[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:46

Niene, ze hebben ook tijd nodig om te rusten en te groeien en vnl te kunnen verwerken.

Klinkt fijn daisy, heb je ook film materiaal van dr? :+:

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:47

Joy is bij de handelaar ook maar 2-3 x p/w gereden en voor de rest beetje gelongeerd (zonder touwtje) en los gegooid, ook zou ze beleerd zijn voor een karretje. Daar heb ik een foto van gezien.

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:48

Snackie: op dit moment alleen foto's van haar ;)

Wat voor filmpjes wil je zien van haar :)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:48

oneven week
maandag nienke les 1 uur
dinsdag max half uur bakwerk herhalen les (dit zal pas gaan lukken als het s avonds wat lichter is, dus vanaf eind februari, tot die tijd dinsdag vrij)
woensdag noah rijden maar max 1/2 uur (noah is 8 dus geen intensieve dingen meer figuren oefenen en zit oefeningen klein beetje draf)
donderdag vrij
vrijdag longe
zaterdag buitenrit of bakwerk nienke en noah (3 kwartier totaal max)
zondag klein stukje buitenrit met hondjes en kerel er bij

even week
maandag vrij
dinsdag longe
woensdag noah les (1,5 uur ohz)
donderdag vrij
vrijdag vrij
zaterdag buitenrit of bakwerk nienke en noah (3 kwartier ong)
zondag klein stukje buitenrit met hondjes en kerel er bij

Lijkt dit schema beter?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:49

DaisyUkkie schreef:
Leonoor: bedoel je eerst het bos in stappend en ernaast of rijdend met een redelijk braaf paard dat meerdere malen p/w in het bos gaat?

Gewoon lekker rijden! En ook mooie stukken draven en als galop in de bak niet zo makkelijk is, op een gegeven moment achter een ander paard aan, in galop laten 'vallen' zodat ze daar vanzelf wat meer vertrouwen in krijgt.

Niene, de dag na de les direct rijden heeft als nadeel dat paard in kwestie de les zelf niet zo makkelijk kan verwerken, met het oog op bijvoorbeeld spierpijntjes. Maar ook in het koppie moet het allemaal een plekkie krijgen.

Overigens, Myrthe, waarmee ik nu Z1 rijdt loopt ook slechts 4 keer per week. Verder staat ze van 10 tot 22 uur op de wei en in de nacht in de stal. En van die 4x keer rijden, is het vaak nog 1-2 keer per week een buitenrit. Is écht wel genoeg, ik merk dat als ik meer ga trainen, ik haar echt afstomp. Paard moet er ook lol in hebben.
En mijn trainingen duren doorgaans ook maar een half uurtje, uitzonderingen nagelaten.

Longeren doe ik alleen met zadelmak maken, daarna bijna niet meer.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:52

Ik longeer alleen als madam erg fris is of ik geen zin heb om te rijden. Dat kan met bijzet of de pessoa erbij. Verder lekker buiten staan en pak haar als ik tijd heb 2 keer in de week. Buitenritten moeten nog gemaakt worden ik hou mijn hart vast :P

DaisyUkkie

En hoe zit het met balkjes lopen, bijv in longeercirkel? Bij ons op stal zegt de een dat het goed is en de ander weer van niet? Wat is jullie ervaring als Tinker profs :)

Niene87

Thnx Leonoor :) aldoende leren we wel en meer weten 1 dan meer.. ik heb hiervoor KWPN gehad en dat is ook wel verschil ik vind goed schema vinden heel moeilijk. weet ook wel dat 3x rijden wel genoeg is hoor en wil dr ook wel kans geven om te groeien...
maar merk laatste tijd erg dat we voor mijn gevoel weinig doen.. ben veel naar buiten geweest gewoon lange rechte stukken ong 20 min per keer, maar dan wel 3x achter elkaar of zo... ze deed dat wel braaf
afgelopen week zaterdag gereden, zondag, maandag en dinsdag vrij en vandaag weer naar les geweest met mijn dochter. morgen en overmorgen heeft ze weer vrij en dan zaterdag weer rijden... zondag twijfel ik over ik denk dat ik haar in longe zet heb maandag dan weer les.

ik schrijf altijd wel mooi schema per week maar bak dr nooit wat van ;)

Roos staat trouwens iedere dag buiten in een kudde van 5 van 08:30 - 16:30 als het weer langer licht wordt kunnen ze langer staan zomers zelfs tot 22:00 uur

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:55

Ik had hiervoor ook een KWPN, is verkocht aan de bijrijder. Maar ik ben echt blij dat ik voor de Tinker heb gekozen, dat karakter zo geweldig <3 !

