hier ook tuig liggen , alleen geen koets helaas wilgje is ooit eens beleerd en heb bandit vorigjaar voor de sulky beleerd doe ook altijd sleetje rijden met ze in de winter
He maar dat heb je slim opgelost met die strengen zo! Dat was iets waar ik nog wat voor aan het bedenken was haha
J_E
Geplaatst: 22-12-13 19:37
Oh ja, zeker leuk mennen. Ook gezellig met wat meer mensen. Ik zou het aanleren ook met 2 mensen doen. Als ze het eng vinden kun je in je eentje niet zoveel beginnen. Foto's zijn leuk!
De hoeven van Aranka zijn inderdaad flink kort. Ik kijk dat niet heel vaak na, aangezien ze er volledig woest van wordt. Ik zal van de week eens kijken of ik een afspraak kan maken met de hoefsmid. Dat wordt een feest. Kan ze wel beslagen worden met korte hoeven?
JoanneE vriendin van mij haar haflinger kwam stok kreupel uit het land. Ze was niet bevangen wat als eerste werd uitgesloten. Maar het kon ook een zweer zijn veearts erbij gehad die kon het niet vinden en zei dat het aan het bekappen lag. Ze is met de hoefsmid aan het appen geweest en en trok de conclusie dat haar zolen erg zacht waren. Ze heeft gister ijzers eronder gekregen en ze loopt stukken beter.
SIEMxFUNNY
Geplaatst: 22-12-13 19:50
Caily
Geplaatst: 22-12-13 20:06
Sleetje rijden Volgende keer ga ik maar eerst een hoofdstel met kleppen zoeken voordat ik daar aan begin.
Ik zou dus beslist geen ijzers eronder doen Echt niet. Toentertijd met Caily wel over getwijfeld, maar dat helpt enkel op de korte termijn, de hoef in kwestie wordt er alleen maar minder van, dus dan kom je er moeilijk weer vanaf. En hoe ga je dat straks doen met bevallen en veulen, eventueel weer dekken? Dan raad ik je ijzers echt niet aan. Ook op het einde van de dracht, dan mogen de hoeven juist wat lang zijn zodat het extra gewicht over iets meer dragend oppervlakte wordt verdeeld. Met een ijzer gaat dit lastig... Ijzer er dan onderweg zorgt waarschijnlijk alleen maar voor meer problemen.
Even een quote, gezien ik aan het koken ben heb ik niet veel tijd om verhaal te typen
~
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd: Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien. Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag. Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.
De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt...
~
Daar wil ik nog aan toe voegen, hoe harder een hoef groeit, hoe harder ook het materiaal wat de hoef produceert. Hard groeien gebeurd wanneer de hoef snel slijt (veel druk op de straal), dus eigenlijk is dit heel logisch aangezien de hoef altijd zal proberen zichzelf in evenwicht te houden.
Mira283
Geplaatst: 22-12-13 20:25
@Caily Uitzonderingen daar gelaten! ik ben ook tegen ijzers maar als het niet anders kan dan moet het maar. Ik ga hier niet mijn hele verhaal van mijn paard neerzetten. Mocht jet het willen weten PB me maar. Ze heeft op ijzers gestaan met reden
Je loopt het hier anders behoorlijk te promoten, zo komt het over op mij. Ik snap best dat er gevallen zijn dat het écht nodig is. Maar nu bij Joanne, Aranka heeft wat korte hoeven, om dan gelijk te roepen ijzer eronder? Neeh, laat de natuur het zelf oplossen. Ik pakte vorig jaar ook een fok-/gezelschapspaard op met rijden en omdat het qua conditie wel snor ging overbelastte ik haar hoeven ook. Nu anderhalf jaar later zijn de problemen over, en wat ben ik blij dat zoveel mensen toen hebben gezegd dat ik de natuur een kans moest geven voor ik met ijzers en andere rommel aan de slag ging.
Ik loop niets te promoten. Helemaal niet ik tik alleen een verhaal dat misschien wel een oplossing voor haar paardje kan zijn. En hoge dierenarts kosten kan uitsparen. Als ik bij mijn paard de natuur haar gang had laten gaan dan was het anders afgelopen.
IJzers kunnen soms echt een oplossing zijn, maar is inderdaad vaak korter termijn. Myrthe loopt bijvoorbeeld op de stenen na bekappen ook een tijdje gevoelig, maar dat moet ze toch echt grotendeels zelf oplossen, ik houd er rekening mee door niet te vaak buiten te rijden, maar meer in de bak. Doe ik dat toch natuurlijk zeer regelmatig ivm de training. Maar als een paard echt onregelmatig loopt, kan het ook iets anders zijn dan enkel de hoeven natuurlijk. Zelf zou ik overwegen Aranka nog een tijd langer rust te geven, week of 3-4, bij voorkeur op de weide/paddock en dan nog eens na te gaan hoe ze erbij loopt.
