Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eleonoor schreef:In verhouding tot andere voeders zit in Nature's Best heel weinig in. Bij alle voeders van Hipro op hun site zitten ze met zetmeel bijvoorbeeld allemaal boven de 30 of soms 40 %. Pure granen zitten rond de 50%.
geerke schreef:ik heb het even opgezocht...10%...
ik meng mijn eigen voer....geweekte suikerbietpulp,flinke hand zemelen,zonnebloempitjes,gekookt lijnzaad,lucerne brokjes(zonder melasse)koolzaadolie en een schepje vitamines en mineralen....en een biertje af en toe....wel een gedoe,maar ik weet zo zeker dat er geen chemische anti-oxydanten inzitten.
) dat ik het weiland liet bemonsteren, terwijl een goede (gerichte)bemesting juist heel belangrijk is; OOK en misschien wel JUIST voor paarden met een stofwisselingsprobleem! In veel nederlandse weides is geen tekort aan kalium bijvoorbeeld en wanneer je rundveedrijfmest injecteert wordt het kaliumgehalte nog hoger, wat weer andere mineralen zoals magnesium verdringt. jcristina schreef:het sanequi-voer klinkt interessant, maar zijn het niet alleen de gist-culturen hierin die zorgen voor een gezondere darmflora? (wat eigenlijk het probleem veroorzaakt, of is dat niet zo?)
volledig en heeft sindsdien geen klachten meer, zit buitengewoon lekker in zijn vel. De anderen tinkers krijgen het gemixed. Ik geef er regelmatig extra plantaardige olie bij voor de darmflora en ter voorkoming van zandkoliek, bovendien helpt het bij vachtwisseling. En ik varieer het met gedroogde brandnetel, rozenbottel en ijslands zeewier. Beiden natuurlijk product en met sterk reinigende eigenschappen voor het interne stelsel. Weerstand bevorderend. Dat onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit de belangrijkste basis vormt van het rantsoen is voor mij vanzelfsprekend. tug schreef:bij IR gaat het om de suikers en zetmeel die snel wordt opgenomen in maag en dunne darm, de effecten van daar niet opgenomen suikers en vooral zetmeel in de blinde en dikke darm zijn anders in uitwerking dan het gebeuren mbt IR.
suikers en zetmeel worden in de maag en darm grotendeels verteerd tot glucose en daar reageert de alvleesklier op met meer insuline.
in de blinde en dikke darm via fermentatie omgezette koolhydraten ontstaan meestal vetzuren, niet direct een invloed op de insulineproductie, maar niet gebruikt leveren ze vetopslag.