[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:09

Hmm lastig hoor Kiki!
Zodra jij vol angst en stress op een paard stapt, is het al fout. Je moet proberen om éérst vanaf de grond vertrouwen op te bouwen, zodat je er ontspannen op gaat. Blijf er dan ook niet op tot het fout gaat, stap desnoods maar 1 ontspannen rondje in de bak, beloon en stap dan af. Bouw samen iets positiefs op!

Heb je nu les / begeleiding met hem? Dat zou ik zéker wel doen. Al is het maar gewoon dat er iemand is. Het helpt enorm als iemand je door de angst heen kan praten. Of aan het begin hem aan de longe houdt zodat je vertrouwen kan kweken...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:23

Ik zou het uit handen geven, gaat echt niet goed zo en wordt alleen erger, spreek uit ervaring. Is met mijn sukkel ook goed gekomen :) nu ga je er alleen maar om achter uit, hoe meer onzeker hoe meer hij aan de loop gaat en hoe minder vertrouwen is. Het is echt geen zonde iig om hulp te nemen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:28

@Iris, sterkte met het verlies. Wat onverwachts :(:)
@Nientsje, jij hoofdstelverslaafde :') .
@Mira, wat is Pip schattig <3 .

Hier ook al eens onderuit gegaan met Jack, een flauwe bocht in een handgalopje maar toch lagen we opeens boem bats in de grond. Gelukkig had die niks.

Ik zeg ook maar eens terug halo, alles is goed hier. Met Jack 1,5 week terug naar Mer du Sable geweest, dat is een zandvlakte met een bos bij in Frankrijk. Wou al lang eens naar daar en nu met de herfst was het daar echt prachtig, we hebben 28km gedaan waarvan maximum 1km over verharding om aan het andere deel bos te raken en echt mooi weer gehad die dag. Het is niet zo extreem ver van mij en er passeerde een groepje die nog plek had in de vrachtwagen en hun weg weten daar.

Verder ik heb Jack sinds vorige zomer 4jaar. Met Finn en Cup ook alles goed trouwens. :j

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 07:13

Sterkte met het verlies van Romeo! :(:)

Ik lees vanavond even bij als jullie dat goed vinden. Gaat wel goed hier met de Tinkers hoor! Ben alleen best druk geweest de laatste tijd waardoor ik heel wat gemist heb. Maar ik beloof jullie vast een hele lange bijlees. :))

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:34

Kiki, gas en remmen kan je in principe op bedacht zijn. Zou zeker even overwegen om desnoods iemand paar keer aan huis te laten komen om hem door te pakken en vervolgens jullie in de training mee te nemen.
Maar vergis je niet, basis moet op de grond al in orde zijn.
Ik krijg regelmatig zulke paarden in handen om te rijden, altijd als er dergelijk gedrag onder zadel zichtbaar was, was er op de grond ook geen respect.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:41

@lori welkom terug maar lijkt me zo gaaf zon rit zeg! Je zusje hobbelt nog op Fin zo
nu en dan?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:14

Kiki, grondwerk, grondwerk,grondwerk. Dat is echt zooo belangrijk. Ga eens even bij jezelf na of hij bv onder het stilstaan/poetsen zijn achterhand naar jou toe plaats. Maar 1 stapje, waardoor jij een stapje terug gaat omdat je bang bent dat hij op je tenen gaat staan? Dat is al een heel klein belangrijk tekentje van respectloos. Hij bepaald waar jij gaat staan, niet jij waar hij gaat staan. Ga eens bij jezelf na hoe vaak je onbewust een stapje terug zet als hij te dicht bij komt bij het knuffelen? Jij moet niet terug gaan staan. Jij moet hem terug zetten. Uit je ruimte. Dit zijn hele kleine dingen die je onbewust waarschijnlijk toch doet. Jij zet een stapje terug of opzij. En elke kleine stap die jij verzet heeft hij gewonnen. Zodra jij voelt dat je wil gaan verstaan zet je je paard van zijn plaats. Jij bepaald waar hij gaat staan. En jij verzet geen stap. Dit is het eerste, maar wel een hele belangrijke consequente regel in het leiderschap. Duidelijk. Jij bepaald, Niet hij.

In een natte bak rijden hoef ik gelukkig bijna nooit. Bij de buren hebben ze een pensionstal en daar mag ik gebruik maken van de binnenbak. Maar ik rijd ook liever in een natte bak dan op nat gras.

Bij ons gaat het redelijk met de tinkerbeestjes. Storm gaat redelijk. We hebben hem nu 5x aan de longe en dubbele lijnen gehad. Hij begint steeds meer zijn hals los te laten en zijn rug te ontspannen. Heb er woensdag heel even opgezeten. Hij was braaf, maar het protest is er nog niet helemaal uit. Vanmiddag gaan we weer eerst aan de hand met hem werken en dan er weer even op. Hoop zo dat we het ergste gehad hebben. Volgend weekend komt Ton Duivenvoorden van Moravita ons les geven, en ik zou het heel erg balen vinden als ik dan niet zou kunnen rijden. Mocht er toch nog wat protest zitten bij Storm dan word het een grondwerk lesje. Maar we hebben zo goed getraind en zijn zo ver gegroeid dat ik het liefste wil rijden natuurlijk.
Woody is gewoon braaf. Kan ook wel eens vervelend zijn, maar wordt dan geen bommetje. Heeft een rustiger karakter dan Storm. Gelukkig, want hij is eigenlijk de pony van de kindjes.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:16

Als ik bovenstaande lees dan denk ik: oh ja, dat doen wij eigenlijk wel. :) fijn om te weten.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:58

@james_bont. Oeh zou dat mogen dan? Moet ik natuurlijk wel een auto en trailer regelen. Maar lijkt me wel gaaf :D

Topper Shelly!

