[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:53

Mooie instelling is dat Mara :)
Ik denk dat je je nog gaat verbazen hoe zwaar je dame nog gaat worden :) Hoop dat de jeuk snel over is bij haar!

Sandra wat is de rede dat jullie gaan verhuizen?
Hoop in ieder geval dat jullie daar de draad lekker kunnen gaan oppakken.
Wat voor zadel heb je? Is wel vreemd dat het iedere keer weer anders ligt namelijk.. Verharen mag daar geen oorzaak van zijn natuurlijk :o
Misschien dat een zadel wat jou wat stevigheid geeft ook al een stuk angsten wil wegnemen? Maar weet niet precies wat voor boomloos zadel je hebt.
Ik ben ook bang geweest, heel bang. Dus alles wat je hier zegt herken ik helemaal en het is ook heel goed dat je er zo open over bent. Je kunt zo alleen maar goed bedoelde adviezen krijgen en ik denk dat we hier allemaal heel graag met je meedenken :)
Wat ik geleerd heb voor mijn angst is liedjes zingen en inderdaad iemand midden in de bak neerzetten om een heel verhaal aan te vertellen :D Jo eef hoe gaat het op je werk? Hoe gaat je school? Verzin het maar..
Wat Clover en mij allebei heel goed geholpen heeft is bij elke letter een figuur rijden. Zo blijf je beiden bezig.
Eigenlijk moet je op het moment dat je kont het zadel raakt direct zelfverzekerd gaan zitten. Mijn instructrice zegt altijd, je hoeft je niet zozeer zeker te voelen, als je pony maar denkt dat je het bent. Dit werkt voor mij en Clover goed.

Karlijn, komt wel goed schatje :(:) * roosvice reclame

Kalionne ( wat was je naam ookalweer :o ) ook in de zadeltwijfels... Je hebt in de dressuur zadels ook zat keus :) Ik zou gewoon eens een zadelmaker bellen en langs laten komen.

Lotte ik vind haar buien ook hilarisch moet ik je zeggen. Het is zo typisch clover :D
Garish steekt er boven uit of bedoel je een andere hengst voor Luna?

Zadelkeuze, tsja. Ik heb vorig jaar een goedkoper wintec zadeltje voor Clover gekocht en die ligt gewoon niet goed meer. Er komt nu een duurder dressuur zadel, die wel aanpasbaar is. :) En BRUIN <3

Rebecca beterschap!

Andrea niet op alle tinkers kun je lekker doorzitten hor :D Is gewoon net als bij elk ander paard per paard verschillend :) Of heeft Jaron ook zo'n lekkere rug die zit alsof je in een heerlijke stoel zit <3
Wijken voor druk is belangrijk :j kan persoonlijk paarden niet uitstaan die geen respect hebben geleerd voor druk of eigen ruimte :o Clover gaat gelukkig op een vinger beweging achteruit en opzij. Ze kan zelfs wijken op 1 vinger beweging :D
Belangrijk is dat je gewoon meent wat je doet. Als je wilt dat hij opzij gaat zal die dat wel doen als jij de 'leidende' rol op je neemt. Maak jezelf groot en blijf rechtop staan / lopen.
Een oefening die ik deed met Clover toen ik haar net had was dat ik haar los in de roundpen / longeercirkel zette en dan ging ik met een leadrope door de cirkel lopen. Ik hou dan het touw in 2 handen en heb in m'n rechterhand het lange stuk zegmaar waarmee ik rondjes om mezelf heen 'sla' met het touw. Je laat hierdoor zien dat de ruimte om jou heen van jou is. Je loopt recht op je paard af en kijkt gewoon door hem heen, blijven zwiepen met je touwtje. Hij zal hoogst waarschijnlijk direct opzij gaan. Geen oogcontact maken.
Vond ik persoonlijk een goede oefening voor de basis. Hoop dat je er iets aan hebt :)
Wanneer die respect heeft voor jouw ruimte zal die ook sneller wijken voor druk als je dat vraagt.

Kayleigh weer aan het groeien! Ze is nu 2 toch?

Dana dr manen zijn mooi zeg <3

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:57

Wijken gewoon op de grond oefenen!
Vingertopje druk geven, bij wijken, gelijk los (ter beloning) zo hebben ze wijken en sowieso opzijgaan, omgaan e.d. snel door!

