[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:08

Haha, leuk geshopt! :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:16

Aaahw super leuk

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:07

Hé leuk gedaan zeg en jij ook leuke feestdagen gewenst :).

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:20

in ons geval van tjitske komt het niet dat ze op de weg loop en dat de hoef dan slijt. bij ons in het geval dat ze in de paddock ook een verhard deel heb en dat daar zand op lig wat dan met nat weer voornamelijk omdat de hoef dan zachter is de hoef eraf schuurt door zand op de betonplaten. en daar is ze vaak te vinden inverband met het hooi en water wat daar staat.
Dus daarom als de hoef te kort dreig te worden is wat voor haar werkt de hoeven op dunne ijzers te zetten voor een maand of twee en dan daarna gaan ze bijna weer op het land. en daar heb je alleen maar zachte bodem.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:48

Oke ik ben er net in geslaagd in een diepvries die vol zat maar dan echt vol nog dingen bij te proppen. Mijn ma was denk ik in de winkel vergeten dat die vol zat :') .

Ga eens kip klaarmaken eerst daags djee er zit super veel kip er in waar dat nou vandaan komt :? :P .

Ik vermijd juist niks het harde als ze te kort dreigen te raken (waar ik nog geen last van heb gehad juist omdat ze sterk zijn), door op het harde te lopen worden de hoeven sterk, hoe zwakker de hoeven hoe sneller ze slijten. Op het harde lopen maakt de hoeven sterker net zoals eelt bij ons. :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:07

nee het water vorig jaar van de paddock had haar hoeven wat zachter gemaakt. geheel normaal volgens mijn hoefsmid. Maarja dit jaar hopelijk met kerst geen verstopte drainage van de paddock. dus ik laat haar elke keer nakijken. 27ste komt ze voor mijn veulen en laat ik het gelijk nakijken of ze te kort zijn.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:13

Ik rijd met Dublin echt overal over- en doorheen steentjes, grind, gras, zand, water en asfalt. Tot nu toe gaat dat prima, ben daar verder niet zo moeilijk mee. Tenzij het natuurlijk gevaarlijk kan zijn voor Dublin, of als hij gevoelig loopt wat eigenlijk nooit zo is. Zijn hoeven zien er super uit en zijn keihard, ondanks dat hij voordat wij hem kregen 5 jaar op ijzers gelopen heeft. Ze slijten alleen wel een beetje scheef naar buiten, maar dat corigeren we verder niet aangezien het maar minimaal is en hij anders atrose kan krijgen door het -voor hem- onnatuurlijke slijten.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:20

Caily schreef:
Hoezo is dat jammer? Lidmaatschap van het NSvT kost niet zoveel (46.50 pj) en dan krijg je ook het stamboekblad, wat erg leuk is om te lezen. Je mag zo vaak meedoen aan de keuring als je wilt. En mocht je het toch allemaal niks vinden, dan zeg je gewoon je lidmaatschap op. Ik vind een keuring persoonlijk gewoon hartstikke leuk om te doen, en het kan een mooi waarde-vermeedering voor je paardje zijn.

Dat valt best mee kwa prijs. Ik dacht altijd dat het stukken duurder was. Misschien tegen die tijd toch eens overnadenken.

Draaakje werk jij ook in bakkerij? Hier nog een :D
Vorige week i.p.v. de gebruikelijke 38 uur, 53 uur gemaakt. 6 Dagen 3 uur beginnen is best pittig ineens :o

Ik heb voor Sally de Cavallo hoefschoenen. Ze hebben ons in het begin toen ze net van haar ijzers afging goed geholpen. Sally loopt liever op de weg dan in de berm. Dus wisselde ik de hoefschoenen af. De ene rit wel en de andere rit niet.
Nu staan ze eigenlijk ongebruikt in het schuurtje hier, haar hoeven kunnen het af zonder de schoenen. Terwijl wij eigenlijk altijd op de weg stappen en draven.
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... 1939_n.jpg

Leuk filmpje Nienke. Super dat het allemaal zo goed gaat met Roosje.

