[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:41

Fijn dat je een (positieve) update hebt gegeven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:24

Nou ben eigenlijk helemaal gelukkig. Vandaag een super ontspannen Jessica. Heb ze, welliswaar ongebonden, met mijn handen kunnen poetsen. Modder er wat af etc. Heel haar lichaam gestreeld. Ook af en toe haar kaak mee genomen als voorbereiding op aanraking aan haar hoofd. Het ging echt heel fijn.

Mijn vader zei onlangs eigenlijk iets waar we nog niet aan hebben gedacht. Wat als we gewoon een wild paard hebben gekocht? Dus het mishandel verhaal vergeten. Gewoon vrachtwagen opgejaagd, kalmeringsspuit erin, snel snel opleren, verkopen. Spuit werkt uit, paard beseft waar het is, wie de mensen zijn en schiet in paniek = smijten, gevaarlijk gedrag etc.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:36

Wow ja, da's mss nog niet eens zo'n hele rare gedachte... Maar zou je in dat geval niet beter hulp zoeken van iemand die ervaring heeft met in het wild opgegroeide paarden opleiden? Of in elk geval eens naar laten kijken of het inderdaad een wild paard kan zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:37

Volgens mij moet je ALLE denkbare scenario's vergeten, en de merrie bloot en naakt en zonder verleden zoals ze NU is zien.... als je dat kunt... dan pas geef je haar en jezelf de best denkbare kans...
Van hier af nu gaan wij verder.
Dat is waar de merrie nu op zit te wachten... voor zo ver ze ergens op wacht.

Ik heb er altijd goede hoop op gehad dat dit nog iets zou kunnen worden. Die hoop heb ik nog niet opgegeven. En ik spreek uit eigen ervaring.

Dat je er gefrustreerd van raakt snap ik maar al te goed, maar denk altijd: de merrie is veel gefrustreerder dan jij, de mogelijk achterliggende reden doet er niet toe, voor haar niet en hopenlijk voor jou ook niet:hier valt niks te verliezen en alles te winnen, voor beide partijen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:40

Dat was al wel eerder mijn gedachte, maar maakt in dit geval geen verschil met hoe gevaarlijk de situatie is. Het is en blijft gewoon niet te doen om goed in te schatten hoe en wat zonder het zelf mee te maken, dus ik zei er verder niet veel over.

Feit blijft dat ze dit aangeleerd gedrag is, ongeacht de oorzaak. Het begin zou in dat geval enorm verkeerd zijn gegaan en de gevolgen zijn dan vaak even groot als bij mishandeling/trauma.

Ik ga met terpentijn mee, dat je het verleden moet laten rusten... schiet je echt niets mee op en je komt er toch nooit achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:44

Ik ben niet gefrustreerd hoor. Nu loopt ze hier gewoon en tja, ze eet mijn geld en ik schep haar stront maar dat doe ik ook voor de andere 4 dus tja. Ben wel blij dat ik haar heb. Ik behandel haar niet met een bepaalde techniek maar gewoon zoals ik al mijn paarden behandel :) Ik denk niet: Oh, een mishandelde merrie. Ik stap gewoon de wei in, fluit eens, dan weten ze dat ik er ben en diegene die afkomt krijgt aandacht. Of zij dat nu is of een ander...

Loe: Ik ga geen speciale hulp zoeken want ben er van overtuigd dat deze merrie gewoon tijd nodig heeft :) En of ze dit nu hier krijgt of ergens anders, tja... Als ik er morgen weer niet kan aankomen, het zij zo... Het kan me niet meer schelen... Ze loopt rond en lijkt gelukkig :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:55

Nou kijk eens aan: het gaat nog goed komen!
En dat van: het kan je niet schelen, jaja, het kan je heel erg veel schelen.
ZIJ kan je heel erg veel schelen.

