[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kailonne

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:02

Ik blijf ook twijfelen over Jack. Ben nu aan het longeren omdat ik niet kan rijden omdat zijn zadel niet goed paste en hij daardoor een bult op zijn schouder heeft. Hij is op het moment erg schrikkerig en jolig en af en toe weet hij me zelfs vanaf de grond te intimideren. pfff.
Ik hoop dat dit snel goedkomt. Ik heb speciaal voor een tinker gekozen omdat ze vaak zo onverstoorbaar en cool zijn.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:05

ik heb hetzelfde probleem..
zodra ik king pak merk ik gelijk al hoe meneer zn bui is.
dus eerst ff rondrennen in de bak lekker gek doen. Dan ga ik hem pas poetsen en tuig hem op.
Dan gaan we nog minstens 10 minuten draven aan de longeerlijn en dan heeft meneer al zn overbodige energie overboord gegooid en kan hij rustig nadenken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:05

@ Mallow .. Dat is even schrikken! Maar he.. Alle paarden zijn ongelovelijk fris nu.. Misschien kun je volgende keer vragen of iemand haar eventjes 'warmrijd' lekker uit laat razen, en dat je daarna weer op haar stapt? Of eerst longeren?
Diaz is nu ook niet te rijden.. ik moet echt wachten op een zadel.. ze flipt de bak door hihi.
Normaal vind ze niks eng, maar steekt continue haar hoofd in de lucht! Ik herken het dus helemaal!!

Extra schrikken omdat je het vooral niet verwacht! Komt helemaal goed! Het is echt de tijd van het jaar.. heeft niets met jou of het paardje te maken :(:)

Vandaag WEER met Andy en man naar stal geweest.. O:)
Man begon al over dat longeren hem leuk lijkt.. en over 'zijn' haflinger later, of nog een Diaz :P :')
Dus dat word over paar jaartjes alle 3 een paard! _/-\o_
Andy mag dan op Diaz.. (omdat ze zo lekker klein en fijn is! en dan oud genoeg voor beginnertje) ik op geen idee..haar zoon of dochter? andere tink?
En mijn man op een grote ouderwetse haflinger..

Andy vandaag!

*til hem er net weer af.. ach fliters he :o *
Afbeelding

Aaaaii.. *gelukkig matchen zijn sokken met zijn vreselijke jas :Y) *
Afbeelding

Kijken naar paardje die eet! :j
Afbeelding

Hooi geven! <3
Afbeelding

Ja.... Andy heeft een Cap op.. en ja.. op stal.. ook naast het paard, moet hij hem op! :j
Ik vertrouw mijn paard, maar andere paarden niet... en hij is maar klein natuurlijk!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:09

Het probleem bij mij ligt eraan dat ik PTSS heb. ( Post traumatische stress stoornis ) Bij PTSS is het zo dat je dingen die traumatisch voor je zijn geweest geen plekje kan geven en dat alles waarbij je herinnerd wordt aan deze gebeurtenis in paniekaanvallen kunnen eindigen. Nu is het vaak zo dat PTSS gepaard gaat met depressie en dat is gelukkig bij mij niet het geval. Ik sta nog veel te vrolijk in het leven vind m'n psycholoog :D
Maar het is dus zo dat mijn angst voor Clover waarschijnlijk altijd zo zal blijven. Als ze 100 keer braaf is geweest ga ik er zonder angstgevoelens op, maar als het dan weer 1 keer fout gaat doen we direct weer 100 stappen terug.
En waar doe je dan verstandig aan...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:11

Achut ik smelt <3

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:13

Oef,. ik ken de 'paniekstoornis' spanning..
Had je al eerder dat gevoel bij Clover? of is dit waar je nu bang voor bent vanaf nu?
Want anders is het toch misschien proberen er (echt SAMEN met iemand die je kan ondersteunen!) een beetje vertrouwen in te bouwen.

