[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:21

Ik ga Jack marstall force bijgeven vanaf volgende week denk ik, misschien later ga kijken hoeveel haar er nu al vanaf komt. :)

Dankje ga het nodig hebben :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:12

Beterschap!

Vandaag voor m'n jury deadline van morgen werken voor school en aan m'n verslag werken voor mn' paper en aan twee andere opdrachten werken. Grappig, heb net 2 weken 'vakantie' achter de rug en volgende week beginnen de examens. Maar m'n marketing project waar we een bierflesje helemaal opnieuw moesten verzinnen en designen loopt echt heel goed. Docenten vinden ons concept helemaal geweldig dus daar ben ik blij om dan :)

We hebben twee camera's in de stallen hangen nu. Zie de hele tijd de hengsten spelen erop :+

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:35

Sally is ook al aan het verharen. En de ene fjord op stal is al flink aan het verharen.
Viel me vandaag ook op dat het al langer licht wordt *\o/*

Sweetsox sterkte met al je oppaskindertjes. Balen dat je je niet lekker voelt.

Hetlevenwint ging Jack lekker poetsen. Moet ook gebeuren op zijn tijd :D

Ik stond vanmorgen om 5.20 op stal om Sally eten te geven, en normaal zie ik altijd 3 koppies naar buiten kijken als ik de bocht omkom. Nu zag ik er maar 2. De buurmannen van Sally. Schrok wel even, normaal is ze altijd er bij maar nu.... lag ze nog lekker languit te slapen :+
Wist wel dat ze sliep, dan had ze allemaal stro in haar manen hangen, maar op stal nog nooit gezien. Was echt leuk om te zien.

Ben eens aan het kijken waar ik mijn e wil gaan halen, maar er is zoveel keus en prijsverschillen :o
Wil er binnenkort toch aan beginnen, maar vind het aan één kant ook spannend :o

Zondagmorgen staat er weer een rondje op de planning met Sally en 2 stalgenootjes. Dan heb ik haar al weer een jaar *\o/* Tijd is voorbij gevlogen.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:01

Heerlijke planning allemaal
Chimello succes met je jury deadline!
Sally, lekker buitenrit! en een jaar de tijd vliegt!

Noah (mijn dochter) had vandaag les met Roos ging echt super goed weer!! Zo trots op die 2 ze doen het samen echt goed!
Om jaloers op te zijn! Op stal voor dat ik er op ging om naar les toe te rijden had ze wel puber gedrag hahaha steeds draaien met op stappen... heb dr even goed op de plek gezet toen stond ze als een mak lammetje stil met opstappen!

Hier ook minder nieuws. Paardje op onze wei heeft Mijt, ben ik nu gemeen als ik heb gevraagd of ze zolang de behandeling is of zolang het niet over is dat ze op een apart stuk wei wordt gezet?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:10

Zou je niet sws preventief behandelen?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:11

Vervelend Niene! Mijn shet had ook luizen en de de VA werd veerust aanbevolen gewassen en daarna ingespoten nou de luizen vielen eraf...

Ik zelf ben met de scooter gevallen en het een knie die zeer doet heel fijn als je wilt rijden weer....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:12

Oeh beterschap!

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:57

Hi,

Wij zijn nieuwe hier ;)
Pas eigenaar van een tinker, na een zoektocht deze merrie gevonden. geboren in 2009 en import vanuit Ierland (wel gekocht in NL)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan meteen een vraagje, aangezien Joy nog net geen 5 jaar is. Wat is een goede schema? Aangezien bij ons weinig tot geen koudbloedpaardjes op stal rondlopen en al helemaal geen jonkies..

Alvast bedankt :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:02

Wat voor schema bedoel je dan?

