[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:11

Hoi allemaal, mijn pony Femme heeft weer last van mijten.. alweer... Mijn Sebacil is nu op, dus denk er aan om Pour On te bestellen. Het is alleen een nogal duur goedje. Bij grotere afname is het goedkoper, dus ik dacht; wie weet willen meer mensen dit. Dan kunnen we een grotere hoeveelheid bestellen en onderling verdelen. Zie link: http://petssupermart.com/nl/overige-boe ... 53_a658097

Tinkermuts

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 06:03

even een vraagje hier, mijn tinker heft wat hoger op zn achterbeen een soort mokplek, zit aan de binnenkant in de knik zeg maar.

iemand een idee of dit ook mok kan zijn en wat ik het beste eraan kan doen, is als een klein plekje begonnen maar nu flink groter met veel korsten en pijnlijk, heb er zinkzalf opgedaan maar lijkt te verergeren hierdoor.

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:17

Ik lees dit topic al dan niet actief een tijd. Mijn tinker ( voor Tinkermuts, je kleinkind James) heeft het dit jaar ook voor het eerst mok gehad.
Hij reageerde in eerste instantie ook negatief op zinkzalf, heb toen met Vetramil, honingzalf gesmeerd (grotere potten bij Agradi kopen of als zelfstandige bij Varuvo ;-) )
Toen alles rustiger was, weer met Sudocreme en het verbetert nu aanzienlijk!

Gewassen met Betadine ter ontsmetting voor ik wist dat het mijt was, ontsmetten helpt altijd natuurlijk ; maar mok ging niet over. Vervolgens bleek het mijt (bijtwondjes werden mok) en gewassen met Sebacil. Weg beestjes en de plekken breidden niet uit en gingen genezen

Hij had het uiteindelijk op alle benen maar begon rechtsachter in zijn kootholte en vlak daarboven (bij de verhoging weer)

Hij heeft nu ook lever compositum ter ondersteuning.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:04

Ik heb een vraag ! Mijn dame heeft ook al een poosje last van jeuk ik manen en staart, op haar buik, keel, rug ... Nou ja overal zo'n beetje maar manen toch het meeste.

De hoefsmid is vorige week geweest en nou is ze dus ook heel gevoelig met voetjes geven. Ze doet haar voet helemaal omhoog tegen haar buik aan ...

Haar hoofd schuurde ze ook in 2 seconden kapot (oppervlakkig) en de hoefsmid had het dus over een injectie die bestemd is voor koeien en schapen normaal gesproken maar hij dus zelf ook aan zijn paarden geeft wat dus helpt tegen luizen, mijt, wormen ...

Nou wil ik eigenlijk niet meer mijn dierenarts vragen om te komen kijken en dan maar weer afwachten of ze wat vinden want zij schuiven het dus allemaal af op de insecten en de afgeschuurde sokken op de modder.

Maar nou wil ik dus toch gewoon bij de dierenarts langs gaan en vragen of ze haar dus zo'n prik willen geven waar mijn hoefsmid het over had. Kan op zich geen kwaad neem ik aan ? Of ze nou mijt hebben of niet, het behandeld tegen meerdere dingen.

Ik heb overigens al wel haar sokken behandeld met Dympigal (een frans merk tegen luizen, mijt ..) maar zonder resultaat. En het is niet makkelijk om haar te behandelen.

Wie kan mij adviseren ? Helpen ,

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:03

Dat zal dan wel een spuit met Dectomax zijn. Nee, dat hoeft helemaal niet onschuldig te zijn. Sommige paarden vallen er dood van neer. Klein percentage, maar het is wel de reden dat ik het weiger.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:04

En bij mij werkte dectomax helemaal niks :n

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:08

Nee, bij het paard van een stalgenoot hielp het inderdaad niet eens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden. Foto van achterzijde voorbeen van tinkermerrie. Ik zeg dat het geen rasp of zoiets is. Slechts een verhoogde productie van de talgklieren die er normaal voor zorgen dat de sokken vettig blijven .
Die verhoogde productie kan dan weer komen door veel suikers in het voer.

