[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niene87

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:04

Wou leuke foto.s
Patrick zo voor de slee geeft mij kriebels ik wil ook een tuig maar gewoon om te oefenen... en misschien in de winter sleetje trekken.. wie ow wie heeft er tips waar je een goedkoop tuig kan vinden echt voor nu om er aan te wennen. Als ze straks echt voor de kar gaat dan wil ik een echt goed en mooi tuig maar voor nu gewoon voor de 'fun' (even kort door de bocht gezegd)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:23

Misschien op mp?

Ik heb gelijk een goed degelijk tuig gekocht, ooit wordt hij nog beleerd voor de wagen

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:26

Ik ga voor ideal maar een tuig voor fun gewoon een 2dehandse goedkope zoeken, ik ga ook bij 2dehands kijken maar dan 2dehands ideal, zilco of vanderwiel tuig maar dan als tuig om serieus te gebruiken(als ik geen goede vind 2dehands kijk ik nieuw).

Kriebelt hier trouwens ook hoor na zulke foto's maar hou me er aan vast heb al een begin bedrag als ik zo door ga met sparen kan ik het volgend jaar verwezenlijken met koets etc bij :).

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:33

Dit is een zwaar marathontuig van ideal

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:42

Ja snap wel dat voor het echte werk goed tuig nodig is. Maar wil nu gewoon lekker rustig beginnen een kar zit er voorlopig nog niet in dus leuk sleetje rijden straks met de sneeuw en af en toe een balk slepen door de bak (maar ja zal ook niet elke week zijn zeg maar) Dus vandaar dat ik gewoon wat voor de fun zoek en zeker geen 150 mag kosten.. vind het prima als het een oudje is.. maar ja dat zet volgens mij niemand te koop ze zijn denk ik bang dat niet te kunnen verkopen of zo.....
staat veel 'nieuw/goed' spul te koop

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:45

Bij een man waar ik vanmiddag was, lag.een tuig zonder broek. Met touwstrengen voor 100 euro. Heel netjes en degelijk

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:51

pffff.. is tuig altijd die prijs? Ik zag het inderdaad ook op MP voor zulke prijzen maar een oudje voldoet volgens mij prima voor wat ik in het begin wil.. en dan denk ik tja €100,-
maar ben echt niet thuis in tuig en prijzen daarvan hoor.. zag wel nieuw prijzen van mega veel maar ook wel in Limburg voor 350 mooi bruin en leer.... dus tja verschilt dus vreselijk..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:58

Ja. En voor 350 heb je een leuke. Wil je een echte goeie gaat t makkelijk naar de 700

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:00

Nou 100euro voor tuig is zeer goedkoop... goed degelijk tuig mag als snel 600 en meer kosten :). Daarom kijk in eerst instantie 2dehands als ik een ideal tegen komen aan 600euro die volledig in orde is grote kans dat ik er voor ga dan (eenmaal de centjes er zijn had bijna genoeg maar moet de stalbedekking nog betalen).
Laatst bijgewerkt door Lori op 22-12-13 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:00

Ik ga hopelijk dag na kerst bij een tuig kijken waar ik helemaal weg van ben. Maar dan moet de adverteerder wel reageren

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:01

Hopelijk reageert de adverteerder, heb zelf een wagen gevonden die voor het gezin ideaal is maar tja ben nog maar goede maand een half bezig met sparen. Maar vind regelmatig leuke wagens (in de zin van goede remmen, marathon bouw, ...goede prijs) .

Andrea dacht dat jij dat had zo een tuig met belletjes waar vind je dat ?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:04

Ja is lastig maar je hebt ze al voor 300.
Wij gaan dr hopelijk volgende week 1 ophalen.

Die belletjes is door een vriendin gemaakt borsttuig (filmpje staat nog in mn profiel) van stof met belletjes eraan. En die had ik aan zn broek geknoopt.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:25

Ow zo dus zelf gemaakt, vond dat super leuk dat denk dat ik zelf ook wel wat kan maken :D.

Hopelijk wel dan ik ga vast nog geen tuig hebben voor het sneeuwt maar goed het komt er wel aan, verlang er enorm achter zeker sinds ik er voor kan sparen zie je het stapje voor stapje dichterbij komen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:41

Het is maar wat je er voor uit wilt geven....en kan geven natuurlijk.
€ 100,= voor een 2e handsje is echt niet veel hoor.

Ik heb pas een gaaf set gezien(western zadel met hoofstel) boomloos.
Had ik maar een geldboom was ik er gelijk om gegaan hihi

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:42

Die mis ik ook altijd! En als je wat gespaard hebt, komt er altijd weer wat anders om de hoek helaas.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:16

Ah wat een leuke kaartjes!

