[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:37

Ach sox laat ze leuteren, op bokt denkt de meerderheid dat een paard hebben en op een opfok gooien of volpension de enige mogelijkheid is een paard te houden. Niets mis met een veulen dingen leren. Doe het met al onze veulens ook direct, dan zijn ze fijn lief en rustig aan de hand en ze zijn en blijven verder gewoon fijn veulen. Laat ze gewoon kletsen, jij kent je paardje het beste hoor.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:10

dank je wel iedereen voor deze opkikker. Ik kreeg van iemand ook wijs advies, want ze heeft er voor geleerd. Die heeft het met een paar onruststokers helemaal bij het verkeerde eind. die spreek ik nu niet meer omdat ze niet meer durven.

Dat is echt een nadeel van bokt vind ik. Ze denken gelijk dat je aan het longeren en zo ben met zo'n jonkie terwijl je gewoon de basis er goed in wil hebben. Want met de basis begint het. En ik rij liever niet zolang de basis er niet in zit of dat nu met 3 of 5 is.
chimello helaas denken ze wel zo, terwijl ze waarschijnlijk nooit het hebben gedaan maar boekenwijsheid is. zo word het vaak gedaan omdat het anders te duur word. ik betaal voor sox volpension, dat zeg ik eerlijk hier 320 euro per maand net als bij tjitske maar zou het niet anders willen. kan haar altijd pakken, ze krijg onbeperkt voer kan haar daar alles leren en ik kan les nemen en alles wanneer ik maar tijd heb.veel mensen hebben dat niet over voor een veulen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:15

Khaleesi is ook nog heel jong en die gaat ook wel eens mee wandelen. Een klein rondje, en ik doe het niet te vaak, ongeveer eens in de 2 weken want ik wil haar niet overvragen.
Daarnaast kan ze netjes stilstaan om geborsteld te worden (ze staat wel meestal gewoon los) en alle 4 haar hoefjes geven.
Erg fijn, want als ze bijv. een wormenkuur moet of de hoefsmid komt is ze super makkelijk.
Ik vind wel dat je op moet letten met zo'n jonkie, dat je er niet te veel van vraagt, maar in een kudde moeten ze ook gewoon dingen leren als ze jong zijn en luisteren naar de oudere paarden.

Ik vind het vooral raar dat er mensen zijn die hun veulen in de opfok zetten die niks gewend zijn, ze er na 3 jaar uitgeplukt worden (de enige ervaring met mensen is dan soms een wormenkuur of hoefsmid...) en dan worden ze in rap tempo ineens ingereden.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:36

Als je goed naar je paardje kijkt, zie je ook wel wat het aankan. Van aandacht worden ze echt niet minder. En je kunt r beter nu leren hoe het werkt (nog enigzins handelbaar) dan wanneer ze 3 zijn en dan alles in turbotempo zoals draakje al zegt.

Wat een bedragen aan pension trouwens... Pfff...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:38

Draaakje dat vind ik dus ook. Heb een keer een eind gewandeld. Daar was ik te lang mee bezig, vooral ook omdat we natuurlijk tussendoor lekker gingen grazen. De keren erna stuk korter gedaan. langs de weg door het bos op een veldje gras eten is dus nu de langste wandeling die we maken. En als ze gewoon normaal meeloop is dat dus niet een lange wandeling. tussendoor is er ook een klein veldje waar ze mag eten. rest moet ze gewoon meelopen. In het begin toen ze nog jonger was gaf dit nooit problemen. Maar nu ziet ze van alles wat interesant is en daag ze me uit om haar zin te krijgen. Vind dat horen bij haar leeftijd, maak me dus niet zorgen. verder vind ik het bijzonder prettig dat ze al veel kan. en straks als ze drie jaar zijn moeten ze opeens alles in een maand kunnen want dan moet er opeens gereden worden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:04

Ja ik heb al hogere volpension bedragen voorbij zien komen... Sox, bokt is helaas nu eenmaal zo, maar blijf lekker hier chatten en negeer de rest maar. Sommige mensen denken namelijk dat ze veel verstand van jonge paarden hebben maar hoe kan dat nou als die van hun fijn 3 jaar op de opfok staan? :+
Je doet niets slechts met je paardje :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:15

Dat vind ik ook ja bedragen zijn kaal zonder brok dat kom er nog bij. Maar ik bedoel de meeste zetten een veulen niet op een stal maar ergens in een wei en na drie jaar vaak zeuren dat het allemaal zo lastig gaat. Ga binnen kort de eerste les nemen met sox

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:24

Ik sta heel erg goedkoop paardje staat lekker buiten en krijgt kuil bij. Heb wel geen binnenbak maar mij paardje is wel erg gelukkig. Minder druk ook gelukkig. Heb zelf nooit een veulen opgevoed maar wel twee shetten die niet veel in handen waren geweest. Elke dag in handen en alles doen. Poetsen,wandelen,vast staan alles. Zijn nu de braafste pony's in de wereld. Eentje heeft een goed huisje in Friesland. En dit waren jonge dieren

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:06

Mijn paardjes staat ' ook heel de dag in het licht buiten.

maar goedkoop is het niet, helaas. Maar ik heb duidelijk een paardje dat vroeg in puberteit is volgens de instructrice ach vind het leuk. Ik denk dat het met deze meid wel verstandig is.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:58

Lekker laten kletsen zeg van dat veulen gedoe! Ik ben van mening dat je beter af en toe eens werkt met een veulen aan iets dan dat als ze 3jaar zijn ze uit de opfok te halen en alles in 1 klap. Binnen een maand ruiter er op en alles.. zijn er hier veel op bokt die dit doen. :(

