[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:42

Lekker mandyy!

Gisteren gesprongen met Yenna ging zo goed! Vandaag Pip en natas gedaan. Maar door zijn dikke vacht heeft Pip amper puf om war te doen dus snel scheren

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:46

Dat Pip al zo dik in de vacht zit dan! :oo

Feike heeft nog geen deken en begint nu wel vacht aan te maken maar heel veel heeft hij gelukkig ook (nog) niet. Hopelijk hebben we snel een nieuwe deken, maar eentje halen loopt steeds in de soep :+

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:09

Max heeft ook al gigantische vacht, zweet al van heel even losgooien.
Weet niet of ik ga scheren dit jaar.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:52

Bedankt dames.

Volgens mij kun je alleen opereren als jong veulen. Dat ga ik nog navragen bij de da. Ik doe mn best zoveel mogelijk informatie te vergaren. Mijn hoefsmid nu zegt dat er niet al teveel meer aan te doen is, behalve regelmatig bijwerken.
Ik vermoed zelf dat er ook wel wat te winnen is met beweging en rekoefeningen. Het is eigenlijk een te korte pees wat de vergroeide hoef veroorzaakt. Maar goed dat is wat ik tot nu toe weet. Het is erg vervelend in elk geval.

Jammer eigenlijk dat die vacht zo moeilijk opdroogt hè. Vind het zo zonde om ze te scheren. Maar begrijp ook wel dat als je regelmatig met ze werkt en ze sloom ervan worden dat het niet prettig is.
Groeien bij jullie Tinkies de manen in de rui ook zoveel sneller? Die van Gi zie je bijna groeien op t moment <3

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:13

He oliebol Joanne! Das echt heel :(
dubbel balen Dott, maar fijn dat de kat weer goed gaat!
Feike heeft een lekker bekkie.
Pip een fuzzywuzzyshet? foto? :p

Gijs zijn manen is van t kroelen denk ik ja, op zich dan wel fijn dat er gekroeld wordt, maar zo jammer dat er dan net 1,5 week voor de hengstenkeuring een pluk uit moet verdwijnen..

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:39

Dat is echt balen zeg Joanne! Niet erg pientere hoefsmid. :n

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:45

Jeetje Joanne, ik hoop dat je er nog iets aan kan doen. Misschien idd door te rekken. Alle beetjes helpen lijkt me.

Ik vind dat bij Storm de manen altijd wel erg hard groeien. Bij Woody is dat veel minder. Die mist nog een stuk en dat schiet echt niet op met het bijgroeien. (nog bij de vorige eigenaar gebeurt).
Woensdag met de les was Storm er fris en fruitig maar toch wel goed te rijden. Hij voelt dan alleen maar aan als een bommetje, maar is wel goed bij de les. Toen ik na de les naar huis reed was hij eigenlijk nog niet moe genoeg hahaa. Wel nat van het zweet maar toch nog fris en fruitig. Stilstaan bij de weg was geen optie dus maar snel oversteken. Rijd er achter hem een auto over een drempeltje. Normaal geen probleem. Nu dus wel hahaaa. Hij springt met 4 benen in de lucht, geeft een bok en staat weer stil. Ik riep nog tegen hem: he pas op he. Daarop kijkt hij om met een kop van: je zit er nog op, dus we kunnen weer verder. hahaaa. De draak!! Wat ben ik toch gek op hem hahaaa.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:55

Gekke Storm! Wel fijn dat de les goed ging! :))

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:45

Feike zijn manen willen maar niet groeien :(
Ze waren, toen hij nog in de ponystal stond en dus jaar of 1-1,5 was zo lang:
Afbeelding
En nu is het maar een zielig plukje :( :
Afbeelding
Ik mis die lange manen |(

Haha malle Storm :')

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:09

Ohh zonde kort! |(

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:22

Ja baal ook als een stekker ;(

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:42

Beetje druk gehad om te volgen allemaal :o Ga vanaf nu weer volgen!