We spreken elkaar in een later stadium vast nog wel eens....
Veel succes, en.. DONT GIVE UP ON HER!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:59

Hoe is ze dan bij hoefsmid en dierenarts vraag ik me af? Dat moet toch ook te doen zijn wil het je niet gaan frustreren in de toekomst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:14

Daar zijn dwangmiddelen voor als het ECHT niet gaat en TS haar ECHT wel wil houden.
Die dwangmiddelen zoals praam en sedatie zijn niet wat je als paardenliefhebber kiest, maar het moet toch gebeuren, je kunt die behandelingen wel even op de langere baan stellen, maar uiteindelijk moet ieder paard er aan geloven.
Hoe dat zit met TS en haar Jessica weet ik niet, zo ik begrepen heb is zij wel gewoon ingeent.
Ook ontwormen kan misschien anders dan gebruikelijk.

Het kan tegenwoordig ook met een Ivermectine-gebaseerde injectie. Voor voorlopig de ernstigste eventueel aanwezige parasieten.

We hebben het hier niet over en 3-4 jarige woeste wilde hengst, maar over een geimporteerde Tinker merrie.
Daar moet toch verdorie een mouw aan te passen zijn?
Ik heb de indruk dat TS dat ook aan het doen is, en dat zij de merrie eigenlijkk ook niet meer kwijt wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:05

snowdon schreef:
Hoe is ze dan bij hoefsmid en dierenarts vraag ik me af? Dat moet toch ook te doen zijn wil het je niet gaan frustreren in de toekomst.

Ze is bij ons gedaan de eerste week onder verdoving. Ontwormen is nog niet nodig, wij sturen meststalen op en ze is goed, moet niet ontwormd worden. Hoefsmid is op dit moment nog niet nodig bij haar op dit moment. Het is welliswaar al bijna 4 maand geleden en voor het mooie mag het gedaan worden maar echt dringend is het nog niet. Vind ze daar nu ook nog niet stabiel genoeg voor.

Als ze moet gedaan worden krijgt ze een kalmerend poeder door wat krachtvoer en eventueel bijkomende verdoving. Enten is pas weer voor in maart.

En cru gezegd kan het me niet schelen wat ze doet bij de hoefsmid. Dat is zijn probleem. Ik laat ze verdoven en als hij het niet veilig vind zegt hij het gewoon. Vind hij het veilig genoeg om verder te gaan dan doet hij dat. Dierenarts en hoefsmid weten dat ik vraag om behandeling maar hun niet verplicht en alles op eigen risico is :)

Uiteraard geef ik om Jessica, ik geef om al mijn paarden. Maar met onverschillig bedoel ik gewoon dat als ze een baal dag heeft ze dit moet doen. Ik vind dat ze genoeg vordering maakt om haar niet naar de slacht te sturen. En tja... Voor dat beetje extra geld dat ze me kost in de maand. En jullie kunnen zeggen dat ik enorm draai maar door minder in dit topic te reageren en puur op mijn eigen gevoel te doen gaat het goed.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:23

Ik snap je wel hoor daarmee, maar ben bang dat het je nog tegen gaat staan in de toekomst.
Heb hier ook een merrie die niet de makkelijkste is en heb meerdere vergelijkbare paarden in situaties meegemaakt waarbij praam en sedatie verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ik blijf erbij dat je op den duur hier (het betreffende gedrag) wel mee aan het werk moet, wil niet zeggen nu... want rust geven is nog altijd beter dan op een verkeerde manier de problemen aanpakken. Ik duim voor je dat Jessica tot rust komt en tot inkeer op d'r gedrag, waardoor alles beter te doen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:32

Uiteraard ga ik hier mee uiteindelijk aan het werk maar mijn gevoel zegt dat ze hier nog niet klaar voor is :) We zijn nog bezig met het vertrouwen en dit is en blijft punt 1. Ik heb altijd gewerkt op gevoel en zij is de eerste waarbij ik met tips aan de slag ging die ik kreeg. Maar misschien wou ik te veel in 1 keer? Rustig is ze wel. We zien ze dagelijks rustiger worden in haar gedrag, naar de andere paarden, haar ogen beginnen ook weer langzaam te stralen etc. Maar klaar om samen te werken? Nee, dat gevoel geeft ze me nog niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:46

