[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:04

Dat bedoel ik idd, niene.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:18

Mooie topics hoor.

Haha, Bandit is echt niet blij mee.

Gaat het alweer wat beter met je hand Juul?

Vraagje. Als er volgend jaar een hengstveulen geboren wordt, dan wil ik Aranka denk ik weer laten dekken, in de hoop dat Quint nog een jaartje bij de club kan blijven staan en ik zo rustig kan kijken hoe hij uitgroeit. Is dit een raar idee, of kan dit zo? Als het een heel mooi merrieveulen wordt volgend jaar moet ik nog eens goed nadenken over wat ik ga doen met ze... Jammer dat je niet alles houden kunt -O-

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:19

tuurlijk zou je haar weer kunnen laten dekken
haha ja dat probleem heb ik ook of moet toch de loterij winnen en flink wat land kunnen kopen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:20

Heeft er iemand nog een mooi tuig liggen voor tinkie, maat full, of een groot vallende Cob?
Ben ook aan het rond kijken voor een simpel marathon wagentje,
Als jullie mee kunnen kijken? graag!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:22

Snackie schreef:
Heeft er iemand nog een mooi tuig liggen voor tinkie, maat full, of een groot vallende Cob?
Ben ook aan het rond kijken voor een simpel marathon wagentje,
Als jullie mee kunnen kijken? graag!

Misschien een oproepje op FB zetten? Er zijn paardenspullen ruil en verkoop groepen. Kom ook aan spul via daar.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:32

ja, die groepen heb ik dr al afgegooid, ik zal dr eens naar kijken

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:11

Bedankt voor de lieve berichten. 2013 is niet afgelopen zoals ik graag wou, maar toch had ik het jaar niet over willen slaan. Na het verdriet om Avelyn komt de dood van Arya wel hard aan, maar ik weet ook dat ik nog steeds gelukkig kan zijn met Khaleesi en Izzy. Elke dag toveren ze weer een lach op mijn gezicht. We hebben ook zoveel mooie dingen meegemaakt afgelopen jaar :)

Spannend Joanne :) Ik zou het zelf niet kunnen, ik ben niet zo goed in afscheid nemen van een zelfgefokt veulen.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:34

Moeilijk hoor, maar fijn dat je meer leuke paardjes hebt die wat troost kunnen bieden.

Dat afscheid nemen is inderdaad het probleem. Stiekem is Quint zo leuk dat we hem niet kwijt willen, dat was al vanaf dag 1 zo. Maar ja, moeder en zoon is lastig samen en mijn man is zeer tegen op castreren, zodoende heb ik een dilemma :\ Al zo lang hij er is. Dus nu ben ik maar aan het proberen om dat moment uit te stellen. Tot volgend jaar september moet het wel lukken, maar daarna wordt het toch wel lastig. Maar goed, wie weet krijgen we volgend jaar wel een merrieveulen wat aan Quint kan tippen. Maar dan nog...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:34

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:46

Zou dat niet heel erg in de sokken klitten? Misschien valt het wel mee hoor, ik heb nu nog even heel fijn zaagsel in de stal en dat gaat wel goed met de sokken.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:53

waarom is hij dan tegen het castreren/

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:55

Joanne in de sokken vind ik nog het minste dat borstel je er uit ik vraag me meer af of het wel vocht genoeg kan opnemen gewoon stro vind ik tegenvallen qua vochtopname daarom. Maar is is pulver misschien dat het dan beter is want ze zeggen van die korrels dat het veel meer vocht opneemt dan het gewone stro. Weet het niet zo goed van prijs is het wel doenbaar.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:10

Ik heb zelf normaal de korrels, stro vermalen tot stof zeg maar. Dat gaat echt langer mee. Ik betaal dan omgerekend ook 3.59 per 14 kilo.

Mijn man is een echte man zullen we maar zeggen, haha! Hij vindt het zielig...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:15

Prijs is ongeveer gelijk is 3euro 15 per zak van 14 kilo en 175 voor een bigbag van 800kilo.
Is jammer dat ik dat denk ik niet binnen krijg van prijs is die bigbag nog net dat beetje interessanter maar goed die zakjes vallen ook goed mee van prijs.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:27

kunnen ze zo'n bigbag niet thuis afleveren dan? Gewoon met zo'n heftruckje zijn ze best handig.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:06

