[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:23

Lijkt me bij deze geimporteerde en nog zo jonge en instabiele merrie Jessica gezien haar dispositie na ook nog 4 maanden "aankijken" of ze nog verbetert, toch een geheel verkeerd uitgangspunt en een wat mij betreft niet helemaal "wel in het hoofd" idee (in de trant van: als niks wil, dan maar een veulen er uit trekken)om daar een veulen bij te gaan fokken? Alsof er niet genoeg onverkoopbaar paardenspul rondloopt.
Heel triest, deze gedachtengang.
Maar goed, mijn paard en zaak is het niet, ik had TS ten onrechte voor iets anders ingeschat. Dat bleek dus door mij iets de positief ingeschat.
Het zal wel, verder.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:58

minajtje schreef:
rhanasasja schreef:
Kan je haar niet op stal zetten tijdelijk. Dan kan je haar tenminste vangen, en dan vanuit stal haar mee nemen naar een bak, daar oefeningen met haar doen, om haar vertrouwen te winnen? :)

als je al die bladzijden doorgeworsteld heb dan kun je lezen dat dat bij deze merrie geen goed idee is ;)

Waar staat dat dat geen goed idee is?
Ts was niet bereid om het te proberen. Vanaf het begin raad ik haar aan om gewoon met dat beestje aan de gang te gaan zodat alles normaal wordt voor het dier.. Maar ja.. Ik zeg niks....

Fijn dat je haar manen hebt kunnen vlechten en dat je haar vast kan zetten! Goed bezig wat dat betreft.

*houdt verder haar mond en kruipt weer in de meelees status*

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:12

de ts heeft meerdere malen aangegeven dat op stal geen optie is voor dit paard. ik ga niet alle 40 bladzijden teruglezen wat voor reden de ts precies heeft gegeven daarover ;) ik denk dat dit voor veel paarden wel een goeie manier zou zijn, dus ik probeer zeker niet te zeggen dat het een slechte manier is. maar voor dit paard wil de ts het niet.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:10

Eventueel een veulen fokken bij deze merrie lijkt me zeker ook geen goed idee, moeders geven veel door aan hun veulens van het karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:48

En wat als er wat mis gaat met de bevalling, kan je er niemand bij halen aangezien ze dat niet toe laat.
Vind een velen van haar ook een heel slecht idee, je zegt zelf dat je geen geldboom hebt maar wil wel een veulen van.haar terwijl je kans hebt dat het veulen dingen overneemt van haar, zit je dan met twee van die extreem gevaarlijke tinkers. En inderdaad wat terpetijn zegt, loopt al genoeg onverkoopbaar spul tussen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:10

Poeh, ik snap helemaal dat TS dit topic beu is......

Ze zegt duidelijk dat ze eerst aankijkt hoe de merrie de komende 4 maanden is, misschien draait ze nog wel om en kan TS dan alles met haar doen, dus waarom dan geen veulen erbij!!! TS zegt nergens dat ze gedekt moet worden!

Wat ik ook nergens lees is dat ze nu weg moet, maar als er iemand is die nog beter met haar kan omgaan dat ze dan voor een bepaalde prijs naar een nieuwe eigenaar kan.

TS ik blijf erbij dat je goed bezig bent!@

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:51

Annickkii schreef:
En wat als er wat mis gaat met de bevalling, kan je er niemand bij halen aangezien ze dat niet toe laat.
Vind een velen van haar ook een heel slecht idee, je zegt zelf dat je geen geldboom hebt maar wil wel een veulen van.haar terwijl je kans hebt dat het veulen dingen overneemt van haar, zit je dan met twee van die extreem gevaarlijke tinkers. En inderdaad wat terpetijn zegt, loopt al genoeg onverkoopbaar spul tussen.