Begin winter zaten er best dikke korsten.maar daar gebruik ik klitwortellotion voor van de kruidvat...dat lost het perfect op en word de huid mooi rustig van..misschien een tip voor iemand om te proberen?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:36

Ik heb precies hetzelfde. Nu richting zomer wordt het wel erger met friemeltjes :j Ik doe daar verder niks aan, heb al genoeg andere dingen en ze heeft hier geen last van :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:45

bij haar word het juist minder,maar ze staan ook nog niet op het gras :j
ik kom er verder zo weinig mogekijk aan, dan stimuleer je die takgklieren alleen maar denk ik
maar was wel benieuwd,hoe het bjj de anderen is

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:08

Ben toch maar weer bij de dierenarts langs gegaan en had het over Ivomec ? 1 op de honderd paarden gaan er aan dood zij hij dus dat gaan we maar niet doen !

Dierenarts komt zaterdag toch weer langs om een huid afkrabsel te halen en kijken of ze echt last heeft van mijt. Ben benieuwd ...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:12

Ik heb hier een tijdje geleden (in maart) gepost over mijn paardje die kreupel was door CPL en de bijkomende problemen (mijt, nat etc.). De dierenarts is eind maart geweest en sinds die tijd staat ze op Prednison (Equisolon) en corticosteroïde zalf (Vetaderm). Daar is ze zeer goed van opgeknapt en ze loopt weer als vanouds! Afgelopen zondag heb ik haar ontmijt met Cydectin en ik denk dat dat ook net het laatste zetje was naar goed herstel :j Ze hield telkens wat wondjes en sowieso jeuk, na de cydectin zijn de wondjes nu zo goed als weg en de benen bijna helemaal droog (niet nat). De dikke, eeltige plooien heeft ze nog wel, maar daar zit nu geen vocht meer in.

De dierenarts zag de kuur die ze heeft gehad als laatste redmiddel, gelukkig is ze er zo goed van opgeknapt! :)

Maandag verhuizen we naar zee, dan gaan we elke dag een stuk door zee wandelen. Hopelijk werkt dat ook goed!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:11

Dat weet ik nog wel Pipaa. Zo blij voor je dat de kuur is aangeslagen! Toppie hoor

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:09

Ik volg ook even

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:48

Ik heb frontline combo gehaald xl voor de grote hond. 1 pipet per paard?? Of per been???

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:11

Ik gebruik (preventief) 2x per jaar (aan de start van het weideseizoen en aan het einde van het weide seizoen) 3 pipetten over 4 benen verdeeld. Het hoeft alleen maar over de benen te kruipen. Wel even opletten dat je niet te hard knijpt, dan loopt het er via de sok gewoon weer uit :') natuurlijke afwatering...

Die van mij heeft nu ook érg veel talg in de sok, maar geen jeuk ofzo, dus ik laat het maar zo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:52

hoi ik kom mij hier ook even melden. me pony heeft sinds een paar weken wat wondjes korstje op de benen. eerst gewoon beetje vet opgedaan. Maar ondertussen zit zo ongeveer haar kogel voor 50 % onder en gaat het verder omhoog. ik zelf vermoed rasp. eerst staan de haren overeind dag later korsten. eerst had ze het alleen aan de achterbenen en vond net het eerste plekje aan de voorbenen.
Smeer nu al ff met hydrocortison maar dat helpt niks. heb er net een dikke kwak zwarte zalf op gedaan om de korsten er al te weken.
Wat kan ik verder hier aan doen......
Zag ergens pour on voorbij komen. heb nog een fles butox pour ons staan, kan ik hier nu wat mee.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:15

Ik zou niet zomaar met allerlei spul gaan proberen. Klinkt mij eerder als een bacteriele infectie.

