[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:49

Tinky is ook een heuse knuffelbeer en aandachtszoekertje. Als ik haar vastbind om te borstelen en bv, even weg ga en dan weer terug kom zit ze op mij te hinniken :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:57

Hij is super leuk Andrea! Heel veel plezier samen, maar dat gaat helemaal goed komen ;)

Clover is een broekzakpaard.. Beetje vervelend soms, dr hoofd in je armen drukken als je aan het aansingelen bent bijvoorbeeld :P Of dr zware hoofd op je rug leggen als je de hoeven aan het uitkrabben bent. Bedankt cloof :P
Maar al die lieve warme briesjes in je nek of die 1000den kussen die ik krijg maken het dan wel weer goed :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:23

Haha, Tinky durft soms ook zo'n dingen. Haar lekker opspannen tijdens het aansingelen bijvoorbeeld :+
Of als ik het hoofdstel wil aandoen, gaat ze keihard geeuwen en steeds wegdraaien met haar hoofd, of haar hoofd hoog doen omdat ze weet dat ik er dan niet aankan..

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:36

Jaron is prachtig. Hoie oud is die, dat staat vast al ergens maar heb ik gemist

Jack houdt wel van knuffelen. Als ik hem op zijn hals poets gaat zijn lip zo hangen. :D
Met opzadelen etc. blijft hij altijd braaf staan en dan kijkt hij me zo aan van aha daar is het zadel wat ga je ermee doen?

Gisteren Jack gelongeerd in het zwembad, wat normaal longeercirkel is.
Zijn buik, sokken, staart, hoofdstel etc. zaten onder de modder maar hij deed het wel heel braaf. :j
Zo kan ik hem toch lekker beweging geven nu ik niet op hem mag rijden.

Ik ben al druk op zoek naar een ander zadel. De boomloze westernzadels lijken me wel wat, maar ik heb ook af en toe een dressuurles en dan vraag ik me af of dat ook zou kunnen.
Zou je de fork ook kunnen wisselen voor een pommel?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:37

Wat voor zadel heb je nu :)?

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:58

Ik heb nu een Stubben Tristan dressuurzadel

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:59

welkom sophie,

hier geen voorbeeld van een geen knuffelpaard.Alhoewel ze ook erg op haar eigen kan zijn is ze net een hondje.ze loopt je gewoon achterna.Maar....zodra ze haar worteltje gehad heeft,of haar dosis snoepbrokjes,dan ziet ze je niet meer staan en je kan vertrekken.Geen aandacht meer nodig.klein krengetje...

gister was ik even bij ruana om haar te poetsen,maar o wat was zij uit haar doen.stilstaan nee,en ze duwde me constant aan de kant.die heb ik heel vaak terug op haar plek moeten zetten.en toen ze weer op stal stond wilde ze met alle macht naar haar hooi.geen geduld maar meteen aan willen vallen.dat doen we niet dus heb haar lekker even laten wachten.
ze had echt mijn humeur overgenomen.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:32

Sandra1984 schreef:
2,5 jaar

king komt niet zomaar naar mij toe hoor, loopt ook vaak weg van mij als ik hem wil pakken, maar eenmaal bij mij moet ie uitgebreid knuffelen

Erg herkenbaar mijn 8 maanden oud veulentje is precies zo terwijl ze als veulen echt in je broekzak kroop, ze maakt er altijd een spelletje van met vangen eenmaal vast wil ze niets anders dan aandacht :')

Wat vinden jullie een goede leeftijd om een tinker aan het werk te zetten?
Meningen hier op bokt verschillen namelijk nog al maar ben wel benieuwd wat jullie vinden

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:41

Wat versta jij onder aan het werk zetten :)?

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:43

Mallow schreef:
Wat versta jij onder aan het werk zetten :)?

Gewoon beginnen met grondwerk zadeltje opleggen er overheen hangen en dan op een goed punt inrijden, doorrijden etc dus gewoon beginnen inplaats van paardje alleen maar poetsen en mee wandelen

Dus beter gezegd wat is een goede leeftijd voor beleren :)
Laatst bijgewerkt door Jayney op 06-01-12 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:47

Jaron is prachtig,heel veel plezier met hem...
Heerlijk een zwarte staart.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:59

Pfoe dat is een lastige jayney, zeker omdat dat per paard verschillend is. Ik ging de eerste keer op clover zitten toen ze 3 was en nu 1,5 jaar verder beginnen de knopjes pas een beetje bevestigd te worden. Ben hier zelf heel tevreden over :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:02

Jemig :wow: wat gaan jullie hard...

