[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:38

AnneSwinger - is het nog steets druk bij hem. Ik heb dat van mij presies optijd weggehaalt zij die anders werd het te vol. Maar hopelijk is het laden niet zo lastig als bij ons. (ze wou niet naar huis)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:39

Kyara lijkt het hengstig spuiten na tweelingdracht goed te boven te komen, geen problemen. Hengstigheid wordt dit weekend verwacht. Ik ben erg benieuwd !
Maar ben vooral blij dat ze geen last gehad heeft van die spuit ...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:10

Tinkermuts schreef:
ook ik ben niet zo v/h hengstig spuiten, eerst maar eens zo natuurlijk mogelijk proberen.

Ben ik helemaal mee eens... Knipoog

Heb hier nu ook een merrie staan die moeilijk liet zien dat ze hengstig was, maar ik had ze door en ze is nu voor de derde dag al gedekt dat gebakkie Knipoog Vork

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:09

zijn er ook merries die zelfs op het shouwen helemaal niet reageren? en dan ook echt met 2 verschillende hengsten? syl staat nu namelijk in een stal naast een klein hengstje waar ze echt niet op reageerd en als ze langs geronimo loopt ook niet. ben zo bang dat ze iedereen gewoon voor de gek houd, maar dat kan toch niet?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:20

draaakje schreef:
zijn er ook merries die zelfs op het shouwen helemaal niet reageren? en dan ook echt met 2 verschillende hengsten? syl staat nu namelijk in een stal naast een klein hengstje waar ze echt niet op reageerd en als ze langs geronimo loopt ook niet. ben zo bang dat ze iedereen gewoon voor de gek houd, maar dat kan toch niet?

Het komt niet vaak voor maar kan wel Ja (meestal zie je toch wel hele kleine seintjes)
Ook als ze normaal altijd buiten staan en nu binnen willen ze binnen niet altijd iets tonen...
De merrie buiten bv op een weitje en hengst ervoorbij lopen wil dan nog wel eens beter werken Knipoog Succes!!

MM Go jij! Go jij! zie je nou wel Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:02

draaakje schreef:

Laat haar scannen, dan heb je duidelijkheid..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:29

Tinkerbell is er zo eentje Ja Nagelbijten / Gniffelen nu heb ik haar wel door inmiddels.
als ze ronduit agressief is, is ze duidelijk niet hengstig.
Staat ze stoicijns te wezen en helemaal ongeïnteresseerd in alles, vooral in de hengst, dan is ze hengstig Clown

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:13

Die van mij wordt een echte sloerie. Heb haar dan ook wel 2 keer hengstig gezien keer 1 op vakantie. stond een hengst naast haar en dan dit jaar bij bram. Maar veder kan je der niks aan merken en zien.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:04

scannen door de dieren arts daar was volgens waar ze nu staat niet zon goed idee. ook mijn eigen dierenarts zei dat even afwachten niet zo heel erg was. (behalve dan de 6,50 per dag nu al 2 weken lang Knipoog ) als ze hier hengstig is zie ik het wel, ze is heel aanhankelijk en wil gekriebelt worden op haar staart enz. ze staat nu ook s avonds op stal en overdag buiten, ze moet dan langs de hengst maar ze laat niets zien. ik heb wel gedult, maar eas benieuwt of het ook kon dat ze plots niets laten merken.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:53

Waarom is scannen geen goed idee? Dan weet je tenminste waar je zit in de hengstigheid, of er een goed ei zit, wanneer het eraan zit te komen.... Kon daar ook een uitleg voor worden gegeven?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:36

nou hun veearts zou dan komen, ze hebben er ook koeien enzo, zo iezo heb ik liever mijn eigen dierenarts. mijn dieranarts zij dat ik beter even af kon wachten en als ze dan volgende week nog niet hengstig was dan haal ik haar naar huis en laat ik haar hier scannen. ook omdat ze gewoon elke dag langs de hengts loopt, met shouwen moet je ook kunnen zien of ze hengstig is vandaar. niet om een reden dat het slecht voor syl zou zijn ofzo, maar meer om het vervoer en de voors en tegens.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:41

Ok Lachen

Maar er zijn merries die absoluut niet tonen hoor, maar waar toch een ei zit en de baarmoedermond goed zacht is (en in principe dus hengstig zouden moeten zijn) Die reageren vaak pas als de hengst er ook aan komt Lachen

