[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:18

Wauw wat een paard!! Schitterend dier.
Super he die paarde lippen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:36

ik vind haar ook mooi hoor..
:j

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:36

van sommige paardjes weer beter nieuws, wat fijn!

ook bij Roos goed nieuws, gelukkig maar!!

Fiek hier begint echt af te vallen, meetlint geeft zo´n 20 kilo minder aan!!!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:56

@SuperRoos: Heb je zo'n Pavo meetlint? Dat is inderdaad wel handig!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:37

ja inderdaad, of het gewicht daadwerkelijk klopt maakt me niet uit maar ik kan wel zien of hij stabiel blijft of aan het afvallen is :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:07

de fjord van een stalgenootje van me is ook zo vreselijk dik...:
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SjKXv ... 6/iris.JPG

( ik heb toestemming voor de foto )
die is afgelopen winter vreselijk aangekomen van voordroogkuil
ze stonden in een groepje van 3 fjorden, waarvan er twee juist schraal waren dus die mochten wel voordroog hebben.
maar deze dame( van al 21 geloof ik) had dat dus net niet nodig en werd daar moddervet van.

zo verschillend hoe dieren dan op voeding kunnen reageren he?
ze staat nu behoorlijk schraal,maar net niet te, ik vind het toch eng in verband met hyperlipemie.

ik kwam toen ik een jaar of 15 was altijd bij een boertje en die had een shetlander die dat had, (vet in het bloed noemen ze het ook wel.)
dat vind ik dan weer eng. ze zijn te dik,dus je zet ze op dieet,maar te streng mag dan ook weer niet he

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:05

Fiek zat daar toen tegenaan ja, toen stond hij kantje boord...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:51

Ik ben net krachtvoer wezen halen en pavo natures best was daar niet. Maar de eigenaar kwam met een ander soort voer dat voor onze paarden wel eens interessant zou kunnen zijn. Het is van Hipro en heet flexibel move.
Hier komt korte beschrijving:
Krachtvoer met extreem laag suiker/zetmeel gehalte, goed te gebruiken bij paarden met EPMS en spier en stofwisselingsproblemen.

Er zit wel veel vet in maar dat is voor mijn paard goed anders is ze helemaal zo'n gratenbaal. Ik heb via mail Hipro om info gevraagd want dit soort staat nog niet op hun site www.hipro.nl ik hoop dat het wat is. Er zit ook magnesium in, lijnzaad,pulp<10% suiker en sojaolie afijn een heleboel.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:47

Pavo Nature's Best?? Daar zit toch best nog veel zetmeel in?

Pavo schreef:
Suiker (alleen natuurlijk) 2 %
Zetmeel 24 %

best nog veel....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:39

In verhouding tot andere voeders zit in Nature's Best heel weinig in. Bij alle voeders van Hipro op hun site zitten ze met zetmeel bijvoorbeeld allemaal boven de 30 of soms 40 %. Pure granen zitten rond de 50%.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:10

Deze: Flexibel move staat niet tussen de voeders op hun site.
btw. ik gebruik 1 beker krachtvoer om magnesium mee te mengen. Ben nu aan het kijken wat we op zullen hogen want ze is afgevallen. Manenkam voelt erg goed en vet bij staartaanzet is foetsie, maar ook haar flanken gaan wat tekenen dus zowiezo meer hooi.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:04

Eleonoor schreef:
In verhouding tot andere voeders zit in Nature's Best heel weinig in. Bij alle voeders van Hipro op hun site zitten ze met zetmeel bijvoorbeeld allemaal boven de 30 of soms 40 %. Pure granen zitten rond de 50%.

Wij voeren Safe and Sound (van Dodson & Horrel), speciaal voer voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid met weinig suikers en zetmeel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:08

wat zit er dan procentueel in Safe and Sound?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:14

ik heb het even opgezocht...10%...

ik meng mijn eigen voer....geweekte suikerbietpulp,flinke hand zemelen,zonnebloempitjes,gekookt lijnzaad,lucerne brokjes(zonder melasse)koolzaadolie en een schepje vitamines en mineralen....en een biertje af en toe....wel een gedoe,maar ik weet zo zeker dat er geen chemische anti-oxydanten inzitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:11

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:00

Niet alle koolhydraten/zetmeel zijn slecht, het gaat er om waar ze in het darmkanaal worden afgebroken Ik geef nu ter vervanging van 1kg hooi, 1kg van dit voer: http://www.sanequi.nl/index.php?id=4

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:18

geerke schreef:
ik heb het even opgezocht...10%...

ik meng mijn eigen voer....geweekte suikerbietpulp,flinke hand zemelen,zonnebloempitjes,gekookt lijnzaad,lucerne brokjes(zonder melasse)koolzaadolie en een schepje vitamines en mineralen....en een biertje af en toe....wel een gedoe,maar ik weet zo zeker dat er geen chemische anti-oxydanten inzitten.