Hier aan het voorbereiden op de overdracht terug aan Ilona qua huis en beestenboel, die komt morgen weer thuis van vakantie. En buitenom de hoefzweer van Bentley en bijbehorende complicaties, is alles prima verlopen. Maar ben wel blij als ik dinsdagochtend in mijn eigen huisje wakker wordt
J_E
Geplaatst: 22-12-13 21:20
Ik hou zelf ook niet van ijzers. Echter is Aranka sinds ik haar heb 1 keer (natuurlijk)bekapt in mei/juni ergens. Ze heeft toen 4 maanden in het land gestaan om weer op verhaal te komen. Daarna rustig aan begonnen met rijden. Nu rijd ik elke week of om de week een klein stukje over de weg naar het bos. Dus eigenlijk komt ze amper op een harde ondergrond. Ik vraag mij af in hoeverre de hoef nu gestimuleerd wordt om weer aan te groeien. In de wei staan of op een zandpad rijden, maakt dat zoveel verschil? Het gewicht uiteraard wel, maar qua ondergrond niet. Het onregelmatige lopen kwam in eerste instantie van de singel. Caily kwam met de hoeven, dat zou heel goed een of het probleem kunnen zijn. Of misschien is het toch wat anders. Het is maar minimaal, maar het brengt me wel aan het twijfelen of ik morgen wel mee kan gaan rijden...
Als het probleem is dat de hoeven te kort zijn (door bekappen, of misschien door te veel over het harde te lopen) dan zou ik de hoeven gewoon even de tijd geven. Is de stand verkeerd (door bekappen, of door aanleg/andere problemen in het lichaam) dan zou ik er een goede hoefsmid bij halen die niet alleen de hoef bekijkt, maar het hele paard en daar ook rekening mee houdt bij het bekappen. (je zou zeggen dat elke smid dit doet, maar helaas zijn er nog veel smeden die de hoef netjes in model kappen zonder rekening te houden met wat voor het paard past) Een ijzer kan altijd nog, en juist bij te korte hoeven zou ik er niet graag nagels in laten slaan.
En hele zorg minder lijkt me Leonoor. Op mijn eigen beesten ben ik al super zuinig en bijna hypogondris, laat staan die van iemand anders
Hier weer een dag overleefd, mijn pootjes zijn wel versleten van deze lange dag, en heb helemaal gloeiende wangen. Zometeen bzv kijken en dan lekker naar bed.
Erg mooi . Witte jurkje is wel erg fel maar ondanks dat is het een erg mooie foto .
tinker_sally
Geplaatst: 22-12-13 21:46
Pfff wel alles gelezen deze week maar geen puf gehad om te reageren. Zal voor op het werk (bakkerij) blij zijn als de feestdagen voorbij zijn.
Las iets over neopreen singels. Heb er één aan het westernzadel. Sally had nog nooit een open plekje van de singel, maar na een langere rit met deze singel had ze er wel één. De laatste keer heb ik het schapenvachie van de dressuursingel eromheen gefabriceerd
Zag ook hele leuke kaartjes voorbij komen.
Leonoor kan weer bijna in haar eigen huisje slapen.
Las ook nog iets over tuigen en betuigen. Ik wil Sally over een jaar of 2 ook laten beleren. Eerst even sparen voor mijn e-rijbewijs en dan ga ik voor het beleren sparen. Met een beetje geluk heb ik al iemand gevonden die het wil doen. Die man beleerd zijn hele leven al trekpaarden en weet dat hij het soms ook voor andere doet. Wil het tegen die tijd aan hem vragen is ook maar 7 km hier vandaan. Ik heb wel voor mezelf besloten dat ik haar blanco daar heen wil brengen. Eerst wilde ik de beginselen zelf doen, maar hoe meer ik daar over nadenk hoe minder ik dat zie zitten. Ook ben ik ergens bang dat ze vroeger een trauma heeft opgelopen. Omdat ze geluiden/fietsers van achteraf nog steeds eng vind. Mede daardoor wil ik het van het begin af aan goed laten gebeuren.
Bandit staat mooi voor de sulky. En sleetje rijden lijkt me zo apart om te doen. Maar liggen die dingen niet snel om?
