[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:35

zelf bewegen is toch anders dan een beetje werken, dat mag je best wat uitbreiden, als het lukt om het een beetje uit te bouwen naar min een half uur per dag of liever nog een uur, kun je misschien nog meer vet kwijt kunnen raken, met een beetje evenwicht hoef je ook minder streng te zijn met z'n gras (nog goed voor je eigen conditie ook), er is heel veel leuk grondwerk of werk aan de lange lijnen, is ook een prettige afwisseling met longeren.

mysa, de groep niet dikke paarden blijft in de meeste onderzoeken een beetje buiten beeld, soms kan het natuurlijk wel gaan om paarden die met succes zijn afgevallen, maar de neiging om de aparte vetopslag te gebruiken als er meer energie binnenkomt schijnt te blijven bestaan, ik krijg ook een beetje het idee dat ook veel onderzoekers de wat normaler uitziende IR paarden nog niet echt kunnen plaatsen, ze worden vaak echt als aanhangsel benoemd.

heb jij zo'n paard en heb je er foto's van, is daar met bloedonderzoek ook echt IR vastgesteld?

de meeste dunne paarden missen alleen veel vet onder hun huid en vaak ontbreekt dan de bespiering, vaak is dan in veel gevallen de IR wel weer op een betere waarde terug, maar het lukt niet altijd, zeker als er weinig beweging mogelijk is of het systeem te ver ontregeld is.

ook kan het gebeuren dat er telang doorgegaan wordt met het afval;dieet, als er geen reserve meer is in vet gaan ze dan hun spieren opbranden, je moet dus op een bepaald moment ook weer naar een normalere energiebehoefte gaan voeren, maar dan de energie die niet uit snelle suikers en zetmeel komt. behalve door te lang doorlijnen kunnen ook de complicatie's een paard extra doen afvallen en dan wordt het een stuk lastiger om te bepalen wat nog haalbaar is.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:23

Tug, ik heb geen echt recente foto's, zal er e.d.d. wat maken. En nee, we gaan haar nu op IR laten onderzoeken, is tot op heden alleen op Cushing onderzocht, al heeft ze daar helemaal geen klinische verschijnselen van. In aug. komt IR onderzoek. Maar ook daarvoor ontbreken klinische symptomen, behalve dan bevangenheid.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:44

Hallo allemaal,

Heb niet helemaal het topic door kunnen lezen. (ben aan het werk :D )

Een vriendin van mij haar Tinker heeft het ook nu is ze op zoek naar speciaal voer.
Wat voeren jullie nu voor voer?

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 01:28

Hallo Allemaal,

Kom even binnen vallen, wij weten sinds gisteren dat we een merrie hebben met IR |(

Glucose 5,5
Insuline 99,4

Onze merrie stond opeens licht hoefbevangen op de wei, dierenarts stelde gelukkig gelijk voor om te testen op IR.
Ze is verder niet te dik, maar slaat wel haar vet op in bulten op haar kont. Momenteel staat ze op een streng dieet met alleen maar gedorst hooi en metacam voor haar hoefbevangenheid. Verder zijn we ons suf aan het lezen over wat IR precies is en wat we het beste kunnen doen voor onze merrie.

Ik heb nog niet alles gelezen, maar wel al een hoop informatie uit jullie berichten gehaald.
Alvast bedankt hiervoor!

Gr. Marcia

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 08:00

Kijk dat is een wakkere Dierenarts!!
Blij dat hij op IR wilde testen +:)+ anders blijf je doormodderen.

Sterkte en beterschap voor je paardje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:11

rodi...welkom hier....gelukkig ben je er tijdig achtergekomen!
met IR is prima te leven als paard....de baasjes(ik ook)hebben het er doorgaans moeilijker mee....
Streng dieet...goed gewicht...niet te vet maar ook niet te dun...en dat de rest van zijn leven....

En omdat je er tijdig bij bent gaat het met een dieet zeker lukken!sterkte ermee!

