[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:59

Ik kies voor potstal om dat het bij deze stal heel goed werk. Elke dag worde er gemest nat en poep, om de dag een dikke laag stro erop twee keer per jaar gaat de stal helemaal leeg. Mijn paarden hebben nog nooit zo droog gestaan.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:17

Joanne: Ja t gaat wel.. de dokter is erachtergekomen dat het door een infectie komt..

Verder is er uiteraard NOG MEER slecht nieuws.. want me paard heeft luis |(
dit houdt in HELEMAAL scheren.. sokken manen vast enz! ik kan nu wel janke.. of nouja dat doe ik al.. |(

Pff waarom moet alles altijd in 1x komen :(

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:44

ik dek zelf nooit zo vroeg hou er het liefst van de veulens tussen half april en eind mei te hebben
voor mij doen ben ik dit jaar ook vroeg met de dames op 3 april uitgeteld

hier was frie ingevallen die krijgt bietenpulp en snijmais , buiten dat ze erop aan vliegen zag je dr gewoon dikker worden

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:39

Snackie schreef:
Heeft er iemand nog een mooi tuig liggen voor tinkie, maat full, of een groot vallende Cob?
Ben ook aan het rond kijken voor een simpel marathon wagentje,
Als jullie mee kunnen kijken? graag!

Zal wel even rondvragen, maar met je kar moet je er wel op letten dat deze niet meer weegt dan ong. 250/300kg. Zeker als je door het bos rijdt trek je met een zwaardere kar je paard stuk, vandaar dat we voor Dublin ook een nieuwe kar nodig hadden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:52

Juulxx schreef:
Joanne: Ja t gaat wel.. de dokter is erachtergekomen dat het door een infectie komt..

Verder is er uiteraard NOG MEER slecht nieuws.. want me paard heeft luis |(
dit houdt in HELEMAAL scheren.. sokken manen vast enz! ik kan nu wel janke.. of nouja dat doe ik al.. |(

Pff waarom moet alles altijd in 1x komen :(

Je hoeft toch niet per se te scheren?!

Je hebt 2 behandel opties:
* Wassen met bye-mite (het oude sebacil);
Paard eerst goed tot op de huid nat maken, goed inmasseren, niet uitspoelen. Dit hoor je nog een keer te herhalen na een week.
*pipetjes frontline combo gebruiken.

Wel ook dekens, halsters en borstels behandelen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 19-12-13 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:54

Ja maar als het in haar manen zit.. daar zou ik het met geen mogelijkheid uitkrijgen.. Want ze heb zulke dikke kroes manen .. Morgen eerst maar even naar de DA

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:00

Ken 2 hafmerries waar het er heel goed uit is gegaan door wassen met bye-mite. Zat bij hun vooral in de manen, maar bij t wassen komen die vieze beestjes ineens all-over omhoog bleegh!

Manen eraf is zo -O- zonde!!!
Wel pech heb je zeg! sterkte!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:15

donnar schreef:
Snackie schreef:
Heeft er iemand nog een mooi tuig liggen voor tinkie, maat full, of een groot vallende Cob?
Ben ook aan het rond kijken voor een simpel marathon wagentje,
Als jullie mee kunnen kijken? graag!

Zal wel even rondvragen, maar met je kar moet je er wel op letten dat deze niet meer weegt dan ong. 250/300kg. Zeker als je door het bos rijdt trek je met een zwaardere kar je paard stuk, vandaar dat we voor Dublin ook een nieuwe kar nodig hadden.

Ik heb geen idee wat een kar weegt. Maar als je zware ondergrond hebt mag je paard nog steeds 2x zn gewicht trekken. En met 4 man op de kar komen wij nooit op of over de 1200kg uit.
Jaron sjeest met gemak met de zware kar door t bos iig. Maar die is ook wel een stuk groter dan de jouwe

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 01:20

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 03:02

Dames, ik kom hier even in de nacht binnen vallen met een bijzonder (idiote) vraag.

Ik wil graag proberen Caily haar voorpluk wat lager te laten groeien. Zou een manier zijn om hem te vlechten. Alleen, krijgt ze dan geen koud voorhoofd/oren? :o

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:25

Ik zou zo bang zijn voor bacteriegroei in een potstal. (en dan voor de hoeven)

He wat vervelend Juul, maar helemaal scheren is echt niet nodig hoor. Onze shet heeft vorige winter luizen gehad, gewoon goed natmaken met sebacil/neocidol in warm water en dan op stal zetten met een deken. En dan herhalen als eventuele neten zijn uitgekomen.

Manen er af is echt niet nodig.
Gewoon goed over de manenkam heen gieten, of met een washandje/spons insoppen. Het gif trekt in hun huid, dus ook als je een heel klein plekje overslaat komt het in hun bloed en gaan de beestjes er toch van dood.