Hihih, die Jaron. Maar hij is wel prachtig <3 Dat was toch die magere ruin die toen op bokt heeft gestaan? :o

Luna loopt zo de trailer op, tot nu dan. Hartstikke fijn natuurlijk. Ze heeft al veulen al wel een paar keer op de trailer gestaan. De dag voordat ze naar de opfok ging is ze afgespeend (=nacht opgesloten in een trailer met heel veel hooi), toen naar de opfok, ook in de trailer op de boot dus. Bijna een jaar later weer uit de opfok, weer met trailer op de boot, en daarna is de met vrachtwagen naar mij gekomen, en met tweepaardstrailer weer naar de huidige stal. Van de zomer met de keuring mag ze weer, al weet ik nog niet of dat en trailer of een vrachtwagentje wordt.

Sterkte Jes :(:)

Mallow schreef:
Even een dringende oproep :

Voor een stalgenootje ben ik opzoek naar een opfok voor hun haflinger veulen. Zouden jullie wat willen roepen? Ik ken alleen hof van ede en ik weet dat zij geen veulens meer aannemen..

Als het nog nodig is Pb maar, er zijn best wel wat kleinere opfokgroepjes. Sowieso bokker Lucy_1 (als ik het goed schrijf), en Leonoor voorheen ook, weet eigenlijk niet of ze dat nu nog doen. Heb geen idee of ze haflingers aannemen eigenlijk. Luna heeft hier gestaan: http://www.eaglesranch.com/. Je hebt op ook Haflingerstal de Broekstreek, die hebben weide's vol Haflingers lopen, weet alleen niet of ze van buitenaf erbij hebben staan.

Welkom terug Jayney, en welkom Sofie!

De eerste keer dat ik aan een Tinker ga knippen moet nog komen.

Luna is ook echt een knuffel. Of een hondje, ze loopt meestal gewoon los, ik hoef haar ook nooit uit het land te halen, roepen is genoeg. Lady was wel een paardje wat erg op zichzelf was. Die kon ik eerst niet zelf uit de wei halen, dat moest de meneer doen van wie ze 10 jaar lang is geweest. De wei was niet bij stal, als ik naar stal liep dan liep ze 10 meter achter me te sjokken, niet echt gezellig. Ze liet alles toe, maar reageerde nergens op. Mijn zusje ging eens mee en zei terecht, wat een dooie dodo, is ook nergens enthousiast voor te krijgen. Op het laatste was het een compleet ander paard, ik heb er gewoon naast gelegen in de wei, ze liep gezellig met dr neus in mn broekzak, liet van zich horen als ze iets niet leuk vond en kon ook echt enthousiast zijn en genieten van dingen. Prachtig om te zien dat als je je helemaal open stelt voor een zo'n dier dat ze dat op den duur ook voor jou gaan doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:12

Eeeeh, aan het werk gaan? Tja, de basis van meelopen en wijken voor druk mag wat mij betreft al als veulen zijnde, net als vast staan, voetjes geven, schriktraining in de bak. Vanaf 1 a 1,5 wandelen, alleen van huis, wennen aan verkeer etc. Dan rond hun tweede begin ik rustig aan met lange lijnen, stuur en rem, voorwaarts voor je uit. Grondwerk uitbreiden met ho en blijven staan als jij weg loopt (ervaring is dat jongere paarden daar vaak veel moeite mee hebben). Stiekem ben ik er met 2,5 ook al een paar 100 m op gaan zitten. Met 3 ligt longeerwerk en lange lijnen naar buiten, als dat goed gaat achter een ervaren paardje aanhobbelen met een ruiter op de rug ipv ernaast, dan langzaam opbouwen met alleen stapritjes van 15 a 20 min, en dan met 4 eens voorzichtig aan in de bak aan de gang. Maar het hangt heel erg van het paard af. Luna is van 2009 en wil ik dus komend voorjaar wel wat mee gaan doen (wel rustig, veel stappen en rechtuit), een hengst uit 2005 heb ik een paar keer gereden toen hij 5 was, dat was toen echt nog een puberend jong dier, die erg lang de tijd nodig had om alles te laten zakken, binnenkort maar eens kijken hoe het nu gaat.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:34

Nu hangt wat af van veulen tot veulen lijkt me... zou het zoizo niet te lang houden.
Maar het gene wat boven me wordt gezegd ziet er wel vrij goed uit. Alleen ja het longeren kort houden en de "training" ook kort...en opbouwen kijkende naar Erynn zelf en der leeftijd.

