[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:28

och....superRoos....sterkte er mee...wat vreselijk!
Hopeljk valt het mee...

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:14

SuperRoos schreef:
Rodi schreef:

Heel veel sterkte :(:)

Enig idee hoe het gekomen is?
Of kwam het geheel onverwachts?

Onverwachts, hij staat op zand en zelfde hooi als anders... Niks extra's gehad..

Hoe liep ze vanmorgen? Ik zal voor je duimen vanmiddag dat het niks ernstigs is.
Heel veel sterkte :(:)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:26

Update Figor...

Vanmorgen aangekomen bij de paarden liep hij een stuk beter.. Keek ook frisser uit de ogen..

Toch naar dierenarts gegaan want wilde nu echt zekerheid hebben.. Bij de kliniek vonden ze hem niet eens zo slecht.. Van de buitenkant konden ze eigenlijk al zien dat alles nog goed was maar voor de zekerheid foto's laten maken. Hoefbeentjes zijn nog helemaal perfect dus daar hoef ik me nu nog geen zorgen over te maken...

Dierenarts vermoedde ook niet dat het zo slecht met lever, nieren en pancreas gesteld was gezien de verdere conditie van Figor.. Toch een groot bloedonderzoek laten doen om ook daar achter te komen... Uitslag met een dag of 3.. Nieren duurt langer begreep ik..

Cushing heeft hij niet gelukkig...

Advies is nu speciaal beslag zodat Fiek liever wil lopen.. Als hij meer gaat lopen kan hij ook weer meer afvallen... De hoefbevangenheid viel zelfs mee omdat ze weinig pulsatie voelden..

Ik ga dus een afspraak maken voor speciaal beslag en het bloedonderzoek afwachten. Van daaruit kunnen we weer verder..
Ook heb ik een goede pijnstiller meegekregen die hij mag hebben bij zijn resistentie (veel mogen dan niet) dus die hebben we in ieder geval liggen voor het geval dat....

Ben in ieder geval super goed geholpen en de dierenartsen waren erg optimistisch.. Hij zal de resistentie blijven houden maar wanneer hij op een goed gewicht komt kunnen we nog heel veel bereiken met hem...

Thanx voor al jullie steun en sterkte's :-)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:45

super zeg voor jullie *\o/*

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:26

Ik heb gister en vandaag alle bladzijden van dit topic doorgelezen.
Heel erg interessant.
Mijn oudste merrie (nu 18 jaar, quarter) is voorjaar 2005 hoefbevangen geraakt, door, zo we nu weten, insuline resistentie. Als ik de waarden hier lees dan viel het bij Indiana nog wel mee met de insuline, die was verdubbeld.
De hele zomer hebben we terugvallen gehad, maar nu gaat het al 4 jaar heel erg goed. Zo goed dat ze vorig jaar een veulentje heeft gekregen.
Ze stond ongeveer 2,5 uur per dag in de bemeste wei, waar 'normaal' gras staat en verder veel hooi, een handje lucerne zonder melasse en een 1/2 schep Marstall Vito.
Afgelopen week merkte ik dat haar manenkam weer hard was en dat ze iets voorzichtig liep op de stenen.
Dus de weidegang is geschrapt, hooi/voordroog wordt gedeeltelijk geweekt en het lijkt weer de goede kant op te gaan. Oh ja ze krijgt ook drainage compositum.

Achteraf denk ik dat de boosdoener de regen is geweest, waardoor het gras een groeispurt heeft gemaakt.

Er werd net geschreven over pijnstilling die niet geschikt is bij IR, welke is dat?

Geweldig dat het met Figor zo positief uitpakt.

Jammer trouwens dat dit topic niet bij Medisch staat want dan zou het vast veel meer mensen bereiken.

Rodi

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:51

@ SuperRoos: Ben echt heel blij te lezen dat het vanmorgen al een stuk beter ging en dat ook de dierenartsen goed te spreken waren. Hopen dat de bloeduitslag ook meevalt straks en dat het speciaal beslag helpt. Enig idee wat het nu was?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:49

SuperRoos: Wat een opluchting dat het meevalt, fijn voor jullie!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:49

Kunnen we dit topic niet laten verplaatsen naar medisch dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:21

gelukkig gaat het al wat beter,ben wel heel benieuwd naar de uitslagen van het bloed

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:25

Ik ook, hoop ze snel te hebben...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:54

romeorowan schreef:
Er werd net geschreven over pijnstilling die niet geschikt is bij IR, welke is dat?

corticosteroïden meen ik..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:55

He maar mensen, vinden jullie het ook een idee een moderator te vragen of dit topic naar medisch mag verhuizen...

