[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:30

Hallo Silfre, doet me denken aan mijn merrie, ook wij hebben naast IR een blessure. Naar mijn idee ben je goed bezig hoor, om de IR terug te draaien. Spelt ken ik niet uit eigen ervaring. Ik zoek het vooral in een dieet zonder te veel extra suikers.
Mijn paard liep gisteravond echt niet goed, het is misschien raar, maar ik hoop dit keer dat het door het gras is. De osteopaat had het nml. over een knie die niet meer goed was(weer wat erbij). Had ik nog nooit gemerkt en ik hoop dat het dat nu ook niet is. Voor de zekerheid mag ze vandaag niet de wei op, vanavond eerst maar weer eens kijken.
Ik zou me geen raad weten als er wat bijkomt, ze is me zo lief!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:24

G.dzakker, nu toch hoefbevangen. Mijn Jolinda, mijn grote vriendin, Ik heb niet hard genoeg opgetreden tegen banketstaaf's die denken dat ik niet zie dat mijn 2 uur, door hun voor een hele middag doorgaat. En dat de ene wei de andere niet is. En dat je dan misschien wel wat ribben kan zien ,maar dat ZE TOCH ECHT TE DIK IS!!!!!!!!!!!!!!! Ze heeft IR, is niet als veel andere paarden gezond, meeee`n, wat hebben sommigen nog een hoop te leren.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 06:03

|( @#$%^& Jolin....toch bevangen.
Getverdemme wat naar.
Maar niet je koppie laten hangen hoor,je bent er snel bij.
Heeft de dok haar nog wat voor geschreven?
Kan je laarakker niet bellen?mischien kunnen hun nog iets geven voor ondersteuning??
Drainage compositum oid.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 06:52

Jolin dat is balen joh. En zeker als andere denken dat je paardje wel de wei in kan. Heb er hier ook een staan buren vinden hem nu al zoveel afgevallen dat hij wel brood mag en ander lekkers :(

Hoop dat je paardje weer snel opknapt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:31

Ik snap ook niet waarom je spelt zou gaan voeren, aangezien spelt voor meer dan 60% uit koolhydraten = suiker bestaat.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:01

Heeft de dok haar nog wat voor geschreven?[/quote]

Ja, ik heb metacam gekregen voor haar, ik ga straks 'ns gauw kijken hoe het met de dame is. Volgens manlief en dochter stond ze nog gewoon op vier voeten. Dat scheelt alweer een beetje in m'n zorgen.
Bedankt voor de ondersteuning!! :j

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:51

Jolin, sterkte :(:) wat rot he, dat je afhankelijk bent van anderen.....

Gisteren ben ik op stel en sprong met mijn 2 paardjes verhuisd, ik durfde geen risico's te nemen. De boer vond dat ze wel weer gewoon 24/7 in het volle gras de wei op konden met de anderen nu Fenore weer goed loopt. Ik heb het nog geprobeerd met een graaskorf, maar ik zag het niet zitten die dag en nacht om te laten en heb ze nu dus op een ander adres gezet, waar ze langzaam weer aan gras kunnen wennen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:22

Idd vasthi, het lijkt wel een gebed zonder einde |( . Ik word daar zo moedeloos van soms. Hoop voor jou dat je een fijn adres hebt nu. Maar het is toch altijd weer wennen een nieuw plekkie.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:58

Getver zeg, wat balen. Heel veel sterkte. :(

Heel vervelend om afhankelijk te zijn van anderen en (die) mensen het beter denken te weten ten koste van je paard.

Mijn paard (kleine ijslander) is nu zo vet (maar GELUKKIG!!! niet bevangen geraakt) omdat ze op een revalidatiestal vonden dat ze hem wel dagelijks 2,5 schep sportvoer konden geven. Ik had vooraf aangegeven dat hij van lucht dik werd (wist toen nog niet dat ie IR had) maar ook toen hij ontzettend vet werd is er blijkbaar geen :)* bij ze gaan branden om iets aan het dieet te veranderen. :(

Ben nu al 6 weken bezig om hem af te laten vallen maar dat lukt dus niet. Sinds een week proberen we het dus op een suikerarm dieet.