Mijn zweep wordt niet geleverd. Ze hebben me 2 weken laten wachten en nadat ik zelf maar eens ging aangeven van joh ik wacht al 10 dagen en de levertijd was maximaal 10 dagen krijg ik een banketstaaf mailtje met de zweep is niet meer leverbaar, wil je deze (totaal anders gekleurde) zweep in de plaats? -:(- Nee! Kan ik weer op zoek naar een andere cognac zweep ;(

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:43

Oh wat irritant Chimello. :oo

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:54

Jeetje dat is balen van je zweep -O-

Gisteren hebben we Feike meegenomen naar de manege voor de les van mijn broer. Feike uit de trailer en op de poetsplek neergezet tussen de rijbakken in. We waren heerlijk te vroeg dus hij heeft daar wel even gestaan. Maar wat was hij braaf. Net 1x gehinnikt en helemaal gefocussed. Niet eens naar de andere paarden in de bak omgekeken. Wat heeft hij goed zijn best gedaan! Iedereen was ook weg van hem hihi :o

Feike aan het wachten:
Afbeelding
Trots op mijn topper <3

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:47

Wat fijn! Ziet er ook braaf uit zo!
Kijk zo lief op de foto!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:05

Deze foto is van Storm in maart. Heb hier net ongeveer de helft van zijn vlechten eraf geknipt.
Afbeelding

Deze foto is van vorige week. Met de groene deken is Storm.
Afbeelding

Manen groeien erg hard vind ik. Ze zitten ze nu af en toe weer in de friemel met de teugels.

Fijn dat Feike het zo goed doet. Zo kan er iedereen van genieten.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:06

Balen van die hoef zeg amai! Eerste dat in mij opkomt is misschien eens enkele natuurlijk bekappers een bericht zenden, die hebben vaak nog een heel andere kijk op dingen wat vaak positief kan uitdraaien. Niet dat je zo moet laten bekappen maar ze hebben misschien wel advies :).

Feike naar de les, knapperd!

Chimello@Mega balen van die zweep!

Hier moet ik niet kijken achter of Jack opdroogt momenteel want van stapwerk ga je niet snel zweten, enige dat ik voorlopig van plan ben zijn stapritten. Ik heb een steunverband gekocht en ga eens zien of dat wat helpt of niet want als ik niet pijnvrij kan rijden ga ik denk ik maar stoppen met het rij gedeelte of naar af en toe heb er toch geen mega behoefte meer aan dus zou prima zonder kunnen. Maar nu eerst eens uittesten wat dit geeft en het voorlopig op rustige ritjes houden. Het doet vooral raar dat het nu zo moet even want 2 jaar terug reed ik intensief km'ers met 'm en dat was begin dit jaar ook de bedoeling maar ah so be it, wie weet raak ik binnen x aantal tijd terug aan dat niveau en zo niet is dat ook geen ramp. Maar goed eerst uittesten want dat is er voorlopig nog niet van gekomen maar daar heb ik ook mijn redenen wel voor.

Jack zijn manen zijn 1 meter lang maar er is ook een hapje uit, ah niet zo erg dat groeit wel terug bij.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:15

Jane2 schreef:
Deze foto is van Storm in maart. Heb hier net ongeveer de helft van zijn vlechten eraf geknipt.
[ [url=m/DPw83a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is van vorige week. Met de groene deken is Storm.
[ [url=m/E2gRoE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Manen groeien erg hard vind ik. Ze zitten ze nu af en toe weer in de friemel met de teugels.

Fijn dat Feike het zo goed doet. Zo kan er iedereen van genieten.

Pff. Wou dat zac zulke manen groeide :o
Hij heeft nu een sportcoupe, maar toen hij het langer had was het echt dun en sprietig :(
das het enige waar ie wel meer tinkergenen van zou mogen hebben :')

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:14

Voor mij hoeven de manen niet zo lang. Ze zijn bij Storm zo dik dat het ook vaak onhandig is. Zijn Staart vind ik geweldig. Maar omdat die ook zo dik is zit ie altijd in 3 vlechten. Anders schijt hij echt alles onder, tevens zijn benen.
Woody heeft ook lange manen maar die zijn niet zo dik en veel stugger. Dat is ook zo met zijn staart. Flinke staart maar niet zo zwaar dan bij Storm.

