[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:43

graszaadhooi zonder die schimmel ;) en verder gewoon hooi kuil en voordroog erg voorzichtig mee zijn!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:28

Ik spring er even tussenin want ook hier een paard dat opeens reageert alsof hij helemaal volgepropt wordt met voedsel. Connor is in een paar weken tijd echt moddervet geworden (incluisef vetschijven zelfs)van lucht lijkt het wel, is ook heel licht spierbevangen weer al gaat dat nu alweer wat beter, er is al ietsje af omdat ik nu na de vakantie weer voorzichtig beweging kan gaan geven..

Minder eten dan hij nu krijgt kan ook niet, hij staat zowat op een zandwei, er staat zowat helemaal niks meer in en dan alleen nog overdag ook. verder alleen wat hooi dat hetzelfde is als maanden ervoor en een handje grasbrokjes per dag. Stalhoudster was er ook nogal verbaasd over dat ons altijd te dunne knollie nu opeens spek krijgt van niks.

Zal wel met een opeens koudere en nattere weer te maken hebben. Mischien toch opeens meer fructaan in het gras?

Butsmuts

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:43

Karuna: dat klinkt wel erg als IR… bloedtestje kan zeker geen kwaad!
V.w.b. het hooi: dat zou je 1 of 2 uur voor kunnen weken voor je het voert, dan gaat 30% van de suikers eruit. Dan kun je wel een normale hoeveelheid ruwvoer blijven geven maar krijgt hij toch minder suikers binnen. Dat heeft bij mij goede resultaten gegeven, na een week of 3 begon ik echt verschil te zien.
Is het wel hetzelfde hooi als een paar maanden geleden of kan het zijn dat dit een andere partij is die misschien veel ‘vetter’ is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:02

IR is het nog niet gelukkig, daar zitten we wel bovenop om te voorkomen. Hij staat op dit moment nog steeds op stal bij zijn behandelaar waar hij na zowat jaren kwakkelen eindelijk klachten vrij is geworden afgelopen maanden omdat alles nu onder controle is en al zijn allergenen bekend zijn en geschrapt. En daarom is ook zijn weidegang beperkt naar alleen overdag in een schraal weitje omdat hij wel het risico loopt om bij teveel eten alsnog IR op te lopen.

Hooi wordt een keer per jaar aangeschaft van een zelfde stuk land om wisselingen in kwaliteit te voorkomen en is extreem eiwit en suiker arm omdat er meer paarden staan met problemen en is ook echt hooi hooi dus als los baaltje en niet in folie. Als het geweekt zou worden dan blijft er helemaal geen vitamine meer inzitten.

Het gekke is dat de minishetlander die heel gevoelig is voor bevangenheid nu wel op gewicht is en nergens last van heeft terwijl hij hetzelfde eten krijgt (alleen Connor natuurlijk meer hooi omdat hij groter is)

Het enige dat een oorzaak zou kunnen zijn is dat zijn lever nu eindelijk goed werkt en hij mischien nog efficienter met zijn voedsel omgaat. Voor de rest is alles hetzelfde als de afgelopen maanden, ook geen nieuwe paarden of veel stress.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:11

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:42

8 juli is onze D-day, dan komt de dierenarts bloed afnemen voor een IR test. Ben heel benieuwd!

Ben er eigenlijk wel zeker van dat hij het heeft, hij heeft bijna alle klinische symptomen, de voorlopige diagnose is gesteld met een lecherantenne en na een maand suikervrij dieet is hij enorm opgeknapt. Maar ik wil wel graag zijn bloedwaarde weten!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:49

eleonoor, dat klopt idd, alleen omdat de paarden hier dus ook hooi bij krijgen gaan ze niet echt grazen van het kort gegraasde gras en zijn ze daarin dus beter te houden dan een weide waar meer gras op staat, dan vreet die van mij zich tonnetje rond.. beste is helemaal zandpaddock en nooit meer gras...

karuna, balen dat connor ook weer aan het kwakkelen is..

Fiek leek hier vandaag iets minder gevoelig op de hoeven en wat minder opgezet...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:50

silfre, spannend 8 juli en dan duurt het nog even voor je de uitslag hebt.. zo te horen is je paard van een aantal dingen al wat opgeknapt en krijg je dus al dalende bloedwaarden te zien....