Bij een bevalling laten ze zich wel helpen want dan zijn ze volslagen hulpeloos, ze blijven echt niet staan als ze een perswee krijgen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:22

lisa_pluisje schreef:
Annickkii schreef:

Bij een bevalling laten ze zich wel helpen want dan zijn ze volslagen hulpeloos, ze blijven echt niet staan als ze een perswee krijgen

dat geluk kan je idd hebben, maar ik heb helaas ook al merries geweten die juist dàn nog instinctiever/angstiger reageren en dan plots helemaal niets meer toelaten en daardoor een enorm gevaar worden voor zichzelf en het ongeboren veulen!
je mag er dus zeker niet zomaar vanuit gaan dat het dan plots wel van een leien dakje gaat!

maar goed, dat even off-topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:09

Oké, las dit gisteren avond al maar wil er nu maar op antwoorden.

Waarom word alles dat ik zeg onmiddellijk aangenomen als: Dat gaat ze doen! Nee, ik zeg: Misschien En eigenlijk ben ik het heel beu aan het worden dat iedereen oordeelt over mijn financiële situatie. Ik heb een paard verkocht dat me op vol pension 375 euro per maand kostte, exclusief dierenarts, hoefsmid etc. Dus ik denk dat ik met dat geld wel ruim 2 paarden extra op mijn eigen weides kan onderhouden. Zo, nu weten jullie waar het geld vandaan komt, dat het nog helemaal geen vaststaand feit is dat ze gedekt word en dat ze inderdaad weg mag naar een betere thuis als ik haar kan bieden.

En ik hoop, maar ik hoop het echt zo hard!!!!! dat ik eindelijk is niet word afgekraakt op alles wat ik doe. Kan ik zelfs geen paard meer op kapaza zetten zonder dat het hier uitgebreid word besproken? Dat ik een leugenaar word genoemd via pb (zo slim zijn ze wel) of dat ik een mens ben dat enkel paarden heeft voor de status en er geen bal van weet? Dit beginnen in mijn ogen pesterijen te worden, het treiteren van iemand. Het keer op keer weer in de grond stampen van een persoon. En hiermee doel ik niet op iedereen, maar diegene waar ik op doel, die zullen het wel weten. Ik ben dit topic niet zat, nee, ik ben het moe, ik ben het echt moe. Als ik ze hou is het niet goed, want ik ben er de persoon niet voor. Als ik ze weg doe, is het niet goed, want ik toon mijn paarden hart niet. Ik ben het echt moe :\ :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:28

Maakt mij niet uit ts wat je wel of niet doet maar ik gaf alleen aan mocht je wel met haar dekken je rekening houd met de eventuele risicos, ik weet niet of jij je aangevallen voelt door mij maar volgens mij heb ik jou het hele topic zowat al de hemel in geprezen, en snap dat je moe word van al het verwijten van veel mensen, daarin heb ik jou ook geprobeerd te steunen maar als ik een keer er tegen in ga is de 'liefde' gelijk over.

Ik hoop oprecht dat het goed komt met jessica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:52

Nee dat doelde niet op jou... Maar ik kan toch moeilijk alle namen van mensen beginnen noemen die ik niet bedoel?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:58

TS het is vervelend, maar sommige bokkers hebben als hobby om anderen de wet voor te schrijven; en onwelvoeglijke taal te gaan gebruiken als hun 'advies' niet wordt gewaardeerd.
Dat schijnt 'vrijheid van meningsuiting' te zijn. -O-
Veel plezier met je paarden.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:04

senna21 schreef:
TS het is vervelend, maar sommige bokkers hebben als hobby om anderen de wet voor te schrijven; en onwelvoeglijke taal te gaan gebruiken als hun 'advies' niet wordt gewaardeerd.
Dat schijnt 'vrijheid van meningsuiting' te zijn. -O-
Veel plezier met je paarden.

