb je ook nog lijnzaadbrokjes, die zijn ook goed voor de vacht, net als de olie.

Ach, Tink nog steeds slappe mest... Vervelend dat de dierenarts steeds zo laat is. En een beetje met laten checken ipv er even doorheen roeren zou ook wel fijn zijn. (kleine moeite)
Wat je zelf kan doen en niets kost is even op zand in de mest testen, zoals Marja al aangeeft. Beetje mest in een plastic zak, water erbij, even doorschudden/roeren en laten rusten. Het zand zakt naar de bodem. Als je slim bent test je een paar keer een verschillende mest, het kan zijn dat er in de ene hoop geen zand mee naar buiten komt, en met de andere heel veel.

Flemen en liggen zou ik me ook echt zorgen maken, dan heeft ze pijn. Raar ook dat ze na het roesje meteen het land op mocht. Na een roesje mogen ze zeker 2 uur niet eten. Bepaalde spieren in de darmen zijn dan namelijk ook verslapt begreep ik. Hierdoor kun je verstoppingen/koliek krijgen als ze toch eten.
Gek ook dat ze alweer haken had, dan zou je bijna denken dat de tanden de vorige keer niet goed recht gevijld zijn waardoor het gebit niet goed sluit en er weer eerder haken komen. Ben ook niet zo kapot van zo'n elecrische vijl... Dat lijkt me veel minder precies dan met de hand, of heeft hij daarna wel na-gevijld?

(misschien heb je nog ergens een lege wormenkuur spuit? Als je die goed schoonmaakt ;) )

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 12:06

Normaal gezien is de DA gewoon op tijd, maar dit keer had hij zich toch behoorlijk vergist van uur.. Heb jammer genoeg nog van geen enkele DA hier geweten dat ze écht mest onderzoek doen. Toch niet de 2 DA's dat we gehad hebben.. Keken er naar, zeiden dat ze haar eten niet goed verteerd en that's it. We hebben haar mest idd al eens getest, maar slechts één keer en het niet laten staan. Hier zagen we verder niets in, buiten dus veel resten hooi/luzerne die niet verteerd waren. Maar ik zal eens meerdere keren testen.. (Al denk ik nog niet dat ik daarmee mijn ouders overtuig om ook die psyllium te proberen, want ze blijven erbij dat we eerst die Equi-digest moeten proberen en dan iets anders. Niet tegelijkertijd met allerlei dingen klooien, wat ik ook wel snap, maarja.)

Ik weet dat ze pijn had.. Maar ik wist niet precies van wat. Het kon zijn dat ze pijn had aan haar tanden na de behandeling, zeker toen het roesje aan het uitwerken was. Ik ben bij haar gebleven, ook toen we haar terug in de paddock zette. (Er staat werkelijk geen spriet gras, ofwel zand ofwel modder. Hooi heeft ze wel zitten knabbelen, maar niet veel want ze had echt geen trek. Hier ben ik ook bij gebleven..) DA heeft niet concreet iets over 'niet eten' gezegd. Enkel vrienden die daar waren ivm we buitenritje hadden gemaakt zeiden me dat we moesten opletten dat ze zich niet verslikt, aangezien dat erg gevaarlijk kon zijn.. Stom achteraf dat we haar snel bij de rest hebben gezet ja.. Heb daar ook wel spijt van. Was ook samenloop van omstandigheden deels.

Tink's tanden zijn 2 jaar niet meer gedaan. Toen de paardentandarts kwam, had ze ook veel haken. Die zei dat hij pas na 2 jaar ging komen, want zo kon hij zeker weten dat de haken gewoon snel weerkeren bij haar of haar tanden gewoon nooit meer zijn gedaan. Misschien was het wel slimmer om hem weer te laten komen. Hij doet het ook met gewone vijl en zonder roesje. (Daar deed Tink wel behoorlijk vervelend bij) Ik heb het ook niet gezien. Ik moest haar hoofd opzij houden en de draad van de vijl vasthouden. Hij heeft niet na-gevijld. Wel nagekeken met o.a. een lampje en enige wat er uit kwam was 'magnifiek, fantastisch!' dus hij zal wel blij zijn geweest met zijn werk.