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:13

Gelukkig lijkt onze merrie ook weer wat op te knappen, ze loopt weer iets beter. Nog lang niet zoals het hoort, maar ze blijft de goede kant op gaan en loopt elke dag iets beter. Ze staat nu een paar dagen op alleen hooi, woensdag komt het bestelde voer binnen en de supplementen :) Ook de druppels voor haar lever deze week. En dan nog meer bewegen straks als ze geen last meer haar van haar bevangenheid. Ben erg benieuwd naar haar waardes over 2-3 maanden.

Hoe vaak laten jullie een IR test doen eigenlijk?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:17

Mijn paard is volgens mij beter bestand tegen wat gras dan tegen al die klavers ed. in een wei.
Kan helaas ook zijn dat ze weer een fase verder is |( omdat ze laatst toch Hb had, welliswaar lichte vorm.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:48

rodi, ik heb het in het begin 2 keer laten testen, toen ik wist dat hij er beter uit zag wist ik ook dat de waardes aan het dalen waren.. ik zou nu onderzoek kunnen laten doen maar weet toch dat alles verhoogd is, hou het geld in mn zak en besteed het aan dingen die hem beter kunnen maken ipv de daadwerkelijke gegevens te hebben. Ik weet dat hij IR is en ik weet dat het foute boel is nu...
Wanneer hij enorm zou verslechteren zou ik waardes laten meten om te kijken of alles nog wel eerlijk voor hem is als het ware...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:22

gras en ruwvoer blijven lastig, uit allerlei testen en proeven blijkt ook dat je niet aan de buitenkant kunt zien wat er aan energie in zit, ook natuurhooi of vogeltjes hooi kan behoorlijk wat meer energie in de vorm van suikers leveren dan je denkt.

iedere onderzoeker die werkt aan het onderwerp IR/EMS blijft benadrukken dat testen de enige zekere manier is om te weten wat je voert, lukt het nu niet om grote partijen in 1 keer aan te schaffen, dan is het toch aan te raden om daar in te investeren, soms is het mogelijk elders ruimte te huren of zelfs via een voerleverancier, in dat laatste geval hangt het wel af van de betrouwbaarheid van die leverancier. het testen van een grote partij geeft een veel betere indicatie van wat je voerd.

is dat niet mogelijk, dan is het voor de veiligheid aangeraden uit te gaan van de hoogste waarden die je kunt vinden en inderdaad het hooi te weken, een half uur in heet water of een uur in koud water is ruim voldoende om veel suikers uit te spoelen, veel langer weken leverde niet veel meer winst op voor suikers, maar de uitspoeling van mineralen wordt wel groter, als je hooi spoelt gebruik dan steeds vers water, anders lukt het niet genoeg uit te spoelen en het restwater bederft snel, week niet meer dan nodig, bij koud weer lukt het vaak om een hele dag voorraad in 1x te doen, maar in de zomer krijg je dan extra broei.
als je voornamelijk schraal ruwvoer geeft is het wel zinvol om uit te rekenen of een supplement zinvol is, kijk dan vooral naar de wateroplosbare stoffen.

de schimmels waar jolin het over heeft kunnen in alle versgras of gedroogde grasproducten voorkomen, de meest bekende is lolitrem b die raaigraskramp veroorzaakt, deze soort komt voornamelijk voor op engels raaigras, het schijnt ooit bewust toegevoegd te zijn aan speciale rassen van deze grassoort, graszaadhooi of graszaad van deze rassen is nooit geschikt als veevoer. er bestaan nog veel meer schimmels en de gifstoffen die daardoor in het gras of hooi terecht komen kunnen risico's geven, de meeste zijn nog slecht onderzocht bij volwassen paarden met uitzondering voor drachtige merrie's. ook in nederland zijn een aantal gevallen van raaigraskramp bekend door verkeerd zaad of soort graszaadhooi, testen op schimmels is deels mogelijk. meld bij aankoop ook duidelijk dat het gaat om paardenvoer, het is dus niet alleen van toepassing op buitenlands hooi en stro. lolitrem b kun je niet aan de buitenkant herkennen, een goede betrouwbare leverancier en vragen of controleren van de herkomst kan lonend zijn.