Draakje had het ook gehoord van de atlanta dat het het minst gewilde model is. Ik heb de arizona gekozen omdat ik meer naar western stijl wilde en je atlanta's niet 2de hands vind ook bijna. Vind ze prachtig die atlanta's ook! :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:03

Ja heb iemand gevonden die me even met dit probleempje ga helpen. ZE zegt ook eentje die vervroegd in de puberteit is oei. ZE zegt ook en dan ziet ze er zo schattig uit. Ja ze bedrieg je wel een beetje. Hahaha

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:20

ach mensen weten t altijd beter
ik heb ook altijd veel gedaan met mijn paardjes
heeft zo zijn voordelen gehad hoor
evolet heb ik tot ze 2.5 was mee aan de hand en los genomen met rijden. dus toen ik die ging beleren stapte ik zo op en ze liep zo mee met de andere paarden
en goeie basis is belangrijk ook
wilgje en bandit hebben wel in de opfok gestaan
evolet en hartje niet maar dat komt omdat ik nu zelf gewoon een kleine kudde heb waar ze in opgroeien

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:33

Vandaag lekker met mn nieuwe zadel rondgehobbeld :)
Afbeelding
Afbeelding
Gezellig samen met Khaleesi
Afbeelding
Afbeelding

Wel heel erg wennen :P

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:41

Maartje: wat een leuk dekje! En die Kaleeshi, geweldig hoe ze ernaast loopt.

Wat mij opvalt is dat het zadel naar achter kukelt. Jijzelf zit ook achterop je zadel daardoor lijkt het. Denk dat als het zadel rechter ligt, jouw beenhouding netter naar achter kan, waardoor je zadel voor jou ook gemakkelijker gaat zitten.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:55

Ik moet zowiezo even kijken naar de beugelophanging, die wil ik iets naar achter hebben. En alles een beetje inzitten :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:03

Sox heeft voor 3 maanden in de opfok gestaan, maar had gewoon te veel nadelen daar, vooral om dat het gewoon te ver weg is voor mij. Ook in combi met mijn werk.
ik vind het hier prettiger zeker toen ze ziek was, is dit prettig.

mijn andere paard heeft veel gemist in opvoeding toen ze jong is. Nu kan ik haar puber gedrag gelijk corrigeren inplaats dat ze 25 cm groter is en nog veel sterker en slimmer.
met tjiske kan ik sox niet meenemen en rijden op tjitske daar is tjitske veel te onzeker voor. Sox is heldhaftiger dan tjitske.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:05

Kan je zadel nog iets naar achteren ? Wat ik nu doe met de arizona (met de stella had dat bij mij geen nut, is de stella zonder glitter bij jou ? ) is het ietsje te ver naar voren leggen en daarna terug schuiven naar achteren tot het lijkt alsof ik niet meer verder kan.. daar ligt die goed bij mij :).

:D

Owja trouwens na Jack zijn staart 3x te weken (tussen tijds kammen) daarna ingespoten met cowboy magic en ingewreven er mee en daarna gevlochten ziet zijn staart er terug tip top uit :D.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:07

Deze Stella is gelukkig zonder glitter :)
Volgende keer leg ik hem iets meer naar achter.
Izzy heeft een heel ronde rug, dus is altijd even zoeken naar de juiste plek. Het is maar goed dat er een xxl pommel inzit.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:26

Had er hier ook een xxl pommel in was nodig ook inderdaad. Succes :).
Ik had glitter maar had het ook voor een appel en een ei op ebay kunnen kopen van iemand hier in België zelf :).

Trouwens even zou je een tinkerstaart in een staartzak kunnen krijgen ? :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:32

Geweldige foto met Khaleesi. Is Izzy haar pleegmoeder of word ze door alle tinkers bemoederd?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:43

Zowel Indy als Izzy zorgen voor haar. Ze wisselen het een beetje af. Ze staan omstebeurt te waken als ze ligt te slapen.
Indy is het alles liefst naar haar, ze mag zelf Indy haar brokken opeten.
Izzy is de baas van alle 3, en die laat haar eten niet opeten door Khaleesi, maar ze zal niet Khaleesi haar eigen eten afpakken.

Geen idee, misschien als je de staart in een paar vlechten doet?

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:51

Vorig jaar begonnen met wat basis grondwerk, gisteren een les gehad van de staleigenaar die er zeer bedreven in is. Meteen 2 uur, eerste half uur intensief daarna gewoon rustig en af en toe wat doen terwijl Kerry in de rijbak en er anderen omheen een rijles hadden. Puntje is namelijk nog wel eens geduldig stilstaan, dat heeft gisteren braaf gedaan. Maar hij probeerde wel super uit..

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:52

Geweldig zeg! Wel sneu dat je haar moeder zo vroeg hebt moeten laten gaan maar ze heeft twee pleegmama's gelukkig.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:54

Was dat ook al aan het bedenken, bij dabo kunnen ze wel de afmeting aanpassen las ik misschien daar eens vragen juist zien of de verzending te doen is naar België dan. :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:54

Wat een leuke foto's van de paardjes. Hier vandaag ook een nieuw zadel, is altijd wennen wat een leuk sjabrak.♥

ik ga hopelijk morgen even op tjitske rijden zal dan kijken of mijn dochter een foto kan maken.

vandaag contact gehad die mij les ga geven.
zit te denken om boomloos western zadel te kopen maar weet niet of dat handig is. Wil namelijk op een zadel western leren rijden waar ik ook met sox mee kan doen. Rij daarom nu bijna alleen op de bbp om me goed voor te berijden. En een onafhankelijke zit te krijgen als mogelijk.

mijn droom is lekker westernzadel er op en bosritjes maken en in de bak zonder zadel en bit te rijden, liefst zonder iets.