Hoop dat het steunverband wat verlichting geeft. Inderdaad raar hoe snel iets kan veranderen. En stapritjes zijn erg fijn. Heerlijk genieten, beetje rond gapen en even lekker zenn hahaaa

Morgen is het bij ons weer de Eersel-Postel rally. Toevallig iemand van hier die hem mee rijd?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:45

Hallo allemaal! Ik ben sinds woensdag in het bezit van een superlieve (en onzekere) tinker ruin! Dus ik dacht dat ik maar is even mezelf voor kwam stellen. Zelf ben ik 19 jaar oud en studeer ik en samen met mijn zusje van 18 nemen we beide de verzorging van hem op ons.

Nu hebben we gisteren gemerkt dat hij niet super reageerd op het opzadelen. Vooral het zadel vind hij niks en dan draait hij z'n hele lichaam weg ervan. Hij zou ingereden zijn door een goede tinkerstal ergens in Limburg. Nu is het niet zo dat ik meteen het zadel erop wil gooien en weg wil rijden, ik snap dat hij wat tijd nodig heeft om te wennen aan alle nieuwe dingen. Maar weet iemand wat voor dingen ik met hem zou doen om met hem een band op te bouwen? Hij is ontzettend onzeker en weet ook dat hij met z'n kracht uit situaties kan komen, dus ik wil ervoor zorgen dat hij bij mij steun kan vinden en vertrouwen. Maar dat is niet iets wat je zomaar uit kan stralen.. Beetje lastig.. :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:06

En je weet zeker dat het zadel goed past?

Jane2, ik heb Zac zijn staart extreem kort omdat ie hem idd onder poept omdat hij hem niet genoeg optilt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:10

Leuk! Hoe oud is je tinker? Ze zijn inderdaad lief en soms onzeker. Stoer met een klein hartje... Het kan wel een paar weken duren voor hij gewend is, en soms nog langer. Geen haast maken, neem de tijd om hem te leren kennen, en andersom. Advies is om een zadelmaker te laten komen om te controleren of het zadel goed past. Je kunt grondwerk met hem doen, clickertraining of vrijheidsdressuur (erg leuk) en wandelen als in de buurt wandelgelegenheid is. En stap op met een krukje zodat je niet aan het zadel trekt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:21

Wat er in een half jaar is bereikt:

Half jaar geleden een hoop geworstel met die hoeven en het zweet op de rug (de mijne welteverstaan)...nu binnen 5 minuten alle voetjes schoon. Braaf paard.
Half jaar geleden; niet stil willen staan bij opstappen en rondjes draaien, nu staat ie netjes stil en wacht tot ik de beugels op maat gemaakt heb.

Vanochtend stond mijnheer klaar om op te zadelen...stopt ie dat lieve hoofd van 'm onder m'n arm voor een knuffel. Staat ie daar met z'n ogen dicht te genieten...en ik ook... <3
Tijd, rust, geduld, samenwerken en beloning. Een tinker: leuk leuk leuk :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:34

Wat stom van die zweep sheryn!

Welkom kiki.
Die van mij was stiekem ook een onzeker vogeltje. Hij wil het graag goed doen, maar als ie niet weet wat je wil dan werd ie dus heel onzeker. Wat bij hem heel erg heeft geholpen voor de band en het vertrouwen is een clickertraining / vrijheidsdressuur. De hemel in prijzen, heel veel belonen (rust is óók een beloning, vergeet dat niet) en snoepjes verdienen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:40

Ja onzeker maar zo'n knuffelbeest!! Zadel past goed, alleen er moet een bredere boom in aan de voorkant. Het geluk van een wintec die aan te passen Is. Vandaag heeft hij me flink uitgeprobeerd en het longeertouw door m'n hand getrokken. Dikke brandplek daar. Maar hij heeft snel door als we iets anders van hem verwachten en hij het fout doet. Vorige baas liet veel over zich heenlopen waardoor hij denkt dat al z'n kunstjes op iedereen werken! Wordt nog een hele klus met hem