Meiden, de inschrijvingen voor de Sokkenwasrit zijn weer geopend!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:03

Leuk beestje hoor, ik kan je helaas niet helpen heb zelf weinig ervaring met jonge paarden. ;)
Maar mij lijkt 2/3 keer in de week bewegen wel goed genoeg, lekker wandelen en als ze al beleerd is lekker rijden.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:06

Ik rij mijn KWPN als het lukt 2 keer in de week. Voor de rest staat ze lekker buiten.

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:09

is 3x p/w rijden voldoende +- 30 minuten rijden met daarvoor instappen en klein rondje draf in longeercirkel? verder rest stappen en losgooien in een grote paddock/longeercirkel etc? Spelen met de paarden voetbal snapt ze niet .. hihi blond zeggen wij op stal ;)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:17

Hoe is ze onder het zadel? Denk dat dit wel een goed schema is. Mijn KWPN is vier en vind dit tot nu toe genoeg en rij meestal maar een half uur of stop als het goed gaat.

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:24

Onder het zadel is ze braaf :) wel heeft ze niet z'n goede balans, veel heen en weer op en van de hoefslag :) aangalopperen is natuurlijk lastig in een bak, in het begin veel bokken, maar daarna vrij voorwaarts. Ben nog niet buiten gegaan in het bos. Misschien even wachten op beter weer?

Maar wat is het beste om mee te beginnen met een prive lesje van een half uurtje? grote voltes, rechte lijnen, beetje schakelen met stap-draf/draf-stap/draf-galop/galop-draf? Ik wil het leuk en relaxt houden, ja wel gewoon een beetje rijden niet sloffen ;) en haar niet opjagen met haar lijfje.

ze is ingereden, maar hoelang etc. dat weet ik helaas niet...

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:27

wat een schatje daisy, hoelang is ze onder het zadel?
Mijn merrie is 3,5 ik rijdt best veel vergeleken met jouw schema...
Dit wordt vanaf maandag mijn schema:

maandag een uur les met mij
dinsdag vrij of half uur bakwerk met mij
woensdag les met mijn dochter plus 2km onder het zadel er na toe
donderdag vrij
vrijdag longe
zaterdag buitenrit/bakwerk
zondag longe/grondwerk

Daarnaast staat ze in een kudde van 5 en daarin beweegt ze ook nog flink.
Twijfel of mijn schema zo elke week wordt of toch om de week... dat het anders toch iets te veel is..
dus ene week ik les andere week mn dochter maar dat weet ik nog niet helemaal... even uitzoeken waar Roos zich ook goed bij voelt

preventief behandelen doe ik sowieso

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:28

Denk als je les hebt heeft mijn paard wel geholpen veel op de binne hoefslag rijden dan heeft ze geen steun van de bakrand. Ze liep al snel op vier benen zonder gezwalk. En actief voor je bene houden is ook geen overbodige luxe. Mijn paard is wel snel en sensibel maar die moet ook aan het been blijven en rustig weg draven enz. Dat bokken kan ook rugpijn aangeven. En naar buiten gaan zou eerst met een groepje naar buiten gaan en dan een rustig pas kiezen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:29

Daisy, juist lekker het bos in gaan! Rechtuit rijden is het allerbeste als ze nog groen zijn.

Niene, wat een heftig schema voor een 3,5 jarige, om eerlijk te zijn!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:31

Leonoor.. ik dacht het zelfde. toen ik het typte
dus denk dat ik mijn les en de les van mijn dochter om de week doe dus de ene week dochter les andere week ik les.
Vind nogal lastig plannen.. mijn eerste les is overigens aankomende maandag
heb haar sinds 29nov en heb nog niet zo intensief gedaan als daar geschreven hoor...

ik heb tot aan nu 3x per week gereden.. maar wel wisselend qua tijd soms wel echt 3 kwartier maar om de week had mijn dochter wel les met Roos en dan is ze wel zeker 1,5 uur onder het zadel..