Gaat het niet.. dan gaat het niet, je moet niet elke keer met spanning en bijna tegenzin op je paardje stappen 'omdat het je toch wel zou moeten lukken'.. nee! JIJ weet je grens! JIJ weet wat je KUNT en NIET KUNT!
Durf/kan je het NIET dan IS dat zo.. en dan kijken wat je wilt voor Clover ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:14

Ahhhh die kleine uk met Diaz :+:

Eef, gelukkig weet je dat clover verder betrouwbaar is, en als je dat maar blijft onthouden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:18

Even een duidelijkere uitleg gevonden via internet :
De symptomen zijn herbeleving (nachtmerries of flashbacks), vermijding van herinneringen of emotionele uitschakeling hiervan, ernstige prikkelbaarheid en slaapstoornissen, extreme spanning als gevolg van bepaalde prikkels, irritatie en hevige schrikreacties. Het is ook mogelijk dat de persoon symptomen van andere psychische aandoeningen vertoont zoals een klinische depressie. Van PTSS is sprake wanneer de symptomen langer dan een maand duren. Wanneer deze korter dan een maand duren, spreekt men van acute stressstoornis. PTSS is met behandeling te genezen of verbeteren. Soms kan dit ook spontaan gebeuren.

Het is voor mij ook belangrijk om zelf mijn grenzen op te zoeken. Maar dat is dan weer probleem 2 bij mij. Ik heb geen grenzen :). Je kan te dichtbij komen. Ik kan geen ja en geen nee zeggen. Ook weer een onderdeel van de PTSS..
Het wordt me niet makkelijk gemaakt he haha.
Clover is echt alles voor mij. We hebben een ijzersterke band en ik kan met haar lezen en schrijven. Alleen onder de man niet hierdoor. Ik zit er over na te denken haar lekker voor de kar te gaan beleren, maar m'n hart ligt gewoon bij de buitenritten.
Ik denk ook wel dat we er komen, maar de weg er naar toe wordt ons gewoon zo ontzettend lastig gemaakt dat ik het af en toe allemaal niet zo goed meer zie :o

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:22

Meissie, jullie zijn voor elkaar gemaakt. wat je ook hebt, ze zal er altijd voor je zijn.
Ook jij zal hier door moeten, gewoon toch telkens weer op blijven stappen. desnoods met begeleiding of hulp.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:49

Mallow, heb je hier verder geen medicijnen voor of iets?
Ikzelf ben dus wel depressief, maar kreeg ook angsten. Op de weg, en zelfs ook naast het paard etc. Er gebeurde al van alles in mn hoofd voordat het gebeurde. Nu heb ik dus medicijnen en heb ik dus alleen nog rij angst, voor de rest nergens last van gelukkig. Alleen dat rijden dat is tot op heden ook nog niet uitgebreid opgepakt/mee aan het werk geweest, dat wil ik nu op korte termijn gaan doen.

Maar wel erg vervelend. Jij bent toch degene die je gevoel moet volgen. Als je het wil blijven proberen met clover, is goed natuurlijk, maar als het vertrouwen nooit meer 100% goed komt en je niet meer kan genieten van je paardje, is het je ook goed recht haar te verkopen en een paardje te nemen die je wel volledig kan vertrouwen. Clover komt evengoed wel weer bij mensen terecht die van dr gaan houden. En i know, deze beslissing is heel moeilijk, heb ik ook eens moeten maken. Alleen heb ik er nooit spijt van gehad, maar mijn Ferro merrie was ook wel een geval apart.

En het klopt inderdaad wel dat alle paarden fris zijn op het moment. Wij hebben geprobeerd de paarden op het land te zetten, maar ze raceden het helemaal stuk en hebben dus weer op de paddock moeten zetten. Ik merk aan alle paarden wel dat ze de zomer in de bol hebben. Lekker weer en lekker fris, ja dan gaan ze wel. Dus zoals de tips hiervoor zeggen: eerst lekker energie kwijt laten raken. Goed en actief gaan longeren, of lekker los even laten uitrazen...

Maar 1 ding staat voorop: houd wel plezier in de paarden. Dat was ik namelijk ook kwijt met Passage en Stafanja heeft deze weer aan mij terug gegeven.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:50

heey meis, Het is af en toe even moeilijk en dat het even niet mee zit. maar uit eindelijk kom je er wel. ik help he wel.. en de ander ok. Je komt hier we uit ;), Clover en jij komen er samen wel... straks ik de zomer dan moet je is zien.. dan kunnen jij en je mooie lieve koeitje lekker genieten van hjet biten rijden..

xxx

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:58

Thanks Laris :*

Er zijn wel angstremmers te krijgen, maar het is voor mij belangrijk hier op eigen houtje een beetje doorheen te komen omdat ik ook last heb van paniekaanvallen. Als je deze remt door de medicatie nemen ze niet af. Je wordt dus eigenlijk afhankelijk van de medicatie. Wanneer je zonder medicatie een paniekaanval krijgt zul je deze op eigen kracht moeten proberen op te vangen en kan je er uiteindelijk ook beter mee omgaan. Dat is een beetje het hele eieren eten.
PTSS is te genezen, maar aangezien ik er op mijn 6e jaar al mee gediagnostiseerd ben, er nooit wat mee gedaan is ( ik er ook nooit weet van heb gekregen via mijn HA ) en ik daarvoor nu pas 4 maanden mee in therapie zit is de weg heel zwaar en heel lang.

