[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:06

Een plekje schimmel heb je altijd wel een keer in het pak hoor, dat hebben wij ook.
Maar verder zijn tot nu toe de pakken hetzelfde van kwaliteit, hebben ook bewust gevraagd om alles van 1 weiland te hebben.
We halen het voor de 2e winter bij hun en het is gewoon goed voordroog.
Ted doet het er super op sinds we dit voeren.
Is grof en lang van stengel en dat is wat Ted zeker nodig heeft met zijn gevoelige maag en darmen, daarnaast krijgt hij ook nog hooi.
De rest gaat gewoon met hem mee in het voerbeleid, doen het er goed op.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:13

Zo was ons voordroog van eigen weide ook vorig jaar.. mooi droog en lang van stengel. Ons hooi die van de weide is gekomen was ook zo mooi droog en lang van stengel (laten expres het gras volledig uitbloeien voor we het af laten doen). Schimmel kan ik begrijpen maar het is toch iedere keer een hoop dat je mag weg gooien als je pech hebt en het is duur genoeg zo. Het meeste geld kruipt in de plastic van voordroog weten we van er van eigen weide te halen maar jammer genoeg geen weide genoeg om voor heel de winter te maken zou het anders doen.. je hebt dan zelf volledig in de hand hoe het spul uiteindelijk is. :)

Heb het nu gemengd met hooi en straks een pak open doen nog kijken of die beter is daarna maar als ik het goed heb onthouden komt het allemaal van de zelfde weide af.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:33

Leuke foto van shettertje in de huiskamer.
Mijn moeder zou een rolberoerte krijgen :)

Hetlevenwint, hopelijk kunnen je het oplossen met het voer.

Hier vanmorgen Sally haar sokken schoon gewassen met de tuinslang, dot anti-klit erin en helemaal uitgeplozen. Ben bang dat ik er morgen niets meer van zie, de bak was nogal nattig :o

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:01

Snackie je filmpje nu helemaal bekeken. En wat een leuk filmpje.
Mooie omgeving hebben je ook.
Jij ment blootvoets met Jaron dacht ik te horen? Gaat dat goed?
En dan in galop door die plassen :D

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:41

Ik heb een vraag aan jullie, mij lijkt het leuk om bij de tinkers een topic te openen waar je foto's kunt plaatsen om je tinker te laten beoordelen op exterieur. Alleen weet ik niet of dit toegestaan is en of ik hiervoor toestemming moet aanvragen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:53

Volgens mij is er een tinker taxatie topic ergens.

Sally, hoe heet je irl ook weer?
Jaron is idd blootvoets. Gaat perfect. Hij heeft keiharde hoefjes

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:39

Ja maar dan niet echt taxatie maar echt puur de bouw..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:52

Anders eens vragen aan een Modje.

Hoop ook blootvoets te kunnen gaan mennen met Jack die zijn hoeven zijn ook keihard maar is natuurlijk even afwachten wat het gaat geven voor de kar.

Net pak 2 open gedaan van voordroog daarna nog 38 over. Pak 2 resultaat even nat maar ruikt wel beter, Jack eet er ook beter van. Ga zien denk dat dit pak beter is maar is jammer genoeg nog altijd zo nat heb het nu gemengd met hooi en een beetje stro (2grote zakken voor het konijnenhok maar heb het nu wat gemengd bij hem een hand). Morgen ochtend zien of dat wel of niet helpt. Als het helpt laat ik 30 pakken hooi bijkomen zeker om te mengen. Als het niet helpt blijven hopen dat ik het terug kwijt raak.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:28

Je kan het misschien ook ergens open neerleggen binnen dat het een beetje door kan drogen? Deed ik bij Dublin als het heel erg nat was, dan pakte ik een dag van te voren zijn portie al van de baal en bij de tijd dat ik het gaf was het al een end droger.

Heb het trouwens net gevraagd aan een modje dus hoor het vanzelf.

Kom net ook een foto tegen van Dublin toen we hem net gehaald hadden.
Afbeelding

Vergeleken nu:
Afbeelding

En dat in een paar maanden tijd!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 18:32

Dublin is echt mooi geworden! Heerlijk uitgezwaard :D

Nog eens fijne feestdagen van mijn kant toe ;)

Tink was trouwens behoorlijk zwaar in men hand die dag (gisteren) en was weer lekker drakerig. Ik trek haar echt niet aan de teugel, doet ze helemaal zelf. Heb wel truukje geleerd om haar te doen stoppen met achter de loodlijn te lopen, maar die dag had het echt weinig zin.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:43

Snackie schreef:
Sally, hoe heet je irl ook weer?
Jaron is idd blootvoets. Gaat perfect. Hij heeft keiharde hoefjes

Echte naam is Keetie :D
Wel fijn dat hij het blootvoets aankan. Al vind ik dat geluid van die ijzers altijd een soort van rustgevend :)

Donnar Dublin is ook verandert zeg. Wauwie :)

Kaat leuk filmpje. Dat sneeuweffect is geinig.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:50

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:02

Keetie, meestal lees je katy. Maar dit is leuk!

Geluid van ijzers doet mij zeer in mn portomoneetje. Ben blij dat hij zonder ijzertjes kan. Scheelt toch 120 euro elke 7 weken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:36

Dublin is mooi :D.

