Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ariebren schreef:dapperdier schreef:Er staat een stuk over in de nieuwsbrief...
http://wran.eu/nieuwsbrieven/previewb.php?blockid=24
Ik heb niet zo veel verstand van stamboek dingen, maar wat is het verschil tussen stamboekpapier en een paspoort?
Quote:
Kruisingen en niet herleidbare rassen komen daarbij in een mix-groep. Geen kopij, geen titel.
Heel veel stamboeken geven geen stamboekpapier meer af.
Het huidige paspoort van een geregistreerd ras paard heeft de zelfde gegevens als het oude stamboek papier.
Beetje ouderwetse gedachte gang van de WRAN om een stamboekpapier te vragen.
Canis schreef:Hoi allemaal,
Via een tip kwam ik achter dit topic.
Gelukkig, want blijkbaar is niet alles duidelijk over de rassencompetitie.
Natuurlijk is bokt in het algemeen niet de beste weg om correcte uitleg te krijgen, omdat het altijd van horen zeggen is. In het algemeen is het altijd beter om direct contact te nemen met de persoon of vereniging in kwestie. We kennen vast dat kinderspelletje "telefoontje" nog wel.
Maar in dit geval ben ik dat toevallig.
Het is de bedoeling dat je kunt aantonen met een officieel document dat je paard is ingeschreven bij een bepaald ras. Bijvoorbeeld je stamboekpapier. Maar het gaat ons niet op de afstamming van je paard, maar om de indeling van het ras. In je paspoort, dat je hebt aangevraagd voor transport, veterinaire zaken e.d. staat ook om welk ras het gaat. De meeste paspoorten zijn namelijk uitgegeven door een stamboek. Nou, als je dus niet in het bezit bent van officiele stamboek papieren dan maak hier een kopietje van, stuur hem op naar de ledenadministratie en alles komt in orde. We moeten alleen je paard in kunnen delen in een rasgroep en dat moet zodanig gebeuren dat bij twijfel of onenigheid we terug kunnen vallen op een officieel document. Paarden die helemaal geen raspapieren kunnen aantonen of die in het paspoort staan als rasloos of bedenkt het maar... die komen in de mix-groep. (The Dutch Dustbin Horse.)
Zoals aangegeven is het iets nieuws en we zullen ook vast tegen bepaalde punten aanlopen.
Op zo'n moment moeten we gaan zoeken naar een mogelijke oplossing.
Mocht je dus problemen hebben of iets is onduidelijk, maar je wil wel graag meedoen, neem dan gewoon even contact met mij op. Dan heb je de informatie uit de eerste hand en wij weten weer wat er speelt.
Enneeeh..., als je vindt dat we als WRAN achter de feiten aanlopen, wijs ons er dan gewoon even op. Ik begrijp namelijk niets van je opmerking en dan kan ik er ook zo weinig mee.
Groetjes,
Laja
bianca23 schreef:hoi iedereen,
mag ik me hier aanmelden als aankomende redelijke vaste bezoeker/meeprater. ik zal waarschijnlijk alleen in de weekenden bijlezen en meepraten want voor me werk zit ik veel in het buitenland. ik ben bianca en heb een tinker van 6jaar Job. Job ik een grote tinker van 1,60 en een echte schat!! ik heb ook een quarter die is net zo lief alleen op zijn eigen manier, hij is te koop. maar door de quarter ben ik gaan westernrijden wat is dat een super sport!!! ik rij alleen recreatief hoor en job is engels ingereden, maar we zijn samen begonnen met de basics van het westernrijden.
hoe hebben jullie dat gedaan?? western gereden tinker gekocht of zelf geleerd? of laten veranderen door de trainers?? en rijden jullie ook nog weleens engels? ik wil kijken of hij het allebei gaat kunnen alles op een recreatief nivo hoor!!
groetjes bianca en job.
bianca23 schreef:hoi loekalove: mij lijkt juist dat schakelen vrij moeilijk voor het paard, maar ik begrijp dat dat bij jou dus wel mee valt?
ik wil ook lekker recreatief rijden, en dan vanalles wat. (ik heb denk ik geen springtinker.. balkjes lukt wel maar waarom springen als je er ook doorheen kunt banjeren??)
heb vandaag dressuurles gehad en ook dat gaat steeds beter, gister heerlijk in de bak bezig geweest met het western sturen en dat pakt hij echt goed op!! alleen de achteruit is een drama! iemand tips hoe ik hem dat ga uitleggen??
groetjes bianca