Clover verkopen is meerdere malen door m'n hoofd geflitst. Maar ik kan het niet. Ik heb plezier in haar, ik heb er plezier in om naar stal te gaan. Ik geniet ook echt van haar en ik voel me ook echt gezegend dat ze op m'n pad gekomen is. Ze is mijn spiegel en ze leert me in mijzelf te geloven. Daarvoor haalt ze me wel onderuit maar ik heb het gevoel een hele belangrijke les uit haar te kunnen leren, alleen de weg er naar toe wordt me zo lastig gemaakt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:16

Mallow, zolang je nog geniet en je niet met tegenzin naar je stal gaat zou ik zeggen, ga ervoor. Probeer ook samen met Clover een oplossing te vinden voor deze situaties. Door bijv goed op te merken wanneer ze fris is en dan lekker eerst 15 min stevig gaan longeren. Desnoods houd je het juist alleen mij longeren zulke dagen. Wat je ook heel leuk kunt doen juist de frisse dagen, is grondwerk en spelen met je paard. Op de frisse dagen vinden ze dat juist erg leuk.
Natuurlijk is het belangrijk je angst mbt rijden te overwinnen, maar als je al merkt dat hij fris is, dan beter het zekere voor het onzekere nemen.

Zolang je maar plezier hebt, dat is het belangrijkst. En er is zoveel meer als rijden... :-)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:19

Het probleem met Clover is dat je dat van te voren niet merkt. Ik moest haar zowat op m'n nek nemen richting poetsplaats en daar stond ze te slapen. Ze stond constant op rust met dr ogen dicht.
Op het moment dat ik opstapte en 2 rondjes gereden had merkte ik dat ze fris was. Maar als ik op dat moment was afgestapt had ik er ook niet snel meer opgedurft..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:04

Heel apart is dat, misschien probeerde ze jou wel gerust te houden ;)
Maar ik kan me voorstellen dat je wel eens in de knoop zit hoor.
Maar als ik dan lees dat je uit haar een les kan leren word ik helemaal warm vanbinnen :+:
ZO is het ook..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 04:04

HijadelaLuna schreef:
Ze heeft ook gewoon een vreselijk lekker bekkie :))

:o

Andrea een nieuwe avatar :D

Luna is wel wat kijkerig soms, maar die is ook nog heel erg wereldvreemd he... Pas kwamen we een aanspanning tegen met een wagen die wat geluid maakte, had ineens toch wel een iets groter paard naast me staan. Vandaag ook weer gelachen, ze vind het niet meer nodig voor koeien op de loop te gaan, nu gaat ze stil staan, heel lang turen en dan komt er zo'n megasnurk uit. We kwamen ook een schaap tegen, die loopt samen met een pony op een stukje wei. Blijkbaar had Luna dat dier nog niet eerder zo bewust opgemerkt, je had haar moeten zien :wow: En toen zij mevrouw schaap even goedemiddag en toen zag je helemaal dat hoofd kijken van WTF? Op de blaat van het schaap reageerde de andere pony dan weer, en toen wist ze het echt niet meer :') Ze loopt als ik alleen met haar op stap ga over het algemeen heerlijk ontspannen naast me, alleen gaat ze soms ineens aan de andere kant lopen, kon er niet echt een aanleiding voor vinden, dus vandaag eens bewust op gaan letten. Blijkt dat ze als iemand passeert altijd zorgt dat ik tussen haar en de "vreemde" loop, muts is het toch ook :+:

Jolandaa_ schreef:
Als iemand nog wel een gouden tip heeft voor het expres je been tussen paard en bakrand te zetten. graag :')

Veel mensen, en ik ook totdat ik de logica snapte, gaan als het paard te dicht op de rand loopt hem proberen met de binnenteugel naar binnen te sturen, maar je vraagt dan in feite stelling, want afwenden mag hij niet. En wat gebeurd er met stelling? Dan gaat de achterhand enigzins de andere kant op (hoe dan ook, altijd een beetje). Als je stelling naar buiten vraagt (dus buitenteugel aannemen) buigt het lichaam naar binnen en loopt ze iets verder van de kant. Anders misschien een zweepje in de buitenhand? Veel binnenhoefslag rijden, afwenden etc. Als ik serieus in de bak ga rijden (zelden tot nooit momenteel :') ) dan probeer ik altijd niet langer dan een rondje achter elkaar onafgebroken op de hoefslag te rijden.