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:28

Wat is eigenlijk het beste ruwvoer wat je kan geven? Vroeger kregen ze altijd kuilgras en nu gedorst hooi (onbeperkt, zijn ze gewend en hierdoor eten ze heel de dag door een beetje. Heb gelezen dit dit beter is dan het schrokken ivm de schommelingen van het suiker gehalte). Ook leven onze ijslanders met zijn 4tjes, ze staan nu speciaal voor onze IR patient allemaal gezellig op gedorst hooi ipv op vers gras. Ze zijn het er nog niet zo mee eens, maar las in een boek dat dit 3-4 dagen duurt (dan zijn ze alweer afgekickt van de suikerverslaving) en komt doordat paarden snel suikerverslaafd zijn en daardoor bv ook liever het korte gras eten ipv het langere, omdat in het korte gras natuurlijk meer suikers zitten. De dierenarts heeft onze IR patient liever alleen staan momenteel, helaas is dit onmogelijk ivm haar verlatingsangst. Om deze reden heeft onze andere merrie verplicht vakantie even, omdat de IR patient momenteel weinig mag lopen ivm haar hoefbevangenheid en normaal te keer gaat als haar vriendin even weg is uit het zicht. Kan deze stress bv ook kwaad bij IR? Las dat er dan ook suikers vrijkomen in het lichaam.

Geloof trouwens graag dat baasjes er meer moeite mee hebben HAHA Trissa staat gewoon vrolijk op de wei en begint langzaam weer op te knappen van haar hoefbevangenheid. Wat ik alleen altijd zo lastig vind is dat die koudbloeden vaak zo hard voor zichzelf zijn. Volgens de waardes uit de test moet ze een erge IR patient zijn, maar is verder niet aan haar te merken. *zucht*

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:12

Van mij na lange tijd weer een berichtje..

Mijn IR paard was netjes stabiel en zo'n 80 kilo afgevallen...
Van de week ineens weer slecht en nu bevangen, waarvan weten we niet... Hij krijgt niets met fructaan.. Het is zo moeilijk..
Nu staat hij op een heel klein stukje, uit de kudde, echt helemaal op zand, heel droog hooi en stro....
Alles is weer helemaal hard :n...

Zie meer mensen deze periode weer in problemen komen.. :(:).. Sterkte allemaal..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:35

SuperRoos een schrale troost die van mij had het laatst ook weer of ze nou echt hoefbevangen was is niet duidelijk maar leek er erg veel op, en idd weinig of geen gras, in de paddock met hooi en niets anders dan de maanden ervoor.
ook voor mij een raadsel hoe dit weer kon.
Gelukkig heeft ze het ergste weer gehad en gaat het weer beter.
Jij ook veel sterkte met je paardje

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:17

Hallo allemaal, helaas zijn er weer nieuwe ir patienten bij lees ik, sterkte allemaal.
Ik zit met een volgend dilemma. Mijn paard staat nu bijna constant op stal, op de beweging die ik haar geef na. Ze is +/_ 3 weken geleden hb geraakt, gelukkig niet ergste vorm. Nu kan ik van stal wisselen, daar staat ze dan 24/7 buiten, in overleg goed mogelijk in soort van paddock met regelmatig portie hooi. Ik heb geen idee of ik hier goed aan zou doen. De wei waar ze nu weer in naar buiten zou moeten staat vol klavers ed. en erg slecht gras. De wei op de nieuwe lokatie is gewoon goed en kort gegeten. Enig idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:31

nou momenteel lijkt de mijne weer ernstig op een IR paard.
dikke manenkam, overal vetkussentjes...en echt veel te dik :o
zit echt vet veel suiker in het gras momenteel.
pas afgelopen week dat we wat hogere nachttemperaturen hebben,maar daarvoor waren het nog best frisse nachten.
denk toch dat er dan ontzettend veel suiker in het gras zit??

jolin:
zelfs kort gegeten gras kan evengoed nog zat voeding bevatten.
waar mijn pony momenteel op staat is ook nog korter dan kort en toch blijft hij en zijn weidegenootje erg dik.
zo ziet dat eruit:
Afbeelding

dus heel moeilijk te zeggen wat het beste is.
goed hooi kan evengoed nog te veel voeding bevatten he waar ze alsnog te zwaar van worden,dus zou daar zeker naar gaan kijken.