Op marktplaats staan we tweedehands tuigen. Maar let wel een beetje op kwaliteid, beetje zonde als het knapt als je op je sleetje zit ;)

Ik heb met shet-tuig verkocht... Wordt wel even slikken als het weer gaat sneeuwen, vond het sleeen met Arya zo leuk.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:15

Draakje kan me voorstellen.
als iemand het heb over beleren van voor de kar leren lopen denk ik altijd aan andor en een vriend van mij die het samen met mijn paardje zou leren. Die heeft zelfmoord gepleegd. Maar zou het nog steeds leuk vinden om het te kunnen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:19

Komt even snel binnenvallen
Heb testresultaten vam mijn nieuwe paardjes binnen.
Ben echt happy

Larry.
A/a, E/e, N/Cr . Valk
Finella
A/a, E/E . Bruin
Edward
A/a, e/e, N/Cr , N/TO . Palominobont en kan effen doorgeven.

Zal binnenkort weer eens even de tijd nemen om bij te lezen. Maar ben erg ziek geweest ...buikgriep ... en was helaas niet de enige van ons gezin !

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:52

Draakje vervelend is dat! Knuff van hier!
Hier tuig gevonden vlak bij huis voor kleine prijs.
Nu maar is door de weeks beginnen met longeersingel om en 2 longeerlijnen eraan.. ik ben druk aan het zoeken hoe ik daar nou mee moet gaan beginnen... Maar kan niet echt iets nuttigs vinden! Iemand hier die een goed youtube filmpje heeft? Wil echt eerst beginnen met het begrijpen van (schuin) achter haar lopen en halthouden en zo.. en dan zo maar is lekker door werken.. heb ik door de weeks mooi tijd voor :D maar ja wel handig om te weten hoe je daar mee moet beginnen toch.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:15

Het handigst is om eerst een aantal keer te longeren met het tuig zodat ze aan het geklapper kan wennen, met een gewoon hoofdstel. Als ze daar aan gewend is dan met oogkleppen en een menbit (mits je dat wilt gebruiken, ik raad het wel aan) daarna dubbele lijnen en als dat goed gaat band laten slepen etc. Als je denkt dat ze er dan aan toe is kar er achter, maar in ieder geval raad ik vanaf dat moment begeleiding aan. Al hoewel het ook nooit kwaad kan er eerder begeleiding bij te zoeken.

Met Dublin is dat eerste deel waarschijnlijk overgeslagen en daardoor lopen we nu nog steeds tegen problemen aan en dat is zonde.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:17

Thnx Donnar, voorlopig komt ze nog niet voor de kar. maar dat zal ik zeker uitbesteden hoor! :)
Maar de beginselen zou ik graag zelf doen, mits me dat lukt natuurlijk.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 13:24

Net te horen gekregen dat mijn lesgeefster er mee stopt. Jammer, ik vond haar lessen zo leerrijk en leuk. Maar snap de reden wel waarom ze ermee stopt. Nu moet ik wel weer op zoek naar een andere, gepaste lesgeefster. Hmm, moeilijk :/

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:24

Ja dat moet makkelijk kunnen, vooral het deel longeren met en zonder menhoofdstel en de lange lijnen. Ook met longeren natuurlijk stemhulpen aanleren, maar dat doe je sowieso al waarschijnlijk. Zorg er wel altijd voor dat er een extra persoon bij is met de lange lijnen, Dublin ging iedere keer steigeren met stilstaan en draaien aangezien hij het niet gewend was en het eng vind. Toen ik klaar was kon mijn moeder hem van voor pakken en ik gewoon naar hem toe, anders is het toch wel lastig..

Edit: Je kunt ook tijdens de lange lijnen een beetje aan de strengen hangen op een gegeven moment, dan went ze vast aan de druk die op de borst komt te staan zonder dat het gevaarlijk word als ze in paniek raakt. (Wat altijd kan gebeuren natuurlijk)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:56

Ik ben blij dat Jack dat gewoon allemaal al kan, ook met tuig. Ga regelmatig de baan met 'm op aan de lange lijnen achter hem lopend :). Kent ook prima de hulpen en geluiden :D .

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:59

Dikke knuffel voor Kaat!
Leuke kaartjes komen er weer langs!

Tuigen heb ik geen verstand van. Kan wel een beetje mennen en kan een paard optuigen, maar verder weet ik er eigenlijk niet zo veel van.