schimmels zijn geen reden om op het dak te klimmen en alles onveilig te verklaren, ook in goed hooi kan door verkeerd bewaren een probleem ontstaan, stoffig, gebroeid of erg verkleurd hooi is geen paardenvoer. ook botulisme is een risico in voer enerzijds door kadavers, maar er bestaat een soort die in rottend of bedorven hooi en voordroog voorkomt (dus zonder kadaver).

ook te lang bewaard of vochtig bewaard krachtvoer en zelfs supplementen kunnen schimmelgiffen vormen. dit soort dingen is niet iets nieuws, maar van alle tijden, we kunnen het nu vaker testen en we weten er meer van.

vaak is je gezonde verstand gebruiken en goed doorvragen al een goede stap op weg naar goed voer, de prijzen van testen varieren nogal, maar de behandeling van dierenarts en hoefsmid zijn meestal hoger.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:11

even gesplitst anders veel te lang.

insuline-resistentie is vaak omkeerbaar als je mazzel hebt om erop tijd bij te zijn, maar er wordt door de onderzoekers flink getwijfeld in hoeverre je dit moet opvatten, er blijft vrijwel altijd de extreme reactie op suikers en zetmeel aanwezig, het is dus niet echt over, maar met een aangepaste levenswijze onder controle te houden en erger te voorkomen. het is dus niet een ziekte die overgaat.

met erger wordt vooral de hoefbevangenheid bedoeld, dan wordt ir ook ems genoemd, er ontstaat steeds meer twijfel of vrije weidegang of grazen op vers gras voor deze paarden wel haalbaar is, steeds vaker valt toch te lezen dat de verwachting is dat deze paarden niet meer buiten een grasloze paddock gehouden kunnen worden, gras is ook een te grillig product voor paarden met ems, bij paarden met ir hangt het ook samen met de ernst van de ontregeling van de insuline en het paard zelf wat aan grazen mogelijk gaat worden.

testen tijdens hoefbevangenheid geeft geen betrouwbaar resultaat, net als andere pijn en stress.
de beste resultaten voor beheersbaar zijn van de klachten die van ir het gevolg zijn, vindt je bij paarden die net boven de normaalwaarden zitten en nog niet hoefbevangen zijn geweest.

beweging blijkt een nog groter effect te hebben dan gedacht, bij onderzoeken naar te dikke pony's die wel veel beweging kregen werd minder ir getest, is eigenlijk ook wat de meeste hier zelf ondervonden hebben, het gaat vaak mis als je paard of pony om welke reden dan ook komt stil te staan. teveel suikers en zetmeel blijken naast ir ook steeds meer in beeld bij het ontstaan van gewrichtsproblemen, koliek en andere stofwisselingsaandoeningen.

er wordt zelfs nagedacht of zwemmen misschien een goede manier kan zijn als alternatieve beweging voor paarden met hoefbevangenheid, moet natuurlijk wel op een veilige plek kunnen, maar de wetenschappers blijven meedenken.

in nederland ligt nog wat teveel aandacht op alleen de suikers, internationaal wordt altijd geschreven over suikers en zetmeel als nadelige invloed, maakt het nog even iets lastiger, heb je eindelijk suikerarm voer is het zetmeelgehalte te hoog, de naam zetmeel wordt in de nederlandse taal ook vaak gebruikt als vertaling voor koolhydraten in het algemeen, maakt het er ook niet duidelijker op.

bietenpulp zonder melasse krijgt van de meeste bronnen een dikke plus, lucerne worden ze steeds narriger over, een aantal denkt dat dit niet geschikt is voor paarden met IR/EMS, niet eens door de suikers en zetmeel, maar om nog onbekende stoffen die extra van invloed zijn, zo komt er iedere keer meer boven aan info, helaas nog niet al te duidelijk.

voor de ernstige gevallen die denken dat een behandeling met schildklierhormonen wat zou kunnen doen, overleg met je DA, de gegevens staan inmiddels in een aantal handboeken en daar kan je DA zeker bij, de dosis en termijn ken ik inmiddels, maar over bijwerkingen is nog weinig te vinden, niet alle onderzoekers zijn er ook heel positief over, het is ook zeker geen vervanging van normale beweging, ik ben het nog niet tegengekomen als in nederland toegelaten behandeling, maar er zijn legale manieren waarop een DA het voor kan schrijven, bij klinieken heb je waarschijnlijk meer kennis in huis, er schijnen regelmatige testen nodig te zijn en dat over een periode van 3 tot 6 maanden. de schildklierhormonen genezen je paard niet, het jaagt uitsluitend het calorieverbruik op en maakt zo vetafbraak mogelijk, bij paarden die hun schildklier misten trad geen ir of hoefbevangenheid op, het is dus niet door een tekort aan schildklierhormonen.