Ik heb me zondag weer laten gaan en nog een kado'tje voor Sally gekocht :D Maar had wel goed excuus. Het halster waar ze mee is gebracht, is te klein geworden vind ik. Rond haar neus is strakker gaan zitten, dus die mag vervangen worden :)
Mooi roze is niet lelijk. Met roze halstertouw erbij.
Past mooi bij de roze zweetdeken die ik ook heb liggen :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:44

Echt leuk al die kerstkaartjes :)

Grappig glitterhlaster :P
Ja, ik werk ook in de bakkerij, erg leuk werk, maar wel fysiek zwaar, en met deze drukke dagen helemaal.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:50

Wist niet eens dat hoefschoenen bestond. Handig voor als je vaak over het harde wil lopen. Hoewel ik daar niet moeilijk in ben. Ik verwacht dat ze dit jaar ook te korte hoeven zou kunnen krijgen maar vind die schoenen niet een optie in de kudde.

verder onthoud ik die schoenen wel je weet maar nooit

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:04

Sweetsok hoefschoenen kan je afdoen voor in de weide hé :D.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:21

voor tjitske zou het voor nu in de paddock zijn. voor als ze in de snackbar loop. waar dus het eten en drinken staat waar het betonplaten zijn de rest van de paddock is een zachte bodem. maar durf dat niet in de kudde

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:57

Leuk al die kerstkaarten!!
Zo sally, lekker roze zeg!!! It's so fluffy _O-

Zo morgen al weer kerst mensen {:)
Vanavond ff toetje klaar maken en dan morgen en overmorgen familie bezoekjes en eten :Y)
en jullie?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:22

Ik ben al geen fan van hoefschoenen, maar ze buiten het rijden om aanlaten zou ik toch echt willen afraden. Ik weet dat veel problemen voortkomen uit niet goed passende hoefschoenen, maar feit blijft dat ze om de hoef geklemd zitten.(en dat een hoef veranderd en niet hetzelfde blijft!) Tijdens het rijden kun je het zelf in de gaten houden, maar voor lange tijd aanlaten zou ik al helemaal niet aandurven.
Informatie:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

Wij gaan vanavond en morgen gezellig bij mijn ouders eten met mijn zussen, aanhang en opa. Overmorgen gaan we naar familie, dan maak ik het toetje voor 40 man. (heb het mezelf makkelijk gemaakt, ga 40 mini appelkruimeltaartjes maken en een dessertglaasje met chocolademousse, onderin merengue stukken en bovenop witte chocolade ganache.
En voor nu zitten er zelfgemaakt croissants en saussijzenbroodjes in de oven :D
Straks lekker naar de paarden, heerlijk zo'n vrije dag!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:58

Krijg ik net commentaar dat je met een tinker geen marathon moet rijden want "die zijn niet gefokt voor dat mennen" :') >;) . Ze kent duidelijk de geschiedenis niet van tinkers djeezes, dan komen "ja die hebben meer moeite bij die hindernissen" nou meis.... Kijk eens objectief naar een span smalle paardjes die hebben meestal ook moeite met hun hindernissen hoor maar je ziet het niet omdat je er niet op let {:)-:( :') .

Is hier hard aan het waaien net mijn konijnenhok er iets overgespannen het dak waaide constant open. Kaketoe ook even afgedekt met wat dat die beetje uit de wind zit :(:) .

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:13

Hier ook enorme windstoten, de schutting is er uitgewaaid, helaas ook helemaal kapot...
(tijdje geleden was hij er ook uitgewaaid, maar toen konden we hem terug zetten)
Ik schrok vanochtend toen ik op de camera naar de paarden wou kijken, want ik had geen beeld. (was al bang dat er iets kapot gewaaid was. Maar het was gewoon de stroom die van de camera af was geweest)
Gelukkig waait het nu al minder.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:44

Oh ja dan schrik je wel even ja! Hier ook enorme wind, vanmorgen gingen de grote bomen ook bijna tegen de grond zo schuin gingen ze!