Dat heeft gewoon tijd nodig, als ze maar eenmaal zo vertrouwd is dat ze gewoon bij je komt en je aan zich laat zitten zonder spanning, dan heb je die voeten ook zo voor elkaar.
Wat het verleden is is niet relevant, er kunnen zoveel redenen zijn. Bij je benadering moet je daar ook geen rekening mee houden, JIJ bent nieuw en dus je manier van werken ook, al het andere doet niet ter zake.
Dat gezegd hebbende; een groen paard wordt vaak verward met een mishandeld paard, een groen paard hoeft maar één keer wat te heftig benaderd te zijn en hij zal je met een been omhoog opwachten.
De aanval is immers de beste verdediging.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:23

Lonan schreef:
DeMolenhoek schreef:
Mag mijn mond even heel hard openvallen Julian? De merrie wordt wel degelijk elke keer op haar plaats gezet als ze smijt.

IEDEREEN DIE ZEGT:WEES EERLIJK EN STUUR ZE NAAR DE SLACHT, KOM ZE HALEN VOOR DE PRIJS DIE IK HEB BETAALD EN DOE JULLIE PLICHT, PAARDENMENSEN!!!!!

Nu duidelijk?

Belachelijk hoe je reageert. Zijn is jouw hormonaal wel in orde ?

IK vind dat je groot gelijk hebt molenhoek, allemaal blazen maar niemand de aanbied haar over te nemen tegen dezelfde prijs die jij betaald hebt! ja ik ben een dierenmens maar als ik al zoveel geprobeerd zou hebben en toch brengt ze mijn andere dieren of familie in gevaar, dan is het toch heeeel jammer! *wacht tot ze bokt over zich heen krijgt

edit:spuit 11 ziet dat de zaak alweer gesust is :o

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:01

Misschien heeft ze toch die 8 maanden de tijd nodig , die ik ook nodig had met mijn merrietje ?
Ik hoop dat Jessica een gelukkige merrie mag worden en blijven .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:57

Ik ben in elk geval niet spuit 11.. mocht het ECHT niet gaan, met moeilijke Jessica, dan mag zij hier komen wonen ik betaal er behalve het vervoer (brandstof) echter geen cent voor; ze komt hier 24/7 in de weide te staan., stallen aanwezig, indien nodig, ik zelf dagelijks aanwezig. Ik heb zelf geen weiland maar woon direct aan de overkant.
Ik heb meer dan genoeg aan mijn Fries x Tinker ruin van 8 jaar en mijn jonge nog te beleren meid Khava , die "nog niet rijp is", maar zo'n lastige meid als Jessica, kan er ook nog wel bij.
Ik heb het idee, dat zij zo lastig nog in wezen niet is.
We zouden het op proef kunnen proberen, voor laten we zeggen een maandje of 2-3. Ben jij van de last af, en zit ik met de kosten en een onmogelijke merrie. Z blijft van jou.
Mocht ze opknappen, kunnen we afspreken dat jij haar terug neemt. Als je dat dan nog zou willen.
Dit alles valt op papier te zetten, anders zet ik het ook niet openlijk op BOKT.

Het gaat mij in geen enkel geval om geld, ik probeer slechts de merrie (en jou) te helpen.
Of ik daarin slaag is een tweede.

Ik beoog er mee, dat de merrie Jessica, eens een beetje een normaal leven krijgt, laten we eens kijken hoe ze op de paarden hier reageert, o nee, ik ken het, geen enkel paad is dan leuk of alles is een bedreiging: alles in het hoofd van een nieuwkomer een MEGAbedreiging: het is of leuk of goed (heb ik met mijn Jaopie medegemaakt toch?) of heel eng wegwezn, maar misschien komt ze dan uiteinmdelijk eens tot iets van rust. Tot zichzxelf.
En woedend zijn en raar doen is helemaal normaal, ze wordt ook niet in een groep gegooid, we weten het wel, want mijn eigen paard Jaopie is nou juist zo een lastig paard geweest.