Oohh Lor <3 wat gaaf zeg! :D
Fijn dat het goed gaat met jou en de beestjes :)

Fijn dat het al wat beter gaat met Storm en dat Woody zo braaf is :) ik duim met je mee dat je die les kan rijden!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:25

Shiki is onderweg uit engeland, ben zo nerveus hoop dat alles goed gaat

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:10

spannend chimello!

Wat een lieve buren Jane! Hier niet hoor, neeeee alleen pensionklanten.
Wordt er echt moedeloos van, kan nérgens een lesje doen.
Gaat om 1 les per maand, een uurtje, overal nee.
Een nieuwe auto heb ik niet zo 1 2 3. Iig niet eentje die trailer kan trekken.
Zuchterdezucht. Nog 1 hoop op 1 manege. via via gehoord dat het daar wel mag (wel 3 km rijden, te paard)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:34

Normaal betalen de Ruiters' van buitenaf 5euro voor in de bak te rijden. De pensionklanten mogen dan er gewoon tussen rijden natuurlijk. Gelukkig hoef ik niets te betalen. Breng af en toe een krat bier voor de kantine of een bos bloemen ofzo. Ik ben idd een bofbibs hahaaa

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:57

@Mira, mijn zusje heeft al even niet op Finn gezeten maar wil dat wel terug eens gaan oppakken. Ze was net als mij in oktober zo ongeveer heel de maand ziek, er kwam daar een hoest uit dat kleintje amai. Maar wil ze dus wel terug op Finn zetten als het even droog is buiten en zij thuis is. :)

@Chimello, al een foto van Shiki zien passeren. Super dat ze thuis is nu bij jullie :D .

@Nessa, nu 3km valt nog te overzien. Als je alles goed kan regelen kan je dat gebruiken voor in de stappen en kan je daarna na eventueel los draven aan het werk :). Hopelijk mag het daar.

De eerste sneeuw is hier gevallen blijkbaar :+ . Gelukkig wel terug weggesmolten/geregend ondertussen zo ongeveer.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:13

Oei dat klinkt ook niet goed maar goed dt ze weer beter is. Hopen op mooi weer dat ze er weer op kan kruipen

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:00

Vraag je hoeveel gram hebben jullie nu op jullie geschoren paarden? Ik ga zo scheren en dacht aan 400. En als het echt overdag ook gaat vriezen nog 100 er bij op. Is dat reëel?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:01

Max heb ik gisteren geschoren en 300 opgedaan. Hij staat 's nachts binnen

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:38

Ted staat onder 150 grams geschoren.
Dikker heeft hij te warm.
whis staat onder regendeken maar daar is alleen stukje borst en hals gedeeltelijk geschoren en zij heeft het ook snel warm.
Staan dag en nacht buiten kunnen schuilen in stal

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:22

Sneeuw??!!! He jakkes. Dat hoeft nu ook weer niet. Hier vanochtend droog, maar wel koud. Nu regen en nog kouder. Vind hier echt niks meer aan. Koud is prima, maar dan wel met een zonnetje graag. hahaa

Bij ons zijn de paardjes niet geschoren. Ik twijfel elk jaar, maar ook dit jaar toch maar weer niet gedaan. Zij staan onder een 0 gr regendeken. Mocht het onder de 5 graden komen overdag dan gaan ze naar een 200gr deken.

Gisteren eerst met Storm aan de dubbele lijnen gewerkt en op het einde er weer op gaan zitten. Hij voelde erg goed. Dus Wendy liet hem los en heb zelfs enkele passen voorzichtig met hem gedraafd. Dit ging gelukkig erg goed. Het lijkt of zijn rug weer los is en dat bommetje is weer gaan liggen hahaaa. Nu vandaag en morgen lekker op de wei en maandag gaan we het nog eens proberen. Maar we zijn weer op de goede weg.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:26

Frike is niet geschoren maar staat sinds net onder een 150grams.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:54

eros staat nu ook sinds gister onder de 300 grams deken.ik vondt dat t tijd was omdat het zo koud werd snachts.

gister avond is de tinker verkocht.ging nog supersnel.donderdag hadden kopers nog teruggetrokken en gister was ze toch ineens verkocht.vermoed naar een handelaar,maar dat weet ik niet.
baasje heeft alweer een nieuw paard,een haflinger.mooi beestje,maar ik betwijfel of dit t ware diertje is voor haar.
tevens is er gister en nieuwe andalusier op stal gekomen.prachtig dier,en is gekocht om als rijdier voor t gezin te dienen.best leuk om met t hele gezin de paardenliefde te delen

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:06

Heb Gijs (ongeschoren) gisteren een 100grams regendeken op gegooid. Die had ik aangeschaft om m wit te houden voor de keuring, dus kan m net zo goed gaan gebruiken nu het weer kouder wordt en het zo'n smerig nat weer is. Dan hoef ik ook niet meer eerst een laag blubber eraf te krabben voor er een zadel op kan :')

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:10

Ideaal die dekens ♡

Drukte met nieuwe paarden bij jullie op stal Ellie!

Hoe gaat het met jou rijden?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:12

Pip is geschoren en staat nu onder 200 grams en staat snachts op stal

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:21

Jullie hebben ook wel gelijk. Het meisje dat helpt kan niet zo heel vaak, maar ik merk wel aan hem dat hij vooruit gaat. Het dingetje met respect herken ik ook wel goed, zal meer letten op dat hij niet mijn ruimte in komt.

Ik ga zometeen even met de dondersteen longeren! Kijken hoe hij dat oppakt.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:54

Ik heb nu 400 erop. Blijkt hij het warm te hebben kan ik morgen de 100grams er af halen