[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:54

Is het een leuke verandering jess?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:56

@_Patrick_ Heb je weer wat gehoord?

Met Dublin gaat het heel goed, het viel mij gister voor het eerst op dat hij appeltjes had! Hij glanst ook al een tijdje wat ik nog niet eerder zo van hem gezien heb. Helaas heeft hij wel rasp plekjes en stond hij weer te stampen dus nu inmiddels 2 keer behandeld met sebacil, de jeuk bleef alleen en de rasp plekjes ook. Zijn staart schuurde hij ook en dat heeft hij van de zomer ook gedaan toen hij te veel vers gras ha gegeten, hij krijgt sinds hij op de nieuwe stal staat kuil dus ik denk dat het daar aan ligt. Ik behandel hem nog 2 keer met sebacil zodat dat het echt niet kan zijn en dan ga ik verder kijken. Hij heeft trouwens ook nieuw voer, muesli Hesta Mix Light Energy van St. Hippolyt, en een vitamine brok erdoor. Ik voer hem dus binnenkort ook geen gewone basisbrok meer, ben nu nog aan het afbouwen en ik denk dat dat ook wel zal schelen.

Appeltjes! <3
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:06

Dat is idd mooo zeg!
Merk je verschil met sebacil

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:30

Nee eigenlijk niet, dat is dus het probleem. Het lijkt mij dat als het mijt is dat het dan al na de eerste keer minder moet zijn, dat heb ik niet het idee.. We hebben hem wel al eerder behandeld, tien zei de veearts dat hij mijt had maar hadden we hem verder niet zien stampen oid, toch maar behandeld maar dit is dus niet vergelijkbaar.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 09:55

Tink krabt en stampt nu ook behoorlijk veel. Moet me dan wel schuldig bevinden dat ik haar al even niet behandelt heb, maar ik heb de indruk dat dat (bijna) helemaal geen verschil maakt. Maar ik ben dan ook zo'n kluns met regelmatige dingen doen :P Zeker met dit prachtig Belgisch weertje erbij en geen warm water uit de kraan muis ik me er altijd onder uit, terwijl t eigenlijk wel nodig is. Ook vind ik het vervelend met die handschoenen etc om dat te wassen, die handschoenen zijn voor mij altijd veel te groot en loopt alsnog water in :+

Maar DA komt toch waarschijnlijk vandaag en dan gaan we hem nog eens vragen om te kijken naar haar sokken.. Al denk ik wel dat ik het antwoord al weet. Verder duim ik dat Tinky hopelijk zsm van die stomme koeienvlaaien af is..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:41

Hopelijk wel hé Kaat!

Whis goed herstel gewenst aan der!

Jack zijn buik is kaal ondertussen, zie 'm liever in een wollige wintervacht maar ja had geen keuze meer van de verklitte haren daar. Hoop snel een week goed droog te hebben dat er zand kan komen dat ik dit volgende winter zeker niet meer voor heb. :)

Wat mooi wit zeg! Jack heeft ook appeltjes in zijn zomervacht <3 . Dat die maar lekker door verhaart dat ik zijn zomervacht terug heb :) .

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:36

Sorry voor het late bericht, maar heb even geslapen toen ik terug kwam van Whis.
Vanmorgen dus bij Whis geweest.
We kregen voorzichtig goed nieuws ze heeft vannacht 3x gemest *\o/* *\o/* *\o/*
Het eten gaat tot nu toe goed, met kleine handjes krijgt ze ruwvoer aangeboden en slobber.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus het is kijken hoe het blijft gaan als het voer langzaam opgevoerd gaat worden.
De maagzweren kunnen het gevolg zijn van de koliek, pijn stress medicatie en het vasten.
Dus ze is daar gevoelig voor en door stress pijn etc kan dat binnen 48 uur zo verergeren.
Daar wordt ze nu voor behandeld dus dat zal wel goed komen.
Heb het bij Ted gezien dat gaat vrij snel.

De kolieken kunnen veroorzaakt worden door een vernauwing/kneuzing litteken ergens in de darm.
Zeker gezien de 1e keer de zware koliek na de bevalling van Aslan en in dec en nu.
Aan het voerbeleid zal het niet liggen.
Wat we nu in de toekomst beter gaan doen is haar meer olie voeren, supplementen geven om haar meer aan het drinken te krijgen(drinken doet ze nu overigens goed)
Als ze niet genoeg drinkt onttrekt het lichaam vocht uit de darmen waardoor de darmpassage minder kan werken omdat het droger wordt.
Ze kreeg bij mij wel olie, maar niet voldoende in hoeveelheid dus dat moet ik aanpassen als ze thuis komt.
Voerbeleid is bij mij verder in orde.