*doet me ff denken aan iets grappigs van gister!!*
Ik was Diaz aan het poetsen, en zat op een kruk (wegens medische klachten)
Diaz was opzij gegaan, dus mijn man dacht haar even terug te duwen naar me..

De vorige keer dat hij mee was, was maanden terug, en ze negeerde elke vorm van druk toen, met als gevolg dat je je hele gewicht in de strijd moest gooien.

Wat doen mijn man bij mijn pown.. :(:)
Z'n hele gewicht tegen haar aan duwen! Diaz lag bijna bij me op schoot!! :') Ze kon nog net optijd haar evenwicht vinden.. hij had haar bijna omgeduwd!! _/-\o_ _O-

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:03

Arme Diaz _O- hihi.

Mallow, thanks! dat touwtje had ik al gemerkt met 'longeren in stap in het blubber weiland vrijdag' dan wil hij wel lopen.
Gister met mijn oude bijrijder deed hij alleen zijn koppie in de lucht, maar tis wel handig met een langer touw werken en zwiepen als hij achteruit of om moet.

Ik denk niet dat hij in dat opzicht veel respect heeft. Hij is met ophalen meerdere keren over mensen heen gedenderd, en vanmiddag ook over mij toen ik hem een lel verkocht _O- misschien mijn eigen schuld, maar hij moet wel ff leren dat ik de baas ben, en hij niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 03:56

Andrea, soms leer ik het vanuit het targetten, soms gewoon neus in positie dwingen en belonen :+
Wijken voor druk is een onderdeel van een groter geheel, genaamd het respect voor de leider, in dit geval jij dus :+ Vergis je daar niet in, sommige paarden hebben een onwijs goede wil waardoor hun dominantie in eerste instantie niet opvalt, echter kunnen ze op den duur best goed over je heen gaan walsen. Ik denk dat je met grondwerk en andere oefeningen om jullie positie duidelijk te krijgen uiteindelijk. Precies wat je zegt, hij moet weten wie de baas is, en volgens mij kan je hem dat prima leren.

Simone lekker een dagje vrij :)

Collin vd Gorterstraat vind ik helemaal geweldig Mara. (http://www.tinkerstal.nl/TSonzedekhengstcollin.htm)
Jouw dame gaat zeker nog wel uitzwaren hoor. Ik begrijp je twijfel, want die heb ik zelf ook soms, maar wees realistisch, een paard van 3 jaar is heus nog niet klaar met groeien hoor :D

Ik denk dat je met een westernzadel best leuk dressuur kan rijden, ik kon het iig wel :D Sterker nog, je moet mij niet in een dressuurzadel dwingen, ik hou van een vrije zit, het liefste rij ik zonder zadel... Ik heb ook gesprongen met een westernzadel, was minder succes, maarja, wat wil je, een westerngereden Tinker met een geweldig springtalent? Dat laat je dan alleen om alleen het zadel toch niet onaangeroerd?

Beterschap Rebecca :(:)

Wat balen dat je steeds zo bang bent Sandra :(:) Ik denk als je gewoon rustig de tijd neemt, positief bent en kleine stapjes neemt op het tempo van je gevoel dat het dan best goedkomt hoor. Over de sokkenwasrit, zou het helpen als er iemand met je mee zou gaan om King vast te houden? Ik zou namelijk heel graag gaan, maar alleen en zonder paard is dat natuurlijk niet leuk. Ik wil dan best jou helpen met King hoor. Eigenlijk vind ik wel dat je er zelf gewoon op moet, maar anders kan je hem ook gewoon aan de hand meenemen (en het zadel voor het geval dat...). Mocht je meer zekerheid hebben als je eerst gezien hebt dat hij bij een ander ook braaf is, dan wil ik hem ook wel even voor je voorrijden dan :P

Brave, mooie Dana! :)

Garish is leuk Eef (vooral karakter), maar die zou ik niet snel op Luna zetten. Ik ben veel te blij met haar ronde achterwerk, daar ontbreekt het bij de Garishkids nog wel eens aan. Misschien komt er wel ooit een dekking met een zoon van Garish, maar dat is tevens een zoon van Lady, dat is dus een vooral emotioneel gekozen hengst, daar zou ik dat ronde achterwerk wel voor willen laten schieten... De vraag is alleen of deze heer hengst blijft en de eigenaar hem wil laten springen. Misschien wordt er dit jaar wel een andere Garishzoon op de wereld gezet die ooit bij Luna mag, maar dat kan net zo goed een merrie worden, en hangt heel erg af van hoe hij/zij uitvalt hoeveel ik ermee te maken zal krijgen in de toekomst. De moeder van dit veulen en haar afstamming spreken mij namelijk ook wel aan. Dus als ze nou iets zwartbonts met zwarte staart uitpoept...

