[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:12

Dat is helemaal niet zo'n gek idee als je in de bewoonde wereld woont :D Ben benieuwd naar fotos! haha!

Niene87

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:24

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:31

Leonoor schreef:
Daisy, juist lekker het bos in gaan! Rechtuit rijden is het allerbeste als ze nog groen zijn.

Niene, wat een heftig schema voor een 3,5 jarige, om eerlijk te zijn!

Zag het ook, schrok er ook een beetje van,wow. Zelf merk ik aan Karel dat om de dag een half uur , 40 minuten onder het zadel meer dan genoeg is. Karel is inmiddels ruim vier, toen we net begonnen had ie de piep al leeg na zo'n 20 minuten.

Nu kies ik er wel heel bewust voor om een jong paard niet te overvragen. De dieren die ik heb ingereden en doorgereden hebben dus ook nooit problemen gegeven, geen "pubergedrag", niet lastig.
Zogauw het paard het werk fysiek aan kan (groeischijven sluiten pas met 5) en het mentaal ook snapt zal ie altijd uitgroeien tot een fijn werkwillig dier.

In dit geval zou ik een stap terug doen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:34

DaisyUkkie schreef:
Joy is bij de handelaar ook maar 2-3 x p/w gereden en voor de rest beetje gelongeerd (zonder touwtje) en los gegooid, ook zou ze beleerd zijn voor een karretje. Daar heb ik een foto van gezien.

Komt ie uit Loenen?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:37

Jury ging goed *\o/* Denk wel dat ik hoge punten gehaald heb met die opdrachten. Erg benieuwd nu.
Nieuwe docent was heel kritisch maar had weinig op m'n werk aan te merken dus heel blij. Nu de examens maar langzaam leren. En m'n paper afmaken dit weekend. Misschien kan er dan nog eens een ritje bij.

Cheyenne is dus niet aan het bijkomen he. Had niets aan haar tanden en bloed was verder buiten de wormen infectie in orde. Ze is ontwormd en heeft een spuit gehad. Voer nu brok en heb er maisvlokken aan toegevoegd. Ze krijgen ook genoeg hooi. Ik ben aan het denken haar binnen te laten en nog meer te voeren maar ze krijgt geen beweging dus heel veel voeren kan ik dan ook niet. Nu zou ik eventueel die slobbermash of bietenpulp kunnen voeren waar ze snel van bijkomt maar ik heb geen ervaring met voer dat 12 uur in water moet weken. Maar die bietenpulp zou haar binnen 3 weken weer op gewicht moeten hebben. Iemand dit al eens gevoerd? Ik zie dat Cheyenne niet ziek is verder, ze is nog heel monter, heeft niet eens een snotneus ofzo. En als ze echt ziek was had de DA het toch wel aan het bloed kunnen zien, niet?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:49

Ik moet even mijn vriendinnetje (Nienke) bij staan hoor! :o hopelijk vinden jullie mij als indringer niet heel erg maar Ik weet dat nienke heel veel moeite doet om goed schema te maken en haar paard daarmee regelmaat te bieden.
Ze weet hoe ik over haar schema denk en ook ik vind het prettiger als het meer om de dag zou zijn maar soms heb je die luxe niet.
Ik ben juist heel trots op haar dat ze zoveel moeite doet om haar paard goed op te leiden, want ja laten we eerlijk zijn naast haarzelf zou ook haar dochter veilig op roosje moeten kunnen rijden.
Als je nienke kent weet je ook dat ze nooit een uur op haar paard zit. en ze dus ook roosje niet snel zal over vragen. een uur les waarin veel gestapt wordt is beter dan een half uur draven in mijn ogen. En ik snap ook heel goed dat ze de dag daarna haar les wil herhalen dan zit het nog fris in jouw gedachte en die van je paard!
4 x rijden waarvan 2a 3x in de bak vind ik niet heel hard werken. Zelfs niet voor een jong paard. Denk zelf dat regelmatig rijden minder belastend is dan 2 of 3 keer in de week zwaar werk. En vergeet niet dat buitenritten ook heel belastend is voor spier en gewrichten!

