Ik denk dat je je nog gaat verbazen hoe zwaar je dame nog gaat worden

Sandra wat is de rede dat jullie gaan verhuizen?
Hoop in ieder geval dat jullie daar de draad lekker kunnen gaan oppakken.
Wat voor zadel heb je? Is wel vreemd dat het iedere keer weer anders ligt namelijk.. Verharen mag daar geen oorzaak van zijn natuurlijk

Misschien dat een zadel wat jou wat stevigheid geeft ook al een stuk angsten wil wegnemen? Maar weet niet precies wat voor boomloos zadel je hebt.
Ik ben ook bang geweest, heel bang. Dus alles wat je hier zegt herken ik helemaal en het is ook heel goed dat je er zo open over bent. Je kunt zo alleen maar goed bedoelde adviezen krijgen en ik denk dat we hier allemaal heel graag met je meedenken

Wat ik geleerd heb voor mijn angst is liedjes zingen en inderdaad iemand midden in de bak neerzetten om een heel verhaal aan te vertellen

Wat Clover en mij allebei heel goed geholpen heeft is bij elke letter een figuur rijden. Zo blijf je beiden bezig.
Eigenlijk moet je op het moment dat je kont het zadel raakt direct zelfverzekerd gaan zitten. Mijn instructrice zegt altijd, je hoeft je niet zozeer zeker te voelen, als je pony maar denkt dat je het bent. Dit werkt voor mij en Clover goed.
Karlijn, komt wel goed schatje

Kalionne ( wat was je naam ookalweer

Lotte ik vind haar buien ook hilarisch moet ik je zeggen. Het is zo typisch clover

Garish steekt er boven uit of bedoel je een andere hengst voor Luna?
Zadelkeuze, tsja. Ik heb vorig jaar een goedkoper wintec zadeltje voor Clover gekocht en die ligt gewoon niet goed meer. Er komt nu een duurder dressuur zadel, die wel aanpasbaar is.

Rebecca beterschap!
Andrea niet op alle tinkers kun je lekker doorzitten hor

Wijken voor druk is belangrijk

Belangrijk is dat je gewoon meent wat je doet. Als je wilt dat hij opzij gaat zal die dat wel doen als jij de 'leidende' rol op je neemt. Maak jezelf groot en blijf rechtop staan / lopen.
Een oefening die ik deed met Clover toen ik haar net had was dat ik haar los in de roundpen / longeercirkel zette en dan ging ik met een leadrope door de cirkel lopen. Ik hou dan het touw in 2 handen en heb in m'n rechterhand het lange stuk zegmaar waarmee ik rondjes om mezelf heen 'sla' met het touw. Je laat hierdoor zien dat de ruimte om jou heen van jou is. Je loopt recht op je paard af en kijkt gewoon door hem heen, blijven zwiepen met je touwtje. Hij zal hoogst waarschijnlijk direct opzij gaan. Geen oogcontact maken.
Vond ik persoonlijk een goede oefening voor de basis. Hoop dat je er iets aan hebt

Wanneer die respect heeft voor jouw ruimte zal die ook sneller wijken voor druk als je dat vraagt.
Kayleigh weer aan het groeien! Ze is nu 2 toch?
Dana dr manen zijn mooi zeg