Denk niet dat we nog een lege wormenkuur spuit hebben, vermoed dat we die allemaal direct weggooien.. Maar kan het eens vragen :)

Mensen zullen nu wel gek over mij denken, dat ik niet met haar inzit ofzo. En dat mijn ouders 'dierenbeulen' zijn. Dat is natuurlijk niet zo, wij willen allemaal ook gewoon het beste.. Mijn ouders zijn erg meegaand met onze paarden en dieren, maar het zal deels wel een kwestie van onwetendheid zijn in combinatie met financiën. En ja, ik ben maar een 16-jarige hé. Zo veel inspraak heb ik jammer genoeg niet. Als het aan mij had gelegen deed ik het ook anders. (Ik mag ook niet klagen hoor, want ik heb al veel voor elkaar gekregen .. Maar in zo'n kwestie voel ik mij dan weer helemaal machteloos)

Ik vind het allemaal ook erg vervelend en vooral frustrerend! Maar dan nog snap ik ook mijn ouders. Ik hoop gewoon dat het goed komt en alles geen verloren moeite is. Ik vond het ook niet leuk om haar gisteren zo te zien.. Want telkens raakt het me enorm, want dat van 2 jaar geleden ben ik absoluut nog niet vergeten.

Ik ben gisterenavond nog bij haar geweest, gewoon in mijn badjas in de koude van de avond omdat ik haar moést zien. Ik heb met haar staan knuffelen en koester die momenten dan ook. Maar zij had al weer veel meer aandacht op haar hooi dan op mij. En zo moet het ook vind ik.. Vanochtend was ze volgens mijn mama erg blij toen ze hooi kreeg, dus die verminderde eetlust is voorbij. Ik ga vandaag aangezien het mooi weer is haar sokken wassen met Sarnakuran en haar staart, achterbenen en kont proper maken.

Overigens heb ik foto's van haar van gisteren op mijn GSM staan. Maar vind het kabeltje niet..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:22

Is van mijn kant ook absoluut niet negatief bedoelt hoor! Ik weet hoe het is om met je handen in het haar te zitten en niet te weten hoe nu verder kwa behandelingen. Soms moet je ook gewoon heel even pas op de plaats maken en afwachten wat het supplement wat ze nu krijgt gaat doen.
Ik heb enkel mijn vraagtekens bij de behandeling van de tanden en het onderzoeken van de mest. Maar het is van achter mijn laptop onmogelijk om daar een goed oordeel over te hebben, want ik was er zelf niet bij :)
Voor nu maar even op de dierenarts vertrouwen en goed je eigen gevoel volgen. Je zou zelf even wat mest kunnen controleren op zand, dan kan je dat uitsluiten.

Misschien eet ze het spul wel als je een boterham met appelstroop smeert en daar het spul tussen verstopt? (weet niet of het een grote hoeveelheid is die ze moet binnenkrijgen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 12:28

Ze moet één maatschepje per dag krijgen, dus is niet behoorlijk veel. Het spul rookt wel enorm en moet eerlijk toegeven dat ik het er niet smakelijk vind uitzien.. Gisteren heb ik het geprobeert tussen wat luzerne, maar dat at ze niet.. Daarna tussen wat slobber (gebruikte ik ook voor haar antibioticakuur bij haar vorige behandeling die uiteindelijk niets verandert heeft) met wat appelmoes ertussen. Maar dat liet ze gewoon staan. Het was niet veel slobber, want ik mag haar eigenlijk niets bij de poeder geven (of toch die kruiden niet, ben vergeten te vragen of slobber oid wel mag). Dat maakt het juist zo lastig. Ze had gisteren wel last van dat roesje denk ik. Want aangezien ze de poeder toch liet staan, haar maar kruiden gegeven en daar is ze normaal o zo gek op, maar die at ze ook met lange tanden.

Dus valt af te wachten of ze het vandaag gaat eten. Ik kan het eens proberen op jouw manier. En anders gaan we haar jammer genoeg toch moeten dwingen..

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:37

Poeder wordt hier ook slecht gegeten vandaar dat ik sand-clear voer, dat zijn gewoon brokjes en dat eet wel makkelijk weg.
Ik geef de dieren als er echt bijna niets meer in de wei staat uit voorzorg maandelijks sand-clear en deze periode nog eens twee keer in de week gekookte lijnzaad, is ook fijn met het verharen.

Het testen op zand is mi niet afdoende, heb nl eens een paard met zandkoliek gehad juist omdat er wat zand bleef liggen in de darm en dit was gaan ontsteken. Dus niet terug te vinden, althans niet veel, in de mest.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:55

Whis heeft goede eetlust mest en drinkt, morgen gaan ze voor de zekerheid haar gebit even nakijken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:15

Fijn dat Whis weer de goede kant op gaat!
tinky ook weer een beetje fitter, gelukkig maar, wat een narigheid meiden!

En jess, dat ziet er geweldig uit!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:36

Fijn dat Whis de goede kant op gaat!!
Oh ziet er heeeeerlijk uit rijden in Servië!!

Poeders voeren is lastig.... ik doe altijd water door het voer... dan moet ze bijna het poeder wel opeten..