Wij hebben helaas geen wei en de meeste eigenaren van de (sport)paarden willen niet dat hun paardjes los gaan met anderen. Jammer maar helaas.

Joy is gisteren wel hengstig geworden van een fjorden ruin ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:59

DaisyUkkie schreef:
En hoe zit het met balkjes lopen, bijv in longeercirkel? Bij ons op stal zegt de een dat het goed is en de ander weer van niet? Wat is jullie ervaring als Tinker profs :)

Heeft als voordeel dat ze hun voetjes gaan optillen, opletten waar ze lopen, dus kan ook echt geen kwaad. Maar kan je tijdens rijden in de bak ook meenemen natuurlijk. Lekker op drafafstand naast de hoefslag leggen of bijvoorbeeld op een grote volte.
Maar om ze geestelijk wat rijper te maken kun je ook een soort schriktraining doen.

Niene, volg een beetje je gevoel. Zelf rijden wij pas wat serieuzer als de paarden 5 jaar zijn, puur omdat ze lichamelijk te sparen. Maar ook geestelijk natuurlijk, sommigen blokkeren op een gegeven moment letterlijk als ze overbelast worden.
Als je gevoel hebt dat je 'te weinig doet', ga lekker wandelen of fietsen met haar. Onbelaste recht-toe-recht-aan beweging ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:01

Daisy. Gewoon bewegingsfilm is altijd leuk :+:

Tinkers zijn laatbloeiers is mij altijd verteld daarom kocht ik er 1 van 5.5 jaar( intussen is ie 7.5) en dan kun je wat meer doen.

Een 3.5 jarige zou ik zelf maar 2x pw pakken. Afhankelijk van t paard natuurlijk.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:03

Thnx! Gevoel volgen is moeilijk als iedereen wat anders zegt ;)
wil haar niet overbelasten maar niks doen voelt soms ook raar.... heb nog niet echt ervaring met jonge paarden wil niet voor niks ook gewoon goeie les, wil geen verprutst paard. maar qua schema zou het fijn zijn als ik iemand op stal had die precies wist voor mij hoe het moet! hahaha tot nu toe altijd wel rustig gedaan nog hoor.. maar met mijn les en les van dochter wordt het wel drukker.. ook omdat mijn dochter buiten haar les om ook wel is er op moet natuurlijk :) is wel super leuk om te zien.
Ook vandaag weer heerlijke complimentjes gehad dat ze al veel vooruit is gegaan :D Eerst was het dronken slinger pony ze is nu stuk minder aan het slingeren

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:04

Snackie: Zal kijken wat ik kan doen morgen :) gelukkig eerder klaar van stage morgen, dan zal het wel moeten lukken denk ik ;)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:04

Daisy, sta je bij meer tinkers op stal? ken iemand die staat ook in Amsterdamse bos... ik woon in Twente andere kant NL geeeeen idee hoe groot dat bos is hoor hahah

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:07

Niene87: Dit is de eerste Tinker op de Manege ooit :) ze hadden allemaal een afkeer en vooroordeel voor de Tinker, maar toen zagen ze Joy en kwamen ze vertellen hoe ze zich hadden vergist :D

bij andere stallen o.a. bij Wennekers staan er verschillende Tinkers met divs. maten.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:07

Oh weet niet welke stal ze staat hoor :) dacht misschien leuk ook als er meer staan... maar wel goed dat ze van hun vooroordeel af zijn! :D

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:12

Er zijn wel pensionklanten die zeggen dat ze heel graag een Tinker willen kopen ooit, dus wie weet komen er meer :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:20

Ik wilde ook nooit een tinker.
Tot ik mn drukke kwpners zat was...kocht ik een groentje.
Met t idee van rustige buitenritjes maken. Nou echt niet. Jaron zn bijnaam is Turbotinker

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:47

Onze tinkers zijn echte laatbloeiers Daisy!
Met mijn puppytinks rij ik eigenlijk alleen nog maar buiten obv een ervaren paard.
Dat doe ik zo'n twee x per week,dat is meer dan genoeg,vooral Pearse(3,5)is dan ook bekaf.
Em idd in de bak balkjes lopen,goed voor ze,want onze tinkertjes zijn echte struikelaartjes die hun voetjes goed moeten leren neerzetten.... <3

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:23

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst DaisyUkkie

Shema is denk ik per paard heel verschillend. Als ze nog zo jong zijn zo ik ze vooral lekker laten wennen, en hun lichaam de tijd geven om uit te groeien.