Nogmaals ik wil niet indringen, niet beledigen. maar gewoon even mijn vriendin bij staan want ik denk dat jullie het mis hebben wat betreft nienke en roosje.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:06

Chimello ,
Bietenpulp zijn ze niet binnen 3 weken weer op gewicht hoor , dat heb ik nu 2 x ervaren .
Je zou haar heel goed onbeperkt hooi moeten geven , dan kan ze eten wat ze zelf wil en wat ze nodig heeft.
Hier gaat er per paard 1 baal(tje) hooi per dag doorheen , soms wat meer , gemiddeld voer ik hier 9 kleine baaltjes hooi per dag, voor momenteel 8 paarden.
Daarbij , de magere paarden slobbermash , bietenpulp , muslii en brok ( tot ze weer dikkig genoeg zijn. )

Je zou haar apart moeten zetten om te zien wat ze werkelijk aan eten tot zich krijgt , misschien onderste in rang en krijgt niet genoeg binnen ?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:01

Geloof niet dat iemand hier Nienke iets kwalijk neemt hoor. k denk dat ze juist heel bewust probeert het beste voor haar paardje te doen. Er wordt alleen de tip gegeven om goed in de gaten te houden dat het nog zo'n jong puppy-paard is. :)

Hier krijgen ze met zn 3tjes, of eigenlijk 2,5 een baal voordroog van 500 kg per 1,5 week. Ze hebben altijd hooi liggen.
Daarnaast krijgen ze 2 handjes Quatro van mijten voor de lekker.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:28

Hooi krijgt ze genoeg en ze is de alpha merrie. Iedereen schuift voor haar en zelfs haar dochter (is ook al volwassen maarja :+) krijgt geen eten meer als Cheyenne dat bepaalt. Ik wacht altijd tot het voer op is dus ze krijgt al haar brok binnen. Ik wil haar nog meer voeren alleen weet ik nu dus niet wat want ik kan ook niet ineens meer brok voeren als ze geen conditie heeft/gereden wordt momenteel. Wei is een grote modderpoel dus longeren lukt niet en ik ga geen mager paard rijden... Maar lepel heb je met de slobbermash wel goede ervaring dan? Dan kan ik dat misschien nog extra voeren :) Maar sowieso vanavond gaat ze maar naar binnen. En dan blijft ze een tijdje binnen, stallen zijn toch heel ruim en ze vindt alleen staan niet zo heel erg. Ik vind het alleen zo raar dat een paard dat ik zo goed ken, wat nooit dun geweest is ineens zo mager is van een worminfectie... Misschien verwacht ik te snel resultaat ik ben haar gewoon niet zo gewend.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:56

Succes met de mijt Nienke.

Mira beterschap met je knie. Hopelijk is de pijn snel weg. Vallen is nooit leuk.

DaisyUkkie welkom hier. Wat een leuke tinker heb je.

Las heel veel over bewegingsschema's en rijden. Daar ga ik me niet inmengen, heb ik geen verstand van :+
Sally heeft wel een luizenleventje als ik het zo lees :) In het weekend probeer ik een buitenritje te maken. Al is het nu ook al 2 weken terug dat ik heb gereden. Of ik longeer haar een keer los.
Door de weeks staat ze stil. Als ik wat doe met haar is het de dijk op lopen en aan de hand grazen.
Ze komt wel als het weer het toelaat van 8.15 tot 15.30 buiten en zomers 24/7. In een kudde van 7.
Heb al van meerdere gehoord dat ze zich daar flink in kan uitleven :)
Toen ik haar kocht was ze zes, en toen kwam er 2x in de week iemand om haar te rijden, verder deden we dingetjes aan de hand. Afgelopen zomer liep ze vaker. Nu dan bijna niet. Maar als het straks weer licht is 's avonds gaan we het rijden ook weer oppakken.
Ik vind zelf het rijden niet het leukste om te doen, moet het echt doen op de dagen dat ik denk nu wil ik rijden. Vind het aan de hand wandelen soms nog leuker :)

Sally is ook gaan in vallen. Daar gingen haar achterste ribben al bij uitsteken. Die ga ik nu 's morgens rond 5.20 en 's avonds nog een keer tussen 7-8 uur een portie Seniores Priores van subli geven.
Daarnaast krijgen ze in de bak dan hooi en als ze op stal gaat tussen 3-4 uur krijgt ze nog musli en brokjes. Ik hoop haar zo weer wat dikker te krijgen.
Volgende maand wil ik een tandarts laten komen, zou het kwaad kunnen als ik haar nog een keer ontworm? Ze is ergens rond november ontwormd.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:27

Nee kan geen kwaad lijkt me, buren van ons ontwormen een keer en dan 3 weken later nog een keer.

