Tutten?
Ik doe met name het 3e oor. (al heb ik dat ook al weer heel lang niet gedaan eigenlijk) En da's met name omdat het door de dikte en lengte van manen onhandig is om een halster of kopstuk om te doen.
Wat er uit de oren uitsteekt gaat er ook af
Vind dat 'vies' en imo is het ook netter.
(dat van die oren en 3e oor gaat dus met name voor Aman op, Dewi is niet zo gecharmeerd (understatementje) van gedoe bij dr oortjes, het 3e oor gaat redelijk inmiddels na lang oefenen, maar de oren zelf
en toch gaat het er ooit af. Ooit...
)
Verder doe ik de sokken ook afknippen tot kroonrand ongeveer. Vind ik makkelijker voor de smid + ik kan de hoeven zelf beter in de gaten houden qua staat en alles + ik vind het netter staan. Eroverheen groeiend is allemaal ongelijk.
Staart wordt ook afgeknipt vanonder, meestal zo'n 15-20 cm per keer
Dit omdat Dewi erop trapt anders, en bij beiden vanwege de modder meeslepen in de winter.
Qua poetsen : als ze geluk hebben de zadelplek + grote plekken even kort weghalen. Ik poets nooit grondig, niet in de zomer en niet in de winter. Ik gebruik sjabrakjes daarom ook maar 2-3 keer en dan gaan ze de was in.
Wassen? Why?
Je wordt er zelf zo nat van. In de zomer deed ik het wel eens als er een veulen bijliep omdat ik het spul dan inspoot met PBH-spray tegen de veulens en witte haren vs bruin spul is een geweldige combi.
Voor manen en staart wit te krijgen duik ik liever de zee in, is leuker en het werkt gewoon echt het beste