Izzy gaat elk weekeind mee naar het bos. In de zomer gaan we doordeweek vaak s avonds ook nog naar het bos. In de bak rijden doe ik eigenlijk nooit.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:19

Wat een boel geschreven weer! Welkom Daisyukkie en veel plezier met je paardje! Idd nog niet teveel doen lijkt mij. Zou zonde zijn als ze er geen zin meer in heeft straks. Ik rij Aranka (5) nu 1 a 2 keer in de week en probeer 1 keer grondwerk te doen/ longeren. Lukt niet altijd, maar voor ons is het goed zo. Ook zij heeft de galop nog lang niet onder de knie. Op buitenrit gaat het goed, maar in de bak vindt ze het heel erg moeilijk. Bovendien is ze drachtig en moest ik het met haar heel rustig opbouwen.

Hier beginnen ze wat af te vallen, ik zet ze nu maar 's nachts apart en dan krijgen ze meer. Vanaf wanneer begin je met merriebrok? Vorig jaar kreeg ze er enorme jeuk van, dus weet niet zo goed wat wijsheid is.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:30

Joanne hoelang is jou 5jarige onder het zadel dan?
ik probeer met mijn 3,5jarige toch zeker wel 3x per week te rijden. maar ik maak altijd mooie schema's maar kom ze nooit na. helemaal savonds doordeweek niet na het werk heb ik nauwelijks puf om te rijden...
dus vaak is het maandag les, woensdag dochter, zaterdag rijden en zondag rijden.. maar 1 van de dagen in het weekend is zeer rustig rijden...

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:45

Ik heb geen idee Niene. Ik weet van de vorige eigenaar dat ze ergens is ingereden en dat er daarna een meisje van 13 op gereden heeft. Ik verwacht dat dit gebeurd is toen ze (amper)3 was, want ze is als 3 jarige naar een keuring geweest en daar is ze ook gereden. Ik heb haar gekocht toen ze 4,5 was en toen stond ze al even stil. Dat heb ik zo gelaten tot afgelopen september, omdat ze toen ik haar kocht erg mager was en geen spiertje meer over had. In combinatie met veulen leek me dat geen goed plan.

Ik vind wel dat ze in de paar maanden dat ik haar rij enorm vooruit is gegaan. Eerst denderde ze letterlijk over je heen als je haar aan de hand had, liep overal doorheen, nu loopt ze netjes mee. Ze is veel rustiger, meegaander en vriendelijker geworden. Vreemde mensen vindt ze niet meer zo eng en met voeren is ze ook wat makkelijker geworden. Ik ben ontzettend benieuwd of ze weer zo'n kreng wordt als het veulen er is. Vorig jaar was ze echt verschrikkelijk naar vreemden. Alleen mijn man en ik konden er in de buurt komen.

's Avonds in de bak rijden vind ik ook niet veel aan, vandaar dat ik dat maar 1x in de week probeer te doen, omdat ze de basis natuurlijk wel moet kennen. Die balkjes zijn trouwens een goed idee tinkerplein, vergeet ik altijd. In het weekend ga ik vaak samen met stalgenootje het bos in. Grondwerk en longeren vind ik wel belangrijk voor in de omgang, maar ook voor de galop die ze moeilijk vind. Gisteravond lukte het één kant op. Het begin is er!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:01

Lastig hoor zo'n doordrammer (om he tmaar even zo te noemen) wel goed dat het nu al zoveel beter gaat. Let op met als ze veulen heeft gewoon concequent blijven en op zelfde manier blijven reageren als nu dan zit dat straks wel goed! :D
Vervelend he met werk en nu in het donker met rijden.
Ik heb gelukkig nog woensdag vrij zodat ik het op die manier op kan lossen maar anders zat ik ook echt met hoe ik het moest gaan plannen...
Onze bak is wel goed verlicht maar ben zelf angsthaas en vaak s avonds te moe

Wonen wij bij elkaar in de buurt? Misschien kunnen we keer ritje samen doen?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:17

Voor mensen die in het donker rijden een tip, nu bij de lidle hebben ze lichten met een flexibele buis tussen deze kan je met een touwtje of velcro strip aan je zadelringen hangen en richten :). Heb er 2 gekocht per set 2 lichten en op de 2de set ga ik heel dun rood plakband/folie bevestigen dan is de schijn ook rood :P

Ga vanavond eens zien voor een foto er van vind het geniaal en ze schijnen mooi sterk... :D