Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:12

Ik gebruik gewoon vlooienshampoo voor honden van beaphar mijten zo weg. Daarna jeukvrij.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:51

Onze Tinker heeft last van mijt maar is ook hoog drachtig. Ik heb sebacil in huis maar wil dat niet gebruiken tijdens de dracht. Heeft iemand nog tips welke middelen ik veilig kan gebruiken?

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:53

frontline en aanverwanten

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:04

Bedankt voor de snelle reactie, dan ga ik daar vandaag naar kijken want dit wordt echt te sneu, ze heeft zo veel jeuk!

pollewopsie7

Berichten: 1239
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:18

Ik heb een shetlander merrie die al een paar weken vreselijke jeuk heeft. Eerst dacht ik dat het broeide onder haar dikke winter vacht dus die heb ik eraf geschoren (behalve haar hoofd en benen) maar ze heeft nog steeds vreselijke jeuk. Op en rond haar hoofd heeft ze allemaal kale plekken waar een dikke grijze korst op komt. Zou ze luizen hebben of iets anders? En wat kan ik er het beste tegen doen. Ik lees verschillende dingen over hondenshampoo?

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:21

Bij een kleur als Zoe kan je luizen vaak gewoon zien in de manenkam. Ik heb mijn luizenpaard gewassen met hondenshampoo van beaphar en ingespoten met veerust. Echter was zij nog niet kaal, ik was er snel bij, heb er ook maar enkele zien lopen.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:49

Ik lees nu dat frontline ook niet bij drachtige merrie's gebruikt mag worden.... Nog andere tips voor middeltjes die wel veilig zijn?

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:22

Oh nou jawel hoor. Waar staat dat? Het is eigenlijk voor honden en in de gebruiksaanwijzing staat dat het gewoon gebruikt mag worden tijdens dracht en lactatie, lees maar na:

http://www.agradi.nl/frontline-combo-sp ... petten.htm
http://www.agradi.nl/frontline-sproeifl ... -250ml.htm

Ik heb het zelf ook gebruikt voor mijn drachtige dame, veulen was rond en gezond afgelopen jaar, en die van nu die heeft er hooguit ADHD van gekregen want die is nadrukkelijk aanwezig daarbinnen :') Verder is zoiets voornamelijk risicovol aan het begin van de dracht, zo verderop worden de risico's (als die er al zijn) een stuk kleiner.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:29


Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:57

Ik gooi het hier toch even in om het zeker te weten.

Mijn tinker heeft al een hele tijd last van allemaal korsten en stampen etc. Dierenarts is er al vaak bij geweest en twijfelde telkens of het nu mok of mijt was. Bij stampen denk je vaak aan mijt. Nu las ik net dat ze van rasp ook kunnen stampen? dat zou namelijk een hoop verklaren. Ze heeft vorig jaar een behandeling met dectomax gehad en is daarnaast ook helemaal gewassen met sebacil. Het stampen is wel een tijdje over geweest maar de korsten zijn nooit weg gegaan, alleen wanneer ik ze met de sebacil echt los weekte gingen ze eraf maar een paar dagen later zat het er ook zo weer mee vol. Ze heeft van december tot januari bij een particulier gestaan waar ze 24/7 buiten stond. Echter werd het daar zo modderig dat ze tot haar knieën weg zakte en hebben we haar meteen weg gehaald. Natuurlijk haar benen weer vol met korsten. Nu begon ze laatst op stal weer te stampen en was ik er echt klaar mee. Ik heb haar sokken helemaal afgeschoren en heb haar nu 3x behandeld met bye mite. De eerste twee keren na de behandeling kreeg ze gelijk jeuk en stond ze te stampen. De laatste keer, vorige week zondag niet. Nu was ik gister bij haar en stond ze weer te stampen. Nu ik las dat rasp ook stampen kon veroorzaken vraag ik me toch af of het dat niet is, aangezien ze ook allemaal korsten heeft. Ik heb even een foto van internet gepikt, maar het ziet er precies zo uit als in de link.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EMP3FWZF.jpg

Op haar achterbenen heeft ze ook twee dikke strepen lopen waarin bovenin bij het beginpunt ook een plek van die witte korsten zit. Bij haar kogelgewrichten van haar achterbenen zit ook vocht. Voor de rest zijn haar benen niet dik. Ik ben echt een beetje ten einde raad want twijfel nu echt over wat ze heeft en wat ik nu moet hebben om het te behandelen.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:43

Probeer toch Eprinex Pour on mensen, weer 2 Tinkers en een Fries mee behandeld de afgelopen weken en dat gaat supergoed.

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:56

Waar haal jij dat Diny?