En ik ben weer veel te actief voor dit uur van de dag :D Verschrikkelijk, want ik moet eigenlijk wat slaap inhalen, gezien ik vannacht pas om half zes sliep, en dat was niet zozeer omdat ik barstte van de energie, meer omdat ik barstte van de rugpijn. Wat ik dan heb gedaan? Niks, dat is juist het stomme. Na 1000 mg paracetamol en 600 mg ibuprofen viel ik gelukkig in slaap, en daarmee vandaag ook gewoon kunnen werken. Nu is het als het goed is uitgewerkt en heb ik nergens last van, ik moet zeggen, dit komt me wel heel bekend voor allemaal, en daar ben ik niet happy mee, zeker niet naar waar de HA vanochtend aan dacht toen ik belde :\ Maar ga nu wel hopen dat de pijn weg blijft voorlopig, morgen dan lekker met Mel op pad, poging tot Luna witten, en werken, mag weer lekker een paar uurtjes tussen de mannen in de keuken staan :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:10

Bedankt!
Die tijd hoor je inderdaad in je bed te liggen, en te slapen. Maar wat vervelend van die rugpijn! Wat dacht de Ha ervan?

En goedemorgen, ik ben echt mega brak.
Nog 1 dagje en dan is het morgen weekend.. jeej! Ik hoorde dat het zondag en maandag gaat vriezen,en daarna weer beter word

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:02

Hier staat een veulen van Dana van Collin. Plaatje van een veulen :+:
Wel extreem lastig/puberaal. Nu ze 1 is helemaal niet. Onwijs lief. Maar als veulen was het voor mij een enkeltje gehaktmolen. Terwijl Dana een super karakter had.

Daarom nu voor Yellow Fellow, kijken voor een andere kleur en karakter..

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:14

goedemiddag/avond,allemaal.
gister wel een beetje door t topic gebladerd,maar geen tijd gehad om te reageren.En eigenlijk was ik ook echt beroerd.de hele dag last van buikpijn,maagpijn en een zeurende buik.gisteravond de auto van pap opgehaald(eindelijk weer mijn eigen auto voor mezelf).hij is er erg blij mee.als extra kregen we nog een doosje appels mee.heerlijk.
gister niet bij ruana geweest daarom.Ik zit nu wel een beetje te tobben over iets.Maar misschien dat jullie je mening daarover kunnen geven.
zo snel als het kan willen we de benen gaan scheren.het kan helaas niet eerder dan waneer de weides een beetje droog zijn,ruana kan je namelijk geen hele dagen binnenzetten.
het probleem is dat dat geen gemakkelijke opgave zal zijn.Bij het horen van een tondeuse/scheermachine wordt ze al gek.Dan slaat ze om zich heen en ieder die zal proberen haar te scheren wordt de tent uitgetrapt.praam hebben we al geprobeerd.Daar reageert ze niet eens op.
er zijn een aantal mogenlijkheden ,te weten:
*half sederen of volledig verdoven:hiervan ben ik ,maar ook de stalhouder geen voorstander,i.v.m de risico's die een verdoving met zich meebrengt.
*alle benen m.b.v een longeersingel aan elkaar vastbinden.het is wel cru en ruw,en er is zeker een kans dat ze omvalt.en ze kan niet slaan,ze zal wel flink geiriteerd zijn na afloop.
Ik zou het zelf op het moment niet weten.Wat vinden jullie of hebben jullie een ander idee?

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:05

waarom wil je haar scheren?

ik heb king in een hoefstal gezet en hij was niet blij met het geluid, maar met veel afleiding aan de voorkant, konden we mooi al zn benen scheren.
later hoorde ik dat om ik alleen zn kootholtes had hoeven schreven(ik dacht dat ie mok had.. maar na het scheren verdwenen de plekken heel snel)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:11

we weten bijna zeker dat ze last van mok heeft.en om t zeker te weten en goed te kunnen behandelen moeten de sokken eraf.
wat is eigenlijk een hoefstal?nooit van gehoord.
we hebben t een keer geprobeerd om zo te scheren maar dat was bijna ten koste van de knieen van de stalhouder.groot gelijk dat ze nu zegt(en ik ook zeg)op deze manier niet meer!

