Zelf wil ik nog een zadel waar ik de boom van kan verwisselen. Want mijn paard is dik aan het worden en veranderd steeds van gewicht wat niet echt handig is
Die heb ik nu ook sinds vandaag leek me voor een veulen juist handig zonder boom.omdat ik met tjitske nu al 3 zadels heb versleten in twee jaar tijd,om maar niet te hebben aan al mijn paardjes.
dus dacht de eerste tijdje zonder boom te doen en dan eentje waar ik de boom kan wisselen. Zodat ik het zadel leer kennen onder een paard die ik al ken.
maarja ken geen boomloze zadels, nooit opgereden. Wel mooie gezien trouwens. Hahaha
Lori
Geplaatst: 22-01-14 22:04
Probleem dat je hebt met boomzadels waar je de boom kan verwisselen is dat ze vaak te smal zijn voor tinkers .
Boomloos met verwisselbare boom (< pommel dus) is op dat vlak meer kans op passen .
Mira , boomloos is niet in de zin van een barebackpad. Je zit er veel vaster in dan in een boomzadel over het algemeen.
Zou zeggen moest je voor verwisselbare boom gaan bijvoorbeeld voor wintec en je hebt een tinker kijk voor wintec wide.. niet voor de standaard model want de bomen zijn voor tinkers te smal of je moet een smal model tinker hebben. Heb destijds geen genomen van de wintec omdat ik niet bewust met wat te klein wilde rondrijden, de wide vond ik niks voor ons daarom.
We hebben nu voor tjitske al een witte boom. ZE is breed, maar ik denk dat sox nog breder gaat worden. Meestal ook een bollere rug, tjitske heeft een lange rug en is meer fries qua vorm maar niet echt barok. Als ik de moeder van sox zie gaat zelfs de breedste boom moeilijk passen. Tjitske heeft oom een hogere schoft dan een tinker.
vind het lastig zat dus te denken aan een boomloos westernzadel om nu o te rijden en later sox mee in te rijden. ZE is best pittig in karakter nu dus wil dan met inrijden wel grip hebben
Heb nog zo'n 2 a 3 uur om nog 50 pagina's te leren voor morgen, moet lukken haha. Morgen eens lekker de paardjes verzorgen, heb dan 2 dagen vrij wooo. Ben best benieuwd eigenlijk hoe zo'n zadel zit nu.
Het meiden! ik vroeg me af.. gaat er hier nog iemand naar tinkerdag leusden op de zaterdag die toevallig vlakbij noordwijk woont??:D:D:D en een 2paard trailer heb of vrachtwagen??
Weet niet de datum zal net zien dat ik naar cursus moet. waar is leusden, wilde graag met sox maar heb geen auto die trailer kan trekken. maar misschien ga ik wel lekker kijken.
Nog geen ervaring dus met boomloos. maar in mijn situatie lijk mij dat wel ideaal. eerst voor op tjitske en dan op sox te leggen en als sox zodanig uit gegroeid is dan met boom te kopen die je kan verstellen.
Niene87
Geplaatst: 23-01-14 10:26
Draakje, nieuw zadel.. eerste keren zijn dan altjid wennen en lastig. Komt vast goed Kerry, lekker aan het werk zeg in de Roundpen!!
Hier gister ook lekker gereden Roos was super braaf. Luisterde goed naar m'n zit en draf en galop gingen ook goed. Soms wel heel erg boven tempo maar als ik dan een ophouding gaf aan m'n buitenteugel was het ook gelijk weer van oh ja ik moet niet zo hard. Verdre veel tegen dr aan gekletst van goedzo braaf etc Daarna me dochter er op eerst ging het moeizaam weer in de grote bak maar toen ik even flink op dr heb gemopperd ging het ineens wel goed. Ze heeft uiteindelijk van B naar A nee E gedraafd aan 1 stuk trotse mama hihi Eerst was het namlijk K - E toen A-E en uiteindelijk halve bak
Nog een maandje goed met dr oefenen en dan hebben we Bixi dus hopelijk vind ze alles dan minder spannend en gaat het dan goed
niene: super leuk dat het zo gaat. trots ben je dan op je meiden.
Draakje: nieuw zadel en dan wennen eraan is een drama vind ik altijd. maar komt altijd goed.
kerry: dat gaat super goed zeg leuk filmpje.
Hier flink aan het balen, maar goed dat moet ook wel weer goed komen. Vandaag eigenlijk geen tijd voor sox, erg jammer, maar moet vanavond naar evaluatie gesprek met ouder en gastouder bureau. Belangrijk dus misschien daarna nog even een kus brengen aan sox.
Tja ieder doet het op zijn eigen manier! Gijs heeft 1,5 jaar in de opfok gestaan, is er zeker niet slechter van geworden. Ik vind het belangrijk dat een paard veel buiten komt, veel sociaal contact met soortgenoten heeft en dat er voldoende bewegingsmogelijkheden is (dus niet langere tijd in een 3x3 stal). Of dat nou in de opfok, aan huis of bij een pensionstal, is voor mij niet belangrijk.
ik vind dat ook belangrijk voor elk paard. Ze moeten goed in conditie zijn en heel de dag hun spieren sterk houden of sterker maken om een persoon er op te laten rijden. En een veulen moet veel leren om met hun lichaam om te gaan. en ook alles te ontdekken. Dat is net als bij een kind tot zijn 4de jaar niet uit de box laten komen en nooit meer naar buiten nemen.