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:25

Via m'n DA, die er ook mee kwam jaren geleden. Weet wel dat niet iedere DA het geven wil, maar anders via een koeienboer?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:45

Bij mijn Tinker ziet het er hetzelfde uit. Zolang ze geen jeuk heeft doe ik er niks aan. Als ze wel jeuk heeft gebruik ik tegenwoordig Bye Mite. In het verleden heb ik ook antivlooienshampoo voor honden gebruikt maar dat hielp de laatste keren niet voldoende meer en daarna was ik overgegaan op Neocidol, maar dat mag niet meer voor paarden gebruikt worden, dus nu de Bye Mite. Ik heb haar dit jaar nog niet zien stampen gelukkig. :)

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:54

Ik gebruikte ook wel eens pour On :j werkt super. Moet je idd wel bij de dierenarts halen. Is officieel.voor koeien.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:00

Mijn DA en de andere DA's die zij hierover had gesproken raadden Pour On af op paarden.

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:38

Ik moet altijd een handtekening zetten als ik pour on ophaal, omdat het niet geregistreerd is voor paarden. Ik ben dan "zelf" verantwoordelijk. Het werkt als een tierelier, kan het iedereen aanraden!

Rideltje1992

Berichten: 2092
Geregistreerd: 19-02-11
Woonplaats: Winsum GN!

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:26

Hallo,

Hier mijn vraag ook even,

Mijn paard heeft al 2 maand last van bultjes op de hals.
Da is er 2 keer bij geweest, dacht een ontsteking, wassen met batedine 1 keer per week en elke dag een soort wond zalf er op spuiten, die plekken gaan dan weg maar een klein stukje verder op komen ze weer terug.

Pony is geschoren in november en staat met een 100 grams deken.

Bultjes die je zitten, zit gewoon haar over, maar je kan een soort kostje er wel afkrabben.

Iemand enig idee wat het is ?

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:18

Hier gister ook Eprinex pour on weer gedaan. Eerst goed gewassen, schilfers lesweken en toen alles droog was de pour on erin gedaan.
Staan 2 Friezen op stal die flink stampen dus preventief gedaan.
Dat rasp blijft een hardnekkig iets. Huid was wel rood maar niet kapot. Krijgt toch arm voer, staat niet te dik. Denk toch maar even hydrocortiderm smeren om het rustig te krijgen

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:33

Wat is de reden dan precies? Heb er ook wel eens een discussie over gehad met een paardenDA van Utrecht, maar die kwam niet echt met een goede reden.
Mijn DA werkte zowel met koeien als met paarden en heeft dit middel destijds (is zeker al meer dan 10 jaar geleden) aangeraden. Nooit problemen mee gehad.

Weet alleen van 1 iemand die het over de rug goot dat haar paardjes kale plekken kregen, doe het zelf altijd in de kootholtes.

dorientjuh schreef:
Mijn DA en de andere DA's die zij hierover had gesproken raadden Pour On af op paarden.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:07

Edit (lang leve de zoekfunctie in mijn mailbox):

Mijn DA zei dit over de Pour On:
Citaat:
''Ik heb geen dosering kunnen vinden voor ivermectine pour on bij paarden. Verder heb ik wat geinformeerd bij bevriende collega’s, maar zij raadden het gebruik ook af. De veiligheid is niet gegarandeerd en het kan erge huidwonden veroorzaken.''

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:20

Ik gebruik het, het werkt en geen wonden. 12 ml per sok verdelen

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:09

Vreemd
Ik gebruik het dus al meer dan 10 jaar, bij meerdere Tinkers (Vasthi, Cesair, Fenore en het wordt ook voor Erynn gebruikt) en nooit problemen gehad. Heb het ook vele eigenaren van sokkenpaarden aangeraden en die waren er alleen maar blij mee, op een iemand die het over de ruggengraat heeft gegoten en paarden met kale plekken kreeg.

12,5 ml per kootholte gebruiken, goed insmeren met handschoenen aan, na 7-10 dagen herhalen en je bent er weer voor lange tijd vanaf.

Trouwens, ook de 2 Tinkers en de Fries die het recent gebruikt hebben zijn van de jeuk af en staan niet meer te stampen.

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:16

:wave:
Mijn paarden werden er inderdaad kaal van. Echt nare plekken. Moet er niet aan denken dat ik het in de gevoelige huid van de kootholten of hoger op de benen had gebruikt. Want daar zit het namelijk bij mijn paarden, aan de binnenkant van hun bovenbenen. Daarna nooit meer gebruikt. Ik zweer bij zo min mogelijk prutsen met gif, en als het écht nodig is frontline.

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:38

Ik had het over de rug gegoten en de een kreeg wel kale plekken, de ander was niets aan te zien. Later in de sokken gebruikt bij beide en echt voor lange tijd mijtvrij geweest zonder kale of geïrriteerde plekken.