fjordkootje schreef:Ik citeer
"Tinker is lief, mooi en heel makkelijk
door JAN VISSER
16 JANUARI 2006 - VELUWE - Meer hengsten dan ooit tevoren verschenen zaterdag op de jaarlijkse keuring voor het Tinker stamboek. Van heinde en verre kwamen de hengstenhouders naar Heerde om hun hengsten door een deskundige jury te laten beoordelen.
Exterieur en beweging van negen van de 25 hengsten voldeden ruimschoots aan de verwachtingen, maar pas na een spermaonderzoek zal hun geschiktheid voor het nageslacht definitief worden bepaald.
Djenges die eigenlijk Doran heet, wil liever niet op de foto. De hele dag is er al met hem gesold en rond een uur of drie ‘s middags heeft de jonge hengst uit Amstelveen er tabak van. Met zijn knie- en spronggewrichten is niets mis en om dat te demonstreren probeert hij in de röntgenkamer een sprongetje, maar Jolande Groenewoud uit Amstelveen houdt haar lievelingsdier goed vast. Het is de laatste test voordat kan worden vastgesteld of Doran van Gipsy Spirit geschikt is om als dekhengst dienst te gaan doen. ‘Het is geen vos, geen bruine en geen koffievos’, vertelt de Amstelveense. ‘Hij is net zo grijs als ik, maar mijn haar is geverfd.’ Vice-voorzitter Linker brengt uitkomst. De zeldzame kleur tussen rood en bruin met hier en daar een grijs stekelhaartje wordt volgens hem roan genoemd.
Kort voor de fotosessie is Djenges door de jury goedgekeurd na een rondje stappen en draven en behaalde het hoogste puntentotaal. Groenewoud: ‘Hij is de beste van de dag. Een compleet, rustig en makkelijk paard waar ik volgend jaar op ga rijden en die ik voor de dekdienst ga gebruiken.’
Tinkers zijn mooie en lieve paarden vindt ze en streelt de zachte naar parfum ruikende manen van haar bonte paard: ‘Ze zijn in België heel populair en worden veel gebruikt om gehandicapte kinderen mee te laten rijden.’
Een eenmaal goedgekeurde hengst blijft voor de rest van zijn leven goedgekeurd, vertelt vice-voorzitter Jan Linker, die erover denkt om zijn naam te laten veranderen in Tinker, daarmee zijn verbondenheid met het ras onderstrepend. De oorspronkelijk uit Egypte en India afkomstige werkpaarden zijn later in Engeland en Ierland gefokt. Ze werden vooral door zigeuners gehouden en alleen geselecteerd op bruikbaarheid. Afstamming interesseerde eigenlijk niemand.
Het Tinker stamboek in Nederland wint aan populariteit. De jaarlijkse Tinker hengstenshow is op 8 april in Houten."
(Foto HENRI VAN DER BEEK)
maar dat is toch echt baggio op die foto!!!!!

Ja Es.. dat was ZIJ .. naja IS zij.
die hengst dan .