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:05

bij maestro komen ook wel eens merries die niet laten zien dat ze hengstig zijn. Maestro zijn eigenaar zet de merrie dan gewoon op de dekplaats en houdt maestro erbij en dan zie je snel genoeg of ze gedekt willen worden of niet. Dit werkt natuurlijk niet als hengst en merrie gewoon los in de bak gaan, alleen als er aan de hand gedekt word.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:10

niet elke vrouw gilt het van de daken, er zijn ook stiekume genietsters hihi, in Sylke's geval zal het om verlangsters gaan Knipoog

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:26

oke, bedankt, ga ik deze maandag afwachten en anders toch maar laten scannen. ze word wel bij de hengst gehouden, net zoals ze bij Meastro doen dus.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:48

Jessie toont het thuis ook helemaal niet, zelfs niet bij de shetland hengst. Maar oh oh toen ik haar vorig jaar liet dekken.. Nagelbijten / Gniffelen Bloos
Ze was nog niet de trailer uit, zag waar ze was en hoppa, daar gingen we richting stal, zij aan één kant van het touw en ik aan de andere ROFL
Jes heeft zich echt prima vermaakt bij Henk Jansen, vond het mega-gezellig daar en wist ook precies als we er weer eens waren (Jes is vorig jaar meerdere hengstigheden gedekt, mevrouw wilde niet drachtig worden).

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:24

Hoe bereken je eigenlijk de scandatum?
Is dat gerekend vanaf dat de merrie afslaat?
Of vanaf de laatste dekking?

Tosca is dinsdag 12 juni voor het laatst gedekt. Woensdag sloeg ze af.
Nou wil ik haar het liefst vrijdag de 29e laten scannen, want dan kan ik haar dat weekend ophalen. Kan dat al of is dat te vroeg?
Laatst bijgewerkt door Marloes_R op 24-06-07 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:26

moet als het goed is lukken ze is dan 17 dagen op weg en normaal scannen ze bj 16

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:55

hier worden ze altijd gescand na 18 dagen na de laatste dekking. Want dan kun je eerst nog kijken of ze hengstig worden en dan is scannen natuurlijk niet meer nodig. Worden ze niet hengstig dan worden ze gescand.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:11

Even edit; verkeerd gelezen Bloos
Marloes_R;idd vanaf de laatste dekdatum rekenen, 18 dagen is wel mooi. Darlah is op 17 gescand, was ook netjes. Zijn VA's die het nog eerder kunnen zien, maar 18 dagen is vroeg zat, zit je nog voor de volgende hengstigheid.
Laatst bijgewerkt door Kytha op 24-06-07 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:23

ik bereken altijd 18 dagen na de laatste dekking.

ik heb inmiddels al 3 keer meegemaakt dat een merrie terugkwam die te vroeg gescant was, de da zei dat de merrie niet drachtig was, maar bij de hengst bleek na een paar weken maar niet hengstig worden, dat de merrie gewoon drachtig was na het scannen door mijn da.

De da kan het vaak moeilijk zien als er zo vroeg gescant word, gewoon even een paar dagen geduld.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:05

Volgens mij horen wij daar bij Sas hihihihi

_Wilma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:13

Vanavond is onze merrie Tess door de dierenarts gescant (de 15e dag i.v.m. er zaten 2 eitjes).
En ze is drachtig !!! Gelukkig was er maar 1 bevrucht ei te zien.
De dekking is via KI verlopen (O'Malley), 2 pogingen zijn er gedaan.
Op 9 juli wordt de 30-dagen scan gedaan.
En we hopen dat alles goed blijft gaan.
We zijn er echt ontzettend blij mee!!

Ik heb haar ook gelijk bij de drachtige merries voor 2008 gezet.

Groetjes.

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:20

Ik kan best geduld opbrengen, dat is het probleem niet.
Als ik ze met 17 dagen laat scannen, kan ik in het weekend met mijn man haar gaan ophalen.
Als ze na het weekend wordt gescand, zit ze op 20 dagen.Maar dan moet ik haar op dinsdag ophalen, waarbij ik de hele weg zelf moet rijden. Dat is heen 3 uur en terug met een beetje pech ruim 4. Met mijn zoontje van 6 maanden er bij..
Dus ik ga dan liever met mijn man op zondag.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:22

Van harte, _Wilma_ !!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!