[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VandeMol

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:30

Faye , dank je voor het meetellen ...volgende week gaat ze op transport en dan hoop ik dat Annabel 22 oktober hier op de boerderij aankomt..... liefst nog eerder !!! hihihihi

Was wat aan het googlen en heb bij ons in de buurt een firma gevonden.
Heb de salesman gesproken en de beste man snapte precies wat ik wilde.
Hij bleek nog een restpartij te hebben liggen en die ga ik morgen halen.Voor een heel fijn prijsje , daar hoefde ik niet een moment ovver na te denken ( bigsmile)

Vandaag begonnen met het uitmesten van de 2 stallen... ze zijn zo nat geworden en dus ook ZO zwaar , dat ik er 2 dagen over doe ( mede dat er veel zand tussen zit , hihihih ) Morgenochtend ga ik door... pffff
Het is ook maar 38,5m2 hahahah en dat in een hele dikke laag die er al vanaf vorige winter in ligt ( pot-staleffect)

Dan laat ik de boel lekker drogen , volladen met zaagsl en dan mooi de flappen ervoor gaan hangen .....
Dan blijven de stallen ook lekker droger en windvrij !

Ik zal er foto's van maken !

Voor allemaal , lees wel bij maar heb ivm met de megadrukte thuis en op de boerderij weinig tijd en puff om te reageren.
Eind volgende week zal ik jullie veel op de hoogte gaan houden van onze Annabel !

Lekker slapen allemaal en morgen fris weer op !

knuffel !

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:34

Fijn lepel!

Faye wat sxchrikken!!

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:15

Ik ben de laatste tijd best wel druk geweest en dus weinig op bokt.... sorry :o

Ik heb alleen nu een vraagje aan jullie voor de mensen die scheren.

Even een vraagje,

Ik heb sinds kort Ben een tinker die eigenlijk in de zomer nooit uit zijn vacht is geweest.
Nu met de koudere dagen is het echt een bolletje pluis geworden, welke dus niet meer droog kan worden na het rijden.
Dus ik ga hem laten scheren, maar hoe doen we dat met de dekens??
Tot nu toe heb ik alleen maar tinkers gehad met een heel stuk minder vacht.
Hierbij had ik aan 200 gram genoeg voor de winter... soms met fleece eronder voor de echte vieze koude/natte dagen.

Mijn tinker zal helemaal geschoren worden (behalve zijn mooie sokken), dus heb ik dan ook iets nodig met een hals?

dekens die ik nu heb ik:
0gram regendeken
Regendeken met fleece

oh,ja hij staat in een buitenstal

Welke dekens zouden jullie mijn aanraden??

En nog iets... Mok.....
Wat een dramaaaa _-:(
Gebruikt...tandpasta, wassen met betadine en nu droogzetters voor koeien.
Maar wat is de ultieme tip!!?? :)*
Bij mijn andere tinkers nooit last van gehad, maar Ben heeft het sinds ik hem heb al.
Het zit bij hem boven de sokken, dus kniehoogte.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:24

boven zn sokken is het rasp.. dat hebben wel meer tinkers hoor..
mok zit echt in de kootholtes..

en deken.. mij niet meer gezien.. heb echt een hekel aan dekens!! dan maar teddybeer en langer uitstappen..
als de huid droog is, is het niet erg dat de vacht nog nat is, dat is juist de bedoeling van een vacht.. vocht afvoeren..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:35

deken zonder hals kan ook hoor, en 300/400 gram had mijn rijpaard wel nodig toen het onder nul ging.
Tinkers vind ik lastig.
Jaron zweette vandaag al onder zn regendek

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:36

en mok? sudocreme, verder niet aanzitten, droog houden

en anders naar de vallei bellen (gert jan zelf) die schijnt een wonder middeltje te hebben)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:13

Gertjan, tjah prima.. die kliniek heeft ons al genoeg gekost. (ze zijn erug prijzig ;) )
Zal vast goed zijn, maar ze zitten op 3 minuten en dan nog 25 euro rijkosten...en dan iedere dag als ze 3 dagen komen...
Wij gaan naar een andere ;) die we altijd ook gehad hebben toen ze thuis stonden.
Alleen voor spoed de vallei.
Maar bellen kost een stuk minder dus dat zal ik wel ff doen.