over de rol van fructaan op paarden met IR is het lastiger met info, voorlopig bestaat er dus fructaanhoefbevangenheid en ir-hoefbevangenheid, fructaan is wel in beeld als dikmaker, de vertering is anders dan van de suikers en zetmeel en de uitwerking/ invloed op hoefbevangenheid ook daardoor, dat vet een grote invloed heeft op het ontstaan van ir word wel steeds duidelijker, vetcellen, werden tot voor kort alleen gezien als opslag van reservevoedsel, nu blijkt dat de vetcellen samen werken als een soort klieren die allerlei hormoonachtige stoffen maken of enzymen die andere stimuleren, welke bij paarden van belang zijn is nog grotendeels in onderzoek of onbekend. de hoge insulinewaarden hebben op zichzelf al een (giftige en) zeer nadelige uitwerking op weefsels in de hoef.

tot zo ver weer een update, het gaat helaas nog steeds te langzaam en het blijven vaak kortere berichtjes, het blijft lastig om daar dan weer het meest actueele onderzoek bij te vinden en voor het gemak worden ze steeds technischer. ook apart is dat N. Frank fjorden als gevoelig voor IR noemt in 2006 en dat de nederlandse gezondheidsdienst dit niet bevestigd gevonden heeft in hun testen, maar meer of minder gevoelig ras of soort, je zal die uitzondering net hebben!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:51

Dank je wel Tug ook ik kan hier weer mee verder!
Ik hoop op mijn nieuwe stal in ieder geval meer gelijkheid in kwaliteit en continuiteit van hooi te krijgen. Om vandaar uit een basis te krijgen. Het was nu een ratjetoe en dat kan niet bij een IR paard. Het was of te veel of te weinig en dan weer het ene soort dan weer het andere, om moedeloos van te worden, en dat toonde zich ook in mijn paard.
Ik hoop dat deze switch voor haar op tijd komt en we niet te ver van huis zijn geraakt. Gisteren haar 'ns goed bekeken; een prachtig hoofd!!!! maar verder kloppen de verhoudingen niet. Mijn man grapte nog dat we haar als bijzondere dromedaris soort konden laten bekijken. Het is zo sneu, helaas zal er wel weer een portie stres aan te pas komen. Heb afgelopen weekend een workshop: paard als spiegel, gedaan dus ik hoop haar ook wat beter te kunnen begeleiden.
Ik wist dat paarden gevoelig zijn, maar zo op de seconde af had ik niet gedacht.

Vanavond gaan we over, ik hoop voor ons allemaal haar laatste plekje, maar dan nog lang!!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:33

succes jolin!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:27

Hoe is het met jullie paarden nu?

Fiek hier knapt op nu hij helemaal op zand staat, 0,0 gras krijgt en alleen erg droog hooi (wel zn mineralen en magnesium en dergelijke natuurlijk...)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:41

Jolinda knapt ook goed op gelukkig. Ik laat haar zelfs 3 uurtjes op de wei, verder ook op zand met hooi. De manenkam is vrij zacht nu en op haar billen is het vet ook goed aan het slinken. Ik vind wel dat ze nog stijfjes loopt. Ik ga zo 'ns kijken hoe het er vandaag mee staat!
Fijn dat het goed gaat met Fiek.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:37

Connor gaat langzaamaan ook weer goed, hij is flink afgevallen al en wordt steeds een beetje soepeler. Wel hebben we de oorzaak bij hem gevonden. Er staan (stonden) hele kleine klavertjes in de wei die nu dus op zijn dankzij de 2 grote ruinen. En klaver tsja daar wordt je wel dik en stijf van.