Spelt gaan we dus toch maar vervangen voor Subli Seniores Priores? om de supplementen in poedervorm toe te dienen.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:38

Hoi hoi,

Als stille meelezer wil ik me ook even voorstellen....
Dat is wel zo sympathiek toch?
Mijn naam is Janine en ik heb een heel leuke tinker genaamd Joey, hij is 1 mei 6 geworden.
Ook hij was een paar maanden geleden veel en veel te dik door al het voorjaarsgras en ging steeds gevoeliger lopen.
Mijn bekapper vertelde me dat hij heel dicht tegen het hoefbevangen zijn, aan zat.
Rillingen over mijn lijf, de angst sloeg toe en Joey is van't gras afgehaald.
Op de paddock met hooi en al het krachtvoer (was niet veel) is uit zijn menu geschrapt.
Nu een tijdje verder gaat het gelukkig wel een stuk beter.
Zijn buik is weer in proportie en hij loopt stukken beter, alleen op steentjes en bubbeltjes nog niet fijn. (maar daar hebben we gelukkig heel fijne schoenen voor)
Hij heeft magnesium chelaat gekregen om de vetophopingen in zijn manenkam te helpen verdwijnen maar die zijn best hardnekkig.
Gelukkig word die ook langzaamaan weer wat soepeler.

Hij staat nu weer een paar uurtjes in 't gras maar ik moet dus erg opletten en blijven doseren.
Bij ons op stal word nu een hitactief gedeelte gebouwd en ik kijk er zo naar uit dat dit klaar is dan hoeft hij niet meer in't volle gras en kan ik zijn voer mooi doseren.
Lekker de hele dag buiten zonder zich ziek te eten aan't gras.
Ik heb nu toch het schuldgevoel dat ik hem teveel binnen heb.
Maar, ben erg voorzichtig met meer weidegang.

Ik ben druk bezig met het hele topic lezen en al een stukje op weg.
En wil nu al iedereen bedanken die de moeite heeft genomen zijn kennis en ervaring hier neer te typen want ik leer steeds meer.

@ Vasti ik zag je paardjes staan op je nieuwe stal toen we voorbij fietsten op weg naar Joey.
Jij komt bij van Vulpen vandaan?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:55

Hallo Janine,
jammer dat je paard er ook gevoelig voor is, een hele zorg. Maar zo met z'n allen komen we er vast wel bovenop!
vraagje: Hoelang gebruik jij al magnesium? En hoe geef jij het ? Ik ben nu zo'n dag of 5 bezig en ik ben niet helemaal zeker of er al resultaat is, de manenkam lijkt als ik hem tussen m'n vingers houd, wat sponziger aan de buitenkanten.
Ik vermeng 5lepels magnesium met appelmoes en dat spuit ik met een grote spuit in d'r mond (vind ze erg vies) Ik ben benieuwd of er voor fijnproevers meerdere manieren zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:03

ik kom dit topic net tegen, mijn pony is op 8 mei ingeslapen vanwege acuut EMS Insuline Resistentie |(

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:10

@ Mergino wat afschuwelijk, heel veel sterkte.

@ Jolin
Ik geef het nu 3 weken.
Van alles geprobeert want ook Joey lust het niet. Ik heb het zelf ook geproeft want ik wilde even weten hoe 't smaakt.
Echt vies..... dus ik begrijp het ook.
Appelmoes is beter van niet, want er zit veeeeeel suiker in.

Ik maak de magnesium vloeibaar in water, niet teveel.
Dan verspreid ik dit over zijn portie hooi en omdat het dan goed verspreid is proeft Joe het niet volgens mij, hij eet het prima op.
Mij is geadviseerd een kuur van een maand tot 6 weken te doen, als daarna goed resultaat is een onderhoudsdosering te geven van 8 gram per dag.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:27

mirgino schreef:
ik kom dit topic net tegen, mijn pony is op 8 mei ingeslapen vanwege acuut EMS Insuline Resistentie |(

Wat vreselijk.
Sterkte met je verlies |(
Kan en zou je er wat meer over willen vertellen?
Over de acute resistentie.hoe zijn ze er achter gekomen,wat waren de problemen bij jou paardje?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:05

ik zal het een beetje in het kort neerzetten.