Ik ga uum even regelen dat er naar m'n klein zusje wordt gekeken en dan wss voor even naar Jack : voeren, mesten, borstelen en z'n staart uikamen (was meestal al een half uur duurt)... nog wat vd (gewoon eens paar dingen vragen en voila) en kijkende naar het weer heel misschien even rijden.. maar daarvoor kijk ik wel naar het weer.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:03

Ik dressuur altijd.. je kan alleen minder ver omhoog komen, maar ik heb daar nooit last van!
. Je kan hem vervangen, alleen heb je dan met je ritsjes iets anders dan normaal

Kailonne schreef:
Jaron is prachtig. Hoie oud is die, dat staat vast al ergens maar heb ik gemist

Jack houdt wel van knuffelen. Als ik hem op zijn hals poets gaat zijn lip zo hangen. :D
Met opzadelen etc. blijft hij altijd braaf staan en dan kijkt hij me zo aan van aha daar is het zadel wat ga je ermee doen?

Gisteren Jack gelongeerd in het zwembad, wat normaal longeercirkel is.
Zijn buik, sokken, staart, hoofdstel etc. zaten onder de modder maar hij deed het wel heel braaf. :j
Zo kan ik hem toch lekker beweging geven nu ik niet op hem mag rijden.

Ik ben al druk op zoek naar een ander zadel. De boomloze westernzadels lijken me wel wat, maar ik heb ook af en toe een dressuurles en dan vraag ik me af of dat ook zou kunnen.
Zou je de fork ook kunnen wisselen voor een pommel?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:48

Welkom sofie!

Broekzakpaard, jaron past erbij, hij zou best in mijn zak willen kruipen,en bij mijn vriendinnetje ging hij met zijn hoofd tegen haar aan staan slapen gister :+:

Hij is 5 kailonne (wat was je echte naam? kan het lijstje niet vinden meer!)

Thanks voor de complimenten trouwens! zal ze morgen aan Jaron geven.
Hij was idd die magere ruin lotte, Maar ik viel vanaf het eerste moment al voor hem.
Ik val op zielige paarden,en blijkbaar is mager ook zielig ;)
Ik mocht hem meteen.
Behalve dat hij 2u over het trailer laden deed, maar verder vind ik hem geweldig.

Vandaag zijn we weer met hem gaan spelen. hij is 5 dus dat mag.
Ik heb gehangen,en uiteindelijk ben ik er maar gewoon op gaan zitten want die eppo doet niks geks. hebben wat door het land gestapt, helemaal los. alsof hij het nooit vergeten is (hij was zadelmak op zijn 3e)

Een goede leeftijd om te beginnen met beleren? Dat is lastig te zeggen.
Ik ben er zelf voor om ze nog wat langer pup te houden, pas op 3.5/4 te beginnen.
Jaron is 5, dus die kan wel een beetje aan de gang. we spelen veel,en ik wil dr af en toe wel op gaan zitten.
Als ik hem naar iemand weg zou brengen voor t beleren zou hij zwaarder aan de bak moeten. (daarom doe ik het ook zelf)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:18

Als je weg brengt willen velen het er vaak instampen.

Ik ben trouwens terug heb dus 3uur buiten gezeten : gemest, geborstelt, staart gekamd en heb van eerste keer ook z'n staart een beetje gewassen want ie was aardig vies en daarna in 9vlechten verdeeld die 9vlechten nog eens gevlochten en op het einde een grote vlecht :D. Ben ik blij dat Jack gerust uren blijft stil staan als ik 'm was... Jack is nu zwart bont op z'n hoofd _O-, als z'n wit haar van z'n bles die loskomt is de schuldige :=

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:46

Zo er wordt weer aardig gekletst :)

Andrea: nogmaals gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !! Zo mager is hij niet meer. haha. Zie hem nog op marktplaats staan, arm ding.