Maare rasp?? wat hebben we daar voor wondermiddel voor?
Sudocreme heb ik overigens ook al geprobeert...geen succes

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 05:12

ja elke kliniek is duur. maar dr zitten afzetters tussen. ik ben ook geen fan.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:25

Hier gelukkig een tinker die nog nooit mok heeft gehad dus ik kan je daar niet bij helpen.. Het liefst zou ik Wings ook (iig voor een deel) scheren, ik krijg hem nu ook bijna niet meer drooggestapt.. Helaas wil eigenaresse dit niet..

@ Lepel; Succes met uitmesten!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:23

Kwestie van op tijd gaan stappen, vacht nat is niet zo erg, dan is de huid droog. Aangezien hij mij mij onder deken moet, gooi ik m liever even een zweet deken op, word ie wel warm van, maar na 20min zit het meeste vocht wel in de zweet deken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:26

Mok komt toch meestal van binnenuit....

Deken, Myrthe staat nu onder ongevoerde regendeken. Ik stap redelijk lang na het rijden en gooi hem er dan zo op :+ Maar hij ademt gewoon erg goed.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:21

Amigo is na een uurtje rijden echt zeiknat van het zweet. Is dit tinker eigen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:28

jaron had dinsdag een schuim krulletje op zn borst lol

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 10:40

Diaz was na driekwartier stappen gister ook helemaal bezweet, dat is normaal met deze zachte zonnige dagen, terwijl ze al vacht hebben ;)

@renate, zijn het zwartige korstjes die je met plukjes haar zo los kan plukken van het been? Diaz heeft dat 1x gehad, 1x gewassen met sebasil en het was weg!

Diaz heeft het 2e ding al gesloopt op de nieuwe stal sinds ze er is! :(
Dag 2 heeft ze de buiten-waterbak van de paal getrapt toen ze uithaalde naar een paard, en vannacht schijnt ze haar staldeur te hebben gesloopt of iets.. met schuren is het open gegaan ofzo? dus ik moet nog kijken wat de schade is.
Het hek aan de bovenkant zat nog wel dicht.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:24

ohh balen zeg!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:24

hier ook wassen met sebacil dan heb je gewoon mijt...rasp is toch net zoiets??
ik kam momenteel gizmo ze sokken door met een honden haar kammetje anders kom ik er niet door heen :')

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:32

volgensmij is diaz niet tevreden....wil ie niet liever buiten staan de hele dag?

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:59

Dat is schrikken Faye!

Nog geen ervaringen met mijt/rasp of mok gelukkig. Kan je er ook niet bij helpen helaas.

Zo ik ben vanmiddag weer terug van een heerlijke rit over het strand met stalgenoot. Gracey vond het zo leuk dat bij het wegspringen in galop er een mooie 4-reeks aan bokken tevoorschijn kwamen haha. Bleef ze goed uitzitten hoor al waren ze best hoog. Ze was gewoon blij :-)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:01

Kailonne schreef:
Volgens mij vind Diaz het wel leuk op de nieuwe stal.
Vanmiddag toch nog een fijne buitenrit met Jack gemaakt. Hij is zo relaxt op mijn nieuwe stal. Echt heerlijk. Ik vind dat buitenrijden toch echt het leukste om te doen.
Springen daar ben ik niet zo van. Het gaat me al snel te hoog.

Ik heb het lef helaas niet om te springen. hoop dat Dana me nog wat meer vertrouwen gaat geven. Wil het wel proberen. dana vind 't wel heel leuk. Als is ze ook best lui.

Diaz schreef:
Ik wilde deze ook nog even delen! Kennismaken met een a.s. kuddegenoot!
[ Afbeelding ]

Leuke foto zeg :D

Becs schreef:
Hallo iedereen,

Ik klets helaas niet zo heel vaak, maar ik lees nog wel trouw bij. Ik zou dus ook erg graag nog op het lijstje erbij willen. Ik zal een der deze dagen eens uitgebreid van me laten horen en jullie eens een update over mijn kleine meisje geven.

Becs = Rebecca = Caitlynn

Toevallig van de week nog even over je gehad. Even over Ugo enzo. Met Judith :)

Becs schreef:
Nou hier dan de beloofde update over Caitlynn.