op woe liep ze met rijden niet als anders, ze was trager en moest nu wat aandringen inplaats van inhouden
na een heel stuk stappen wilden we een stukje draven, stalgenoot voorop
maar ze liep erg stijf
gelukkig snel thuis maar niks te zien.
op donderdag liep ze wat stijf in de wei en zagen we een zwelling op haar rechterbil, dacht dus van een schop
ben gaan koelen en aan de hand stappen
vrijdag weer minder goed lopen ,DA gebeld en heb pijnstiller gekregen voor 8 dagen
zaterdag ging redelijk, zondag vond ik het weer minder DA gebeld en extra pijnstiller
maandag ochtend med van stalhoudster gehad en een sms dat ze niet geweldig liep
ik was om 1215 op de wei en ze stond stokstijf, met veel moeite heb ik haar de wei uit gekregen en heb gelijk DA gebeld, we zijn gelijk door naar Lienden gegaan,bijna 2 uur in de trailer

daar echo gemaakt en er was afwijkend weefsel te zien, ook foto`s gemaakt van haar heup maar deze lukte niet vanwege dikke billen en zouden op di ochtend opnieuw gemaakt worden
ze zijn gestopt met pijnstiller om te kijken hoe ze dan de volgende dag zou zijn.

ze was wel spierbevangen maar niet hoefbevangen

op di ochtend stond ze stijf met 4 benen bij elkaar te zweten en te rillen toen wij daar om 9 uur aankwamen
ik had om 730 gebeld en toen zei de arts al dat het niet echt goed was met haar,ze hadden haar voeten op de foto gezet en het hoefbeen was gaan kantelen
gewoon bloed onderzoek kwam niets uit.

ze is in een natte zandbox gezet om de hoeven te koelen

er is bloed afgenomen en opgestuurd naar Duitsland, daarvandaan weer naar Engeland en met 30 april en feestdag in Dl ,weekend en ma feestdag in Eng en 2 dagen op kweek kwam op do laat de uitslag binnen
op vrijdag werd deze aan mij veteld ze had acute EMS Insuline Resistentie met waardes van 111
gezond is 10, resistent is 20
en zij had 111,helaas niet te behandelen en de pony had verschrikkelijk veel pijn en is toen nadat wij 30 min afscheid hadden kunnen nemen ingeslapen

voor iets uitgebreider verslag maar mijn berichten nalezen, op een ander forum heb ik van elke dag een filmpje geplaatst hier op bokt een paar.

het hele verhaal neerzetten ,dat trek ik niet :n
maar dit is een samenvatting.

waren de waardes 2 of 3 x te hoog geweest dan had het misschien met suppl te stoppen geweest.
het is voor de artsen een raadsel waardoor het ineens op gekomen is,we kwamen met een kreupel paard en een dag later doodziek en zwaar hoefbevangen aan 4 benen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:18

Combinatie van....misschien? Als paarden op 1 been kreupel zijn raken de andere benen overbelast en kunnen ze op die benen hoefbevangen raken. Maar inderdaad, met de waardes die jij noemt heb je eigenlijk geen toekomst. Paard van een vriendin van me was ook heel vaak bevangen, de laatste keer zo erg, toen heeft ze ook bloed laten bekijken, ook in Duitsland, bij haar paard was het ongeveer 80, maar toen ze dat hoorde had ze al besloten hem in te laten slapen, zo erg was hij er aan toe.

Vreselijk voor je.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:51

waarschijnlijk heeft ze het al jaren , ik heb haar 5 jr gehad en veel onverklaarbare dingen zijn nu wel te verklaren.

en ook achteraf natuurlijk :+ ben ik in nov gestopt met bijrijdsters maak ik niet meer van die lange ritten
en dat heeft er allemaal mee te maken.

waarschijnlijk ook de medicatie heeft meegeholpen aan de hoge uitslag.

maar ja als je alles toch van te voren zou weten............

helaas heeft ze veel pijn gehad de laatste 14 dagen van haar jonge leven,en helaas waren er veel feestdagen waardoor de bloedtest 8 dagen geduurd heeft inplaats van 2 a 3 dagen
daardoor heeft ze langer met pijn moeten leven.

en waarschijnlijk waren de waardes nog hoger na die 8 dagen en het hoefbeen ook verder gekanteld ,want ook dat proces ging gewoon door.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:09

heel naar dat dat voor jouw paard zo is uitgepakt, mirgino. er bestaat ook nog geen duidelijk zicht op wat nu precies de symptomen zijn, alle kennis is nog vrij nieuw en veel is nog in onderzoek.