Dit komt erg overeen met flexibel move, ik zal toch even wat overtikken.
grondstoffen:Sojab.schil.>31%rc 1)
luzerne 16-18 re
voormengsel
Palmp.schil9rc
laxcel
sojaolie 2)
lijnzaad
pulp<10%suiker AD-LIB
sojabonen get. pell. 3)
gerst
plantaardig vet
monocal Belgie
zout
tot zover de grondstoffen

Analyse:
ruw eiwit 125g
ruw vet 135 g
ruw celstof 211g
ruw as 84g
ca 9,0g
p 4,5g
magnesium 4,0g
natrium 5,0g
lysine 5,5g
methionine 2,2g

de gehalten zijn per kg

soja schroot/hullen (geprod.metgenetisch gemodificeerde sojabonen)
sojaolie (geprod. als hiervoor)
sojax (als hiervoor)
koper (II) sulfaat, pentahydraat 20mg
vitamine E (dl-alpha-tocopherol-acetate) 550 mg

En naar wat ik uit de site begreep word alles eerst gekookt.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:02

het sanequi-voer klinkt interessant, maar zijn het niet alleen de gist-culturen hierin die zorgen voor een gezondere darmflora? (wat eigenlijk het probleem veroorzaakt, of is dat niet zo?)

En laten jullie ook het ruwvoer analyseren zodat je weet welke tekorten erin zitten, dus dat je zeker weet wat je bij moet voeren? Op amerikaanse fora heb ik gelezen over het apart bijvoeren van de mineralen/spoorelementen die onvoldoende in het voer aanwezig zijn, volgens mij kun je dat nog nergens in nederland bestellen voor paarden of weet iemand dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:23

ik snap niet goed wat je bedoeld?
supplementen kun je overal wel krijgen voor paarden en er zijn er behoorlijk wat die een hoog aantal minderalen/spoorelementen bezitten.
ruwvoer analyse doen wij niet omdat we meerdere partijen opkopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:24

Dat het in je voer (of grond) zit betekent nog niet dat je paard het ook (kan) opnemen. Wil je weten wat je paard teveel of te weinig krijgt zal je bloed moeten testen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:01

ellepel; ik bedoel dat de supplementen die je hier koopt, haast altijd een combinatie zijn van meerdere soorten mineralen, spoorelementen en/of nog vitamines toegevoegd!
Het schijnt belangrijk te zijn dat de verhoudingen van deze met elkaar in balans zijn (maar ik ben dus geen voedingsexpert) zoals bv de calcium/fosfor verhouding, begrijp je?
En wanneer je niet precies weet in welke hoeveelheden en verhoudingen de verschillende mineralen en spoorelementen in je ruwvoer voorkomen, KUN je eigenlijk ook niet gericht supplementen bij gaan geven.
Je kunt zo zelfs een probleem verergeren, denk maar aan het verdringen van magnesium door bijvoorbeeld hoge hoeveelheden kalium of calcium. Maar het is best ingewikkeld en ik weet er ook niet heel veel van, daarom was ik benieuwd hoe jullie dat doen met je paarden.

en Tamary; het kan best zijn dat je paard bepaalde stoffen niet goed opneemt en daarvoor kun je inderdaad een bloedtest laten doen, maar dan moet je wel weten in welke hoeveelheden en verhoudingen je het voert voordat je dat doet, toch?

Volgens mij wordt er in nederland nog niet zoveel onderzoek hiernaar gedaan; mijn veearts vond het onnodig (duur!! :D ) dat ik het weiland liet bemonsteren, terwijl een goede (gerichte)bemesting juist heel belangrijk is; OOK en misschien wel JUIST voor paarden met een stofwisselingsprobleem! In veel nederlandse weides is geen tekort aan kalium bijvoorbeeld en wanneer je rundveedrijfmest injecteert wordt het kaliumgehalte nog hoger, wat weer andere mineralen zoals magnesium verdringt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:39

jcristina schreef:
het sanequi-voer klinkt interessant, maar zijn het niet alleen de gist-culturen hierin die zorgen voor een gezondere darmflora? (wat eigenlijk het probleem veroorzaakt, of is dat niet zo?)

Dit ook:

De lage hoeveelheid speciaal ontsloten zetmeel zorgt voor een minimaal risico op doorstroming van onverteerd zetmeel naar de dikke darm (een veelvoorkomende oorzaak van verstoring van de darmflora)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:26

@ Jolin,

Hier een groot fan van de Flexible Move (ook wel Rosbrok genoemd naar de ontwikkelaar dhr Van Rosmalen) via producent Hipro. Dit voer is inderdaad vettiger met wat minder mooie staafjes, doordat het heel lage suiker/zetmeel waardes heeft, maar wat knappen hier veel paarden van op!

Ik beveel het regelmatig aan en weet uit betrouwbare bronnen én uit eigen ervaring (2 jaar nu) hoeveel paarden het hier zoveel beter op zijn gaan doen. Paarden met aanleg voor insuline resistentie, EPSM, spierbevangenheid en noem maar op.