wij hadden een paar jaar geleden alle paarden aan het graszaadhooi en alle dieren stonden de hele dag te eten en zagen er toppie uit.
afgelopen jaar voordroog gevoerd,nou dat doe ik dus niet weer :n
pff mijn dier groeide helemaal dicht daarvan en zelfs het hooi wat we nu hebben bevat echt nog veel te veel voeding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:52

rumay schreef:
SuperRoos een schrale troost die van mij had het laatst ook weer of ze nou echt hoefbevangen was is niet duidelijk maar leek er erg veel op, en idd weinig of geen gras, in de paddock met hooi en niets anders dan de maanden ervoor.
ook voor mij een raadsel hoe dit weer kon.
Gelukkig heeft ze het ergste weer gehad en gaat het weer beter.
Jij ook veel sterkte met je paardje

'blij' te horen dat meer paarden zo'n terugslag lijken te hebben.. vreemd hoor.. zou dit rare weer dan ook invloed hebben, ik weet het echt niet, komen steeds meer raadsels bij lijkt het wel...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:54

ellepel, bij jou dus ook..
Fiek stond bij mij ook op zo'n weitje.. het is wat met onze paardjes, maak me nu wel echt zorgen om hem hoor..
Hij moet gewoon nooit meer op een weide eigenlijk.. alleen in zandpaddock met zeer arm hooi en dan nog zorgen dat hij wel alle mineralen voldoende binnen krijgt..
En dan als hij stabiel is af en toe aan de hand wat grazen maar nooit dagelijks ofzo.. pffff

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:56

Ellepel, De stal waar ik nu nog sta voert Pakken kuil van graszaad dat kreeg ze eerst. Ze hebben nu wel steeds een pakje hooi voor haar liggen. De evt nieuwe stal heeft voor mijn paard aangegeven goed voor gewoon graszaad hooi te kunnen zorgen.
Nu krijgt ze 2x per dag in stal, binnen, en op nwe stal zou ze zo'n 4x per dag krijgen, buiten.
Ik weet dat kort gras niet goed is heb alles over ir al tig x gelezen. Maar ik durf haar ook niet goed weer in de klaver wei te zetten. Voorheen( 8jr )is het onder mijn toeziend oog altijd goed gegaan . Soms moest ze een paar dagen van de wei maar dan ging het ook weer goed.
Mijn paard is niet te dik, zeker niet zelfs, ik kan ribben tellen. Het gaat eigenlijk de laatste 7 maand fout, veel kuil gehad, even getracht haar voller te krijgen, en dus te veel voer, sportbrok (rap mee gestopt), slecht onderhouden wei in voorjaar . Het ging vorig jaar zo goed dat ik er wat te laconiek onder werd. En er zijn altijd mensen die zeggen:ja als ze het al 8 jaar niet heeft gehad HB, dan zou ik me niet zo druk maken,. Nu weet ik wel beter! Maar ik wou het zo graag geloven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:01

ik heb gewoon een grote shetlander :P en zo moet hij ook eigenlijk gevoerd worden..dan gaat het goed.
gooi hem op een kaal stuk met een aantal paarden warr hij de hele dag mee bezig kan zijn en dan gaat het goed.

zit momenteel wel wat te dubben of ik ook iets van magnesium voor hem ga halen( ook al is dat bij bloedonderzoek steeds op een goed nivo)

nou moet ik wel zeggen...vorig jaar was alles goed bemest bij ons en afgelopen jaar is er niet bemest.
heb je dan evengoed wel gestressed gras wat dus meer fructaan aanmaakt?
onze weitjes worden wel te kort afgegeten voordat de paarden naar een volgend stuk gaan.

jolin:
kuil is ook echt slecht voor paarden he, ik merk dat ook wel hoor.
tenzij je jonge of juist hele oude dieren hebt,die kunnen het wel goed kwijt..

ik weet het niet wat je moet doen,volg je gevoel.
jij kent jouw dier het beste en weet wat het beste is toch?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:09

ellepel: Ik weet wat het beste was. Nu ben ik het kwijt. En heb ik tevens het idee dat de boel op mijn huidige stal op wacht staat er verandert niks, niet aan wei niet aan bak, hooi voorraad staat op laag pitje. Ze kon goed tegen gras, moest het wel in de gaten houden. En een beetje zie ik wel op tegen nachten buiten als het regent bv. ook al is het een paard :o en moet ze wel wat kunnen hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:26

moeilijk hoor..als je de ribben kunt tellen moeten ze meer eten ,maar als ze hoefbevangen zijn dan mag dat juist weer niet.
weet wel dat je zelfs bij hoefbevangenpaarden wel je vitaminevoorziening flink op peil moet houden,dan herstellen ze beter.