Zo is volgens mij helaas 80 procent van de bokkers :(

Ik wens je veel succes met je paarden TS.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:31

je niet laten opjutten, iedereen die je een beetje kent weet dat je gek bent op je paardjes en dat je er erg veel voor doet :j

Je niet laten bekritiseren en de grond instampen door een stel onbekende gefrustreerde personen achter een beeldschermpje die hier plezier uithalen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:16

ik vind het super wat je doet, en als ze naar een beter huis kan is dat toch alleen maar goed? :) ze bekijkt gewoon wat ze kan doen met jessica, ik weet zeker dat als jessica er over 4 maanden nog niet klaar voor is om gedekt te worden dat ze dat ook niet zal doen. ik denk dat er heel veel mensen zijn die dit nooit voor zo'n paard over hebben en haar gewoon naar een handelaar of nog erger sturen..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:05

Hee, kop op :(:) Er zitten zure appels bij inderdaad! Ik lees van het begin af aan mee en ik vind het goed wat je allemaal hebt gedaan! Ik ben juist benieuwd hoe het met Jessica verder zal verlopen. En ik zou de mod's een berichtje sturen als jij uitgemaakt wordt voor leugenaar, dit is onacceptabel gedrag!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:39

Heel eerlijk gezegd, Molenhoek, ben je zelf de hele tijd aan het (door)draaien geweest, dan weer wel, dan weer niet. Dan weer houden, dan weer weg, maar ook hele kwaaie uitvallen naar mensen die ook maar vroegen of er een andere mogelijkheid was. Allemaal te begrijpen, als je in een zo onzekere en onduidelijke toestand zit met je hoopvol aangekocht Tinkertje. Die dan een part time DRAAK blijkt te zijn. Dan gaat het een paar uur wel, dan weer 2 dagen niet, enz.
Steeds heb ik gereageerd met hoop en bemoediging dat je TOCH door zou zetten, aangezien je niet de eerste de beste bent qua paarden-ervaring en een hoop specifieke Tinker-ervaring hebt.

Ik ben een meelezer en reaguurder van het eerste moment af en nog, maar ik werd daar ook op een bepaald moment moedeloos van. Toen ik weer las dat Jessica nu weer op een site ter verkoop was geplaatst.
Dan wordt het er weer afgehaald, want o nee, het was om een prijs te bepalen.
Handelaar wil haar niet terug, dat wil jij zelf ook niet, lijkt me duidelijk.

HOU HAAR DAN TOCH GEWOON DEFINITIEF ZELF, jij kunt daar best mee om, en je hebt er nu ook inmiddels al weer een ander bij, waar dan wellicht wel op gereden kan worden.

Nu het er (gezien de laatste posts) uit ziet dat Jessica toch bij jou mag blijven, waar ik enorm blij om ben, aangezien ik vanaf dag 1 nooit heb geloofd dat dit niet met heel veel tijd en geduld bij te draaien zou zijn, en altijd vertrouwen en geloof heb gehad dat JIJ dat nu juist zou kunnen opbrengen, spreek ik wederom mijn steun en beste wensen uit voor het nieuwe jaar: je gaat het heus voor elkaar krijgen met haar.
Een nieuwe verplaatsing zou haar meer kwaad dan goed doen.