Of zijn er mensen die interesse hebben in een huiskamer topic ook zodat we nog meer over onze IR paarden en ervaring kunnen praten.. Weet niet of dat allemaal op die manier mag in een topic op Medisch namelijk.. Als we updates met foto's en dergelijke gaan plaatsen?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:13

Ik lees ook nog steeds mee, vind het super als er wel foto's geplaatst mogen worden als toelichting.
Als dit betekend dat er verplaatst moet worden heb ik daar geen moeite mee.
Maar wie ben ik........ slechts een meelezer ;) (voor het grootste deel)

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:19

Maakt mij helemaal niks uit waar dit topic heen gaat ;)
Alleen is het wel leuk inderdaad als we foto's mogen blijven plaatsen en mogen blijven vertellen over onze paardjes. Weet inderdaad niet of dit in medisch mag...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:34

Ik pb de moderator van medisch wel even :j
Jullie horen het wanneer ik reactie heb

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:37

hier mag je je wel iets meer uitleven en iemand die de info zoekt kan toch de zoekfunctie gewoon gebruiken, ook staan er regelmatig verwijzingen op hoefbevangenheid.

ik vond het wel apart en eigenlijk heel gastvrij dat we hier zitten met van alles naast tinkers, op medisch mogen maar twee foto's per bericht of anders in linken en je kunt hier ook meer meeleven, blijft ook lastig wat beter is, ik kom eigenlijk op medisch erg weinig vragen over insuline resistentie tegen in de actieve lijst. van mij mag het ook best zo blijven.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:20

Ik ben hier inderdaad ook terecht gekomen via de zoekfunctie. Denk inderdaad als mensen een paard met IR hebben dat ze het topic hier wel zullen vinden. Zag zelf pas later dat het een topic onder het kopje "tinkers" was ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:27

Ik ben hier gekomen door een opmerking in het hoefbevangen topic kort geleden, anders had ik hier wel eerder ingehaakt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:40

Ok, nouja we zien het wel, had het berichtje net verstuurd aan een moderator toen ik jullie berichten zag :-)

Hier bij TI is officieel ook 2 foto's per post...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:02

Het bloed van Fiek was trouwens helaas niet goed ingevroren geweest om insuline te laten testen...
Nu wilden ze maandag langs komen maargoed dan ben ik er dus niet..
Zit nu te denken om het gewoon te skippen omdat ik niet weet wat de kuur met de insuline en glucosespiegel doet..
Laat het denk ik even goed testen wanneer Fiek er beter uit ziet en wanneer ik bij hem kan zijn daarvoor..

Krijg namelijk maandag een operatie waarvan ik langere tijd moet revalideren... Gelukkig helpen mijn ouders Fiek te laten bewegen.. :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:34

SuperRoos schreef:
Het bloed van Fiek was trouwens helaas niet goed ingevroren geweest om insuline te laten testen...
Nu wilden ze maandag langs komen maargoed dan ben ik er dus niet..
Zit nu te denken om het gewoon te skippen omdat ik niet weet wat de kuur met de insuline en glucosespiegel doet..
Laat het denk ik even goed testen wanneer Fiek er beter uit ziet en wanneer ik bij hem kan zijn daarvoor..

Krijg namelijk maandag een operatie waarvan ik langere tijd moet revalideren... Gelukkig helpen mijn ouders Fiek te laten bewegen.. :-)

sterkte maandag!!!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:04

Ja stom, reageer ik wel op je paard, zie ik Geerke d'r stukje en realiseer ik me dat ik jou ook wel eens sterkte mag wensen. Dus bij deze sterkte, SuperRoos!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:29

Fiek was goed te pas vanmorgen --->> Roos blij :-)

Afbeelding
Ik wil niet te vroeg juichen maar na een paar daagjes medicijnen lijkt Fiek veel vocht kwijt te zijn..

Afbeelding
Hier lijkt de hals ook echt zachter te worden..

Afbeelding
Helemaal wanneer ik het vergelijk met deze foto van vorige week...

Zien jullie het ook of reken ik me weer blij met niets... :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:20

nou,volgens mij zie ik het ook wel hoor :D
ziet er net wat zachter uit allemaal.
hopen dat het zo goed blijft gaan!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:42

Gelukkig, dan ben ik nog niet gek :-) hahaha