Mochten jullie Mary alsnog willen verkopen <3 I'm in love, ultiem droompaardje, al zijn er nog wel meer Collinmerrie's waarvan ik dat zeg O:)

:(:) Eef, maar bedenk, wat zouden de pieken waard zijn zonder dalen? Niet bij de pakken neer gaan zitten hoor, binnenkort gaat het vast wel weer beter! En anders ff niet, so what? Je kan nog 1001 andere dingen met haar doen toch? Cloof zorgt gewoon dat jou grens steeds weer op de proef wordt gesteld, op den duur zal hij daarvan omhoog gaan hoor. Heb je wel eens gemend? Gaat dat beter? Persoonlijk vind ik dat namelijk veel enger dan rijden, voor zover ik iets eng vind

Die laatste foto is echt lief Karlijn <3

Ferro's schijnen wel vaker gevallen apart te zijn :') Krijg je ook aparte dingen van, zoals gekneusde nieren enzo :D :+

Ik heb best lekker gewerkt :) Nu wel moe, maar kan lekker uitslapen, daarna naar stal, en daarna nog ff weer werken. Heb tm zaterdag sluit, dan zondag naar Devonwood en oud huisgenootje en maandag weer verder met de sluits. Mijn eerste dag zonder verplichtingen is nog niet in zicht := Zal zeker niet meer deze maand zijn, maar ach, zolang het maar leuk is toch? En ik werk tien keer liever sluits dan die dagdiensten zoals ik ze afgelopen week had.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:15

Goedemorgen!
Brrr wat is het koud, gelukkig staat onze toet onder een dekentje _O- eens kijken hoe hij daar straks vanonder komt, en of ik moet krabben

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:38

Goedemogen. :)

Hier mijn laatste dagje vrij van stage.

Helemaal bij gelezen, maar vind het lastig om iets te zeggen over het hebben van angst. Zelf heb ik dat nooit echt gehad. Wel vorig jaar een keer nadat ik flink gelanceerd was, dat ik de eerste 10x wat gestressed erop zat. Is alleen geen situatie die vergelijkbaar is met die van jullie.

Kayleigh liep zondag perongeluk los. We waren aan het wandelen en gingen tussendoor even zitten op een bankje en kayleigh stond te grazen. Opeens schrok ze waardoor de longeeerlijn door haar benen ging. Mn ma had haar vast en ze werd steeds paniekeriger, omdat de lijn strakker kwam. Ik: 'loslaten' (en dat terwijl ik áltijd zeg, vasthouden wat er ook gebeurd) Kayleigh rent een rondje snuivend om ons heen, stukje weg en komt weer netjes terug . :P
Snap nog steeds niet hoe die lijn om haar been kwam. Gelukkig niets gebeurd. Ik heb al wel het vertrouwen in haar dat ze op zo'n moment terug komt.

Wat een kou trouwens :brr:

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:47

Die kay. gelukkig kwam ze terug!
het is hier -4.5 maar ik moest niet krabben. vanavond maar weer een dekje op doen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:51

Kayleigh is trouwens ook érg wakker met dit weer. Was tijdens het grazen, alleen als er een voetganger aankwam moet je die wel goed bekijken natuurlijk. (eerste pluk manen is standaard vies)
Afbeelding

Leuk ook al die verkoopfoto's. :)

Dat is fijn andrea. Krabben heb ik zo'n hekel aan :P

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:02

Prachtige foto's van je kleine,Mallow.
Wat worden ze snel groot he?

Brave Kayleigh.....

Tamadine,wat is Mona ook mooi,echt al een heel paard!

Lees hier veel over angst,paarden zijn goed in spiegelen over hoe je je zelf voelt!
Daarbij puberen tinkers wel tot aan hun 8e jaar dus soms is het soms
ook een kwestie van vol houden!
Als er sprake is van angst is het denk ik belangrijk om goede begeleiding te hebben en goed weten
wat je grenzen zijn.Doe alleen de dingen die goed voelen en forceer niets
Doe (andere) leuke dingen met je paard en ga rijden met iemand die het voortouw kan nemen en je begeleiden.
Ik men ook met mijn paard maar moet zeggen dat ik er liever op zit!