Mooi dat de rest ook weer beter aan het worden is.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:40

Ezra stond fulltime op de wei met graaskorf. Dat ging goed tot ze er een stuk gras bij kregen. Ik was er in eerste instantie juist blij mee, dacht dat uitgeschoten gras minder gevaarlijk was. Ze stonden op een redelijk kort gegraasde wei namelijk. Die avond meteen een dikke manenkam en enorme jeuk. En weer dikker natuurlijk. ;( Nu gaat hij 's avonds op stal met Sonja Bakker hooi. Lekker de hoekstal met naar 3 kanten uitzicht. :) Vanavond maar weer even kijken hoe hij het doet. En een nieuwe graaskorf (gat van z'n huidige is toch wel ietsje uitgesleten inmiddels) voor zijn weideuurtjes.

Wellicht een tip voor de graaskorfgebruikers onder ons: in Duitsland zijn ze in de aanbieding op de pferdefit.de website. De 'echte' van Best Friend. Ik had ze met een weekje in huis.

Gisteren is zijn bloed geprikt. Was in 10 seconden gebeurd, dus blij met de nieuwe dierenarts. Helaas duurt de uitslag wel een week: het bloed wordt via Duitsland naar de UK gestuurd om te worden getest. :? Maar dan hebben we wel meteen een internationale diagnose! :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:08

van het bloed klopt, dat was met mijn pony hetzelfde
alleen had ik er nog 3 feestdagen tussen zitten, waardoor helaas mijn pony langer geleden heeft.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:15

Oei een boel paardjes een terug slag.
Het blijft ook een veradelijke ziekte :(
Gelukkig gaat het weer beter,en waakzaam moeten we blijven.

Even een updatje van rozenmarietje.
Die is 1 juli naar Laarakker geweest.
Ik wilde haar nog 1 keer na laten kijken na haar operatie,om haar te kunnen ondersteunen.
Blij nieuws kreeg ik te horen.
Ze doet het harstikke goed :D
Met doormeten vonden ze tot nu toe geen litteken weefsel en verklevingen.
En daar was ik heel erg bang voor.
Verder heeft haar lever het een beetje zwaar te voorduren gehad van alle medicijnen.
Dus een lever compositum,om lekker op te schonen.
Ook haar darmflora was omzeep geholpen dus daar heeft ze( ik noem het maar een soort van yakult) goedje voor gehad.
Een cremetje voor haar sneetje lekker soepel te houden.
En dat was het eigenlijk 8-)
Ze hoeft niet meer terug.

Had haar vorige week aan de long eerst even bekeken hoe ze liep,een paar rondjes stap en 1 rondje draf.
thats it.
OOO wat voelde ze zich happy.
Als nooit te voren liep ze als een tierelier.

Heb er van de week voor het eerst even op gezeten :D
Tuft er zo mee weg ze is super los,en wil heeeeeel graag werken.
,en na 10 minuutjes moet ik mezelf er afschoppen en erg streng zijn en niet denken nog een rondje :+
Das best moeilijk als je knollie aangeeft de wereld aan te kunnen.
Heerlijk!!!!

Het gaat goed met roosje!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:03

mooi nieuws om te lezen esther +:)+

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:21

Super van Roosje. Je bent al even bezig zeg, fijn dat het weer een heel stuk beter gaat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:29

dan word het ook tijd voor nieuwe fotootjes :D
gaaf dat het zo goed gaat zeg!

wij hadden het er afgelopen week op stal nog over dat nu een aantal paarden een stuk schraler staan ze het allemaal veel beter doen.
ap staat op een landje wat nog korter dan kort is en gaat overdag een paar uurtjes op een stukje wat ietsje langer is,maar die is momenteel echt mooi in conditie vind ik..hij is nu de hele dag ook aan het rondlopen om zijn eten bij elkaar te scharrelen
zijn dikke nek is bijna weg, zijn vet op de kont trekt mooi weg en zelfs op zijn zijkant,(ter hoogte van de achterste ribben ongeveer?) had hij een vetkwabbel zitten die al wat wegtrekt..
hij is ook stukken alerter,blijer en voorwaartser :j

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 17:33

Das goed nieuws ellepel +:)+

Oke hier roosje
net voor de koliek.
|( mooie afgetraind lijf
Afbeelding

Roosje 2 maand na de koliek.
Hangbuik en weg spiertjes |(
Met net gewassen sokjes :D
Afbeelding

Boeit ons niks,zolang ik dat smoel nog maar mag kussen ;)
Afbeelding