in een presentatie gaf Dr. N. Frank aan dat voor populaire middelen als magnesium, chroom en kaneel geen onderzoek is gedaan in het verleden, wel schijnt er onderzoek naar te lopen.
ook het gebruik van schildklierhormoon is geen geneeswijze, maar slechts bedoeld om door het verhogen van het metabolisme vet te kunnen verliezen als dat door normaal bewegen niet mogelijk is, bijv. door hoefbevangenheid, een ander middel metformin vraagt ook nog de nodige onderzoeken voor het algemeen zou kunnen worden toegepast, ook bij mensen geeft het kans op nare bijwerkingen, dus zijn ze met paarden ook erg voorzichtig.

ik kwam wel tegen dat insuline zelf ook giftig zou zijn als er teveel in het bloed zit, ook over hoe IR precies hoefbevangenheid veroorzaakt of daar de aanleiding voor kan zijn wordt maand na maand steeds duidelijker en daar liggen waarschijnlijk de grootste kansen op werkende medicijnen.

mirgino's paard is eigenlijk een zeer duidelijk voorbeeld voor hoe bij een IR paard zijn hele systeem uitvalt, vroeger zou je paard gewoon als spierbevangen te boek hebben gestaan, tegenwoordig wordt dan ook vaker gekeken naar de insuline vanwege IR/EMS, dan is het ook eenvoudiger om in te schatten of het nog haalbaar is om te gaan behandelen, op zich halen ze met spierbevangenheid en zelfs hoefbevangenheid best goede resultaten, maar als het en en wordt, raken de mogelijkheden ook gewoon uitgeput, ik vind het heel knap dat je nu al kunt reageren, misschien dat je wat later hier op dit topic nog een keer de hele geschiedenis van je paard kunt vertellen, daar kunnen we allemaal van leren, maar daar is nog alle tijd voor, veel sterkte!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:27

@tug

dank je!

het blijft nog een tijd moeilijk,schrijven gaat wel makkelijker dan erover praten.

al heb ik weer een ander paard, en kan ik daar fijn mee bezig zijn,heeft dit een enorm grote leegte achter gelaten
het is allemaal zo snel gegaan,op dinsdag nog een lekkere rit gemaakt en 15 dagen later is ze er niet meer.
en helemaal geen genezing mogelijk en een ontzettend lief dier met heel veel pijn zien staan/liggen gaat je niet in de koude kleren zitten.

ze heeft erg veel rare kwalen overleefd en nu ineens zoiets...het blijft erg moeilijk om te bevatten!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:35

Mirgino, wat erg van je paard, kan me voorstellen dat zoiets niet in je koude kleren gaat zitten. :(:)

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:44

even wat vraagjes.....

een paar maanden terug heb ik een shet overgenomen van een kennis.

hij was al vrij dik,erg jeukerig,als je hem aaide stond ie meteen te genieten omdat ie zo'n jeuk had,schuurde veel,rolde veel.
krotom jeuk allom!ook viel het me op dat ie bijna happen van de liksteen nam,echt hij bleef er aan likken!

hij kwam bij mij op een vrije volle weide te staan,hij was wel gras gewend,dus dacht niet dat dat een probleem zou zijn,het gras waar hij op stond was helemaal kort gegeten en gestressed gras,veel fructaan dus,mijn gras is behoorlijk lang,dus minder fructaan en meer structuur.
toch werd zijn mest dunner,werd de jeuk steeds heviger,hij kreeg een knoertharde nek en vetrolletjes zeg maar in zn hals.
heb helaas niet de optie om hem van het gras af te halen,en heb een graaskorf voor hem gekocht.
hij was er al snel aan gewend en staat er ook mee te grazen,kan nu alleen veel minder eten dan voorheen.de rimpels/vetrollen in zn hals zijn weg,de hals is nog wel hard,mest is weer goed en de jeuk is minder,niet helemaal weg,maar hij rolt niet meer zo belachelijk vaak en ik zie hem ook niet meer schuren.

als ik er ben gaat zn graaskorf af,dat is zo'n 2 a 3 uurtjes per dag,dan bied ik hem de liksteen nog even aan,want daar kan hij met korf natuurlijk niet aan likken.

ik geef hem pavo vital bij omdat hij nu niet zelf meer de beschikking over een liksteen heeft,

doe ik het zo goed?en bovenal,zou hij misschien IR hebben?