Ik denk dat ik het zo een beetje goed verwoord heb, anders moet Peet het maar even aanvullen.
Wil iedereen bedanken voor jullie lieve berichten, doet ons er goed!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:45

Och jeetje wat ziet ze er uit! ;( :oo
Hopen dat ze snel opknapt en weer de oude is. Wat heftig allemaal. :(:)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:27

Acharme Whis, hopelijk is ze snel weer de oude.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:45

Heftig allemaal Marja.
Ik weet zeker dat ze met jullie zorg er boven op komt, jullie zijn zo goed!
Sterkte! en beterschap met haar.

<3 wat een prachtige lichtinval vanmiddag,

Knap peerd in z'n nieuwe pakkie
(ja het rijden van dit stukje is totaal geen hoogstandje, maar de lichtinval is wowie)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:47

Marja, sterkte nog! Hopelijk knapt ze nu snel op!

Andrea, filmpje is toch wel vertraagd neem ik aan?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:53

Leo, dat doet het programma ( pinnacle) en is heeel erg vervelend :(

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:07

Gelukkig gaat het de goede richting uit met Whis, nog veel succes en sterkte!
Prachtig filmpje Andrea, zag 'm op Facebook!

Nou, goed.. Vandaag zware dag gehad. Buitenritje was gezellig en leuk, maar alle paarden deden wat lastig.

Maar dan, DA kwam pas na het rijden (had zich vergist van uur :+ ) en weer Tinky laten onderzoeken. Even gezegd dat ze veel gaapte etc. Ook haar mest nog eens laten zien (die overigens nu wel weer meer structuur lijkt te hebben, maar volgens DA best normaal aangezien ze nu gewerkt heeft) en weer was het duidelijk dat ze nog altijd niet goed verteerd. Antibiotica bijgeven had/heeft geen zin, want dat haalt haar maag nog meer overhoop. Nu is het dus de maag, maar haar infectie op de darmen is ook nog niet weg.. Op aanraden van de DA haar nu Equi-Digest geven. We wouden het haar vanavond al geven, maar ze wou het niet eten. Ook niet in slobber of in de luzerne verstopt.

Verder heeft hij ook haar tanden gedaan (was niet echt gepland, maar goed) en ze had dus wéér haken. Die zijn nu wel netjes weggehaald. Voor de behandeling kreeg ze wel een roesje.. Brr, eng gezicht.. Ze was helemaal van de wereld en op sommige momenten dacht ik écht dat ze gewoon ging liggen hoe ze daar wankelde. Toen ik haar terug in de wei zette wankelde ze ook als een dronkaard.

Nu lijkt ze niet helemaal lekker. Ze at met lange tanden haar kruiden op (waar ze anders zo gek op is). Maar ik vermoed dat haar tanden gewoon pijn doen. Enige waar ik me zorgen over maak is dat ze behoorlijk veel flehmt en ze op nog geen meter in de stal is gaan liggen waar ik bij stond. Heb haar dan buiten gelaten, liep ze ook maar wat depressief rond in de paddock, ging ze in hoekje staan en hup.. weer lag ze. Ze flehmde ook weer, verplaatste haar gewicht regelmatig en ademde redelijk zwaar. Is ze nu gewoon moe of? Ik ben gewoon niet op mijn gemak en houd haar nu in't oog.

Verder heeft hij ook naar de sokken gekeken en haar huid is dus geïrriteerd. Raad; wassen met Sarnacuran en verder behandelen in plantenspuit. Wat ik al deed dus :P

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:15

Ik zou de da ff bellen, Ted heeft ook een keer last gehad van sedatie was daardoor een beetje koliekerig.
Maar als ze zoveel gaapt is een maagscopie niet onverstandig om uit te sluiten dat ze zweren heeft.
Zat er zand in haar mest? daar kunnen ze ook diarree van krijgen en koliekerig worden.
Staat een paard tegenover Whis die had zandkoliek, de mest was alleen maar zand en niets anders zo erg.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:20

Heb idd al gedacht ook aan een maagscopie, Marja. Maar ik wil het nog even met die poeder proberen. (Peperduur ding trouwens..! Maar volgens de DA wel effectief..- als ze het maar gauw eet tenminste) Hij heeft niet écht een mestonderzoek gedaan, maar de mest beetje opengehaald en gekeken. Hij heeft niets gezegd over zand.