Ga toch eens proberen dan of het bijdroogt nog zo dadelijk de portie al klaar leggen voor morgen vroeg. Ook natte zemelen en lijnzaad geven help blijkbaar ook de boel vast te houden.
Ga nu na de reactie even gaan zien zijn nachtportie geven :).

Geluid van ijzers dood zeker zeer in het portomoneetje..

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:36

Smidje dat bij ons komt vraag 100,-- voor vierkant. Dus ik hoop ook dat ik nog lang zonder kan doen :D
Kwa naam ben ik al zoveel gewend :D Keetje, Katie, Kaatee en bij de tandarts ben ik mijn hele leven al Cathy. Er zijn maar weinig mensen die het gelijk goed schrijven. Terwijl het toch zo simpel is hihi.

Donnar wat een leuk overzicht heb je gemaakt. Dublin is echt mooi verandert bij je.
En leuk om te lezen dat het nu zo goed gaat. Op sommige stukken leek jouw verhaal, op het mijne. :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:38

Ja had ik ook toen ik jou overzicht las, beide een beetje angsthazen haha

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:03

Zag dat zijn billen ondanks het mengen toch nat waren. Net terug gemengd en zemelen en lijnzaad gegeven morgen zien of het scheelt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:16

Voordroog open weg gaan leggen dan moet je heel erg opletten dat er geen schimmel in komt. (die zie je niet altijd)
(je zou kunnen proberen bietenpulp bij te voeren ivm de balans van de fosfor houding, maar dat is misschien wel een beetje krom omdat je weet waar de oorzaak ligt)

Knappe Dublin :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:54

Bietenpulp kreeg die nu al bij voor de zemelen maar had niet gedacht aan dat dat de verhouding misschien recht zou kunnen trekken. Ga dadelijk eens zien of dat heeft geholpen die heeft dat gisteren avond gekregen! Goede opmerking! Heb ondertussen 3 producten gevonden die mijn interesse hebben gewekt. Eentje in de buurt hier dicht bij en een andere is er jammer genoeg niemand die levert in België...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:59

lastig hoor , lichaam heeft natuurlijk ook even nodig om te wennen een het natte voordroog
weet dat toen ik nog op de manege werkte vroeger de paarden daar ook altijd paar dagen last van hadden als er een natter pak tussen zat

dublin is leuk

iedereen een fijne kerst gehad/

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:07

Net terug gaan kijken, mest was redelijk niet ideaal maar kon er mee door. Wel nog nat aan zijn achterste dus verliest nog altijd vocht bij het mesten. Ik heb de keuze tussen Zeo horse, moeder aarde en een korrel van marstall kopen die zou helpen, eventueel probeer ik de moeder aarde denk dat deze het meeste inwerkt op de darmen is ook gemaakt om de darm flora te verbeteren en verzuurde darminhoud te stabiliseren. http://www.paardinbalans.be/moeder-aarde

Redelijke kerst gehad niet uitbundig gevierd gewoon rustig :).

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:05

Ik zou eens beginnen om niet al die poeders te gaan kopen!
Een paard zijn spijsvertering moet min. 6 weken wennen aan ander voer.
Geef het de tijd, mest duurt 24-36 voordat het naar buiten komt.

Ik zou toch eens controleren op zand in de mest.
Wormenkuur.....

Hoe meer je met voer gaat rommelen hoe meer de darmflora verstoord wordt.

Ted hebben wij een heel poos probiotica gegeven, equistro gestamash.
Nu was bij Ted alles verstoord door lang gebruik van zware medicatie etc.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:42

Ligt puur aan het voordroog niet aan zand, niet aan wormen dat is allemaal in orde. Met gewoon hooi is er geen probleem. Als het al daar aan lag zou het met hooi ook moeten opkomen...

Ik doe opzoekingswerk rond dat en ga het misschien kopen wat niet wil zeggen dat ik het direct door voer, ik mengel eerst zoveel mogelijk om te zien of er geen stabiele midden weg te vinden valt (... en ook al voer ik het het kan geen kwaad verder is natuurlijke basis geen chemische rotzooi zoals die zandweg kuren die niet betrouwbaar zijn...) ben nu eerst bezig met mengelen zien of ik daar een gulden middenweg vind of niet. Tot dan staart gaat terug in de vlechten gaan en de boel beetje afkuisen dat het niet aankoekt zeker... :(:)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:47

Hup voordroog de deur uit en hem lekker hooi voeren dan, sorry als het rot overkomt maar als het zo simpel is waarom zo moeilijk doen.

Heb je hem geleidelijk er aan laten wennen?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:54

Ja ik meng het maar lijkt me weinig nut te hebben. Ja dat zou ik echt liefst doen echt waar klinkt zelfs niet rot ik zit met het zelfde zou liefst alles de deur uitwerken. Enkel terug naar de verkoper mag ik vergeten dus is het hopen op verkopen of wisselen tegen hooi.... enige dat ik kan proberen is dat de verkoper van het spul het wil ruilen... :). Ik ga dat eerst proberen zoizo voor ik ook maar iets aankoop en hopen dat die wil (Hier zijn ze vaak van principe ja pech verkocht is verkocht, geld is al lang uitgegeven... 8)7 )