Op Ted ligt op moment zowel een boomzadel als boomloos niet goed. Whis rijdem we nu boomloos, boomzadel moet nog aangepast worden voor haar. Voor Ted wil ik een westernzadel gaan laten aanmeten met de tijd. Eerst wil ik hem op orde hebben dmv longewerk gaat de goede kant op.
sweetsox
Geplaatst: 23-01-14 15:09
Waarom ligt het niet goed op Ted?
ik wil dat ongeveer doen als ze een jaar of 5 a 6 is. Dan rij ik al even op haar en dan is ze waarschijnlijk ook onderhand het meest uitgegroeid.
Weet namelijk nog niet met welke leeftijd ik haar wil beleren. Zo wie zo heb ik het schema al wel in mijn hoofd wat ik wil doen als het wel zo is. Wil zo wie zo haar met drie jaar met zadel leren lopen en daarna oefenen met bit af en toe leren lopen aan de hand. Maar ik denk dat ik er pas later op ga rijden. Heb het met Tjitske gezien vind dat eigenlijk te jong. Maar moet ook zeggen dat met vele paarden zo gebeurd maar drie en half was tjitske. maar had nog niks gezien van de wereld.
Dit is Andor, mijn pony die ik helaas heb moeten verkopen omdat ik nooit meer zou kunnen rijden. Als ik ooit hoor dat hij te koop is. Is hij van mij en koop ik hem terug. Mis hem nog steeds heel erg na 5 jaar. We ware n zo hecht. krijg nog altijd tranen in mijn ogen of zet hem op het brullen als ik er aan denk.
Aww sox, wat was het een mooierd. Wie weet krijg je ooit de kans maar hopelijk staat hij wel ergens heel fijn bij een liefhebbende eigenaar. Leeftijd tsjah, Chihiro was een hele kleuter met 3 jaar, ben er toen wel mee bezig geweest maar de zomer erna ben ik pas verder gegaan. Cheyenne met 3 begonnen. Maar m'n quarab is 5 en nog niet beleerd. Ligt aan de tijd en het karakter.
Examen kunstgeschiedenis gehaald net wooo, einde examen periode 8) Dadelijk maar eens stallen mesten en met de paardjes wandelen.
ja hij is mooi, ik heb hem toen verkocht aan mijn bijrijdster dus weet dat hij het goed heeft. Maar toch het blijf mijn gevoel. wil hem terug, heb er nog steeds emotioneel heel moeilijk mee.
ja het is vaak achteraf dat je dan denk misschien had tjitske nog een jaartje langer moeten wachten met inrijden. maarja dat is achteraf makkelijker gezegd. Sox is natuurlijk nog eigenlijk veel te jong om er over te hebben. Maar ja denk eenmaal aan de toekomst met haar. En dan kijk je ook wat beter is voor haar. Want ja tuurlijk wil ik op haar rijden straks.
Kan altijd he haha wachten is altijd moeilijk maar het wachten waard! Ik denk nu nog steeds aan m'n eerste pony, die is al ruim 13 jaar geleden verkocht aan een handelaar. Iedere keer als ik een grijze oude pony zie denk ik 'is dat haar?' maar ze is waarschijnlijk allang dood. Ik hoop dat ze ergens fijn een oude dag heeft. Gelukkig heeft jouw paardje het ook goed maar ik begrijp je helemaal. Ik hou daarom zelf liefst geen contact met aan wie ik verkoop zodat als mn paard dan ineens te koop staat ik daar niets van weet. Maar van de andere kant is het ook leuk te horen hoe het gaat als het wel een blijvertje is.
mijn dochter heeft contact met de eigenaresse. is mijn oude bijrijdster.
mijn eerste paard was bibi. die was niet goed dus die is binnen een week terug gegaan. tweede was een e pony arbier met weet ik veel gekruisd en hebben we 9 maanden gehad toen moesten we heb in laten slapen. derde is andor. daar lig mijn hartje. 4de ook een tinker was eimille super mooi dier had ik gekocht werd op de foto afgekeurd had op haar 5 jaar al artrose. ik was zoe erg verdrietig. 5 is tjitske die hebben we nog 6de is sox. die heb ik ook nog
maar andor blijf in mijn hart is ongeveer 5 jaar geleden en nog kan ik hem niet vergeten. kan nog helemaal over mijn toeren raken. ik wil hem niet zien alleen als ik hem terug mee kan nemen.
Ik had een wintec IW op Izzy met witte boom, ligt perfect.(en Izzy heeft echt een brede rug, maar de IW heeft lekker veel ruimte tussen de kussens) Maar ik rij alleen maar buiten, en wil in de zomer ook graag het water in, dan is een barefoot wel handiger (en net iets minder kostbaar)
J_E
Geplaatst: 23-01-14 20:25
Idd succes vanavond sweetsox!
Fijn dat het zo goed gaat met Roos. Vind je zo'n stok achter de deur niet lastig voor je dochter, nu ze het vertrouwen een beetje kwijt is?
Supercijfer voor kunstgeschiedenis. Petje af!
Ik vind mijn barefoot juist heel stevig zitten. Als ik op een boomzadel zit, voelt het altijd net of ik op hobbelend plankje zit. Ik ben er in de 6 jaar dat ik boomloos rijd maar 1 keer afgevallen, terwijl ik heel wat rodeo's heb gereden met mijn C-pony
Met Aranka gaat het zo vlug vooruit! In het begin ging alles moeizaam en zwaar. Nu is ze heel licht te sturen (behalve als ze wat anders in haar hoofd heeft) en we hebben zelfs 4 keer halve volte gegaloppeerd. Haar manen beginnen alweer te hangen. Hopelijk ziet ze er snel weer uit als een tinker, ghehe.