als ik vakantie heb (dat duurt nog n week of 4) dan wil ik een pad rond de wei gaan maken en stripbegrazing gaan geven,dan kan de graaskorf af en kan hij toch ook niet te veel gras meer eten.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:51

of een paard IR heeft kun je wel vermoeden, als er veel vetopslag is, maar lang niet alle paarden die te vet zijn hebben ook IR, daarvoor zul je toch bloedonderzoek moeten doen.

de meeste IR paarden, hebben vetopslag op manenkam, billen, rug of schouderbladen, ook zie je vaak vetopslag voor de koker of uier, soms kunnen er al heel kleine gevallen van hoefbevangenheid zijn geweest, waar weinig van te merken is geweest, vaak per toeval te zien bij het bekappen. veel van de IR paarden hebben ook weinig trek in bewegen (ze kunnen het meestal gewoon niet)of spierproblemen van stijfheid tot echte spierbevangenheid.
de meeste IR paarden zijn tussen de 8 en 15 jaar als het ondekt wordt, er zitten veel paarden bij die bekend zijn om kunnen groeien van lucht.

shetlanders zijn natuurlijk een robuust ponyras en die lijken vaker gevoelig te zijn om IR te worden, het is natuurlijk veel gezonder om niet te dik te zijn, te veel overgewicht is ook nadelig voor de gewrichten en allerlei andere processen in het paardenlijf.

echt afvallen gaat meestal beter met meer bewegen, ik mis in je verhaal een beetje wat je met de pony doet of van plan bent te gaan doen, dat hangt ook een beetje af van de leeftijd, maar als het verder een gezonde pony is zijn er natuurlijk heel veel leuke manieren om hem beweging te gaan geven, vaak is het toch een beetje zoeken naar het evernwicht tussen wat er binnenkomt en er weer uit moet aan energie, maar ik vind het al een heel goed begin zoals je nual bezig bent.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:03

tug schreef:
of een paard IR heeft kun je wel vermoeden, als er veel vetopslag is, maar lang niet alle paarden die te vet zijn hebben ook IR, daarvoor zul je toch bloedonderzoek moeten doen.

de meeste IR paarden, hebben vetopslag op manenkam, billen, rug of schouderbladen, ook zie je vaak vetopslag voor de koker of uier, soms kunnen er al heel kleine gevallen van hoefbevangenheid zijn geweest, waar weinig van te merken is geweest, vaak per toeval te zien bij het bekappen. veel van de IR paarden hebben ook weinig trek in bewegen (ze kunnen het meestal gewoon niet)of spierproblemen van stijfheid tot echte spierbevangenheid.
de meeste IR paarden zijn tussen de 8 en 15 jaar als het ondekt wordt, er zitten veel paarden bij die bekend zijn om kunnen groeien van lucht.

shetlanders zijn natuurlijk een robuust ponyras en die lijken vaker gevoelig te zijn om IR te worden, het is natuurlijk veel gezonder om niet te dik te zijn, te veel overgewicht is ook nadelig voor de gewrichten en allerlei andere processen in het paardenlijf.

echt afvallen gaat meestal beter met meer bewegen, ik mis in je verhaal een beetje wat je met de pony doet of van plan bent te gaan doen, dat hangt ook een beetje af van de leeftijd, maar als het verder een gezonde pony is zijn er natuurlijk heel veel leuke manieren om hem beweging te gaan geven, vaak is het toch een beetje zoeken naar het evernwicht tussen wat er binnenkomt en er weer uit moet aan energie, maar ik vind het al een heel goed begin zoals je nual bezig bent.

de pony is zelf heel bewegelijk!
stoeit,speelt en rent vaak samen met mn paard in de rondte.
ik longeer hem regelmatig,of ga wel eens een rondje naast de fiets met m.
zo'n 3x per week,zeg maar om de dag is ie wel een kwartiertje,20 min in beweging,daarnaast is ie dus ook vaak in de weer met mn paard.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:26

@tug, weet je of het ook regelmatig voorkomt dat paarden die normaal op gewicht zijn en geen vetophopingen IR zijn?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:32

je kan IR alleen met bloedtest achterhalen.

mijn pony had wel een dikke manenkam ,maar was erg actief

ze werd juist slanker de laatste maanden en dat wees achteraf op een ver stadium van IR

en omdat het bij haar ineens zeer acuut kwam kreeg het de naam EMS .