Het is makkelijk zwetsen vanuit een buitenstaander, maar ik hoop dat je haar echt nog niet op geeft.
Een veulen erbij fokken?
Fine. Niks tegen toch? Maar dan eerst Jessica grondig kennen, en bezien waardoor die gekkigheden nou komen.
Volgens mij is dat paard helemaal niet gek, of dol, maar gewoon enorm "van de leg", dus een veulen lijkt me geen goed idee, eerst Jessica eens wat normaliseren. Dat je exact weet wat je nu eigenlijk aan haar hebt. Sommige trauma-paarden (waar je nooit het fijne van zult kunnen achterhalen) zijn heel goed te rehabiliteren. Niet van vandaag op morgen, uiteraard. Dat is vaak een moeizame weg.
Maar JIJ kan dat, daar ben ik steeds van overtuigd geweest.
Dat rehabiliteren is net een Chinese begrafenis: 1 stap voorwaarts, drie achterwaarts.
Ik ken het zo goed, aangezien ik al 30 jaar (tweedehands) Dobermanns (dat zijn honden) heb, via de Dobermann Rescue:SDRN. Die hebben soms een bagage bij zich... sommigen zijn wel 12 keer herplaatst! Asielen, particulieren, kraakpanden, malafide fokkers, sommigen hebben een ware rondtour doorgemaakt van Friesland tot Brabant... en zijn dan net 4 jaar. Anderen hebben jaren prijzen gewonnen in de hondensport/pakwerk, maar werden te oud... met 6- 8 jaar zijn ze daar al stokoud he? Krijgen ze kwalen...dus... afgedankt. Komen van hand tot hand, een ander wil er toch nog eens mee in de sport (er worden dan ook steroiden ingespoten) het uiteindelijke einde is een niet voor te stellen lijdensweg.
Je kunt je voorstellen dat die "herplaatsers Dobers" nou ook niet altijd meer zo het vertrouwen in de omstandigheden en (goedbedoelende) mensen meer hebben.Integendeel!
Toch gaat het dan meestal, eenmaal in een stabiele omgeving met andere Dobers,na een half jaartje wel wat bijdraaien.
Het is merendeels er niet te veel van willen, laten ze zichzelf eerst maar eens terugvinden. te vertalen met: in hun eigen waarde laten.
Wat is Jessica nou helemaal overkomen? Misschien(vermoeden) eens een veulen, verder niks mishandeld, maar gewoon geimporteerd. Moet ze daar zo crazy van worden?
Ja, afhankelijk van het dier kan dat toch gewoon gebeuren.
Een Dober hoeft ook niet ettelijke malen asiel-herplaats traject te hebben afgelegd om geheel de kluts/ieder vertrouwen kwijt te raken, sommigen zijn naar 1 herplaatsing al compleet overstuur. Anderen stappen over vele mishandelingen en adressen net zo makkelijk heen:als ze nu eens bij een leuke zitten.
Datzelfde doet zich natuurlijk voor met paarden: de ene accepteert het allemaal makkelijk, de volgende is na een 10 minuten trailerritje naar een nieuwe locatie al volkomen GAGA.

Het is al niet anders met mensen.

Het is allemaal een INDIVIDUELE kwestie.

Met dat verschil dat wij als mensen aan onze situatie iets bewust kunnen doen en veranderen, een dier hond, paard of kat kan dat niet en nooit.
Die zijn van onze situatie en welwillendheid afhankelijk.

Ik twijfel er niet aan dat TS Jessica (want zij heeft haar een, nee DIE naam gegeven) de individualiteit van dat paard op enig moment heeft gezien.

Zo TS Jessica dus nog niet heeft af of weg gedaan, schep ik weer moed en hoop, dat het TOCH nog iets gaat worden, en dat TS haar Jessica minstens zodanig weet te "handelen" dat ze misschien over enige tijd verkocht kan worden naar een nieuwe eigenaar (mocht TS dan nog van haar af willen).

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:43

Zo... het berichtje van Terpentijn.. daar werd ik even stil van....zo zouden er meer berichten op bokt moeten staan.....Heb dit topic steeds meegelzen omdat ik tinkers prachtige paarden vind. Reageer niet zo veel op topics maar op bovenstaande bericht moet ik gewoon even reageren. Hier kun je wat mee.... super. En... als tinkerliefhebber kan ik me hier alleen maar bij aansluiten.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:43

Terpentijn

Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:18

Tja. Ik weet zelf niet wat ik er mee moet. Ik kan niet zeggen: ze blijft of ze gaat weg. Ze staat hier nog altijd en is ondertussen part time moeder voor mijn jaarling. Heb net voordroog gekocht en heb voor de rest van de winter gerekend op 7 paarden. En Jessica zit bij die 7... Elke keer dat ik ze zie zeg ik tegen mijn vader: dat is toch een mooie merrie hoor. En misschien een kleine primeur... Jessica is deze week voor de allereerste keer een knuffel komen halen. Halster aandoen gaat, mits ze wat eten krijgt ook vlot. Eenmaal het halster aan geraakt ze een beetje overstuur maar dat gaat al over. Ze blijft er niet meer in hangen. Moet zeggen dat ik de laatste tijd niet veel met haar ben bezig geweest wegens tijdstekort. Ben donderdag eens in de paddock van de merries gegaan en terwijl ik wandel wrijf ik automatisch over mijn paarden. Dit deed ik ook, half aan het dromen sta ik er 1 met vlekken uitgebreid te knuffel in het gedacht dat ik met mijn jaarling bezig was. Geen idee waar ik met mijn hoofd zat. Maar ik kijk eens goed welk paard nu zo aan het genieten was want heel mijn rug was al gemasseerd ondertussen. Kijkt Jessica me met een blik aan van: nog! Word weer emotioneel als ik er aan denk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:25

dus er is wel vooruitgang...als ze je niet voor de voeten loopt, wie weet, in de zomer is alles makkelijker, wie weet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:36

