[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juulxx

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:56

Volgens de dierenarts niet.. Dus ze willen nu een stukje van de huid zelf eruit snijden om roos en misschien ook wel andere tinkers te kunnen helpen met deze huidaandoening.
Dankjewel andrea en draakje ik vond deze fotos ook wel super schattig<3

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:57

Jack is zo een pestkop |( . Weer zo vies {:)-:( :') . Maar toch houd ik van 'm *kijkt door achter ongevoerd regendeken* :o

Trouwens antwoord gehad van justwestern rooie word 'm niet ze zeggen zelf dat het te lang is of te krap aan de borst, blij dat ze er zo eerlijk over zijn dikke pluim :).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:02

Wat krijgt Roos te eten?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:05

Roos krijgt 12 kilo weidehooi, en een kwart 5 granen mix per dag

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:15

Wat voor mest zit er op het hooi? Merk granenmix? Ervaring is namelijk dat met goed voermanagement de huid vaak goed kalmeert.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:32

dank je wel voor het compliment se staat op een eko stal in lelystad, je bent welkom hoor om gezellig te komen.

ja zo doe ik het ook, maar dat vind ze wel lastig. ze wil altijd na me toe. hahaha.

wat een leuke foto's van roos. inderdaad een bijrijdster moet gewoon gaan op de afgesproken dagen. heb het ook een keer gehad dat je dacht dat ze komen en dan niet kwamen er uit dan. moet je maar denken daar heb je ook geen rust van.

hmm kriebel is niet leuk voor je knollie. ze kan op het voer reageren maar ook iets anders

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:47

De 5 granenmix wordt zelf geoogst en gemaakt.
mest op hooi i dunno..
Maar het ligt volgens mij niet aan het voer.. want het is erger geweest.
het is nu rustig.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:08

mijn oude tink reageerde heel erg op kuil. vandaar, maar kan ook wormen zijn. kan zo veel dingen zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:18

Gelukkig geen zandkoliek! Dus ze heeft iets van jeuk? Kan het niet komen door een overvloed aan eiwitten? Kunnen ze ook van schuren, sommige reageren er heel fel op. Maar kan het verkeerd begrepen hebben.

Justwestern heb ik goede ervaringen mee ook dus zeker goede service altijd gehad :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:34

Ben ook erg blij met hun eerlijke mail, jammer dat het niet kan passen maar had het wel al gevreesd. Deze van storm shield (130 euro) is van pasvorm veel beter maar ik vind dat zo een grote stap omdat dat geld zoveel is. Ben niet gewend zoveel uit te geven aan 1 iets. :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:42

idd te veel voor iets dat zo kapot gaat.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:04

Inderdaad ergens blijven haperen en het is kapot ... moest ik nu in de toekomst kunnen kijken en weten dat het over 3jaar nog bruikbaar is zou ik er niet over twijfelen maar wie weet heeft hij het een maand en is er al wat stuk daar sta je dan met een deken die 130euro heeft gekost :')

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:29

Whis heeft al zo lang Peet en ik haar kennen rasp/mok hoe je het noemen wilt.
Ze heeft ook al een keer er iets voor gehad en werd het rustig.

Wonder boven wonder is de plek nagenoeg weg...
Nog nooit zo rustig geweest die plekken.
Wat mij eigenlijk op valt, sinds Whis Bailey's 17( is een wat vettig voer noem ik het maar) en Speedibeet van Pavo krijgt is het steeds minder geworden tot nu het bijna zo goed als weg is.
Ze krijgt daarnaast nog zeewier en zonnebloemolie door haar eten heen en luzerne.

Verder onbeperkt ruwvoer(overdags hooi 's avonds en 's nachts goede kwaliteit voordroog)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:55

Patrick is Whis gecontrolleerd op CPL ?
Van dat voer vind ik wel interessant nooit verdiept in waarom precies zeewier wel eens zien liggen maar nooit in verdiept waarom mensen het voeren aan hun paard.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:56

De fokker van Guess heeft haar tinkers op ijslander voer staan en volgens haar hebben haar paarden sinds gebruik nooit meer mijt gehad. Vriendin van d'r ook en ze zweert er bij. Vraag e af of het echt zo goed werkt. Schijnbaar hebben ijslanders in IJsland dus geen mijten ed vanwege de sulfur enz in hun voeding (sulfur die wij dus weer in de sok smeren enz) dus kan best waar zijn.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:13

Het is gewoon bij elkaar paard anders kwa voer etc.
Kunst is een goede balans te vinden waar ze het goed op doen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:46

Ga dat eens opzoeken de samenstelling van ijs'ko voer :). Eens vergelijken.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:16

Izzy heeft waarschijnlijk cpl, de verdikkingen zijn wel minder geworden sinds ik haar heb, en ze heeft ook geen wondjes meer. Ik denk dat ze hiervoor lang mijt heeft gehad, en dat het daardoor komt.
Wanneer ik haar te veel suikerrijk ( bijv wortels of appels) voer gaat ze ook stampen.
Ik hou het goed in de gaten en wanneer ik bang ben dat ze mijt heeft behandel ik haar.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:49

tjitske heeft heel erg mijt gehad. volgens de veearts was tjitske er ook allergie's voor en op de manege is er een mijten haard.
sinds de andere stal gaat het veel beter. Dat kan aan de haard liggen ze had het op alle benen tot de buik. sinds dien kreeg ik van de dierenarts dit middel neocidol. en dat help heel goed. alles hadden we geprobeerd maar dit is het enigste wat help. ook sta ze nu veel meer buiten. En haar stal is keurig droog. Daar kreeg ze manege brok maar heel weinig anders werd ze hyper en nu krijg ze muesli biologisch.
alles bij elkaar is het gewoon eigenlijk over af en toe een plekje en dan doen we weer behandelen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:13

Hier meldt ik me sinds een tijdje weer.althans wil even een update geven.heb helaas NOG geen nieuwe laptop(begint een beetje op t telefoondrama te lijken)maar heb goede hoop dat ik er nu snel een heb

Hier gaat alles redelijk.ik en mijn bijrijder zitten beide in een periode die niet fijn is.bij mij gaat dat voornamelijk om t werk en bij mijn bijrijder gaat het om iets anders.hier wijdt ik niet over uit.