Draakje, Rome.. prachtige stad! :D

Hier vandaag voor het eerst met trailer op pad wat een belevenis.
Maar Roos ging er zo in echt had ik eigenlijk niet eens verwacht, braaf paard.
Alleen kwam ik erop de snelweg achter dat ik domme muts die ik ben, me cap was vergeten.... dus heb uiteindelijk op vreemd terrein een buitenrit van 2 uur gemaakt zonder cap..
Maar oh wat ben ik trots op mijn pup! Zo braaf daar echt geen stap verkeerd gedaan.

Volgende week is ons CC dus hopelijk gaat ze dan op zelfde manier op de trailer als vandaag..
Foto's trailer en buitenrit volgen :D

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:02

Fotobom!

Trailer voor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trailer tijdens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trailer na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is nog niet helemaal af... nog keer extra verven maar voor vandaag en volgende week kan hij er prima bij door! *D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:08

Netjesss!!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:35

Mooi geworden zeg, die trailer van jullie! Die van ons moet ook nodig een likje nieuwe verf hebben :o

Wat jammer jackytje, wat een pech met jullie paardjes.

Hoe gaat het met Whis nu, patrick? Heb er de hele dag over zitten denken.

Foto's draakje! Rome zou ik ook graag nog eens willen bezoeken.

Nou, wij zijn terug uit Frankrijk, mijn/onze nieuwe aanwinst opgehaald! Ik heb een super mooi vos bont hengstje gekocht! Maar jezus wat een pech!
Vorige week konden we niet gaan vanwege de trailer, lichten werkten ineens niet. Vandaag ook weer raar met de lichten maar goed, we hoopte voor het donker thuis te zijn. Halverwege ging de temperatuur vd auto meteen de lucht in en moesten we constant stoppen tussendoor, er hing een mega mistlaag dus lichten moesten aan... we hebben ons fijn 20km verreden en de tank was ineens leeg omdat we teveel op de temperatuur letten. Nu blijkt dat het contact van de temperatuur gewoon kapot is want de auto was niet oververhit. We hebben bijna 2 uur langer over de heenrit gedaan dan gepland maar alles was verder terug goed verlopen.
Drogan is echt prachtig ben helemaal verliefd <3 zal zsm een foto plaatsen! Voor wie mijn moeder op facebook heeft, ze zal al vaak foto's gespamd hebben :o ik heb alleen zelf nog niets geplaatst :+
Vero heeft echt prachtige paarden, ben he-le-maal verliefd op haar hengst Charlie. We hebben al een veulentje gereserveerd van hem hihi
Vanmorgen om 8 uur vertrokken en om hal 7 waren we thuis.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:50

Ziet er goed uit de trailer!

Kaat succes met Tinky kan geen advies geven.

Van Jack had hier eerder dat die last had van die natte scheten door dat voordroog nou sinds januari geef ik 'm marstall force bij voor het verharen en als 2de leuke is hij gestopt met dat natte en is alles terug vast wat er uit komt die vast moet zijn. Vermoed vitamineren tekorten gehad, zijn liksteen was ook opeens heel snel op.

Owja hier foto van het weg geknipte vacht en tijdens het grazen laat 'm nu sinds gisteren een uurtje buiten en vandaag 2uur, hoop 'm deze week nog een hoop keer buiten te kunnen laten zo lang die rustig is is het goed (gras gaat heel snel kapot met dat de grond heel nat is nog)
Afbeelding
> heb voor foto's ook dan begrijpen jullie zeker waarom ik de schaar daar in het gezet :).

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:53

Mooi hoor, jullie trailer !!
Leuk die voor en na foto's :)

Jack weer met een lekker schoon buikje :)

Vandaag een hele leuke dag gehad. Met mijn zusje bij een ontzettend leuke tinkermerrie gaan kijken en helemaal verliefd geworden. Echt een prachtig dier, eigenwijs en slim, en heel erg lief.
Vanochtend nog wel even pech gehad, want mijn auto wou na het tanken niet meer starten. Pim heeft zijn auto gebracht en zo zijn we uiteindelijk toch prima op tijd aangekomen.
(wel even wennen, een vreemde auto en dan de snelweg op, maar ging gelukkig helemaal goed. en een stuk veiliger als mijn eigen koekblikje)
Komende woensdag ga ik de eigenaresse ophalen zodat ze kan zien hoe onze paarden staan :)

En nu ik weer thuis ben kan ik eindelijk de foto's laten zien die Fleur gemaakt heeft :D
[KS-ITP] Kleine Khaleesi op de foto door FK Pictures

[ITP] Tinkers Indy en Izzy en schattige Khaleesi door FKPictures