OM kort te gaan: ik wil het best wel met haar proberen, uiteraard ga ik er geen cent voor betalen, ik wil het slechts aangaan om te zien of ze echt zo onverbeterlijk is.
Mocht ze na drie maanden hanteerbaar blijken en kan ik met haar aan de longe aan de gang, en missdchien meer,. neem je haar terug, of draag je haar aan mij over.
Om niet. Want dan heb ik in die drie maanden de nodige kosten gemaakt.

De keuze is nu echt aan jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 02:15

Eigenlijk vind ik dit een redelijk beledigend bericht. Of lees ik nu de verkeerde dingen?

eens een beetje een normaal leven krijgt
misschien komt ze dan uiteinmdelijk eens tot iets van rust. Tot zichzxelf.
ik wil het slechts aangaan om te zien of ze echt zo onverbeterlijk is

Jessica toont verbetering. Dus vraag me af waar die laatste zin nu op slaat. In mijn laatste posten is duidelijk te lezen dat ze langzaam rustiger word etc. En waarom heeft ze hier geen normaal leven? Ze loopt in een vertrouwde kudde en heeft al vriendjes?

Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken. Om haar na 3 maand aan jou over te dragen als ik ze niet terug wil, gratis? Omdat jij de nodige kosten hebt gemaakt? Jessica kost mij 55 euro per maand... Vraag me af wat voor extreem grote kosten je dan gaat doen?

Ben jij van de last af

Jessica is voor mij geen last. Vraag me af uit wat je dat afleid? Ik zie zeker ook je eerste zin voor moest het echt niet gaan. En ik neem het in gedachten. Maar op dit moment vind ik dit niet nodig. Jessica heeft, zoals je zelf zegt, rust nodig. En dit vind ze in mijn ogen niet in een verhuis, nieuwe omgeving, nieuwe mensen.

Ik krijg hier eigenlijk van heel het topic het gevoel dat ik niet weet hoe ik met paarden moet omgaan. Mag ik jullie er op wijzen dat dit niet mijn eerste paard is? Ik heb al een soort gelijke merrie gehad, mijn eerste merrie. Haar ben ik nog gaan oppikken nadat ze de stalknecht uit de stal had gesmeten. Dit topic heb ik vooral geopend opdat ik zou weten wat ik kon doen voor ik naar de handelaar ging, want ik wist dat dit een lange procedure ging worden. Ondertussen blijkt dat tijd, en daarna grondwerk de sleutel is. Met de handelaar zijn we eruit. Jessica blijft van ons. Het is nu al meer dan een maand geleden sinds het laatste incident waarvan ik denk dat ik dit helaas zelf heb uitgelokt door te snel te willen gaan. Sindsdien heeft ze geen enkel teken meer getoond van gevaarlijk gedrag en begint ze de laatste dagen mens gerichter te worden. Ik hoop binnen een maand haar hoofd probleemloos te kunnen aaien. Maar als dit langer duurt het zij zo. Ik ben echt niet de grote slechterik en wil wel degelijk hulp. Maar op dit moment gaat ze goed en laat ik het zo. Ze is op dit moment stabiel en ik denk dat ik haar hiermee het beste kan bieden. Vriendjes, 24/7 buiten, ruwvoer a volonté en af en toe een gek mens dat haar eens een streeltje wilt geven. Des al niet te min hou ik het in gedachten en bedankt voor het voorstellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 02:21

Geen spuit 11 nee, eerder spuit 37.
Ik vraag me serieus af waarom je nu met dit voorstel komt, nu ts zelf aangeeft dat het best goed gaat?
En meteen daar achteraan vraag ik me af hoeveel praktische ervaring je hebt.
Natuurlijk wil iedereen helpen, iedereen wil wel graag een onhandelbaar paard 'beter' maken maar wat heeft de merrie eraan?
Weer een nieuw huis, nieuwe kudde, nieuw mens en dat terwijl ze zich juist thuis begint te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 02:29

Mag ik even deze fijne foto delen?

http://www.freewebs.com/wolfy007/morning.bmp

Jessica is de bonte die recht staat. Ze waakt over Cooper, de jaarling helemaal rechts. Cooper hebben we sinds 3 weken en Jessica is er als een soort mama voor geworden. Ze staat 2de in rang van de 5 en doet het goed. Ze is enorm aangenaam nu naar de paarden en heeft een goede periode.