Al mijn tinkers staan er op. De 'diabeet' :+ volledig en heeft sindsdien geen klachten meer, zit buitengewoon lekker in zijn vel. De anderen tinkers krijgen het gemixed. Ik geef er regelmatig extra plantaardige olie bij voor de darmflora en ter voorkoming van zandkoliek, bovendien helpt het bij vachtwisseling. En ik varieer het met gedroogde brandnetel, rozenbottel en ijslands zeewier. Beiden natuurlijk product en met sterk reinigende eigenschappen voor het interne stelsel. Weerstand bevorderend. Dat onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit de belangrijkste basis vormt van het rantsoen is voor mij vanzelfsprekend.

Daarbij goed letten op weidegang opbouw aan het begin van het weideseizoen.

Ik (en mijn tinkies) willen echt niets anders meer!
Topproduct!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:33

bij IR is het in de periode van noodzakelijk afvallen niet aangeraden uit te kijken naar krachtvoer, dat komt pas als je een gezond gewicht behaald hebt, pas dan kunnen de genoemde soorten voer een uitkomst worden, of ze bruikbaar zijn is per paard verschillend, bij sommige kun je niet boven de grens van 10 % gaan zitten bij andere is tot 15% suikers en zetmeel haalbaar.

de bedoeling is dat je percentages alleen als vergelijkingsgetal gebruikt tussen voer, ga je voeren reken dan zo nauwkeurig mogelijk uit hoeveel werkelijk gewicht aan suikers en zetmeel er in het voer mag zitten in het totale rantsoen, de rijkste voersoorten moeten zoveel mogelijk in kleine hoeveelheden over de dag verspreid gevoerd worden, in grotere portie's geeft het voor de meeste IR paarden toch nog een te grote piek.

hoe geconcentreeder je voer hoe korter je paard er mee bezig is, bij IR lijkt het beste effect te behalen door een vrij constante aanvoer van voedermiddelen, omdat je toch bij het afvallen beperkt bent door een maximale hoeveelheid droge stof (1,5 % van het lichaamsgewicht) heeft je paard meer werk om eenzelfde hoeveelheid ruwvoer weg te werken dan van geconcentreerd voer, hoe groter het deel geconcentreerd, hoe langer hij naar een leeg bord moet kijken, hoe geleidelijker het voer binnenkomt hoe minder kans op pieken, die het risico op complicatie's als hoefbevangenheid door te hoge insuline waarden worden. daarnaast neem je bij erg geconcentreerd voer een extra risico op stalondeugden en maagzweren op de koop toe.
er wordt steeds aangeraden een minimale hoeveelheid op te nemen in een rantsoen die nodig is om een nodig supplement te geven en dat dan ook nog zoveel als mogelijk te verdelen over een aantal voerbeurten.

bij IR gaat het om de suikers en zetmeel die snel wordt opgenomen in maag en dunne darm, de effecten van daar niet opgenomen suikers en vooral zetmeel in de blinde en dikke darm zijn anders in uitwerking dan het gebeuren mbt IR. het is meer vergelijkbaar wat er met fructaan en overvoeren ontstaat, de onverteerbare zetmeel of fructaan kan dan een grote afbraak van de darmflora geven en de stoffen die daar bij vrijkomen kunnen andere stoffen activeren die ook hoefbevangenheid kunnen geven.

suikers en zetmeel worden in de maag en darm grotendeels verteerd tot glucose en daar reageert de alvleesklier op met meer insuline.
in de blinde en dikke darm via fermentatie omgezette koolhydraten ontstaan meestal vetzuren, niet direct een invloed op de insulineproductie, maar niet gebruikt leveren ze vetopslag.

schotse wetenschappers denken in muizen nu de boosdoener gevonden te hebben die insuline-resistentie zou veroorzaken, het gaat daarbij om een stof die in het vet geproduceerd wordt aangeduid met de afkorting PEDF, het is vrij pril resultaat, meeste onderzoek is gericht op mensen, maar een voordeel is dat als je eenmaal weet hoe zo'n stof eruitziet, je ook kunt gaan kijken of het bij paarden dezelfde rol speelt en dan zijn we een klein stapje verder op weg naar de ontwikkeling van bruikbare medicijnen. minder vet levert zowiezo minder risico om dergelijke stoffen te kunnen aanmaken.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:00

tug schreef:
bij IR gaat het om de suikers en zetmeel die snel wordt opgenomen in maag en dunne darm, de effecten van daar niet opgenomen suikers en vooral zetmeel in de blinde en dikke darm zijn anders in uitwerking dan het gebeuren mbt IR.

suikers en zetmeel worden in de maag en darm grotendeels verteerd tot glucose en daar reageert de alvleesklier op met meer insuline.
in de blinde en dikke darm via fermentatie omgezette koolhydraten ontstaan meestal vetzuren, niet direct een invloed op de insulineproductie, maar niet gebruikt leveren ze vetopslag.

Tug, altijd weer leerzaam als jij je ermee bemoeit! +:)+

Is er op de een of andere manier nog te lezen hoe hoog het gehalte aan snelle en trage zetmelen is? Kun je er bijvoorbeeld vanuit gaan dat naarmate het gehalte vezels in het voer hoger is, er relatief meer trage koolhydraten in zitten? Of is dat raar gedacht en staat dat helemaal los van elkaar?