Door dit heeft ze een tijdje niet gereden op Eros.in die periode heb ik hem gelongeerd.hij werdt dat spuugzat,maar gelukkig is de bijrijder nu weer aan t rijden.ik hoop dat de positieve lijn Zich doorzet.
Eros is een stuk liever geworden naar ons beide.zeker de laatste weken.hij heeft echter wel een nieuw trucje ondekt. Hij maakt met zijn mond de onderste draad los en loopt dan zo de wei uit naar zijn stal.net of ie zeggen wil ik ben t zat,ga naar binnen.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:19

Kruipt onder de steen vandaan, ben ziek geweest %)
Zondag nog wel een lekkere buitenrit gemaakt maar daarna ging het eigenlijk mis, morgen weer naar het werk voel me redelijk beter.
Roos gaat goed, heb het idee dat ze super op haar plek is. Dus dat is mooi.

Van Marstall heb je ook speciaal IJslander voer (IJslander Robuust) schijnt super voer te zijn. Ik wilde het voor Roos kopen maar verkocht de dealer hier vlak bij niet helaas :( had wel alle andere dingen van Marstall, maar juist die zak niet ;(
Nu heb ik Roos op St Hippolyt Hesta Mix Muesli.
Ruikt super lekker :)

Bleh Mijt drama!! Hier ook paardje met mijt staat nu tijdelijk apart van de kudde. Bij Roos nog niks ontdekt

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:46

Toen wij Dublin een tijdje hadden kwam er een ander paardje bij en hebben we die laten controleren op mijt entingen, gechipt etc. en toen hebben we Dublin zijn benen ook laten controleren. De veearts zei direct terwijl ze amper gekeken had dat hij heel erg mijt had en dat het chronisch was en dat we er dus waarschijnlijk nooit vanaf zouden komen. (terwijl we hem toen in 5 maanden maar 2 keer hadden zien stampen, 1 keer na het wassen toen we ook zijn sokken gedaan hadden en 1 keer toen het heel erg warm was. Wat ik toch wel logisch vind met al dat haar, dat gaat natuurlijk broeien) Hij had dikke plooien in de kootholten, daar zag ze het aan en hij had wel op alle benen 1 korstje dus gingen we behandelen. Na 6 weken om de 8 dagen behandeld te hebben had hij op nog 1 been een wondje, dit hebben we in de gaten gehouden. Daarna was het goed.

Nu had ik allerlei dingen gelezen over CPL door onbehandelde mijt etc dus ging ik mij ontzettend zorgen maken, en hebben we vorige week nadat ik een korstje boven op zijn been een beetje aan de binnenkant gevonden had de da laten komen. Dat was een andere dan de vorige keer (van diegene van de vorige keer hadden we al meerdere verhalen gehoord dat ze erg overdrijft) en die gaf aan dat hij super benen heeft, die plooien hebben veel sokken paarden en over mijten maakte hij zich geen zorgen aangezien we behandeld hadden. Hij zei echt dat hij super benen had, zeker voor een sokkenpaard. Dat wondje dat ik gevonden had was van aantikken en bleek een sneetje te zijn.

Hier is hij dus ook mijtenvrij, waar ik erg blij mee ben!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:52

Sally heeft vanaf dat ik jaar heb in haar rechter knieholte ook een plekje dat dan weer wat erger wordt en dan weer wat minder. Maar wil ook niet weggaan.
Eén keer per week kam ik haar sokken door en kam daar dan de korstjes bij weg.

Zal blij zijn als het weer weekend is, kan ik weer iets met Sally doen. Nu kom ik niet verder dan 2 keer haar eten geven, en 's middags tussen werk en avondeten door haar stalletje doen.
Kan niet wachten tot het 's avonds weer licht is.

Gisteravond een eerste les gehad voor rijden met aanhanger. Rechtuit gaat wel, maar weet niet hoeveel stoepjes ik heb meegenomen in de bocht naar rechts. Zelfs nog bijna een auto :+
En achteruit rijden met sturen is helemaal nog drama.
Maar ga ervoor heb nog 3x2 uur les en dan examen. Hoop dat ik het in ene keer ga halen.
Kan gelukkig hier thuis ook oefenen met klein karretje.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:03

Oefenen met trailer gaat beter vind ik, hoe groter de aanhanger/trailer hoe makkelijker het gaat vind ik.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:49

Vervelend van je laptop (of beter gezegd, gebrek daaraan) ellie...
Fijn dat het met Eros wel goed gaat. Wat een grappenmaker zeg.

Oh, gelukkig ben je nu weer beter Niene

Succes met oefenen!
(zelf met trailer oefenen kan toch alleen als je een groot genoege auto hebt om de trailer met b rijbewijs te mogen trekken? of op eigen terrein. je moet er niet aan denken om onverzekerd een ongeluk te maken)