Zeker een DA bellen in dit geval voordat je e rvanalles op gaat smeren

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:18

Tinker op de manege had hier ook last van.
Op den duur zijn zn sokken eraf gehaald omdat hij helema ontstoken plekken kreeg.

Daarna droog op stal, veel wassen en schoon houden en na verloop van tijd is het wel weer goed gekomen :)
Alleen als het effe vochtig is dan vat hij hetweer op ;(

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:04

Afbeelding

Iemand enig idee wat dit is? Ze heeft op 3 benen dit soort plekjes. Ik dacht aan mok maar vriendinnetje vroeg zich af of het geen mijt kan zijn.

Ze heeft meerdere plekjes (voornamelijk korstjes) op 3 benen. Wei is droog. Niks warm of dik

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:16

Ik heb meerdere Tinkers en ze hadden beide last van jeuk, kort afgesleten plekken in de sokken, een onrustige huid en wondjes zoals op de foto in de post boven mij. Hun rantsoen is erg basic en ze staan niet in de nattigheid, dus voor mij was dit duidelijk een geval van mijt. Ook mijn jaarling zag ik al zo nu en dan in de sokken bijten. Voornamelijk voor de oudste twee heb hierop mijn dierenarts gebeld en gevraagd naar sebacil.

Zij gaf aan dat sebacil een erg heftig goedje is, en zeker voor jonge paarden (met nog veel groei in het pijpbeen) niet aan te raden. Een stukje minder heftig (maar nog steeds geen fijn spul), is neocidol. Dus in overleg besloten eerst neocidol te proberen voor alle paarden, als dit niet hielp kwam ze een afkrabsel nemen om de mijten aan te tonen en zou ik eventueel nog met sebacil kunnen behandelen.

Na de eerste behandeling verdween bij de jongste Tinker de jeuk gelukkig snel, ook de merrie had duidelijk minder jeuk. Maar bij de ruin leek de jeuk aan te houden en ik zag er gewoon met de dag plekken bij komen :oo Na een week aankijken de DA gevraag een afkrabsel te komen nemen. Hij had inmiddels rondom zijn hak achter beste plekken, en lager op het been/rond de kogel ook plekjes.

Zij is gisteren langs geweest en heeft meerdere afkrabsels bekeken, ook bewust genomen op de plekken waar hij jeuk had op dat moment, maar geen mijt te bekennen. Op zich goed nieuws, maar de vraag is dan hoe ontstaat zijn verschrikkelijke jeuk en die plekken?

De dierenarts ziet deze plekken als een soort van keloiden tgv mijt die hij waarschijnlijk wel gehad heeft. De behandeling bestaat uit eens per week hormoonzalf (dun) smeren; otiderm. Dit is een oorzalf voor honden/katten, nadeel hiervan is dat de huid lokaal wat dunner wordt. Het is dus zeker niet iets om overmatig te gaan gebruiken! Ik hoef het dus ook maar eens in de week aan te brengen. De zalf is gisteren aangebracht en vandaag waren de plekken rustig en zat er een (zwarte) korst op.

Daarnaast raadde ze mij de shampoo allerderm sebolytic aan. Deze is verder niet schadelijk of gevaarlijk en kan gewoon met regelmaat gebruikt worden. Deze ga ik ook zeker proberen in de toekomst!

http://www.dierendoktersshop.nl/allerderm-sebolytic

Overigens moet neocidol/sebacil ALTIJD herhaalt worden. Het dood wel mijten, maar geen eitjes. Na 7 dagen zijn alle eitjes uit gekomen, en na 14 dagen zijn de eerste mijten weer vruchtbaar. Dus daarom altijd herhalen in een periode van 7 - 14 dagen. Het beste is herhalen na 10 dagen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:05

Dax had ook veel jeuk, ook sokken op bepaalde plekken kort vh schuren, al aantal dingen geprobeerd en van Vashti de tip gehad vd pour on. twee x met 14 dagen ertussen behandeld en jaaahh, jeukvrij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:52

