[TI] Tinkerdagen Leusden 7 tm 9 juni!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:24

[quote="Zoefff"]Met de achterbenen kan ik me goed vorostellen, maar wil niet weten hoe ze landen als de voorbenen tegen de hindernis komen en de achterbenen er dan nog achteraan moeten komen.

Ik zou zelf ook wel liever van die crossbeschermers achter hebben want daar raken ze veel meer mee.[/qoute
Ik heb het een paar keer gezien, geen leuk gezicht!!
Ik zou het liefste rond om cross beschermers hebben, maar ik vind ze nog een beetje duur :ox

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:19

Oké, ik denk dan dat ik toch maar een setje ga aanschaffen, omdat het de eerste keer is en ik niet weet hoe hij over de hindernissen gaat komen :)

Maar welke gebruiken jullie nu? Of zijn aan te raden, omdat ik ze niet vaak ga gebruiken zit ik natuurlijk ook een beetje met de prijs..

Zoefff

Re: Tinkerdagen Leusden 7 tm 9 juni!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:14

Ik heb gewoon simpele van Eurostar (lekker lang elastiek) maar ook van Harry horse etc.
Achter vind ik van Eurostart erg fijn omdat ze net als voor een U zijn en niet alleen zo;n stukje aan de zijkant waardoor het altijd gaat schuiven als een malle.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:50

Jeeeej ik heb me opgegeven voor de crossles van volgende week zondag :D misschien gaat mn verzorgster ook mee met Pride :)

Moet dit daar betaald worden of kan ik het samen met de rest overmaken voor de tinkerdagen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:56

Zoefff schreef:
Ik heb gewoon simpele van Eurostar (lekker lang elastiek) maar ook van Harry horse etc.
Achter vind ik van Eurostart erg fijn omdat ze net als voor en U zijn en niet alleen zo;n stukje aan de zijkant waardoor het altijd gaat schuiven als een malle.

Ik heb BR en Pagony, zelfde als wat zoeff zegt, peesjes ook achter en geen strijklappen...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:59

Ik heb ze tegelijk overgemaakt.
Ik ben dr zondag de vijfde ook.jenn. Gezellig!

En peesjea plus strijklappen heb ik van br en norton passen beide prima

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:05

Wat leuk Andrea! :D Kan ik Jaron eindelijk meeten :D haha!

Ik ben aan t kijken voor van die BR 3 in 1 peesbeschermers, een stalgenootje heeft die ook voor haar fries :) Bart heeft te dikke benen voor gewone peesbeschermers mt cob maar te korte benen voor mt full :=

Hoop dat ik vanavond wat kan vinden....kan bestellen....en dat ie dan op tijd binnen is :')

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:14

Ik heb cross beschermers full liggen maar vermoed dat die ook te groot zijn

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:24

Hoop trouwens dat Bart volgende week net zo actief is als deze week :D hij is zo hyper deze week :') hhij heeft echt energie voor 10 :') vooral de galop is favoriet :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:18

Calanddra schreef:
Wat leuk Andrea! :D Kan ik Jaron eindelijk meeten :D haha!

Ik ben aan t kijken voor van die BR 3 in 1 peesbeschermers, een stalgenootje heeft die ook voor haar fries :) Bart heeft te dikke benen voor gewone peesbeschermers mt cob maar te korte benen voor mt full :=

Hoop dat ik vanavond wat kan vinden....kan bestellen....en dat ie dan op tijd binnen is :')

Let wel op, de 3 in 1 beschermers zijn echt voor de dressuur, dus die beschermen tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen, maar beschermen niet de kogels bij de landing en beschermen de benen ook niet tegen de hindernis...

Die fout wordt erg vaak gemaakt helaas.
Als je van dat soort beschermers wilt zul je echt naar de crossbeschermers moeten kijken.
Maar als jou Bart Bart van de wittekamp is, dan past hij gewoon peesjea hoor. Maren had ook gewoon peesjes voor hem :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:41

Dat is idd mijn Bart, maar ik kan geen enkele peesjes vinden die passen... Ik denk dat ze dan full had maar die zijn net te hoog voor m en dan zit hij aan de bovenkant continu te prikken

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:43

Citaat:
Let wel op, de 3 in 1 beschermers zijn echt voor de dressuur, dus die beschermen tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen, maar beschermen niet de kogels bij de landing en beschermen de benen ook niet tegen de hindernis...

Die fout wordt erg vaak gemaakt helaas.
Als je van dat soort beschermers wilt zul je echt naar de crossbeschermers moeten kijken.
Maar als jou Bart Bart van de wittekamp is, dan past hij gewoon peesjea hoor. Maren had ook gewoon peesjes voor hem :)

Dat is idd mijn Bart, maar ik kan geen enkele peesjes vinden die passen... Ik denk dat ze dan full had maar die zijn net te hoog voor m en dan zit hij aan de bovenkant continu te prikken

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:45

Maar de 3 in 1 zit toch rondom? Dus ook om de kogel. Hoe kan de peesbeschermer de kogel dan wel beschermen en n 3 in 1 niet?

qua been bescherming ben ik erg nieuw, heb t liever niet :P

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:51

Calanddra schreef:
Maar de 3 in 1 zit toch rondom? Dus ook om de kogel. Hoe kan de peesbeschermer de kogel dan wel beschermen en n 3 in 1 niet?

same here :') Ik ken het ook helemaal niet..