het is momenteel flink raak met alles.
bij ons zijn alle paarden aan de zware kant, eczeemklachten duiken meer op en hoefbevangenheid is dit jaar ook extremer dan anders.

kaal landje,en leuke weidegenootjes en flink veel beweging zijn toch het beste.
of juist dat lange net uitgebloeide gras..lekker veel structuur, ook zo fijn voor de paarden en voor de vertering!
maar ja..dan moet je dat wel net hebben.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:36

Ik krijg ook niet duidelijk hoeveel uur weidegang ze had en hoeveel hooi ze nou krijgt, een ding is zeker ze valt af nu, aan de ene kant fijn en aan de andere kant eng want ze kan niet zoveel missen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:41

en die duidelijkheid moet je wel hebben want het is wel JOUW paard he?
zou dan toch met je stalhouder om de tafel gaan en het een en ander goed doorspreken

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:09

moeilijk allemaal....

Fiek lijkt hier na 2 dagen op zand zn ergste vocht al kwijt te zijn.. Ga hem nu elke dag opmeten om te kijken hoe het zit.. Hoop zo dat hij snel gaat opknappen.. Hier met stalhouder in ieder geval afgesproken dat hij het armste hooi krijgt en dat zij er voor zorgen dat hij de hele dag door wel kleine porties heeft..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:10

Over ribben tellen: dat zegt ook niet zoveel. Ik heb er 1 bij wie je al heel snel de ribben kunt tellen, dan wordt er ook geroepen: jee, wat is ze mager. Maar ze is niet mager, ze is gewoon goed op gewicht. Zie het wel vaker vooral bij merries die al een paar veulens hebben gehad. Misschien de ribbenkast wat uitgezet door de drachtigheden? En dan ingevallen flanken en uitstekende heupbeenderen, dat hoort er dan vaak bij. Model is er gewoon een beetje uit, zeg maar.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:43

Dank je Mysa voor deze beschrijving, ik denk dat mijn paard in het verleden veel te dik is geweest (daardoor misschien uitgezet), want bij mijn weten is ze nog nooit drachtig geweest.
Maar idd. ze kan tonnetje rond zijn en toch nog ribben tonen.
Dat dit geen goede indicatie van haar gewicht is weet ik, ik kijk dan ook altijd naar de bewuste plekken. Een harde manenkam had ze altijd wel snel maar nu komt haar staartaanzet erbij en vooral als het boven haar ogen dik word, dan word het kritiek heb ik gemerkt.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:38

Hé Mars! Balen dat je je in dit topic meldt... :(:)

Ik heb wel eens gehoord dat de uitslag van een IR test ook nadelig beinvloed kan worden door de hoefbevangenheid (door de aanmaak van cortisol / stresshormoon wat ook het insulinegehalte beinvloed) en dat daarom wordt geadviseerd te testen na de hoefbevangenheid. Weet iemand hoe dit precies zit?

Rodi schreef:
Wat is eigenlijk het beste ruwvoer wat je kan geven?

Ben ook benieuwd wat nou het beste ruwvoer is. Heb begrepen dat graszaadhooi van arm land het beste is. Gedorst hooi zal ook erg goed zijn, omdat de zaden eruit zijn gedorst en die bevatten het meeste zetmeel.

Weet iemand wat 'Bermuda hooi' is? Die term kom ik op PN en Engelse sites nog wel eens tegen maar geen idee wat dat precies is.

Ezra valt na 3 weken suikervrij dieet eindelijk weer af en is nu redelijk in vorm. Nu staat ie sinds kort met graaskorf fulltime op de wei, hopen dat dat goed gaat! Ik hou hem goed in de gaten (zeker gelet op bovenstaande berichten / waarschuwingen! :\ ).

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:03

Ik hoorde vanmorgen tijdens tel. van een DA bij de GD dat er een schimmel kan zitten in graszaadhooi, vooral wanneer het uit Frankrijk komt. Ik ben de naam kwijt maar het schijnt voor paarden met IR niet goed uit te pakken!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:11

Wat is dan wel goed ruwvoer?