Geen idee Lotte, maar van vlechten groeit het toch niet harder :P Hooguit zit het meer beschermd (mij lijkt juist dat de toch al wat meet broze haren van een voorpluk eerder beschadigen door het stiekje)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:03

Sinds ik Jaron zn manen vlecht wel wat mer van over, maar valt nog steeds uit, ik zou het gewoon proberen. Denk niet dat ze er last van zal hebben.
Wat ik wel had met een voorpluk vlecht is dat het scherpe stukje telkens in zn oog sloeg.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 10:14

Ik vlecht altijd de voorplukken hier. Bij Tinky hangt hij anders in het gras/eten en worden de puntjes vies. Daarbij zou de onderkant ook gaan slijten. Ook Boris zijn voorpluk wordt gevlochten, maar die is nét minder lang (alez, even lang ongeveer als die van Tinky, maar zijn hoofd is langer) Ik doe het ook omdat ze anders niet veel kunnen zien :') Tinky schrok bv als ik haar voorpluk losdeed veel vaker op buitenrit van echt idiote dingetjes die ze niet zag aankomen.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:39

Chimello, Leuk kadootje! Daar is ze vast blij mee :) Hopelijk is Cheyenne snel weer op gewicht, je zou met de eigenaren van de hengst kunnen overleggen of maandje later een probleem is. Ik snap wel dat je haar op een goeie conditie wilt hebben. Zullen zei vast ook begrijpen…

Juulx, gadver alles tegelijk, Alles eraf zou zo zonde zijn. Hopelijk heeft je Dierenarts een oplossing dat, dat niet nodig is. Of je zou het eerst kunnen proberen met de Bye Mite en dan als niet helpt alsnog scheren.. wie niet waagt wie niet wint toch….

Ik vlecht alleen de manen in, losjes zodat ze er geen irritaties van krijgt als het te strak zou zitten.
De voorpluk lat ik los.. dat is nog een klein hoopje ellende vind ik bij Roos. Ze heeft daar wat geschuurd, ik hoop dat het nog bij trekt dan kan het een mooie dikke pluk gaan worden..

---------------

Ik doe straks verslag van gister in een topic op bokt :) zal hem hier plaatsen ben zo trots!!!!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:04

zal een keer een foto maken van tjitske en sox zijn stal. dan zie je hoe goed die is. snap als je er geen ervaring mee heb dat het eng klink. heb nooit narigheid met de hoeven. had ik op de andere stal wel die was altijd nat.

luis, nog niet meegemaakt zelf. wat een drama, zal inderdaad eerst dat ene middel proberen. zo zonde als je het niet probeert. krijg je misschien spijt van..

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:21

haha lot tuurlijk niet
bandit heeft hier ook een vlecht in anders eet ie zn voorpluk op

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:28

mijn paardjes geen last van. maar wel mooi he die grote voorplukken. kan niet wachten tot sox een mooie bos met manen heeft.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:11

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4KIGIBOG.jpg

een van de mooiste dingen is me overkomen in 2013. Een veulen gekocht en ook staat ze nu bij tjitske. ze kunnen het goed vinden met elkaar.
Helaas is een paar weken mijn moeder overleden aan leverkanker, dat was het naarste wat mij is overkomen van dit jaar maar meerdere jaren.

Ik hoop daarom dat 2014 iedereen gezond mag doorkomen en wat geluk mag krijgen.
fijne feestdagen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:10

Ik vlecht Jack zijn voorpluk niet en komt tot over zijn neus, ik kam het zelfs maar zelden zijn voorpluk :P.

Heb net de koets gevonden die ik echt met heel mijn hart wil, enkel jammer dat ik pas rond juni/juli geld genoeg heb er voor en nu nog niet. Hoop 'm tegen dan nog eens tegen te komen is echt ideaal. :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:41

Laatst bijgewerkt door Lori op 19-12-13 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:42

Foto's en Film van de les gister Noah en Roosje
Ze oefenen voor de Bixie van 2 maart.
Als ik straks toestemming heb ga ik haar eerst RIJ-ITP topic plaatsen, omdat haar instructeur er op staat wil ik vragen of ze dat oke vind ;)

2e les met Roosje:
klein stukje film

Groeten
Afbeelding

En de teugels weer opzoeken, gaat toch wel ff tijd in zitten haha zo schattig!
Afbeelding

Twee geconcentreerde koppies
Afbeelding

Netjes tussen de balkjes door
Afbeelding

Afbeelding

Slalom om de pionnen
Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:59

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:03

Schattig noah op roos heel leuk..
hetlevenwint: mooie tink volgens mij heel groot zo te zien op het filmpje welke ouders?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:22

Die is maar 1m42 ongeveer, ouders jammer genoeg niet bekend die komt van Engeland.
Op het fimpje zelf was die 1m38/39 trouwens :D.

Is jammer dat er nu nog te veel blub ligt op een nieuw filmpje te kunnen maken maar morgen gaat de camera mee op buitenrit met een statiefje (flexibel dat je in takken kan hangen ook) zodat ik nog eens wat beelden heb van 'm :).

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:24

Wat leuk zeg! Geweldig al dat roze, haha! Hopelijk vinden mijn kinderen het rijden straks ook leuk :D Alvast heel veel succes met de wedstrijd. Er zitten mooie plaatjes tussen! Kan me voorstellen dat je helemaal trots bent.