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:57

Bij Gilbey en Beggar past ook niets van de standaard peesjes
En daarbij komt dat ze voor verwarming zorgen van de pezen en dat weer zorgt voor verhoogde kans op peesblesure.
Je moet je dus heel goed afvragen of het ook echt een meer waarde heeft.
Peesjes (ook de 3-in-1) werken zo-wie-zo niet pees ondersteunend, dat is met onderzoeken al heel vaak aangetoond.
Alleen voor touseren werken ze wel wat.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:00

oke, dus dan is niks om beter als ze niks passen? :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:03

jep, klopt.
Als ze te hoog uitkomen kunnen ze niet goed hun benen buigen en dus niet goed springen.
Dan raken ze daardoor weer sneller de hindernis en word er geroepen dat het maar goed is dat je peesjes om had.
Terwijl het vaak juist belemmerd voor het paard.
Blijft lastig.
Er zijn er die dan beter passen en beter de warmte kwijt kunnen maar die zijn dan ook weer meteen heel erg duur.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:11

Calanddra schreef:

Een peesje heeft een harde kap een 3 in 1 is gewoon een soortement van bandage met een verdikking aan de binnenkant van het been...
Dus ja een 3 in 1 gaat rondom, maar een jas beschermt jou ook niet tegen een kneuzing als je op de rond valt :)
En een 3 in 1 is sowieso warmer als een peesje...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:14

Calanddra schreef:
oke, dus dan is niks om beter als ze niks passen? :)

daar ben ik het niet mee eens, Ik ben niet thuis in de 'wereld van peesbeschermers', tot dusver heeft harvey ze volgens mij niet nodig gehad. We rijden recreatief en springen af en toe een oefenparcoursje. Vandaar dat mijn vraag (een paar posts terug) was of het nodig was/aan te raden om deze aan te doen bij het crossen omdat ik er gewoon geen verstand van heb.

Maar voor een eenmalig (of meermalige }:0 ) crossparcours, is het wel aan te raden om simpele peesbeschermers om te doen? Zijn deze voldoende beschermend, of hebben deze bij (cross)hindernissen geen meerwaarde dan zonder bescherming?

edit: Nu ik het zo teruglees is het niet de bedoeling om iemand aan te vallen ofzo :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:20

Gilbey schreef:
Bij Gilbey en Beggar past ook niets van de standaard peesjes
En daarbij komt dat ze voor verwarming zorgen van de pezen en dat weer zorgt voor verhoogde kans op peesblesure.
Je moet je dus heel goed afvragen of het ook echt een meer waarde heeft.
Peesjes (ook de 3-in-1) werken zo-wie-zo niet pees ondersteunend, dat is met onderzoeken al heel vaak aangetoond.
Alleen voor touseren werken ze wel wat.

Ach, die paar minuten dat hij ze om heeft (alleen tijdens het springen)
Het is het eerste wat af gaat, daarna altijd meteen met de waterslang er op, emmer water er over of koelgel er op smeren...
Springen is sowieso een enorme belasting voor de pezen, zeker als je een zwaar type tinker hebt, bij de landing komt altijd het volle gewicht van je paard op de voorbeentjes te staan, een beschadiging aan de oppervlakkige buiger heb je zo ontzettend snel.
Ik koel altijd na het springen minsten een kwartier de benen van gil ook in de winter...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:23

Ach.. Ik spring vaak met en zonder, aan afkoelen etc heb ik nog nooit gedaan, en heb de twee tinkers nog nooit kreupel gehad :+ terwijl ik toch wel flinke parkoursen en hoogtes heb gesprongen in het verleden.
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, als het gebeurt, flink balen. Maar het hoeft ook nooit mis te gaan.
Maar zorg er in ieder geval voor dat waar je ook voor kiest, je jezelf er goed bij voelt, dat is het meest belangrijke

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:26

Lowara schreef:
Ach.. Ik spring vaak met en zonder, aan afkoelen etc heb ik nog nooit gedaan, en heb de twee tinkers nog nooit kreupel gehad :+ terwijl ik toch wel flinke parkoursen en hoogtes heb gesprongen in het verleden.
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, als het gebeurt, flink balen. Maar het hoeft ook nooit mis te gaan.
Maar zorg er in ieder geval voor dat waar je ook voor kiest, je jezelf er goed bij voelt, dat is het meest belangrijke

Het hoeft ook niet...
This bij mij alleen een vaste ingesleten gewoonte geworden :+
Op de springstal koelde we ook altijd, gewoon uit voorzorg... :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:29

Laten we vooral niet vergeten dat je moet kiezen wat past bij je paard...
Gil is natuurlijk erug onstuimig met springen/crossen, die springt dus echt nooit zonder beschermers...
Maar als je paard veel beter onder controle staat en rustiger is etc... Ja misschien kun je dan wel zonder beschermers...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:33

Zo bedoel ik het ook :j
Je kiest datgeen wat het beste past.

De een heeft niets om, de ander is er heel voorzichtig mee. Beide hebben voor en nadelen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:44

Bedankt voor alle antwoorden :D

dan kan ik idd beter niks om doen,Bart tilt over t algemeen netjes zn benen op en is ook niet onstuimig oid. :)

ik zag idd wel van die cross beschermers die wel zouden passen, maar vind dat iets te duur voor de 2/3x in t jaar dat ik ga crossen :')