Hier een stille meelezer. Ik verbaas me vooral over de hoeveelheid aan gemene reacties hier in het topic, waar bemoeien die mensen zich mee? En je dan ook nog via pb bespreken, werkelijk te zielig voor woorden. Ik vind het heel knap van je dat je zo lang heb volgehouden en de merrie gewoon voor onbepaalde tijd gaat houden. Zo te lezen ook een grote vooruitgang gehad laatst. Ik durf er heel veel op te wedden dat als één van de vele bokkertjes die hier zo kritiek leveren en het oh zo beter weten zelf in het bezit waren geweest van de merrie dat zeniet zo'n grote bek open hadden getrokken. Maar dat ik bokt en afgaande aan het geslacht van het grootste ledenaantal dus vooral vrouw eigen dus dat gaat niet veranderen. Ik zou zeggen ga zo door, het is jou dier, en jij hebt er voor gekozen de tijd te nemen en haar zelfs te houden ook al heb je een ander paard erbij gekocht. Dat zegt zooooo veel malen meer positiefs over jou dan over die moraalridders hier! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:44

Vooruitgang is er altijd. Soms wat sneller en soms wat trager. Meestal is de vooruitgang dan ook zo klein dat het niet uit te leggen valt. In het begin van het topic stelde iemand clickertraining voor. Ik en enkele andere verklaarde ze half gek. Ik vind niet terug wie dat was maar als ze dit leest, bij deze mijn excuses. De grootste vooruitgang is gemaakt door clickertraining.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:11

Heeeel goed :) Blij dat de clicker effect heeft!

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:54

DeMolenhoek schreef:
Tja. Ik weet zelf niet wat ik er mee moet. Ik kan niet zeggen: ze blijft of ze gaat weg. Ze staat hier nog altijd en is ondertussen part time moeder voor mijn jaarling. Heb net voordroog gekocht en heb voor de rest van de winter gerekend op 7 paarden. En Jessica zit bij die 7... Elke keer dat ik ze zie zeg ik tegen mijn vader: dat is toch een mooie merrie hoor. En misschien een kleine primeur... Jessica is deze week voor de allereerste keer een knuffel komen halen. Halster aandoen gaat, mits ze wat eten krijgt ook vlot. Eenmaal het halster aan geraakt ze een beetje overstuur maar dat gaat al over. Ze blijft er niet meer in hangen. Moet zeggen dat ik de laatste tijd niet veel met haar ben bezig geweest wegens tijdstekort. Ben donderdag eens in de paddock van de merries gegaan en terwijl ik wandel wrijf ik automatisch over mijn paarden. Dit deed ik ook, half aan het dromen sta ik er 1 met vlekken uitgebreid te knuffel in het gedacht dat ik met mijn jaarling bezig was. Geen idee waar ik met mijn hoofd zat. Maar ik kijk eens goed welk paard nu zo aan het genieten was want heel mijn rug was al gemasseerd ondertussen. Kijkt Jessica me met een blik aan van: nog! Word weer emotioneel als ik er aan denk...

*stille meelezer*
Goed om even bij na te denken dat ze net zo lief was toen jij maar half besefte dat het jessica was :j Automatisch zal jij altijd wel wat spanning hebben als je met haar 'aan het werk' gaat (je zou voor minder := ), en belijkbaar is ze daar heel gevoelig/sensibel voor. Probeer dus misschien behalve aan haar te werken, ook aan jezelf te werken, kwa ademhaling, gespannenheid etc