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:35

Wij gaan sinds dinsdag ;) les nemen bij een jong volwassenen zij heeft op NHB Deurne op school geleerd en zij is rustig en is wel echt van de basis, zowel ruiter als paard. Denk dat zij ons wel rustig kan helpen, totaal geen haast :)

Ik noteer alles voor haar, dan kan zij ons helpen dokteren maandag ;)

Na +- 3 a 4 keer bokken met het aanspringen is ze bij de volgende keren met aanspringen normaal, dan bokt ze niet, dat bedoel ik met normaal ;)

Ik dacht aan dit rooster, als iemand er niet mee eens is hoor ik het graag!

Maandag of dinsdag 30 min privé les, anders los of longeren + heerlijk stappen over het terein
woensdag vrij, los of longeren + heerlijk stappen over het terein
Donderdag vrij, los of longeren + heerlijk stappen over het terein
Vrijdag Groepsles, 30 min meedoen met de groepsles + heerlijk stappen over het terein
Zaterdag, vrij, los of longeren + heerlijk stappen over het terein
Zondag, Rijden + heerlijk stappen over het terein

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:36

Leonoor: bedoel je eerst het bos in stappend en ernaast of rijdend met een redelijk braaf paard dat meerdere malen p/w in het bos gaat?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:39

Welkom daisy! Wat een knap koppie heeft jou aanwinst zeg!

Gewoon aankijken per keer wat je paard aankan. Ik plan nooit. Voltes lopen is niet ideaal. Kilometers maken zou perfect zijn. Al moet je daarvoor wel eerst stuur rem en gas geinstalleerd hebben uiteraard. Daar is een half u per x wel genoeg voor. Om de dag of om de 2 dagen. Even zien wat ze kan hebben/ verwerken

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:39

@Leonoor ik durf met dat beest van mij niet het bos in de schrik al als er een mier niest... Soms wou ik dat ik Amigo nog had voor dit soort dingen...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:41

Zo . Roos dat is idd ewn pittig schema voor een jonkie.
Jaron loopt nu 5 a 6 dagen per week. Hij is 6. 2jr geleden in gereden en heb ik heb een jaar lang 2 a drie x pw. Ohz of aan de longe gehad.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:42

Ik zou de dag na les gelijk zelf ook rijden.. dan is alles nog vers in je geheugen.
En persoonlijk zou ik een uur les nemen. Warmrijden er bij in doen daar bereik je namelijk al heel veel mee buiten rijden om.. (ieder uiteraard zijn eigen mening hoor, maar je kan het meenemen/overdenken)

waarom steeds maar half uur.. denk dat je ook wel 3 kwartier kan of een uur of gewoon kwartier.. rijdt zo lang het goed gaat en probeer steeds iets over haar conditie heen te gaan zo bouwt ze ook steeds meer op.. En stop gewoon met rijden als het goed gaat. is het goed na 10 minuten stop je dan maar is het na half uur niet goed rijdt dan nog even door tot het wel goed gaat en stop dan...

groepslessen zijn wel goed voor het oefenen met andere paarden erbij in ook! :)
en longeren 1x per week is ook heel goed sowieso :) zou proberen om de dag sowieso te bewegen met dr dat je niet 2 dagen achter elkaar vrij hebt. en na de les zelf gelijk de dag erna rijden is ook iets wat goed is..
maar zijn maar dingen die ik altijd mee neem zeg maar, maar ik vind het ook ontzettend lastig wat nu goed is en wat niet...

succes met je keuze maken qua planning :D
maar inderdaad luister naar je eigen gevoel en naar wat het paard aan kan! das sowieso belangrijk..

ik zei al dat het inderdaad pittig rooster is van Roos misschien toch maar aanpassen inderdaad! hihi iets te hard van stapel gelopen met mijn planning

DaisyUkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:44

Snackie: Dank je wel!
Er zit wel een gas op en de rem werkt al aardig ;)

Met het rijden pakt ze alles redelijk goed op kwa, stuur/rem/gas etc.
en voetjes geven gaan ook de goede kant op ;)