@hetlevenwint: Dat is echt onzin, mijn meninstructrice is helemaal fan van Dublin. Ze zegt iedere keer dat we toch ooit een marathon moeten doen zodra hij goed vertrekt, we moeten alleen wel oefenen met sturen met hem aangezien hij krappe bochten enzo nog niet gewend is maar ik verwacht daar geen problemen mee. Gisteren ook, hij liep de hele tijd te dribbelen omdat hij moest stappen wat hij niet wilde. En met draven sprong hij steeds aan in galop, dus aan de snelheid zal het niet liggen. :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:04

Is dat vind dat zo een zever dat is absoluut niet rasgebonden meer paardgebonden met welke je wel of niet de wedstrijden in gaat. :o

Oei schutting kapot. Hier leeft alles nog behalve de parasol O:)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:14

Hier ook durf dat ook niet met hoefschoenen vandaar ijzers als ze tekort zijn.
mennen daar zijn tinkers goed in. Niet elk paard maar goed. Sommige mensen zijn daar zo dom in.
hoe niks kapot nog, maar ben elke keer bang voor mijn kas. Zeker omdat het hier meer waait door het markermeer

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:42

Mooie kaartjes komen er voorbij zeg! Dat kan ik echt niet..

Leuk hoor, al dat roze voor Sally!

PFf, die wind. Het lijkt haast wel harder te waaien dan een paar weken terug toen ze code oranje hadden gegeven. In elk geval vanmorgen, de hond kon amper blijven staan, haha!

Nu maar een beetje op toerbeurt op stal, omdat ik 2 stallen heb en 3 pony's. Wat een natte bende zeg, alles lopen ze stuk. Moeten ze zich maar even in de bak vermaken.

Tja, hoefschoenen lijkt mij niet handig, daar ga ik niet aan beginnen. Voordat je een paar hebt die goed passen ben je een paar maand, veel euro's en gedoe verder. Ik ga het nog even proberen om de weg helemaal te vermijden door weer in de berm te gaan rijden. Als ik haar in de wei laat staan, wordt de hoef ook niet gestimuleerd te groeien. Ze loopt er niet kreupel om, dus maar gewoon voorzichtig proberen. Zo vaak en zover rijd ik toch niet. Als het over een maand, misschien 2 niet beter is, dan maar eens verder kijken. De hoeven zien er verder heel mooi en netjes uit.

Mij lijkt ook dat Tinkers perfect voor de wagen kunnen lopen, daar zijn ze op gefokt toch?

Succes met alle kerstmaaltijden! Fijne feestdagen gewenst allemaal.
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:49

Ook in de wei wordt de hoef gestimuleerd te groeien. De hoef is nu kort, dus als het goed is druk op de straal = groeien. Ongeacht waar het paard loopt. Alleen als het verder slijt zal de hoef nog korter zijn, dus nog harder willen groeien. Dat is een voordeel, maar de pijn is voor het dier een nadeel, dus zou er niet aan beginnen.

Ik wil iedereen hier fijne feestdagen en een gelukkig 2014 wensen. Caily en ik hebben een geweldig jaar gehad [EJL-ITP] 2013: Tinker Caily, dromen komen uit... wordt vervolgd... We hopen dat in 2014 te kunnen voortzetten, en natuurlijk samen met een heleboel anderen!

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:58

hetlevenwint schreef:
Krijg ik net commentaar dat je met een tinker geen marathon moet rijden want "die zijn niet gefokt voor dat mennen" :') >;) . Ze kent duidelijk de geschiedenis niet van tinkers djeezes, dan komen "ja die hebben meer moeite bij die hindernissen" nou meis.... Kijk eens objectief naar een span smalle paardjes die hebben meestal ook moeite met hun hindernissen hoor maar je ziet het niet omdat je er niet op let {:)-:( :') .

Is hier hard aan het waaien net mijn konijnenhok er iets overgespannen het dak waaide constant open. Kaketoe ook even afgedekt met wat dat die beetje uit de wind zit :(:) .

Lol. Dan moet je dr even doorsturen naar mijn youtube kanaal :') wat nou, niet kunnen :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:59

Klinkt lekker draakje! Jammer van de omgewaaide boel!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:42

Fijne feestdagen allemaal :D

Leuke kerstkaart Lotte.

Las iets van een overleden paraplu door de storm. Verder is gelukkig iedereen erdoorheen gewaaid :)
Hier viel de kerstverlichting buiten om, dus toen zelf maar alles plat gelegd.
Op stal heeft alles het overleefd. Daar ging het gisteravond al flink tekeer.

Op het laatste gaatje, maar het staat wel zoetsappig :D
Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:01

Ja dat was hier een parasol achja was al een oude. Is nu zo ongeveer gaan liggen eindelijk die wind fjoe :D.