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:50

ff plaatje van internet gepikt :P
Afbeelding

King stond nie zo vast hoor, alleen aan halstertouw met mij aan de voorkant
bij king was t niet nodig, maar wel fijn dat ie erin stond om stil te staan..

pff ik ben echt gaar!

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:22

Kan je haar niet alvast laten wennen aan het geluid van de tondeuse, zet het ding bijvoorbeeld een paar keer aan als ze staat te eten of zoiets? En dat dan zonder iets te willen.
Misschien ook eens met dat ding haar aaien enzovoorts zonder dat hij aanstaat.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:42

Weer netjes bijgelezen. :)

Wat heeft Dana lange en mooie manen zeg ! Diaz haar manen groeien ook hard.

Eva: Kayleigh is 2 jaar en 3,5 maand.

Lastig met het scheren Ellie. Kleine, bijna geluidloze tondeuze ?
Ik vind een verdoving ook niet alles. Ken paarden die daar dwars door heen komen.

Lotte: Waar dacht de HA aan ? Vervelend zeg dat je zo pijn in je rug hebt.

----

Avond gister was echt super super gezellig. Improvisatie - theaterles gehad. En dan een paar wijntjes, nou was lachen :D
Vandaag lekker met kayleigh in de paddock gespeeld. Zo heerlijk dat ze je dan komt uitdagen en bokkend wegspringt. <3

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:06

Komt even binnenvallen met een oproepje:

Voor een kennis zoek ik een gezelschapspaard. Deze mensen wonen in Zeeuws Vlaanderen en hebben 6 jaar lang een oudere en geblesseerde fries opgevangen van de stichting. Helaas moest deze recentelijk ingeslapen worden. Ze hebben nu nog een oudere haflinger en die zoekt dus weer een maatje. Paard mag ouder en geblesseerd zijn, hoeft zeker niet meer gereden te kunnen worden. Wel moet deze braaf en aanhankelijk zijn. En van het robuuste/koudbloedtype. Krijgt dus een superplekje tot het einde en wordt super verzorgd en vertroeteld.
Mochten jullie iemand weten die zo'n plekje zoekt, dan graag een pb ;)
Mensen hebben echter zelf geen trailer, dus als het paard gebracht kan worden heeft dat vanzelfsprekend de voorkeur. Voordeel is dat dan meteen de locatie kan worden bekeken :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:28

Ik weet niks leonoor, mocht ik wat weten, brul ik.
Op de markt staan er wel 2.

Ik heb vandaag gereden.
Eerst gelongeerd, , dat gaat, daarna opgestapt, zonder kruk,en daarbij uit mijn broek (op de naad) gescheurd hahaha!

Veel gestapt,en redelijk wat gedraafd, kan met een lichte beendruk al wegrijden, en ook de ho geoefend.
Hij wil alleen af en toe wel doordrammen, dus heb hem helaas wel een paar keer goed moeten inhouden.. omdat het te glad is om hem zijn gang te laten gaan.
Geen idee hoe ik dat beter op moet lossen?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:45

@sandra:helaas hebben wij zo'n hoefstal niet bij ons op stal.er zijn ook geen stallen die dat wel hebben bij ons in de buurt.Dat is wel jammer,want t lijkt me ideaal.
@siem:de tondeuse die wij hebben is niet bepaald stil.daarom was de taktiek ook om hem aan te zetten en bij de stal neer te leggen.Helaas blijft ze panisch voor dat ding.T aanraken is het probleem volgensmij niet.Ik raak de benen iedere dag aan(binnen en buitenkant)en daar reageert ze niet op.Ze ziet de tondeuse/scheermachine als iets wat gevaarlijk is en verdedigd zich volgensmij.
ik ben inderdaad ook niet voor verdoving,maar als het echt niet anders kan.Als het echt zo ver moet komen komt er uiteraard eerst uitvoerig overleg over hoe en wat.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:24

