DaisyUkkie schreef:Leonoor: bedoel je eerst het bos in stappend en ernaast of rijdend met een redelijk braaf paard dat meerdere malen p/w in het bos gaat?
Gewoon lekker rijden! En ook mooie stukken draven en als galop in de bak niet zo makkelijk is, op een gegeven moment achter een ander paard aan, in galop laten 'vallen' zodat ze daar vanzelf wat meer vertrouwen in krijgt.
Niene, de dag na de les direct rijden heeft als nadeel dat paard in kwestie de les zelf niet zo makkelijk kan verwerken, met het oog op bijvoorbeeld spierpijntjes. Maar ook in het koppie moet het allemaal een plekkie krijgen.
Overigens, Myrthe, waarmee ik nu Z1 rijdt loopt ook slechts 4 keer per week. Verder staat ze van 10 tot 22 uur op de wei en in de nacht in de stal. En van die 4x keer rijden, is het vaak nog 1-2 keer per week een buitenrit. Is écht wel genoeg, ik merk dat als ik meer ga trainen, ik haar echt afstomp. Paard moet er ook lol in hebben.
En mijn trainingen duren doorgaans ook maar een half uurtje, uitzonderingen nagelaten.
Longeren doe ik alleen met zadelmak maken, daarna bijna niet meer.