Ik was zaterdag met mijn dochter in het bos,zij reed voor het eerst op een hele brave tinkermerrie en ik
op onze eigen tinker Wo en we hebben echt heerlijk gereden al heeft ze wel een andere kant van Wo gezien.
Zij rijdt ook op Wo in de bak en dan istie super braaf en nu zag zij zijn ondeugende kant...
Hij is heus braaf maar als hij de kans krijgt gaat hij liever naar huis en draait zich dus weleens om!
Ik heb een reading van hem laten doen en daar werden dingen wel duidelijker van!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:40

@diaz:die onderste foto,wat is die schattig zeg!te lief.

hoeveel pech kan een mens hebben?was vanmiddag met mijn moeder post aan het bezorgen,is ze al in het begin van de route gevallen met de fiets.ze is naar huis gelopen,met de fiets aan de hand en ik heb haar post overgenomen.Ik baal wel,want ik had gehoopt vandaag te kunnen helpen met klinkers versjouwen op de stalling.ze gaan t erf verder verharden,zodat we niet zo'n natte voeten meer krijgen.
afijn mijn moeder naar de huisarts gegaan,en die heeft haar doorgestuurd voor foto's.ze is nog niet terug,maar ze vertelde al(ik kwam haar tegen met pap)dat waarschijnlijk haar pols is gebroken.
Ik ben bang dat ik voorlopig thuis alles kan doen -:(-
Ik krijg net ook het bericht van iemand waar ik particulier werk(huishoudelijk).Zijn vader is zondag gestorven.Een respectabele leeftijd (103)maar t blijft sneu.Hij moet alles in zijn eentje regelen,zijn broer komt waarschijnlijk niet eens naar nederland om de crematie bij te wonen.(hij heeft een pup gekocht die hij gaat ophalen).zaterdag dus niet werken.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:10

ohw das wel balen voor je moeder! Weet je inmiddels al meer??

103 een hele mooie leeftijd!

morgen weer naar mn maatje!!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:44

ehm ja ik weet wel iets meer.ze is nu inmiddels wel thuis,maar moet morgen weer terug komen.dan wordt er weer een foto gemaakt van de pols (2 breuken).Onder een operatie komt ze niet uit en die zal donderdag zijn heb ik begrepen.En dan zal ze wel een week of 6 in het gips moeten verwacht ik.En dan de hele rambam die erna nog komt.voorlopig kan zij weinig.
Dus ben ik nu huisvrouwtje,verpleegster en hulpje in een.Balen hoor,maar ik heb wel gezegd dat ik m'n eigen dingetjes blijf doen en t huishouden maar met een korreltje zout neem.Teveel willen werkt gewoon niet voor mij,dan wordt ik chaotisch.gelukkig begrijpen ze dat wel.
103 is zeker een hele leeftijd.En vrijwel tot op het laatst zonder medicijnen.En koppie koppie.Een eigenwijs oud mannetje die wel heel erg op z'n oudste zoon en kleinzoon lijkt.Heb er vele verhalen over gehoord en ik verbaasde me erover dat iemand zo oud kan worden zonder dat de hersenen t opgeven(immers veel mensen zijn dan al dement).Ik heb zijn ene zoon gesproken vandaag(ik werk bij die zoon)en hij is ook wel gelukkig dat de man nu niet meer hoeft te lijden.Zijn vader kon de laatste weken niet meer eten en slikken,dus hij was erg onrustig van de honger.maar wat heeft de man een mooie leeftijd bereikt.
Vandaag toch maar even naar ruana geweest.Morgen ga ik helpen klinkers te versjouwen,er wordt een nieuw stuk stoep aangelegd zodat we niet te veel in de modder hoeven te lopen.
nou ik ga nu maar even de was vouwen,die jongt in de wasmand.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:51

ben maar blij dat ze geopereerd wordt! mn ma had ook haar pols gebroken, hadden ze de breuk goed bekeken, had ze geopereerd geweest. Nu heeft ze meer dan 12 weken in het gips gezeten en is daarna alsnog geopereerd aan het kraakbeek in haar pols en behandeld voor posttraumatische dystrofie. (gelukkig woonde ik niet meer thuis, mijn vader en broertje deden alles)