Haai allemaal, weer lekker weekend.
Hier alles op zich wel oke. Heb wel beetje hoofdpijn door me druk te maken. Mijn schoonzus is al een tijdje ziek, maar ze hebben geen idee wat er aan de hand is. Nu las ik vandaag op bokt een topic met iemand die slokdarmkanker heeft en die heeft precies dezelfde symptomen als mn schoonzusje. Dus heb een hele tijd in dubio gezeten met de vraag of ik het aan haar zou vertellen. Uiteindelijk wel gedaan en daar is ze nog niet specifiek op getest. Dus best een beetje eng nu. Ze mag pas 24e weer verder op behandeling. Ziekenhuis is een beetje laks bij haar behandelingen helaas. Dus nu gaat ze maandag evengoed even bellen dat ze dit gelezen heeft en anders gaat ze AMC bellen, want ze word gewoon niet serieus genomen. Dus je snapt, even een spannende dag gehad vandaag...
Mona gaat gewoon nog steeds heel goed haha, geen bijzonderheden. Schuurt nog wel nog steeds, maar hou t goed in de gaten.
En oh, morgen heb ik 6 jr met mn vriend. Kreeg ik net al een kadotje haha. Zo lief... Vooral omdat ik het vergeten was hahaha...

Ellie, ik zou toch langzaam haar laten wennen aan de machine. Elke dag rustig aan een stapje verder en belonen... En is anders gewoon goed knippen met een schaar geen idee? Kan je het ook behoorlijk kort knippen. En als ik dan toch moest kiezen zou ik eerder voor een lichte verdoving kiezen. Benen aan elkaar vast knopen is in mijn ogen not-done, daar word de ervaring echt niet plezieriger op... Ik zou er gewoon ff tijd in steken 2 a 3 weken en denk dat het je dan wel gata lukken zonder ook maar iets. Maar dan moet je wel aan de gang en eventueel even een grondwerk iemand erbij laten komen die er verstand van heeft en je op weg helpt.

Leonoor, ik heb nu ook even geen idee, maar er worden er wel genoeg op bokt aangeboden toch?!

Sandra, gewoon rustig aan door gaan en niet gelijk uit het veld laten slaan door een klein tegenslagje. Volgende keer is hij vast wel weer braaf.
Ik heb inmiddels een paar aanbiedingen gehad mbt rijden. sommigen tegen geld en sommigen tegen hulp op stal. Dus ben nu alles even aan het overwegen...

Nou ik duik nu mn bedje in en spreek jullie later.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:31

met een schaar wegknippen zou ik niet doen..
tis wel goed voor je paard hoor, maar geloof me, die blaren op je handen doen zo'n zeer!!!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:49

ik weet t sandra.T grove werk knip ik met de schaar,maar moet na een kwartier al stoppen.dan liggen m'n vingers al open of heb blaren.en de sokken zijn net touw,zo stug.ik kan ook alleen maar knippen als haar sokken droog zijn.Handoek erbij om de schaar af en toe droog te vegen(zand eraf).Dat houd ik bij op het moment,maar een pretje is t niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:58

handschoenen aan?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:03

knipt niet bepaald lekker.Handschoenen zijn of te groot of te klein voor mij.Grote handen,kleine vingers..

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:51

ellie: en met een kappersschaar?? Kan je gewoon kopen bij een DA of kruidvat en zijn echt scherper.
Een hoefsmid die gespecialiseerd is in trekpaarden heeft vaak zo'n hoefstal of kapstal, mijn smid heeft er ook een maar ik vrees dat het te ver is voor hem. Mocht je het alsnog willen proberen: http://www.hoefsmederij-gerrykerstens.nl/, misschien weet hij wel een collega met hoefstal bij jou in de buurt.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 08:53

Goedemorgen!!! Op naar stal om mijn moddermonster klaar te maken voor de osteopaat. Ben benieuwd!!!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:46

Vind je idee om de benen te scheren wel heel erg cru ellie .. gewoon met een hand scheermesje de plekjes wegscheren. De benen aan elkaar binden???? sorry hoe :N

Andrea ik heb over jaron gedroomd vannacht haaha. fijn dat het rijden goed ging. :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:21

Mallow hihi. wat is je echte naam ook weer? moet er nog zoveel onthouden nu :o . wat grappig. wat heb je gedroomd :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:43

Als we over elkaars paarden gaan dromen wordt het wel heeeel erg :+ :P