Wat gek dat hij zo tegen castreren is. Voor Quint waarschijnlijk wel zo fijn, kan hij gezellig samen met zijn moeder staan en kunnen jullie hem houden. Bij Quint weet je wat je hebt, en hij is gezond. Een ander veulen kan zomaar heel anders kwa karakter en uiterlijk zijn, en kwa gezondheid weet je nog niets. En dan nog de risico's van een dracht, die ik zeker niet zo willen onderschatten.
(plus als jullie Quint zouden verkopen hij hoogswaarschijnlijk toch gecastreerd zal worden)
Mijn bescheiden mening ;) :+

Ik vraag me af hoe fijn dat is hetlevenwint, met het oog op stoffigheid, maar ook voor hun hoeven, of het er makkelijk in gaat zitten.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:13

Geef mij maar een op potstal van stro ideaal

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:17

Ben benieuwt waarom de keuze voor een potstal en niet elke dag de natteplekken en mest er uit en 1 keer in de zoveel tijd helemaal leeg? (ivm bacterie groei) En dan eventueel een rubbermat eronder? :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:23

Ik heb een kado gevonden! Super blij, wel uren rondgewandeld maar het is biothee geworden, lekke bloemenmix en een thee eitje :') Ik weet dat ze iedere les thee blijft drinken dus hopelijk vindt ze dat leuk. Dadelijk nog een cake bakken voor ons 'feestje' tijdens atelier les. DA weer geweest voor Cheyenne, hij zegt dat het ong 2 maanden duurt voor ze weer op goed gewicht zal zijn... Ik twijfel nu of ik de dekking niet een maand ga uitstellen. Heb gereserveerd voor maart maar ze moet natuurlijk perfect in orde zijn. Anders maar een extra jaartje pauze. Ik ga eens snel je topic lezen draakje! En dan snel aan m'n praktijkwerk verder gaan.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:27

Ik zou hem castreren, mannen vinden het vaak zielig inderdaad.
Maar ook al zou je hem verkopen verkoopt denk makkelijker.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:30

Leuk kadootje! Daar is ze vast blij mee :)
Oeh Cake, altijd lekker.
Hopelijk is Cheyenne snel weer op gewicht, voer je haar nu extra bij? (ik ben zelf heel tevreden over Zupa, van Equifit om paarden op gewicht te krijgen zonder ze vol suiker en energie te proppen)
Wellicht dat ze in maart weer helemaal fit is, en anders een maandje later is toch ook nog te doen, of wil je perse een vroeg veulen? (april kan nog zo koud zijn)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:38

Nou Aslan is 17 maart geboren, een aantal dagen later lag er sneeuw hij is er niet minder van geworden.
Mits ze natuurlijk de wei op kunnen.
Aslan had ook echt een dikke vacht toen hij geboren werd.
Beter kou dan veel regen denk

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:56

In principe maakt het me niet zoveel uit wanneer het veulen geboren wordt. Maandje later kan geen kwaad :)
Ik voer haar havens basisbrok met maisvlokken (nu om aan te komen). Maar ik ben aan het denken voor haar toch ander voer te nemen, die equifit is van pavo he? Ik heb daar wel goede dingen over gehoord maar ik stap niet graag over op ander voer mits ik echt weet dat het beter is dan wat ze nu krijgt. Had nl nog ander voer aangekruist, een mueslimix van havens/pavo, weet zo even niet van buiten. Die was ook goed voor dragende en zogende merries dus die zou dan toch wel goed voedend moeten zijn. Moeilijk omdat er zoveel keuze is...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:56

Als er geen vermoede reden zijn dat een merrie slecht drachtig wordt (en ook daar valt over te twijfelen, want in mei en juni zijn de merries het meest vruchtbaar) zou ik er persoonlijk niet zo snel voor kiezen.
Beweging en gras is belangrijk voor een veulen en voor de merrie. Jullie hebben voldoende gras, en ook een mooie paddock en stallen. Maar als het sneeuwt of glad is vind ik het gevaarlijk om een jong veulen naar buiten te doen, niet zozeer vanwegen de kou, maar wel vanwegen de gladheid en de speelsigheid van een veulen.
Daarnaast is goed gras erg belangrijk voor de merrie om goed opgewicht te blijven en voor de melk en dus ontwikkeling van het veulen.

Vroege veulens zijn wel ouder en misschien dus sterker als de winter weer komt, en sommige mensen kiezen ervoor met het oog op keuringen.

Zupa van Equifit: http://equihappy.nl/zupa.html

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:26

chimello leuk cadeautje hoor :).

Bigbag kunnen ze wel thuis leveren is meer dat moet ook droog staan en weet niet hoe ik dat binnenkrijg. Die leveren dit af en en dan moet je het zelf weten "goed te zetten" om het zo te zeggen.