IJzers zullen bij sommige paarden best helpen, maar denk dat het niet bij alle paarden zo is. Ligt natuurlijk ook maar net aan het probleem. Ik ben blij dat ik Sally blootvoets kan houden, toen ze kwam had ze voorijzers. Nou dat was 3x niets met de sneeuw. Nu ben ik niet tegen hoefijzers, maar als het niet hoeft, hoeft het niet. Ik denk dat als ze over paar jaar beleerd is, ze wel rondom op ijzers komt te staan, maar pas als ik zie dat ze het niet aankunnen, en wie weet zoek ik dan wel goede hoefschoenen.
Ging ik vanmiddag met droog weer naar stal, sta ik de bak af te zetten begint het toch te gieten Binnen maar even gewacht tot het droog werd, want wilde Sally toch wat beweging geven. Was de eerste keer van de week dat ze beweegde. Deze week komt er weer niet veel van, sta in de late op het werk dus voordat ik dan op stal sta is het helaas al donker.
Vergis je niet in hoeveel zandgrond slijt hoor, ook daarvan worden hoeven kort. Caily komt nu praktisch nooit op het harde (stal is direct aan zandpad), ik rij er 2 - 5 per week mee, en toch hoeft zij maar eens per half jaar na de hoefsmid. Laatste keer was half september en nog steeds zit er amper een "rand" onder.
Achteraf kan ik heel goed zeggen hoe het probleem ontstaan is. Ik had Caily 3 weken toen is ze bekapt, paar dagen laten kreeg ik m'n zadel. Ze stond toen elders op de wei, dus elke keer dat ik reed zo'n 2,5 km over het harde, en dan draafde ik ook nog wel eens een stuk. Als ik dat nu terug kijk denk ik, logisch dat daar problemen van zijn gekomen...
Sally ziet er super uit, petje af! Die wordt steeds knapper, komend jaar maar eens naar de keuring?
tinker_sally
Geplaatst: 22-12-13 21:56
Dank je voor het compliment Lotte, vind het zelf ook Keuring weet ik niet. Er is er wel altijd in hier in de buurt. Die in Bergen op Zoom. Maar ze is niet ingeschreven bij een stamboek, en fokplannen heb ik niet met haar. Dan vind ik het jammer om haar voor die ene keer in te laten schrijven bij een stamboek. Al ben ik stiekem wel benieuwd naar wat deskundigen van haar vinden. Voor mij is ze al de mooiste
Hoezo is dat jammer? Lidmaatschap van het NSvT kost niet zoveel (46.50 pj) en dan krijg je ook het stamboekblad, wat erg leuk is om te lezen. Je mag zo vaak meedoen aan de keuring als je wilt. En mocht je het toch allemaal niks vinden, dan zeg je gewoon je lidmaatschap op. Ik vind een keuring persoonlijk gewoon hartstikke leuk om te doen, en het kan een mooi waarde-vermeedering voor je paardje zijn.
Lori
Geplaatst: 22-12-13 22:06
Hier loopt de mijne ritten van meer dan 20km over het harde, zijn hoeven zijn er naar gehard dus geen probleem met het afslijten ze slijten gelijk af met het aangroeien ongeveer (groeien iets meer dan dat het slijt meestal) daardoor moet ik maar af en toe een hoefsmid erbij halen voor het bijwerken .
Ik heb laten prijs insteken om Jack een week in training te zetten bij een menner. Zeer nette prijs echt waar maar die kon 'm niet komen halen (ook niet tegen meerprijs) valt jammer genoeg af op die manier. Ga nog aan de instructeur hier dicht bij vragen of die niet kan helpen want had 'm toch heel graag even door ervaren handen terug er laten voorzetten. Hij kent het geen probleem maar die eerste keer in +3jaar vind ik ervaren handen toch wel altijd goed... enige optie die ik nog ken er zit hier redelijk dicht bij denk ik een drafstal... ja denk ik er staan altijd draverij sulky's buiten heel misschien daar eens gaan vragen over paar maanden of zij dat niet zouden zien zitten om hem samen met mij er voor te zetten terug (is dicht genoeg om 'm zelfs te voet of onder het zadel er heen te rijden). En anders ja...
hou niet van ijzers maar met te korte hoeven heb je ze 8 weken nodig en waarschijnlijk daarna niet meer. wij hebben ze zo lang mogelijk eronder gelaten en daarna heeft ze het niet meer nodig gehad. door in de snackbar (zo noemen wij het waar het hooi staat in bakken naast elkaar en het water) lig op stenen vloer met zand wat er op komt gelopen krijg je schuurpapier effect door zachtere hoeven door een natte tijd, slijt het harder en is dit helaas soms nodig. Na het beslaan wat heel goed ga op korte hoeven, meestal nemen ze dan wat dunnere ijzers. is het daarna gelijk over en lopen ze weer goed.
voor dat ze het veulen heeft is het al weer beter.