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:36

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:37

dagmach schreef:
DaisyUkkie schreef:
Joy is bij de handelaar ook maar 2-3 x p/w gereden en voor de rest beetje gelongeerd (zonder touwtje) en los gegooid, ook zou ze beleerd zijn voor een karretje. Daar heb ik een foto van gezien.

Komt ie uit Loenen?

Uit Montfoort

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:42

Ik kan je filmpje niet openen helaas :(

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:52

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:03

Ik denk dat dat aan mn mobiel ligt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:16

op mijn laptop doet hij het. Wat blijft ze mooi om je heen draaien :) Leuk!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:31

chimello; Wat eern mooie Tinkies heb je. Van welke leeftijden zijn ze?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:56

Dankjewel :) Guess? Die is nu anderhalf. De veulens zijn van mei en augustus.

Ik baal echt, had een pearl op het oog maar die blijkt verkocht te zijn dus we waren te laat. En nu baal ik als een stekker want ik heb een heel plaatje in m'n hoofd van hoe mijn toekomstige paard er uit moet zien en deze had het helemaal. En dan is hij al verkocht ;__;

Cheyenne staan fijn binnen, liksteentje erbij. Misschien dat ik met haar ga wandelen ofzo. Maar ze staat volgens mij veel liever binnen op stal te niksen en te eten dan met baasje door de modder in het bos te ploeteren :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:04

Ah balen!

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:02

Ja, das pech hebben. Wat hebben guess en dat palominobonte veulen trouwens ontzettend schattige oortjes, met die donkere randjes erin. Gefeliciteerd met schoolresultaten.

Joy doet het braaf! Lekker fanatiek. Ook een leuk paardje hoor.

Ik heb weer strokorrel in de stal, maar ik haal Quint er steeds een beetje vochtig uit. Hij ligt veel, maar is supernetjes op zijn stal. Maf, want met mijn andere pony's had ik daar nooit last van. Had je voor Jack al de strokorrel besteld? Hoe bevalt jou dat?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:03

Balen chimello, maar dan was ie kennelijk niet voor jou bedoeld, er komt vast nóg iets leukers op je pad.
Wat vervelend dat jullie tinkies invallen!
Hier geen last van. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel Gijs eet. Stalhoudster regelt dat, maar hij ziet er prima uit en groeit lekker door, dus het zal niet te weinig zijn :+.

Tja bewegingsschema's. Gijs mag nu 1x per week een paar rondjes in de longeercirkel (10 minuutjes). Zo ben ik lekker met hem bezig, leert ie de stemcommando's en bouwt hij alvast wat spiertjes op voor al ik er op ga. Ik zou met een jong paard het liefst 2x per week naar buiten gaan, maar daar moet je wel de mogelijkheid voor hebben.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:18

Wie gaan er allemaal naar de Tinkerdagen in Leusden? (in ieder geval in mei)

Ik ga waarschijnlijk voor het eerst, vind het super leuk maar ben stiekem ook wel een beetje zenuwachtig! haha

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:17

Ik heb nu een paar dagen vrij dus ga weer eens de website updaten! Wil echt wat veranderen eraan maar dan heb ik ff een paar dagen sleutelwerk, op zich wel leuk om te doen :)
Ja helaas, wacht wel desnoods een heel jaar voor het perfecte paard. Ik heb nu eenmaal zo'n beeld voor me van wat ik zoek en dan moet ik maar geduld hebben maarja dat heb ik niet echt soms haha.

En dankjewel, ben ook heeeeel blij met de goede resultaten zover dit jaar op school. Hierna nog een jaar en dan mag ik in een reclame bureau gaan solliciteren :D

Cheyenne keek vanmorgen heel zielig toen ze binnen moest blijven (natuurlijk pas toen haar voer op was want dat vond ze wel heel leuk voorgeschoteld te krijgen). Chihiro stond in de wei de hele dag te ijsberen omdat haar moeder er niet bij was. Ze is bijna 7 en gedraagt zich nog als een veulen soms. Ze functioneren prima zonder elkaar maar ze missen elkaar wel snel. Uiteindelijk ging ze ook maar eten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:36

Ah gossie. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar.

Td. Ik ga naar beide edities.
Nu ik 2 witte dekjes heb wil ik ook vrijdag en zaterdag starten