Ik heb nog een filmpje maar krijg het niet geupload van heel de kudde waarin je ziet hoe rustig ze nu reageert op alles rondom haar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 02:57

spatter schreef:
als het een hengstje is en hij heeft appaloosa kenmerken, kan ik wel helpen met het regelen van een amerikaans papier
moet je hem ruinen en dan mag hij het stamboek in
laat je door anderen niks wijsmaken, dit kan echt, heb het zelf al 2 x gedaan en al meerdere mensen met mij

Ehhhh moet hier nu toch even op reageren. Hier moet je nooit niet mee accoord gaan. Het waardeverschil tussen een Appie met Amerikaanse papieren is veel te groot dan 1 met Belgische of Nederlandse papieren.

Laat je in deze dus geen oor aannaaien en accepteer het veulen alleen maar (ALS het een amerikaanse appie is) met de off Amerikaanse papieren en het transferreport. Die moet hij erbij leveren. En niet anders. Zonder 1 van die 2 (incl handtekeningen van de verkopende eigenaar erop, en ik ga er vanuit dat dat niet de handelaar is) heb je niks maar dan ook niks aan die papieren. En een papier erbij zoals Spatter zegt is leuk maar flauwekul in dat geval. Heeft ie Belgische papieren of Nederlandse papieren kan je idd bij een ruin met kenmerken er een APHC papier bijkrijgen. Maar ik begreep dat het een westernpaardje was en dan ga ik toch uit van een Amerikaan. En dan moet je je niet af laten schepen met een incompleet papier. Het kost je ook weer een x aantal dollars om hem geregistreerd te krijgen. En als het een merrieveulen is, gaat je dat papierengrapje niet eens lukken.

Ik heb het verhaal van je merrie gevolgt, en vond het eerlijk ook wat warrig Y;( Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je soms ten einde raad bent en er dingen gebeuren waardoor je even het licht in de duisternis niet meer ziet. Ik hoop dat je een goede oplossing voor haar vind. Of dat nou bij jou is of iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 03:53

http://www.youtube.com/watch?v=5hgsBwl0 ... e=youtu.be

Die grote bonte merrie die af en toe in beeld komt en waar mijn 7 maand oud veulen rondjes om draait is Jessica. Over het hele filmpje komt ze af en toe in beeld. Ze ziet er heel kalm en rustig uit en zo ervaring ik haar nu. Op dit moment is het vooral vertrouwen.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 05:52

Wat en schitterend gezcht dat stuiterende veulen:)) Maar ze doet het prima zo te zien, blijft heel rustg terwijl het veulen om haar heen dartelt. Je bent op de goede weg hoor TS, respect dat je toch hebt doorgezet. Heb vertrouwen in jezelf, want met de tijd gaat dit helemaal goedkomen..! zal echt nog wel eens een terugslag komen maar intuitief heb je het toch goed aangepakt met Jessica!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:02

Fijn dat het goed gaat TS! Ik ben ook (nog steeds) blij dat je updates blijft plaatsen, ondanks bepaalde reacties..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:09

Maar waarom is dit bijzonder? Was ze niet sociaal dan?
Ik heb begrepen dat zij uit Ierland of Engeland komt, dan kan er veel van gezegd worden maar niet dat ze niet sociaal is. Dikke kans dat ze daar in een kudde liep en dat ze al een aantal veulens heeft gehad.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:18

Fijn dat echt zo goed gaat TS. Waarschijnlijk heeft het voorstel van de handelaar je ook wat meer rust gegeven, want kon me wel voorstellen dat je met je handen in het haar zat als je deze merrie als rijpaard hebt gekocht zonder te weten hoe ze echt was. Het verhaal over die verdoving klinkt helemaal niet zo vreemd en gebeurt wel degelijk bij sommige handelaars.
Hopelijk blijft het nu goed gaan en mischien heb je er alsnog een fijn rijpaard aan.