Ik houd haar goed in de gaten vanavond en ga straks na het eten wss nog even bij haar. Als dit alles nu niet werkt.. dan moeten we maar eens ritje naar Merelbeke regelen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:20

Phoe kaat, je kunt idd beter een keer teveel bellen, dan te weinig beterschap voor je meisje

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:24

Ik zou er persoonlijk niet gerust op zijn als ze al zo lang aan het kwakkelen is.
Zand in de mest kan je zelf heel goed testen, in een emmer of grote handschoen die de da gebruikt met opvoelen water er bij min. een kwartier tot half uur laten staan dan zakt het zand naar beneden.

Heb je der al een kuur tegen zand gegeven?
Bijvoorbeeld sand clear oid, psyliumzaad?

Gastro Guard(omeprazol) is om maagzweren te genezen.
Stopt de aanmaak van het maagzuur, andere supplementen zoals pronutrin, maagcompositum etc ondersteunt het.
Ik denk dat jij nu iets heb gekregen wat ondersteunt.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:25

Ja jeetje, je zou haar bijna een keer binnenstebuiten willen keren. Misschien ook wel goed om een keer te doen als dit aan blijft houden, ze klinkt inderdaad een beetje koliekerig. Ik zou in ieder geval even contact opnemen met je DA! :(:)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:27

Heel belangrijk, volg je gevoel wat een da ook tegen je zegt.
Het is en blijven koudbloeden die zijn net ff wat anders dan een gemiddeld paard zeker in symptomen!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:42

Die man zal nog nooit zo veel gebelt zijn op een dag, jeetje! Hij zou normaal al donderdag geweest zijn.. Vergist hij zich vandaag ook nog van uur.. Je moet er echt achter zitten bij al die DA's en Hoefsmeden, altijd hetzelfde liedje.

Ben net nog bij haar geweest. Ze zag er stuk vrolijker uit en stond lekker hooi te eten. Ze wou ook weer haar kunstje uitvoeren. Ben nu dus stuk geruster.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:45

Fijn dat ze er beter bij staat.

Ik zou een andere da zoeken die zijn/haar afspraken iedere keer verzet of te laat komt.
Er kan altijd iets tussen komen, maar wel zo netjes om het te laten weten.
Hier bellen ze altijd ff van te voren als ze komen, of als ik een tijd afspreek en er komt wat tussen laten ze het direct weten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:49

Nee, ze is nog niet behandelt tegen zand. Ga dat eens nakijken.

Ik weet normaal gezien heel goed wanneer het niet lekker met haar gaat. Als ze écht koliekerig is, flehmt ze ook, maar gaat ze nog meer liggen en eerder richting rollen gaan. Oogjes staan dan dof en ze is toch denk ik nét minder alert dan nu. Nu was het iets tussenin de 2..

Ik denk dat ze nog last had van het roesje en haar tanden. Het is met zo'n electrische vijl gedaan, en als ik dat zo zie, zou ik zelf ook niet helemaal lekker zijn.. Misschien maak ik me zorgen om niets.

Ik wil haar eigenlijk wel naar een kliniek brengen om écht zekerheid te hebben over wat er aan de hand is. Maar ik ben niet diegene met de portefeuille.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:52

Nee dat is het probleem, toch zou ik het denk ik in jou geval in ieder geval even overleggen want met het gedoe van de laatste tijd lijkt dat mij toch verstandig. Ik denk ook dat als je aan blijft modderen dat de koster hoger op kunnen lopen dan dat je haar even binnenstebuiten keert en weet wat er aan de hand is, het lijkt mij voor jezelf ook super rot dat je niet zeker weet wat het is en dat er steeds weer iets anders de kop op steekt.. :(

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:53

Hij is zéker geen slechte DA. In noodgevallen komt hij gewoon direct. Vroeger hadden we een andere, en geloof het of niet, die was/is nog erger. Maar die is dan ook eerder voor vee dan voor paarden. Deze legt nu wel alles meer uit. Maar ik ben het wel met je eens, dat ik denk ik persoonlijk voor een andere zou gaan. Het is een aardige vent, maar erg nerveus. Ga eens rondvragen in de buurt naar een andere evt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:53

Vind ik ook,maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Fijn dat ze er iets fitter bij staat kaat :(:)