Kayleigh is ook echt wel een broekzak paard. Van de week kwam ze zelf echt een half uur kroelen, lippie omhoog, in mijn haar terug kriebelen <3

Zelf vind ik het ook érg lastig van wanneer ga je nu beginnen met beleren. Vind dat er groot verschil is tussen beleren en beleren. Op het moment is kayleigh 2 jaar en 3 maanden en ben ik vooral bezig met de leidpositie. Ho is ho, meekomen, pasje terug, proberen alles op lichte druk te doen. Verder overal al aan laten wennen. Wapperende zeilen, stilstaan, langer stilstaan, keertje mee op de trailer lekker wandelen. Gewoon rustig aan van alles doen. (heb van de week voor het eerst een bitloos hoofdstel omgedaan. Stond érg stoer :D )
Bij 3,5 zou ik er af en toe al wel is een zadeltje opleggen en buiten een beetje rechtuit stappen. Echt aan het werk in de bak lijkt mij veeeel belastender.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:51

Lijkt me goed hoor Simone wat je van plan bent :). Heb je een foto van het bitloos hoofdstel op Kayleigh (de nurtural ?)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:53

Nee ik had helaas geen camera bij. Zal kijken of ik morgen een foto kan maken. Neem dan ook wel mijn lederzeep mee, hoofdstel zat onder de schimmel. O:)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:58

oeie.. het vangt altijd vlug hé leder, heb hier ook al m'n hoofdstellen op een droge plaats gelegd. Ik ga dan nog wel is bespreken met m'n mam van dat hoofdstel (mocht het lenen van iemand dicht bij mij in de buurt) de eerste tijd kan ik geen kopen maar nu als ik het test weet ik teminste of meneer er al dan niet op loopt :D.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:02

Naja het lag al meer dan een half jaar ongebruikt op stal in mijn kast. Heb wel eens gehoord dat het leer dan juist beschermd blijft. Het is wel goed kwaliteit leer, dus met een likkie vet ziet het er weer als nieuw uit :)

Fijn zeg dat je het kan lenen / uitproberen ! Ben benieuwd hoe het gaat, let you know ?

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:04

Vind het zelf ook altijd moeilijk om te zeggen. Vind het erg belangrijk dat er gewoon naar de ontwikkeling van het paard gekeken word en het karakter.

Je hebt van die 2 jarige die zich al gauw gaan vervelen en echt grondwerk en veel wandelingen moeten gaan maken om ze bezig houden. Sommige paarden zijn met 3 jaar gewoon mooi stevig gebouwd en kunnen wel wat hebben. Zo weet ik van Jack (die van Lori) dat die met 3 jaar gewoon prima aan het werk kon hij was super stevig gebouwd en echt een enorme goedzak die graag wat voor je deed zo vond hij buitenritjes maken echt geweldig! Maar ook in de bak deed hij alles braaf, verder ook niet veel van hem gevraagd we deden altijd stappen draven sturen en voor die naar Lori ging ook de galop erin geoefend.

Als ik dan naar Luna kijk vind ik ook dat je het prima aanpakt erop zitten is helemaal niet belastend het is gewoon spelenderwijs dingen leren is alleen maar goed.

Zo zie ik ook bij mijn eigen nu 8 maanden oud dat er een karakter opzit niet te geloven! als ik die uit de opfok haal met 1,5 jaar moet ik gewoon grondwerk gaan doen en wandelen, en haar gewoon basis dingen leren uiteraard alles ernaast vanaf 2 jaar /2,5 jaar oud afhankelijk van je paard kun je er best af en toe een paar meter op gaan zitten ze kennis laten maken met hoofdstel en zadel is ook zo slecht nog niet. Paarden die je voor de kar wilt kun je op die leeftijd ook al mooi laten wennen aan een tuig en lange lijnen.

Maar nogmaals verschilt per paard zie er namelijk ook wel is een paar die nog zo puppy zijn in uiterlijk en gedrag dat ik die pas met 6 zou gaan beleren en rijden.

Vond net een foto terug van toen Erynn 5 maanden was <3
Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:08

Moet nog toestemming hebben van m'n mam voor het te lenen, ik hoop dat het mag
Nu Jayney's post lezen :')