Goedemorgen allemaal,

Ik rij een paard met behoorlijke plekken aan de benen. Gaat om een elfjarige Fries. Eigenaar heeft er al vele centen in gestoken, maar niets helpt. Volgens de dierenarts is het rasp.
Sinds enige tijd zijn we gaan smeren met Acederm zalf. Dat was een van de weinige dingen die nog niet geprobeerd zijn. (zelfs zuurkool in bandages is al geprobeerd :') )
Gek genoeg lijkt de Acederm best aardig aan te slaan. Enorme kloven die eindelijk rustiger en wat elastischer worden. Maar een vervelende bijkomstigheid is dat er op andere plekken weer kleine bultjes en plekjes ontstaan. Zeg maar gerust dweilen met de kraan open.

Gisteren heb ik zijn benen bijgeschoren, normaal scheer ik het bij (sokken er sowieso niet af) tot de knie, iets over de knie. Maar ik heb dit keer voor de benen tot aan de schouder geschoren, want ook boven de knie zitten plekken. De benen zijn niet overdreven dik als het haar er af is (hij heeft behoorlijk dik en stug haar), hij heeft wel flinke benen van zichzelf. Maar mijn andere Fries heeft dat ook en die past ook maar net peesbeschermers maat Full, terwijl die geen plekken heeft. Het lijkt in ieder geval niet op CPL.

We hebben dat schapenspul ook al geprobeerd, verdund in spray (max 1 x per 2 weken). Maar ook dit mag bij hem niet baten. Als mijn andere Fries een plekje heeft is het één keer sprayen en dan is het weg.

Ik begin zelf een beetje te denken dat het niet gewoon rasp is, maar dat het vanuit het gewricht komt. Paard is behoorlijk flegmatiek na het eten. Maar als ik hem overdag uit de wei haal (en hij eet echt altijd), is hij redelijk fris en actief.

Wie herkent iets van bovenstaande? Wie kan mij een stapje in de juiste richting helpen?
Ik ga komend weekend iemand van Super Horse vragen of die er iets mee kan. Ik heb het idee dat er ook van binnenuit moet worden behandeld, maar eerdere behandelingen van binnenuit hebben niets uitgehaald helaas.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:16

Hoi Allemaal,

Ik meld me ook even.

mijn paard heeft mijt, dit is vast gesteld door een DA die mijn paard vervolgens twee (met twee weken er tussen) injecties heeft gegeven van het middel Dectomax.

nou heb ik niet echt het idee dat dit het verholpen heeft.. de plekjes zijn wel veranderd, ze zijn kleiner en verder verdeeld over de benen (ook verder omhoog op het been)

dus ben ik opzoek naar nog andere 'huis' middeltjes tegen mijt. wassen met betadine heb ik ook al geprobeerd.

Sebasil is me ook al aangeraden door wat mensen maar ik begreep dat dit vrij moeilijk te verkrijgen is..?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 02:58

Sebacil is moeilijk te verkrijgen omdat het behoorlijk schadelijk spul is, gelukkig maar dat niet jan en alleman daar aan kan komen. Dectomax werkt doorgaans wel goed. Mijn Tinker bleef ook plekjes houden, ondanks dat de mijten weg waren. Ik moet de plekjes eens per week insmeren met otiderm, wel gedoseerd smeren ivm dunner worden vd huid. Dit lijkt goed te helpen.

Dat mijn Tinker geen mijt meer had weet ik heel zeker. Mijn DA heeft hier gezeten met de microscoop en meerdere afkrabsels genomen, uitgezocht aan de plekken waarop hij aangaf op dat moment jeuk te hebben en/of wondjes zaten.

Jeuk in de sokken kan ook een gevolg zijn van voerbeleid of aanwezige mijten in stro/hooi, waardoor dus onmiddellijk herbesmetting plaats vindt. Ook het afvoeren van afvalstoffen uit het lichaam gaat soms via de benen bij sokkenpaarden.