Ik weet eigenlijk niet meer sinds wanneer ik jullie een laatste update heb gegeven :? en ik begin dus maar even omstreeks april.
Na een vervelende situatie op mijn vorige stal heb ik Cait uit nood twee maanden thuis op de wei tussen mijn moeder's geiten gezet. Mijn moeder is heel erg van het zo wild mogelijk houden van de tuin en dus ook van het weiland van de geiten en het staat er dan ook vol met planten, bomen en struiken. Cait was natuurlijk gladde strakke weilandjes gewend en vond dit dus helemaal niks. Als ik een stukje tussen de bomen door ging wandelen keek ze me hulpeloos aan, ze was er van overtuigd dat ze niet onder takken door kon, twijgjes braken echt niet onder haar gewicht en een boomstam kon je zeker niet overheen stappen ^) . Geiten waren ook een soort buitenaardse wezens met die rare dingen op hun hoofd. }:0 Ze was dan ook erg blij dat in het weiland naast ons twee jonge hengsten stonden, dat was ten minste iets wat hinnikte en ze aten ook nog gewoon gras _/-\o_. De heren waren zeer gecharmeerd van Cait en hielden dus heel schattig de wacht bij haar. Zodra ze te ver bij hun weg liep, hinnikte ze haar heel hard en dwingend terug. Cait genoot van al die aandacht en liep dus expres nog een paar stappen verder voor ze terug kwam :=

Na een paar dagen waren de takken, bomen en ander groen niet meer eng en galoppeerde ze vrolijk zigzaggend overal tussendoor met af en toe een sprongetje over een slingerend boomstammetje. Het leukste was natuurlijk als je die rare geiten vanuit onverwachte hoek naderde als ze rustig stonden te eten *\%/*. Helaas vond ze nog een nieuwe hobby, het schuren tegen een boom -O-, nou groeien haar manen gelukkig langzaam weer aan.

Ik had dus eigenlijk al besloten om thuis dan toch maar die stal te gaan bouwen en er een ponytje bij te gaan zoeken, niet ideaal, want er was eigenlijk te weinig gras maar een goede stal leek niet te vinden. Uiteindelijk wees mijn vriend mij op een nieuwe advertentie op marktplaats. Prachtige foto's en de tekst klonk ook erg goed, maar ja ik wilde eigenlijk geen mooie praatjes en plaatjes, maar een plek waar Cait goed te eten kreeg en naar buiten kon met maatjes. Een plek waar het welzijn van Cait prioriteit nummer 1 is.
Toch maar besloten om te gaan kijken, Cait terug naar huis halen kon immers altijd nog en ik vind het zelf wel prettig om mijn hobby met anderen te kunnen delen en er niet altijd alleen voor te staan.

Nou de stal bleek dus echt een lot uit de loterij te zijn, een prachtige, ruime, lichte stal met buitenluik en een laag stro waar je u tegen zegt. De dag van aankomst lag er zoveel stro dat ik bang was dat Cait er in zou verzuipen.
Elke dag gaat ze met een groepje naar de wei. Cait's groepje bestond eerst (in juli) uit een ik-doe-alsof-ik-altijd-ontzettend-chagrijnig-ben KWPN'er en een tinker, beide merrie’s. Cait hing de eerste tijd dus echt aan de tinker, want die vlekken waren voor haar een enorm herkenningspunt. Nu is de groep aangevuld met een Fries (ruin), Cait en hij zijn echt dol op elkaar. Het is echt zo lief om te zien hoe ze alles samen doen. ’s Nachts staan ze naast elkaar op stal. Als ik met Cait aan het werk ben geweest moeten ze altijd even neuzen en dan staat hij echt tegen haar te kletsen. Zo lief <3

Intussen is Cait bijna een jaar bij mij, 29 oktober is het zover. Als ik dan toch kijk want ik in een jaar met haar bereikt heb…… Ze heeft zo’n superkarakter en vind het heerlijk om nieuwe dingen te leren. Ik heb nu al een aantal keer op haar gehangen en in het begin vond ze dit heel spannend. Als ze dan doorkrijgt dat ik iets helemaal geweldig van haar vind, dan begint ze echt te glunderen en doet ze zo ontzettend haar best.
Ik heb intussen ook een passend zadel gevonden. Het is een Barefoot London geworden.

[ Afbeelding ]

Ben wel benieuwd waar je staat nu. Wat super zeg! en wat ziet ze er goed uit :D <3

Leonoor schreef:
Jij hebt die tinker met dat leuke neusje! Hoi!

Ja dat is echt super schattig dat neusje <3

Priscilla__ schreef:
Wings z'n staart is ook echt een ramp.. Ben altijd in de weer met weet ik veel hoeveel soorten shampoo _O-. Daarnaast is hij ook nog is zooooo dik. Doe jij Luna der staart dan gewoon in een emmer hangen oid?

Ik was met warm water. Heb gemerkt dat koud water niets op schiet. Ik begin met wassen met paarden zeep van de boerenbond (had ik nog en werkt heel fijn) daarna zilvershampoo erin. Dan creme spoeling erin of t bekende spulletje van de action..

Zilvershampoo niet op de benen doen als je paard mok heeft -O- was niet zo'n succes. En ik heb een hele lieve merrie die heel braaf is. Maar toen niet. Dus meteen eraf gehaald, want dat bijt natuurlijk ook.. Ik wil nog eens proberen met betadine scrub. Kijken of het dan ook wit is. Hoor er goede verhalen over..

Sandra1984 schreef:
weet je wat heel goed werkt.. cowboy magic yellow out shine in shampoo!!
werkt super tegen vieze staarten!
king zn staart kreeg ik er altijd heel mooi wit mee!
en zijn sokken ook.
merc heb ik er nog niet mee gewassen, maar denk dat hij ook mooi wit gaat worden ervan

Ga ik eens proberen :)

Diaz schreef:
Diaz was na driekwartier stappen gister ook helemaal bezweet, dat is normaal met deze zachte zonnige dagen, terwijl ze al vacht hebben ;)

@renate, zijn het zwartige korstjes die je met plukjes haar zo los kan plukken van het been? Diaz heeft dat 1x gehad, 1x gewassen met sebasil en het was weg!

Diaz heeft het 2e ding al gesloopt op de nieuwe stal sinds ze er is! :(
Dag 2 heeft ze de buiten-waterbak van de paal getrapt toen ze uithaalde naar een paard, en vannacht schijnt ze haar staldeur te hebben gesloopt of iets.. met schuren is het open gegaan ofzo? dus ik moet nog kijken wat de schade is.
Het hek aan de bovenkant zat nog wel dicht.

Ja dat heeft Dana ook. Is dat geen mok?
Roos heeft dat in haar knie holtes..

Wat houd sebasil in?

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:33

sebacil is spul tegen mijten.

als het onderaan in de sokken zit is het mok.
als het bovenaan de sokken richting de knie zit, is het rasp.
King had dit ook als ie teveel bijgevoerd werd. Bij hem kwam het niet door de mijten, daar was ie tegen behandeld.. het kwam bij hem echt vanuit binnen..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:12

ja maar mijt kan ook boven in gaat zitten hoor...
maar gewoon even DA laten langs komen en ff laten schrapen dan weet je t zo

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:11

Jee hoor net dat danas veulen gespeend is! Woohoo..

En volgende week word ze geschoren mits haar nieuwe deken er is :D

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:17

dan kan je weer normaal gaan rijden en heb je geen last meer van dat veulen...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:24

Bart had dat ook boven zijn sokken bij zijn voorbenen, hij had ook flinke mok op alle benen. De grootste oorzaak was mijt, sokken eraf gehaald, meerdere malen behandeld met Sebacil en sindsdien geen rasp en jeuk meer gehad. Hij heeft nog wel de huidplooien in zijn kootholtes, maar de korsten die hij eerst had zijn nu ook allemaal weg

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:25

Heerlijk. Ik heb niets met veulens. Hij ook niet met mij. Hij weet dat ik bang van m was. Dinsdag was ie extreem lief. net of ie t aanvoelde. Hij had ook 5cm van dr vlecht afgebeten.

Heerlijk fanatiek trainen nu en met scheren geen last van een doorweekt paard dat na 2 zweetdekens nóg niet droog was.